Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2737
Fikk nylig anskaffet meg en eldre bolig til en overkommelig pris via dødsbo. Det viser seg nå at det ligger gammel dynamitt på eiendommen, ca 6-7 meter fra boligen, under en haug av gamle takpanner og treverk.

Åpenbart er ikke dette noe jeg er så jævla gira på å fjerne selv.
Da lurer jeg på hvem jeg skal kontakte for å få dette fjernet, og om det vil bli store kostnader rundt dette.
Kontakt politiet du, de kaller videre på bombegruppe eller forsvaret om nødvendig. Om det blir kostnader rundt dette går jeg ut ifra om om dette stammer fra krigen eller forrige eier har lekt med dynamitt. spør så får du nok svar.
Merkelig at det ikke var fjernet før overtakelse. Gikk under radaren kanskje?

Politiet høres ut som rett plass å ta det videre ja
Tenkte du seriøst at jeg spør på freak før du sjekker første treff på Google på "funnet sprengstoff"
Som gir tydelig svar på alt du spør om..
Kort ref
Ring 02800
Kostnaden for deg blir ingenting å få det fjernet
Tipper at det Dyno sine kubber som nå heter Orica og de blir ansvarlig for fjerning og kostnader

https://www.dsb.no/lover/farlige-sto...v-eksplosiver/
Sist endret av gekko4u; 9. juni 2022 kl. 17:02.
Kontakt politi, så kommer dem med bombegruppa og eventuelt minedykkerkommandoen om det skulle være nødvendig.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Merkelig at det ikke var fjernet før overtakelse. Gikk under radaren kanskje?

Politiet høres ut som rett plass å ta det videre ja
Vis hele sitatet...
Kan skje i de beste bebyggelser. Jeg overtok ei dynge med gammel dritt gjemt av vegetasjon. Det spørs jo om det ikke burde vært opplyst i egenerklæring.
Nå har jeg ingen oversikt over stedet og det skjer nok i de beste bebyggelser som du skriver. Synes likevel det er rart at det gikk under radaren for de som gikk over tomt og hus. Jaja

Bra du fant det og ikke noen 12åringer
Spørs jo hva det er og da. Er det gammel dynamitt i papp som det siver glyserin ut av så er det ikke helt bra, og er meget ustabilt.

Er de "nyere" med plast rundt er det bare å samle sammen og ringe.
Er det nyere vare henter jeg det gratis
Om det er Semtex 1A/10 eller semtex 2p så er det ingen problem og fjerne det selv.
Men om det ikke er noe problem for deg så kontakt politiet og la de gjøre jobben. Så kan du bruke tiden tin på andre ting
Ring politiet og få de til å ta det videre. Grunnen til at dynamitt er stabilt er at nitroglyserinet er bundet i fast stoff. Gammel dynamitt kan svette nitroglyserin, og da går det i verste fall i lufta ved håndtering.
https://www.sikkerhverdag.no/fyrverk...r-eksplosiver/
Sitat av Conan Vis innlegg
Om det er Semtex 1A/10 eller semtex 2p så er det ingen problem og fjerne det selv.
Men om det ikke er noe problem for deg så kontakt politiet og la de gjøre jobben. Så kan du bruke tiden tin på andre ting
Vis hele sitatet...
Dette er ikke noe for en uten eksplosiv utdannelse å prøve seg på selv. Uavhengig av hvilket virkestoff sprengstoffet består av.
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Dette er ikke noe for en uten eksplosiv utdannelse å prøve seg på selv. Uavhengig av hvilket virkestoff sprengstoffet består av.
Vis hele sitatet...
Sant. Pluss at sjansen for at det er militært sprengstoff som ligger under en plankehaug i hagen hans er tilnærma null
Sitat av Beron Vis innlegg
Sant. Pluss at sjansen for at det er militært sprengstoff som ligger under en plankehaug i hagen hans er tilnærma null
Vis hele sitatet...
Uavhengig av om det er militært sprengstoff eller ei, så skal ingen ufaglærte røre slikt. Det er en grunn for at det kun brukes folk med EOD utdannelse for fjerning av ukjent sprengstoff. Plutselig er det plastikk med detonator tilkoblet en strømkilde med ustabil kobling. Så begynner en sivilperson å fikle med dette og plutselig slår det spenning til detonator. Poof.
Uansett tror jeg Conan stikker av med prisen for årets optimist. C4 eller NM91(HMX) er dog en mulighet.
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Uavhengig av om det er militært sprengstoff eller ei, så skal ingen ufaglærte røre slikt. Det er en grunn for at det kun brukes folk med EOD utdannelse for fjerning av ukjent sprengstoff. Plutselig er det plastikk med detonator tilkoblet en strømkilde med ustabil kobling. Så begynner en sivilperson å fikle med dette og plutselig slår det spenning til detonator. Poof.
Vis hele sitatet...
Den første delen av innlegget ditt er jeg helt med på, men etter det ser det ut som om du tok på deg den berømte foliehatten og fikk i deg enorme mengder hasj mens du så på konspirasjonsvideoer på youtube før du fullførte og postet innlegget.
Sitat av Knask Vis innlegg
Den første delen av innlegget ditt er jeg helt med på, men etter det ser det ut som om du tok på deg den berømte foliehatten og fikk i deg enorme mengder hasj mens du så på konspirasjonsvideoer på youtube før du fullførte og postet innlegget.
Vis hele sitatet...
Det var bare det første og værste eksempelet jeg kom på. Ja, vi bor ikke i et land med fult av hjemmemekka veibomber. Det skjønner jeg. Men worst case, så kunne dette skjedd om man fikler med ting man ikke skal fikle med. Men i teorien så kunne dette vært tilfellet om en gammel gubbe fra forsvaret fant ut at han skulle ta med seg noe hjem fra jobben. Har sett folk som har alt ifra håndgranater til biter av plastikk liggende i bilen på vei hjem fra jobb.
Sist endret av IW2022; 9. juni 2022 kl. 21:24.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Nå har jeg ingen oversikt over stedet og det skjer nok i de beste bebyggelser som du skriver. Synes likevel det er rart at det gikk under radaren for de som gikk over tomt og hus. Jaja

Bra du fant det og ikke noen 12åringer
Vis hele sitatet...

Mtp på at det er et dødsbo så er det best å å ikke være kjent med eiendommen. Med en gang det er noe kjøper kan reklamere på at du burde ha visst om så gjelder reklamasjonsrett.
Rip 8-4-23
Oppdater oss åssen det gikk da trådstarter
Fjernet noe gammel dynamitt som var ganske svett, gikk bare fint.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Ring din lokale entreprenør som driver med sprengning så hjelper de deg garantert, destruerer det bare på en jobb de har selv
Mmm, klissete pølse. Ingenting som nitro på fingrene for å få fart i systemet.

Akk ja, det var tider det.