Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 998
Heisann.

Jeg har lagt ut en ny sang jeg fikk ferdig for ei uke siden.
Lurer litt på hva dere syns om lyden og hva jeg eventuelt bør gjøre.
Gjelder ikke oppsettet ,mer på lyden generelt.
Detta er en sang jeg har forsøkt meg mange ganger på.
Lyden er vesentlig bedre enn første versjon ,men fortsatt ikke helt fornøyd selv.

Noen som har noen miksetriks på lur?

http://www.youtube.com/watch?v=-Gr5Ni4Wd30

Deler youtube link denna gangen ,siden soundcloud har sugen kompresjon. Noe youtube faktisk er mye bedre på.
Det føles ut som du mangler noe i bakgrunnen som kan løfte melodien litt og gi mer energi.
For den er litt tam og monoton, men jeg likte melodien.

Jeg tror også du kunne brutt litt ut av de faste rammene du holder deg innenfor.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det føles ut som du mangler noe i bakgrunnen som kan løfte melodien litt og gi mer energi.
For den er litt tam og monoton, men jeg likte melodien.

Jeg tror også du kunne brutt litt ut av de faste rammene du holder deg innenfor.
Vis hele sitatet...
hmm ja enig der.men usikker på hva. vurderer å panorere inn flere av samme lyd på forskjellige steder. mulig det gir mer "power".

Litt vanskelig å bryte med de faste rammene mine kjenner jeg :P
Jeg føler det mangler buildup og peak (Evt drop men det er jo smak og behag samt sjanger avhengig).

Se på peak ved 4 min, her er det lite eller ingen buildup før sangen tar av og lydbildet virker faktisk mindre ved takeoff-en.
Jeg ville kanskje ventet 16-32 bars med annenhver kick - snare - kick - snare rundt 4 min, slik det er nå så senkes tempoet litt.

Du burde også prøve å variere melodien litt utover i sangen slik at den utvikler seg, kanskje du introduserer for mye av melodien og instrumentene for tidlig.

Jeg produserer kun på hobbybasis men jeg setter meg også fast i rammene. Med det mener jeg at musikken blir altfor forutsigbar, de samme instrumentene går igjen hele tiden, den samme takten følges slavisk osv.
Selv om det finnes enkelte elementer som må være med for å holde seg innen en sjanger så er det de sangene som introduserer uventede elementer som slår ann.
Klassisk trance skal være repetativt men det er mye rom for variasjon i løpet av sangen.

Se på hardstyle (den gamle) hvor bare det å reversere bassen og sette distortion på den skapte nesten en helt ny sjanger alene.
Eller når klassiske trance/progressive sanger begynte å få drops istedenfor peak.
Ett simpelt triks men fy f*** å deilig det er når buildup-en kommer og du blir slått i ansiktet av bassen i droppet.

Ett konkret eksempel er https://open.spotify.com/track/5GnQl...QvO-Q8bXlmc9jg rank1 - Airwave.
Den har ett veldig ryddig lydbilde på tross av at det er mange instrumenter med flere melodier over hverandre, de spilles også hver for seg i noen partier for så å bli kombinert til ett klimaks på slutten.

Hører sangen på mobil akkurat nå, men jeg hører veldig lite perkusjon og altfor mye snare.

Beklager om fagspråket mitt ikke er helt korrekt
Har ikke så mye å si bortsett fra at melodien her er råbra, falt skikkelig for den! Fet låt
Sist endret av Lyra; 27. februar 2018 kl. 05:55.
Sangen har definitivt potensiale, men er enig med de over her at det er noe som mangler, kanskje selve oppbyggingen, mer "uplifting" Jeg savner et parti som er uten beat, kun en strak melodi som er bassfilled, litt vanskelig å forklare. Her er noen eksempler:

https://www.youtube.com/watch?v=ivIhjNkKgc4 (fra 2:40 og utover)
https://www.youtube.com/watch?v=w4BE18zDkXw (fra starten)
Skal høre eksemplene når jeg kommer hjem. Mye bra tips her. Har planer om å gå gjennom låta en gang til og muligens legge til noen ekstra partier. Endre andre. Airwave har alltid vært en av favorittsangene i denna sjangeren. Ayla - Into the light er fortsatt topp 1 for min del.