Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 696
Leter etter et par små mSATA disker som skal brukes i denne maskinen: Multicom Xishan W230S 13.3" Full-HD

Ifølge Intel har denne et chipset som takkler "6 SATA Gbps (Up to 2 SATA 4 6Gbps†)"

Anyways, jeg har ikke så mye penger å slenge på denne maskinen akkurat nå, så ser på disker i 200-300 klassen, på max 32 gb.

Det som er interessant, er at det vistnok er stot ytelsesforskjell på diskene jeg har funnet på ebay/aliexpress, selv om de koster omtrendt det samme?

F.eks. disse 3 samsung-modellene:

Score: 124 - MZMPA032HMCD-000H1
Pris: 180 - 300 ish NOK inkl. frakt - ebay, aliexpress


Score: 220 - MZMPA032HMCD-000L1
Pris: 200 - 274 ish NOK inkl. frakt ebay, aliexpress

Score: 413 - MZMPC032HBCD-000D1
Pris: 228 - 232 - ebay, aliexpress

Ok, så omtrendt samma pris per disk, men vilt forskjellig benchmark-score.

Og de eneste verdiene som virkelig spriker på benchmarkene er noe som heter "queue depth" ?

Ut ifra et raskt søk fant jeg ut at tl;dr: er "The number of simultaneous requests on a drive's request queue."

Men hvordan kan jeg finne billige disker i 200-300 klassen med høyere "queue depth" enn diskene jeg har funnet til nå?

Noen disker folk kan anbefale? Eventuelt søketermer?

[EDIT:] Ser ut som benchmark-siden jeg fant er LITT ustabil når det kommer til testingen.

Dersom man søker på modellen MZMPC032HBCD-00000 får man scores fra 70 til 1746.

Så burde kanskje heller finne en annen nettside for benchmarks... synd at det ikke finnes så mange for disse billig-diskene.

Still, hadde vært fint å vite mer om "queue depth"

[EDIT:]

Gadd ikke søke mer, fant denne disken til 180 inkl. frakt med sata 3 som er på salg med 36% rabatt, så gikk for den.

Kingfast mSATA SSD 30GB mSATA III 3 Internal Solid State Drive Hard Disk KSD32C-H40

Melder tilbake med resultater for de som er interessert.
Sist endret av Turbolego; 5. januar 2015 kl. 12:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.