Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3487
Fuck Mr. Plod!
Jeg tror den ene kollegaen min blir utsatt for romanse svindel.
dame i Storbritannia som er syk, han har aldri møtt hun og det er tydeligvis vanskelig pga. Transport? (Gir ikke mening), fikk kontakt via en facebook gruppe og hun trenger penger fordi hun er syk. Det er noe som ikke stemmer her...

Hva skal jeg gjøre? Han er tydeligvis lurt trill rundt, fordi i går så satt han nesten å gråt da han fortalte om dama si og hvor syk hun var.

Jeg føler at uansett hva jeg sier til han så kommer han garrantert ikke til å tro på meg og det blir bare veldig dårlig stemning mellom oss 2.

Jeg har jo sett hvordan folk kan bli når de er utsatt for noe slikt (Kilde: åsted norge) selv når du har bevis så vil de ikke tro på deg.

Noen innspill?

Hvis du skal komme å fortelle meg at jeg er i en psykose eller at dette er ett lystløgner påfunn, ja da er jeg ikke interessert.
Samme skjedde med kompis og jo mer jeg prøvde å overbevise han at det var scam jo mer sikker ble han på at dama var ekte.
Han måtte lære på den harde måten.
Be han si til dama at han kommer til England om 1 uke med penger til behandling med personlig overlevering så kan du se på kreative bortforklaringer
Jeg ble forsøkt lurt i vinter av ei dame fra Ghana. Hennes Nanny var dødssyk og måtte ha 8000 kroner for at legen skulle se på henne. Problemet forduftet etter et par uker. 2 mnd senere hadde hun mistet telefonen sin, og ville jeg skulle sende penger til en Iphone 13 Pro. Ikke den billigste altså. Jeg måtte bare kutte ut.

En må bare være beinhard hvis en ikke har masse penger å gi bort.
noen folk kan ikke hjelpes. Hvor lenge har nigeriabrev fungert? Over 20 år, og fortsatt tenker noen at dette skal de teste.....for hva om...

Tror du bare skal finne frem popcornet, for du klarer neppe endre utfallet.
Sist endret av _abc_; 2. juli 2022 kl. 14:51.
Slik type svindel er veldig vanlig, og om offeret er for dypt inne er det intet man kan gjøre utenom å bare se på. Samme med sånne som reiser til Thailand og finner drømmedama som blir med tilbake til Norge og ender opp med skilsmisse når hele familien hennes har flyttet inn.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
noen folk kan ikke hjelpes. Hvor lenge har nigeriabrev fungert? Over 20 år, og fortsatt tenker noen at dette skal de teste.....for hva om...

Tror du bare skal finne frem popcornet, for du klarer neppe endre utfallet.
Vis hele sitatet...
Bare 20 år? Hehe. De har nok eksistert i minst 40 år. Jeg husker jeg fikk et slikt brev på 80-tallet. (Altså, et vanlig brev med frimerke i postkassa for de veldig unge her.) Og i jobben min i popsten husker jeg vi fikk store bunker med brev fra Nigeria som så helt like ut. Den gangen var det også lettere å avsløre, i dag er dem mye mer utspekulerte.
Hvis du ikke tør/vil snakke med ham med dagens informasjon, så ser jeg tre valg:
- prøve å finne ut om hun faktisk er ekte ut fra adresse og navn, for deretter å snakke med ham.
- si ifra til noen andre som kanskje kan hjelpe (mulig arbeidsgiver ikke tør blande seg heller, men de burde være interessert i at de ansatte har orden på økonomien.
- la det være.
Sist endret av Grimdoc; 3. juli 2022 kl. 11:23.
Når det er snakk om UK så er det jo ikke spesielt vanskelig å ta en tur så det må vel redusere sjansen for at det er 100% svindel ?
Be han om å ta seg en tur dit for å passe på hun nå når hun er syk. Koster ikke så mye og får fort funnet ut om det er svindel.
Som mange andre her sier så har de ofte rota seg slik inn i en alternativ virkelighet at det veldig vanskelig å nå frem ved å direkte si at han blir scammet.

Jeg ville forsøk å være "interessert" lytter og spørre taktisk i håp om at han selv skjønner at ting skurrer. Er "hun" syk f.eks så er det jo offentlig helsevesen i UK på lik linje med Norge.
BRAND ∞ STRONG
Det er litt vakkert også det her.
Før krysset menn hav og sloss mot drager, nå får de brev og går i banken.
De er kanskje ikke riddere, men de er like sterke i troen på kjærligheten.
Sist endret av vindaloo; 4. juli 2022 kl. 09:13.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Bare 20 år? Hehe. De har nok eksistert i minst 40 år. Jeg husker jeg fikk et slikt brev på 80-tallet. (Altså, et vanlig brev med frimerke i postkassa for de veldig unge her.) Og i jobben min i popsten husker jeg vi fikk store bunker med brev fra Nigeria som så helt like ut. Den gangen var det også lettere å avsløre, i dag er dem mye mer utspekulerte.
Vis hele sitatet...
Og til tross for at du er klar over dette så sitter du å prater med ei som helt åpenbart fucker m deg, du gjennomskuer det syke spillet hennes men fortsetter kontakten til hun på nytt prøver seg?
Å skylde på transport gir lite mening, med mindre hun bor på Ytre Hebridene eller noe slikt. Storbritannia har et ganske godt utviklet kollektivt tilbud (tog kan være forvirrende, pga 32726 forskjellige tilbydere og ingen felles billett).

Det er veldig vanskelig å overbevise noen om at de blir utsatt for (romanse)svindel. Man lever i håpet på at det er ekte, og har investert såpass mye at man føler man ikke kan gi seg. Ofte er det også et nettverk av andre rundt hovedpersonen - ei "søster" eller "lege" kan ringe offeret, og bekrefte historien til hovedpersonen. Det kommer til å begynne med denne sykdommen, deretter mister hun jobben, har ikke nok til leie, blir frastjålet telefonen/PC, bilen må på verksted.
Jeg tror man ofte må finne ut av det på den harde måten - dessverre.

Hørte rykte på en gammel jobb om en kollega som skulle møte ei dame fra Russland/Ukraina. Han møtte opp på Gardermoen tre ganger, og tre ganger dro han hjem alene. Ambassaden hadde visst også tatt kontakt med ham, og sagt at denne personen ikke er ekte.
Kollegaen sluttet før jeg begynte, og jeg vet ikke hvordan han ga slipp.
Sitat av litekreativt123 Vis innlegg
Hørte rykte på en gammel jobb om en kollega som skulle møte ei dame fra Russland/Ukraina. Han møtte opp på Gardermoen tre ganger, og tre ganger dro han hjem alene. Ambassaden hadde visst også tatt kontakt med ham, og sagt at denne personen ikke er ekte.
Kollegaen sluttet før jeg begynte, og jeg vet ikke hvordan han ga slipp.
Vis hele sitatet...
Her er en dokumentar der en fyr drar til Ukraina for sjette gang, med NRK på slep, etter å ha mislykkes de første fem gangene.

Spoiler alert: det går ikke noe bedre denne gangen heller.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Her er en dokumentar der en fyr drar til Ukraina for sjette gang, med NRK på slep, etter å ha mislykkes de første fem gangene.

Spoiler alert: det går ikke noe bedre denne gangen heller.
Vis hele sitatet...
Huff den der var jo bare trist ass. Om noe så får en vel si at den gjengen i det minste er jernoptimister har en positiv instilling og aldri gir seg.

Kom til å tenke på en samtale jeg hadde for en tid tilbake, en jeg kjenner fra psyk dgn. Hun fortalte at hun var blitt spilleavhengig og grusa privaten pga det. Etter tung terapi fant de ut at hun egentlig ikke spilte for evt. gevinst men for tapets skyld. Hvert tap ble en form for selvskading.

Disse i doku'n er jo utsatt for long con. Har de og forstått at de ble lurt og likevel fortsatt og sende penger? At de egentlig viste bare at de valgte smerten?
Sist endret av _abc_; 5. juli 2022 kl. 22:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.