Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5954
Er helt ny på forumet,så beklager om posten ligger feil eller lignende.

Har Altibox TV på fiber og med en router hvor jeg får både internett og tv igjennom (WAN port) som gir signaler til TVen,såpass har jeg skjønt med de få data/tv kunnskapene jeg har.

Fått tak i en ekstra boks fra Altibox men støter på problemet at jeg kun har 1 stk WAN utgang på min router og jeg får ingen signal til dekoder nr 2 ,
Selv om jeg plugger den i port vanlige portene 1,2,3, finnes det en type "WAN splitter" eller lignende,så jeg kan få delt tv signaler til boks nr 2? Jeg forestiller meg at jeg må ha et internett modem til ? Hjeeeelp folkens,hilsen en som er god på å rulle,men ikke tekniske ting😂👍

Har sneket til meg boks nr to så Altibox tror jeg kun har 1 som fungerer, så jeg kan ikke ringe dem for support 😜
Lettere hvis du lister hvilket utstyr du sitter på. Men er uansett bombesikker på at den ene tv dekoderen er «svartelistet» hos Altibox
Begge skal i LAN. Kun fiber eller nettverkskabel fra media converter som skal i WAN.

Dekodere registreres automatisk når de tilkobles så du må uansett betale for ekstra dekoder.
Har to modem med merket ARRIS VIP1853 og internett modemet som er levert via Altibox er: ZyXEL P2812ac, jeg har dekoder nr 1 tilkoblet Wan port på internett modemet,har forsøkt å flytte denne kabel over fra wan til lan men da får jeg ingen signal på TVen. Da jeg fortalte kundeservice at den forrige dekoder var "ødelagt" så merket jeg at jeg snakket med en sommervikar for hun visste ikke om den skulle kastes eller sende i retur.

Da jeg hadde get så klarte jeg å kjøre flere dekorere og satt opp dekoder på annen adresse uten å betale en krone ekstra,men det er endel år siden,og utstyret har vel forandret seg.

Kan man ikke sette en splitter eller lignende i wan porten så den kan deles med to modem? De skal aldri brukes samtidig,men jeg gidder bare ikke å dra ut dekoderkabel 1 og bytte til dekorkabel 2 i wan porten hver gang jeg skal se på tv på soverommet. Jeg bor i borettslag så kanskje vanskelig for Altibox å fange opp en ekstra aktiv boks?
Sist endret av WeedAlot; 28. september 2019 kl. 02:41.
Gule porter 2,3,4 kan brukes til tv ne 1 til ekstrrn router om du har
Limited edition
Moff's Avatar
Har du mulighet til å ta bilder av de ulike portene på boksene som er tilkoblet? Jeg har vært borti mange rare oppsett, men hvis alt utstyr du nevner er koblet til slik du sier, så er det intet mindre enn et mirakel av noe som helst virker som det skal. Jeg kan i alle fall ikke forklare deg hvordan i alle dager du klarer å få TV-signaler ut fra WAN-porten på en P2812.

Det høres også mer enn litt pussig ut at du bruker TRE ulike modem samtidig.

Kan du ev. også tegne en skisse som viser hvordan alt er koblet sammen, inkludert inntaket til leiligheten? Litt fordi det kan hjelpe oss å få oversikt over situasjonen, men mest fordi dette er veldig fascinerende.

Når det kommer til dekodere, så skal det også godt gjøres å få signal uten å betale, ettersom det må være et aktivt abonnement knyttet til hver dekoder. I borettslag er det vanlig at en gruppe dekodere er knyttet til et sameie i fellesskap, slik at dekoderne i praksis følger leilighetene i stedet for personer som bor der. I slike oppsett KAN det oppstå noen interessante feil, som gjør at du faktisk har to aktive dekodere. Det betyr ikke at den er gratis, det betyr bare at noen andre betaler for den uten å være klar over det.
Sitat av kalle2k Vis innlegg
Gule porter 2,3,4 kan brukes til tv ne 1 til ekstrrn router om du har
Vis hele sitatet...
Så med andre ord,det finnes ingen annen løsning enn å sette opp en internett router til på soverommet for å få en ledig wqn port til dekoderen. Jaja kanskje jeg må kjøpe meg en router til å ha på soverommet som jeg får koble via port 1,2,3
Du skal ikke ha noen wan port til dekoderen. Wan porten brukes for at hjemmesentralen kan gi deg tv og internett på LAN portene. Tv boksen kobles i LAN port. Hvis du vil kan du kjøpe en trådløs sender, en som står ved hjemmesentralen og er koblet til den, og en som du setter inn på soverommet. Så plugger du tv dekoderen inn i den på soverommet. Hvis ikke kan du strekke kabel. Men først kan du jo få begge tv dekoderene til å virke på kabel, ved å plugge begge inn i LAN portene på hjemmesentralen, før du gjør noe som helst annet.

Det vil si; du har en mediaconverter på veggen. Fra den går det en kabel inn i wan porten på hjemmesentralen. Plugg så tv dekoderene inn i hver sin LAN port på hjemmesentralen og se om tv fungerer
Sist endret av Jens1; 29. september 2019 kl. 02:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Arris Vip1853 er ikke modem, men dekoder