Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1779
Det har seg sånn at iløpet av de siste 4 dagene har det dukket opp endel veps i huset vårt.

Sålangt har vi funnet 3 levende og 3 døde, alle i samme området.
Min far foreslår at de kan ha kommet utenfra, men jeg synes ikke dette virker veldig logisk ettersom det er minusgrader ute, lurte derfor på om noen hadde noen tanker om dette?

og hvordan skal jeg eventuelt finne bolet?

Takker for all hjelp!
Tja, med tanke på at det er vinter, så vil jeg tro at du har et vepsebol et eller annet sted. Har hatt det selv faktisk, fryktelig irriterende.

Måten jeg fant frem til bolet på var rett og slett å skru av all lyd, og høre godt etter. Hvis det er et vepsebol vil du mest sannsynlig høre susing. Og som regel er det i et hjørne.

Håper du finner ut av det

Tja, med tanke på at det er vinter, så vil jeg tro at du har et vepsebol et eller annet sted. Har hatt det selv faktisk, fryktelig irriterende.

Måten jeg fant frem til bolet på var rett og slett å skru av all lyd, og høre godt etter. Hvis det er et vepsebol vil du mest sannsynlig høre susing. Og som regel er det i et hjørne.

Håper du finner ut av det
Sitat av Echodius Vis innlegg
Min far foreslår at de kan ha kommet utenfra, men jeg synes ikke dette virker veldig logisk ettersom det er minusgrader ute, lurte derfor på om noen hadde noen tanker om dette?

Takker for all hjelp!
Vis hele sitatet...

Fyrer dere med ved?
Bærer dere inn ved i blant?

Veps kan fint følge med vedkubber og våkne til live (fra dvale).
De flyr rundt, men er søvnige og trege.
Om du skulle finne et bol, teip fast støvsugerrøret foran åpningen til bolet, og la den stå på noen timer. Vepsen som er på vei inn og ut blir sugd shwopp rett ned i posen, tried and tested method. Funker som faen.
All in!
Trådstarter
Sitat av Mechie Vis innlegg
Fyrer dere med ved?
Bærer dere inn ved i blant?

Veps kan fint følge med vedkubber og våkne til live (fra dvale).
De flyr rundt, men er søvnige og trege.
Vis hele sitatet...
Er dette vanlig?
For ja, vi fyrer og veden ligger i det området de blir sett.
De våkner vel til live ca rundt de tidene her, så du har nok et bol i tidlig stadige et sted. Best å bli kvitt det fortest mulig.
Vi har samme tullet på hytta om vinteren, ikke en vinter der oppe uten at jeg ser noen halvsløve veps som surrer rundt på gulvet. De følger med ved inn i hytta. Forsøk å banke av vedkubbene før de taes med inn, de ligger som regel ofte utenpå kubbene, ellers så har de noen ganger presset seg inn under barken.

Det som er så irriterende med dette her er at de er så rotete av seg sånn i halvsøvne på vintern, man oppdager dem ofte ikke før man trår på en. Forbanna udyr er de.