Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1963
Fuck Mr. Plod!
Hva tror dere hadde skjedd om vi bokstavelig talt legaliserte alt?

At du kunne gått å kjøpt heroin på rema 1000.

Hadde alt gått til helvete, eller ville det til en viss grad funket?


Noen tanker?
Tror vi hadde fått ganske mange som har havna utpå i starten men ettervært skjønner folk at man skal være forsiktig, klok av skade rett og slett.
Det ville nok vært feil modell.
Vi vet at regulering fungerer, feks så røyker under 1% av ungdom tobakk nå.

Ett rusmonopol, med åpningstider, aldersgrense osv for de svakeste stoffene, med innholdsfortegnelse og fordomsfri informasjon er veien å gå.

De sterkere/mer avhengighets skapende stoffene kunne man fått på resept, med fysiologisk oppfølging for fornyelse av resept.
Samt sprøyterom med gratis, ren heroin, satt av sykepleier i ett opplyst hvitt lokale.

Da fjerner man all konkurranse fra det illegale markedet, samt at man kan fjerne risikoen for overdose.
Tror ikke at folk flest hadde begynt å bruke heroin av den grunn. Tilgjengelighet er liksom ikke hva som stopper folk flest fra å bruke hard drugs.
Sitat av Overgrow Vis innlegg
Det ville nok vært feil modell.
Vi vet at regulering fungerer, feks så røyker under 1% av ungdom tobakk nå.

Ett rusmonopol, med åpningstider, aldersgrense osv for de svakeste stoffene, med innholdsfortegnelse og fordomsfri informasjon er veien å gå.

De sterkere/mer avhengighets skapende stoffene kunne man fått på resept, med fysiologisk oppfølging for fornyelse av resept.
Samt sprøyterom med gratis, ren heroin, satt av sykepleier i ett opplyst hvitt lokale.

Da fjerner man all konkurranse fra det illegale markedet, samt at man kan fjerne risikoen for overdose.
Vis hele sitatet...
Illegale markedet fjernes ikke så lett du.


Du ser jo alkohol, er ulovlig marked for det. Hadde cannabis blitt lovlig i Norge hadde prisene vært sykt høye, se på alkohol for eksempel? Alt for mye moms og tull.

Ulovlige markeder for ulovlige, eller lovlige ting kommer det alltid til å være.



Hvorfor kjøpe heroin på rema 1000 til 400kr grammet når du kan kjøpe hos en dealer til 150kr grammet.
Sitat av BenzoKnekk Vis innlegg
Illegale markedet fjernes ikke så lett du.


Du ser jo alkohol, er ulovlig marked for det. Hadde cannabis blitt lovlig i Norge hadde prisene vært sykt høye, se på alkohol for eksempel? Alt for mye moms og tull.

Ulovlige markeder for ulovlige, eller lovlige ting kommer det alltid til å være.



Hvorfor kjøpe heroin på rema 1000 til 400kr grammet når du kan kjøpe hos en dealer til 150kr grammet.
Vis hele sitatet...
For oss "vanlige" folk så betaler vi heller litt ekstra om vi vet hvor det kommer fra. Folk flest handler alkohol på butikk/polet og så har du noen som handler "ulovlig", men det er kanskje først og fremst de som har et litt større forbruk enn vanlig.
Hadde jeg skulle kosa meg med røykings ei helg hadde jeg betalt f. eks 400kr der jeg vet hva jeg får kontra 150 til en sliten dealer i ei mørk leilighet.
Sist endret av NokErNok; 1. februar 2022 kl. 11:16.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
For oss "vanlige" folk så betaler vi heller litt ekstra om vi vet hvor det kommer fra. Folk flest handler alkohol på butikk/polet og så har du noen som handler "ulovlig", men det er kanskje først og fremst de som har et litt større forbruk enn vanlig.
Hadde jeg skulle kosa meg med røykings ei helg hadde jeg betalt f. eks 400kr der jeg vet hva jeg får kontra 150 til en sliten dealer i ei mørk leilighet.
Vis hele sitatet...
I Canada økte ulovlige markedet med 40% etter legalisering.

Men jeg tenker mer på barn under 18.

I Canada gikk bruken blant ungdom ned 50% etter legalisering. Men det betyr ikke i all hovedsak at det skjer her?


Jeg er ikke imot legalisering, men at ulovlige marked forsvinner skjer ikke.
Nei det forsvinner nok ikke. At det ulovlige økte med 40% etter legalisering var jeg heller ikke klar over. Det er ganske mye. Men regner de da med at folk som dyrker selv gir bort litt til bekjente f. eks?
Sitat av BenzoKnekk Vis innlegg
I Canada økte ulovlige markedet med 40% etter legalisering.
Vis hele sitatet...
Hvor har du disse tallene fra? De er nemlig stikk i strid med all statistikk jeg klarer å finne.



https://www.canada.ca/en/health-cana...mary.html#a2.3

At folk henvender seg til det svarte markedet fortsatt er det ingen tvil om, men ikke i den grad du skisserer.

One year after legalization, 52% of Canadians obtain (at least some of) their cannabis from a legal source (compared to 22% prior to legalization). However, it seems that Canadians are still obtaining their cannabis from the black market. In the third quarter of 2019, results from the National Cannabis Survey show that 42% of Canadians had purchased cannabis from an illegal source. Some provinces are experiencing more challenges displacing illegal sales. For example, in British Columbia, less than 40% of cannabis users report obtaining cannabis from the legal market. Consumers are turning to the black market for a variety of reasons, including but not limited to: higher prices, limited selection, and a scarcity of licensed stores in their area. According to Statistics Canada a gram of legal cannabis costs 55 per cent more than illicit cannabis ($10.30/gram vs. $5.73/gram).
Vis hele sitatet...
https://www.publicsafety.gc.ca/cnt/t.../index-en.aspx
Samme tendensen ser du også i California. Der har de slengt på altfor mye skatt.

I Texas koster en ounce 30 usd

Det får du ikke to gram for i Norge engang.

Jeg tror ikke nordmenn kommer til å kaste seg på med det første. Det er en kulturell greie.

Det jeg ser for meg er at steroider og ting som 'kan' forbedre fysikk på kort sikt vil ta av. Har mer troa på at folk er gira på det enn heroin.

Men kan jo ta feil
Sist endret av Jerna; 1. februar 2022 kl. 12:33.
Sitat av voktern Vis innlegg
Hvor har du disse tallene fra? De er nemlig stikk i strid med all statistikk jeg klarer å finne.



https://www.canada.ca/en/health-cana...mary.html#a2.3

At folk henvender seg til det svarte markedet fortsatt er det ingen tvil om, men ikke i den grad du skisserer.



https://www.publicsafety.gc.ca/cnt/t.../index-en.aspx
Vis hele sitatet...
At dem gikk ned 50% hos ungdom etter legalisering er fra en debatt tidligere i 2020.


At illegalt marked i Canada gikk opp, husker jeg ikke hvor jeg har lest. For å kjekke hvor mye søkte jeg opp "Did the illegal marked go up after legalizing cannabis in Canada?" På Google. Og det sto 40%
Sist endret av BenzoKnekk; 1. februar 2022 kl. 12:36.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av BenzoKnekk Vis innlegg
At dem gikk ned 50% hos ungdom etter legalisering er fra en debatt tidligere i 2020.


At illegalt marked i Canada gikk opp, husker jeg ikke hvor jeg har lest. For å kjekke hvor mye søkte jeg opp "Did the illegal marked go up after legalizing cannabis in Canada?" På Google. Og det sto 40%
Vis hele sitatet...
Dude, du må gjøre litt dypere research enn som så, samt kunne vise til kildene.

Jeg finner følgende:
The early findings from Canada are in alignment with studies of the impact of cannabis policy change on youth prevalence in other countries. A systematic review and meta-analysis (Melchior et al., 2019) assessing the effects of cannabis liberalization (i.e., countries where cannabis possession was decriminalized or legalized for medical or non-medical use) for those under age 25, reviewed 41 studies and found that overall, liberalization of cannabis control appeared to “have little effect on actual patterns of use among young people” (2019, 11), when use was assessed at either the 30-day or 12-month marks. Melchior et al also identified identified eight studies on the legalization of non-medical cannabis and through calculating standardized effect sizes across all studies, determined that this policy change was associated with a small increase in levels of youth use (a standardised mean difference of 0.03, 95% CI −0.01 to 0.07).
Vis hele sitatet...
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8315217/

Som rapporterer om lite endring i brukervaner etter legalisering, de tar ikke for seg brukerprevalens dog, som er det ene man så reduksjon i Amsterdam: De fikk flere yngre brukere i starten, men mindre brukerprevalens: Altså færre forstsatte å røyke ut livet/ut i voksen alder.
Sist endret av Dodecha; 3. februar 2022 kl. 15:28. Grunn: skrivefeil
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alt hadde gått til helvete for folk som meg hadde kjøpt heroin på butikken av nysgjerrighet i et svakt eller suicidalt øyeblikk istedet for å nøye seg med en pose potetgull og joint

Mange fler folk hadde blitt mye mer pilleavhengige og
Cannabis på pol. Psykedelika etter man har tatt et ruskurs. Hard drugs kunne hatt en slags reseptordning.
Sitat av BenzoKnekk
Hvorfor kjøpe heroin på rema 1000 til 400kr grammet når du kan kjøpe hos en dealer til 150kr grammet.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne ha telefonnummeret til dealeren din.
Eg trur ikkje det hadde skjedd så mykje. Nokon som aldri ville rørt rusmidler om det var ulovlig hadde sikkert prøvd, men det er nok svært få. Folk flest har nok å styre med, nåla hadde ikkje vært første valget. Eg trur samfunnet hadde blitt ein betre plass.

Eg trur det er andre grunner til at folk blir rusavhengige enn at det er lovlig/ulovlig.
Legalisert alt, fjern all velferd, så er det kanskje en mulighet for at menneskets evolusjon slutter å gå baklengs...
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Noen tanker?
Vis hele sitatet...
Det er en stor illegal økonomi man i så fall fucker med. Kun rivalisert av våpen og prostitusjon/ trafficking.
Mange aktører, både lovlige og ulovlige som er en del av dette når det favner så bredt.
Sitat av BenzoKnekk Vis innlegg
At dem gikk ned 50% hos ungdom etter legalisering er fra en debatt tidligere i 2020.


At illegalt marked i Canada gikk opp, husker jeg ikke hvor jeg har lest. For å kjekke hvor mye søkte jeg opp "Did the illegal marked go up after legalizing cannabis in Canada?" På Google. Og det sto 40%
Vis hele sitatet...
Neineinei off…
-Bruken blandt unge (12-17) ble halvert. Bruken blandt voksne ble tilnermet uendret (+-1.5%)

-I 2021 hadde lovlige utsalgssteder tatt over 50% av markedet, det vil si at illegalt salg pr.d.d står for under 49%.

De (brukere) melder at hovedårsaken til at de enda kjøper illegalt er at det ikke er kommet utsalgssted i deres nærhet enda. Noe det enda jobbes med å åpne over hele landet. Pga strenge regler tar dette tid.

Legaliseringen i Canada har gitt dem snart 50 Milliarder dollar i skatteinntekter, + skatt på lønnen til de som produserer og selger dette.