Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1587
Hei.

Jeg har akkurat anskaffet meg 2 stk behringer truth b3031a aktive PA høyttalere. Jeg har høyttalerene, 2 stk jack-jack kabler og strøm.
Jeg lurer på hva jeg mangler som jack-kablene skal inn i for å få alt ut på en minijack? Kan jeg f.eks gjøre det så enkelt å kjøpe en minijack-jack splitter?
Er det noen som har erfaringer med disse høyttalerene så hadde det vært morro å høre erfaringer/tips

Tusen takk på forhånd
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er kanskje en DI Boks du er ute etter, jeg finner ikke en som har minijack in og går på batteri.
De fleste er laget for å få 48V via XLR kabler fra en lydmikser, f.eks denne.

Siden PA'en er aktiv kan det gjøres så enkelt som å ha en Minijack->2x Storjack, men du har ingen kontroll signalet uten en mikser i mellom.
Sist endret av Dodecha; 13. mars 2015 kl. 17:47.
Trådstarter
9 0
Takk for tilbakemelding
Var å snakket med en fyr på HiFiklubben istad og han mente jeg bare kunne bruke storjack-minijack converter. Han nevnte så clas ohlson, så jeg kjøpte en converter derifra. Jeg tenkte å prøve dette først, rett fra høyttaleren til pcen, selvom jeg er klar over at det kan komme mye uønsket "elektronisk støy" derifra siden lyden blir behandlet i lydkortet inni pcen. Jeg tenkte at dette var støy kun entusiasten ville bli plaget av.
Nå har jeg prøvd og det er ikke vits engang, lyden er "vrengt", bassen er ikkeeksisterende og det er veldig mange toner som er borte.
Spørsmålet mitt blir da om dette kommer av at jeg bruker pcen direkte til høyttaleren, om det er converteren fra Clas Ohlson som er av ekstremt dårlig kvalitet, eller om det kan være andre problemer, som f.eks med høyttaleren??

Har tenkt på om et eksternt lydkort ville gjøre trikset, men det er jo kun om det er elektronisk støy som er årsaken :P
Sist endret av t0mD91; 14. mars 2015 kl. 19:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med å invistere i en liten mixer ? Du får små Behringer mixere brukt for rundt 500 lappen
Produserer du musikk?

Jeg ville skaffet meg et eksternt lydkort.

Hvis du produserer musikk, så vil du:
1) Ha mer kontroll over sample-rates og faktisk ha mulighet til å ha høyere sample-rate.
2) Du vil ikke miste kvalitet og få mer støy som en minijack vil gi deg.

Du vil da kjøre to monitorer inn på ekstern lydkort, som da går i PCen via USB.

At du mister lydkvalitet er mye mulig pga omformeren din, men det er også viktig å vite at studiomonitorer i seg selv ikke har ekstremt mye bass med mindre du justerer dette, rett og slett for å gi et så realistisk lydbilde som mulig, og ikke "kunstig bass" som mye kan gi.

Jeg reagerte på det samme når jeg kjøpte meg studiomonitorer for 6 år siden, hehe.

Får håpe dette hjalp litt, dette er i alle fall hva jeg ville gjort.
Trådstarter
9 0
Tusen takk for all hjelp
Løsningen med omformere fra clas ohlson og lyd rett fra pcen fungerte greit. Grunnen til at lyden var udugelig var at minijacken ikke fikk kontakt i inngangen på pcen. Dro jeg minijacked en mm eller to ut ble lyden brukbar.

Jeg har landet på en løsning med et eksternt presonus lydkort med storjack innganger og usb. Lyden er upåklagelig, ihvertfall for et "nybegynnerøre"
Og nei, ingen produksjon, bare lytting
Godt du fant en løsning på problemet ditt!
Trådens flisspikkeri her er at du burde lære deg forskjellen på inn/ut når du snakker om signalkjeder. I førstepost skal du ikke ha "alt ut på en minijack", men alt inn på en minijack. Signalet skal gå ut fra lydkilde, inn på forsterker, og ut fra høyttaler som hørbar lyd.

Sitat av t0mD91 Vis innlegg
Jeg har landet på en løsning med et eksternt presonus lydkort med storjack innganger og usb.
Vis hele sitatet...
Lydkortet har nok 6.3mm jack både inn og ut, men her skal du igjen ha signal ut fra lydkort og inn på forsterker.

Grunnen til at jeg tar opp dette her, er fordi problemstillingen kan fremstå som en helt annen med bare litt feil terminologi. Nå var ikke dette det verste tilfellet, men jeg hadde litt problemer med å følge det du skreiv. Små ting som dette kan gjøre at du får servert løsning og svar mye fortere i fremtiden
Lykke til!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
9 0
Takk for oppklaringen Er litt grønn på slike ting, men forstår vel bedre nå.
Signalene går ut fra kilden (pc), altså ut fra minijackutgang og inn i lydkortets inngang, lyden går deretter ut av lydkortets 6.3mm jackutganger og inn i forsterkerens 6.3mm jackinnganger