Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 13964
Hei god kveld folkens,

Jeg har allerede vært på søk på gode bøker om norske mytologi på lenge. Er det noen av dere som kan anbefale meg noen bok/bøker som ikke er utrolig komplisert skrevet som forteller litt om det på en spennende måte?
«Ikke» komplisert mener at jeg er mer interessert i hele tekster og ikke i gamle litterære dikter. Jeg er tysk, men jeg vil gjerne lese det på norsk. Bokmål er preferert, men jeg forstår også nynorsk. Leseforståelsen min er i hvert fall god nok til å lese Jo Nesbø krim.

Takk i forhånd,
Hilsen,
Lukas
Les tegneserien Valhall.
Sjekk ut bøker om emnet skrevet av Tor Åge Bringsværd.
Neil Gaiman -Norrøne Guder
Poetisk Edda, er uten tvil obligatorisk, Heimskrimla er også en historisk viktig skrift fra den tiden.

Ved siden av finnes det jo nå et flust av dramanoveller som er godt basert på virkelige kulturelle relasjoner og hendelser som beskriver godt hvordan livet foregikk for 1000 til 1500 år siden
Jomsviking og Den siste Vikingkongen er to bra bokserier, som finnes i Norsk såvel som andre språk.
Snorres Kongesagar
Lvl 5 Taskenspiller
Vera Henriksen har skrevet mye spennende innen denne sjangeren.
Boken "Verdenstreet" kan anbefales...
Gro Steinslands bok "Norrøn religion: myter, riter, samfunn" er en ganske nøktern og interessant gjennomgang på rundt 500 sider. Jeg vet ikke om jeg vil kalle boken lettlest, men den er velskrevet og tilpasset et bredere publikum.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
24 3
Hei på dere, beklager sent svar.
Jeg vil bare si takk til alle som hadde finne idéer hva som kan leses.
Jeg hadde ikke tid til å få se alt på Internett, men jeg kommer sikkert til å lese en av disse.
Spesielt bøkene fra Tor Åge Bringsværd og det Toreokjeks skriver ser fint ut. Hvis dagen hadde 48 timer slik at jeg får tid til alt jeg er interessert, ville jeg ha lest alle.

Takk for anbefalingene,
jeg ønsker dere en fantastisk helg!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Autodidakt🔥
Eneboer's Avatar
8 0
Som nevnt over her har Tor Åge Brigsvær gitt ut 13 ungdomsbøker om norrøn mytologi. Husker de er enkel, lettleste og med flotte illustrasjoner