Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 7227
Som overskriften sier så fikk jeg fortalt da jeg kjøpte min mac at dette var ingen problem da masinen var så kraftig. Kisen som solgte magen min mente det gikk på de fleste spill å kjøre en emolator eller noe i den dur. Er det noen som vet hvordan jeg enkelt kan spille mine alerede kjøpte windows spill på Mac?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Enkelt? Det kan du ikke nødvendigvis. Ikke hør på selgere, særlig når det gjelder noe teknisk.

Wine er vel et alternativ, men "enkelt" er ikke det man vanligvis hører om Wine, og du bør ha en del teknisk kunnskap og heroiske mengder tålmodighet.

Det finnes tjenester som lar deg streame spill mot betaling, kan det være noe?
Sist endret av robhol; 20. august 2021 kl. 18:08.
Sitat av robhol Vis innlegg
Enkelt? Det kan du ikke nødvendigvis. Ikke hør på selgere, særlig når det gjelder noe teknisk.

Wine er vel et alternativ, men "enkelt" er ikke det man vanligvis hører om Wine, og du bør ha en del teknisk kunnskap og heroiske mengder tålmodighet.

Det finnes tjenester som lar deg streame spill mot betaling, kan det være noe?
Vis hele sitatet...
Ja, men det kommer eventuelt ann på prisen selvsagt.
Det mest stabile for å spille er nok rett og slett å installere Windows på Mac'en. Du må partisjonere (dele) harddisken din i to, slik at én kjører Apple sitt operativsystem og den andre har Windows. Det krever riktig nok at du har en del tilgjengelig plass på harddisken din, både til windows og evt. spill.

Det fungerer bare om du har Intel-prosessor.
Apple har en egen guide her: https://support.apple.com/no-no/boot-camp
Sist endret av TaterKjell; 20. august 2021 kl. 18:24. Grunn: Skriveleif
Jeg klarer fint å spille CS på min MAC med M1 prosessor. Har du undersøkt om dine spill er kompatible med MAC i det hele tatt? Google gjerne spillnavn + mac
Fungerer ikke steam på macOS? Hva er i såfall problemet? Har du fysiske spill som er bare egnet til windows?
Steam fungerer på Mac, men bare et fåtall av spillene der er kompatible med Mac.
Klart steam fungerer på mac, men utfordringen er at jeg har investert i en del bra steamspill som ikke finnes på min Mac. Mac-maskinen min er såpass kraftig at den skal ha null problemer med å takle det. Derfor leter jeg etter en app jeg hørte om som kan omtransformere spillene spillbare. Men samtidig kan jeg og installere windows på magen, men vil helst slippe det.
Det finnes dessverre ingen slik løsning. Hvis du kjøpte Mac-en på det premisset, ville jeg nok vurdert å levere den tilbake.
Jeg er enig i det raze skriver. Dessuten vil det likevel være vanskelig å oppnå ønsket ytelse i en virtuell maskin, ettersom det brukes ressurser på å i det hele tatt kjøre den virtuelle maskinen.

Dessuten er det egentlig ikke snakk om hvilket operativsystem du kjører, men at spillene i seg selv ikke støtter teknologien som brukes i prosessoren, hvis det er en MAC med en prosessor som ikke er Intel-basert.

Spesifiser for oss hvilken MAC det er du har, iallefall hvilken prosessor du har. Er det M1 (den nyeste) så leverer du tilbake MAC-en.

Har du Intel, så skal jeg prøve å hjelpe deg med å undersøke hvordan du setter opp en virtuell maskin (som likevel ikke er noen vits, men går an å prøve). Eller så hjelper jeg deg med å installere Windows på mac-en (beste alternativ)
Macen Jeg har er en:

Macbook Pro(16-inch,2019)
Prosessor 2,3 GHZ åtteskjerners intel core 19
Minne 16 GB 2667 MHzDDR
Startdisk Macintosh HD
Grafikk Intel UHD Graphics 630 1536 MB

Det er en svindyr maskin som jeg kjøpte mest med ønske om å lære meg abliton musikkprogram. Desuten drømmer jeg om å ta opp igjen kreative susler med adobe sine programmer. OG det er en svært ergonomisk behagelig maskin å jobbe med. Jeg har hatt mac før og gått til PC, og rent arbeidsmessig har jeg savnet mac fra dag en av med PC. Det gikk og til enkle spill.

Når det kommer til de tekniske ferdighetene denne maskinen har, er jeg helt grønn. Det jeg angrer mest på var at jeg kjøpte en dyr idiotforsikring av mangel på impulskontroll som kun hjelper vist jeg skulle søle vann over tastaturet eller miste maskinen metervis ned i bakken. Ellers er jeg fornøyd med resten. Men jeg hadde vært mer fornøyd om jeg kunne spille spill som f.eks they are billions som en avkobling. Spill som bare finnes til Windows. Denne idotforsikringen er og noe jeg månedlig betaler ned på i lag med magen som av på avbetaling uten renter. Er det mulig å si opp forsikringen og kun betale ned på macen?


Jeg setter svært pris på den hjelpen og veiledningen jeg får av dere. Tusen takk, hva skulle man gjort uten freak. Og om dere mener jeg kan bruke bootcamp, så hadde det vært supert om noen geleidet meg til hvilen bootcamp jeg skal ha, da jeg er grønnere en gresset på som sagt teknisk forståelse av dette.
Sist endret av aldarico; 24. august 2021 kl. 13:37.
Crimea River
Alec's Avatar
Sitat av aldarico Vis innlegg
Det jeg angrer mest på var at jeg kjøpte en dyr idiotforsikring av mangel på impulskontroll som kun hjelper vist jeg skulle søle vann over tastaturet eller miste maskinen metervis ned i bakken.
Vis hele sitatet...
Noe som forøvrig også dekkes av innboforsikringen
Du har Intel-prosessor og vil kunne kjøre Windows på MAC-en, både i en virtuell maskin, og som et eget operativsystem i tillegg til MAC OS. Du vil kunne spille de spillene du vil spille.

Den nyeste MAC-en har ikke Intel-prosessor, ettersom Apple har valgt å utvikle sin egen, som heter M1. Den er kjapp og sparer mye strøm / varme, men ulempen er at «alt» (spill, Windows osv) er laget for å kunne kjøre på Intel / AMD-baserte prosessorer. Mulig dette endrer seg i fremtiden, og man utvikler Windows / spill til å kunne kjøre på M1. Dette er ikke noe du skal tenke på, ettersom du ikke har M1, men Intel i9.

Jeg anbefaler sterkt å installere Windows på en egen partisjon og skifte mellom operativsystemene ved behov, ettersom en virtuell maskin vil bruke mye ressurser, i tillegg til ressursene som spillet bruker, og dermed vil nok gamingen ikke gå så sømløst som du skulle forvente.

Det å skifte mellom operativsystemer forutsetter isåfall at du slår av maskinen og på igjen hver gang du skal skifte. Kjipt, men med virtuell maskin trenger du ikke gjøre sånt.

Uansett, du kan nok prøve virtuell maskin først og så avgjøre om du vil installere windows som ved siden av MAC OS isteden.

Programmer du kan bruke til virtualisering:

Parallels
VMWare Fusion
VirtualBox

Jeg har ingen formening om det ene er bedre enn det andre, men på min Windows-maskin bruker jeg VirtualBox for å kjøre Linux. Det er enkelt og gratis.

For å installere Windows ved siden av MAC OS, bruker du Bootcamp. Det finnes en veiledning her:

https://support.apple.com/no-no/HT201468

Jeg er åpen for å opprette privat kontakt med deg for å veilede deg gjennom hvert eneste steg. Bare send meg en privat melding, så fikser vi Facebook-kontakt / Discord-kontakt (men jeg foretrekker FB). Skriv gjerne i tråden at du har sendt PM, ettersom det ikke er så enkelt å oppdage varselet om at man har mottatt PM her på forumet.

Hør gjerne fra deg.
Sist endret av Tysteren; 24. august 2021 kl. 14:04. Grunn: Mer tydelige beskrivelser
Sitat av Alec Vis innlegg
Noe som forøvrig også dekkes av innboforsikringen
Vis hele sitatet...
Ja, det var idiotisk av meg. Vet du om det er mulig å si opp forsikringen når jeg betaler ned på maskinen?

Sitat av Tysteren Vis innlegg
Du har Intel-prosessor og vil kunne kjøre Windows på MAC-en, både i en virtuell maskin, og som et eget operativsystem i tillegg til MAC OS. Du vil kunne spille de spillene du vil spille.

Den nyeste MAC-en har ikke Intel-prosessor, ettersom Apple har valgt å utvikle sin egen, som heter M1. Den er kjapp og sparer mye strøm / varme, men ulempen er at «alt» (spill, Windows osv) er laget for å kunne kjøre på Intel / AMD-baserte prosessorer. Mulig dette endrer seg i fremtiden, og man utvikler Windows / spill til å kunne kjøre på M1. Dette er ikke noe du skal tenke på, ettersom du ikke har M1, men Intel i9.

Jeg anbefaler sterkt å installere Windows på en egen partisjon og skifte mellom operativsystemene ved behov, ettersom en virtuell maskin vil bruke mye ressurser, i tillegg til ressursene som spillet bruker, og dermed vil nok gamingen ikke gå så sømløst som du skulle forvente.

Det å skifte mellom operativsystemer forutsetter isåfall at du slår av maskinen og på igjen hver gang du skal skifte. Kjipt, men med virtuell maskin trenger du ikke gjøre sånt.

Uansett, du kan nok prøve virtuell maskin først og så avgjøre om du vil installere windows som ved siden av MAC OS isteden.

Programmer du kan bruke til virtualisering:

Parallels
VMWare Fusion
VirtualBox

Jeg har ingen formening om det ene er bedre enn det andre, men på min Windows-maskin bruker jeg VirtualBox for å kjøre Linux. Det er enkelt og gratis.

For å installere Windows ved siden av MAC OS, bruker du Bootcamp. Det finnes en veiledning her:

https://support.apple.com/no-no/HT201468

Jeg er åpen for å opprette privat kontakt med deg for å veilede deg gjennom hvert eneste steg. Bare send meg en privat melding, så fikser vi Facebook-kontakt / Discord-kontakt (men jeg foretrekker FB). Skriv gjerne i tråden at du har sendt PM, ettersom det ikke er så enkelt å oppdage varselet om at man har mottatt PM her på forumet.

Hør gjerne fra deg.
Vis hele sitatet...
Takk gode mann. At det finnes så gode hjelper som deg gjør verden til et bedre sted. Jeg holder på med flytting og styr i dag, så jeg må se på det i løpet av dagene som kommer. Jeg nøler ikke med å ta kontakt på FB om jeg står fast med dette.
Sist endret av aldarico; 24. august 2021 kl. 14:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aldarico Vis innlegg
Ja, det var idiotisk av meg. Vet du om det er mulig å si opp forsikringen når jeg betaler ned på maskinen?
Vis hele sitatet...
Hvor kjøpte du maskinen? Elkjøp? Jeg antar at så lenge det i forsikringsvilkårene ikke står noe om bindingstid, så bør du kunne si opp forsikringen. Jeg kan tenke for meg at det ikke er slike betingelser. Jeg tenker på min SWAP-avtale, og der er det iallefall ikke en slik betingelse.

Jeg betaler ned på min MAC (M1 prosessor) med RenewIT, og fikk tilbud om forsikring da jeg kjøpte den. Takket nei, men leste likevel gjennom vilkårene. Ingen bindingstid. Jeg var også heldig og var en av dem som fikk RenewIT-avtale med 0 gebyr og 0 rente. Anbefales til dere andre som leser dette og vurderer noe sånt.

Vær gjerne helt sikker på at du vil si den opp, eventuelt undersøk vilkårene og se om det kanskje er mer gunstig å beholde forsikringen i forhold til de andre forsikringene du har. Husk at når du først sier den opp, får du ikke kjøpt den på nytt.

Jeg ser nå også at Elkjøp har 50 dagers angrerett også på forsikringen. Derfor er det trolig mulig for deg å avbestille. Men vær sikker!

Jeg trenger ikke forsikring, og ville trolig sagt den opp. Har reiseforsikring via. kredittkort, så hvis noe skjer på reise som er betalt med kredittkort (busstur til 38kr også), så ordner det seg.
Sist endret av Tysteren; 24. august 2021 kl. 14:19. Grunn: Mer spesifikk info
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Hvor kjøpte du maskinen? Elkjøp? Jeg antar at så lenge det i forsikringsvilkårene ikke står noe om bindingstid, så bør du kunne si opp forsikringen. Jeg kan tenke for meg at det ikke er slike betingelser. Jeg tenker på min SWAP-avtale, og der er det iallefall ikke en slik betingelse.

Jeg betaler ned på min MAC (M1 prosessor) med RenewIT, og fikk tilbud om forsikring da jeg kjøpte den. Takket nei, men leste likevel gjennom vilkårene. Ingen bindingstid. Jeg var også heldig og var en av dem som fikk RenewIT-avtale med 0 gebyr og 0 rente. Anbefales til dere andre som leser dette og vurderer noe sånt.

Vær gjerne helt sikker på at du vil si den opp, eventuelt undersøk vilkårene og se om det kanskje er mer gunstig å beholde forsikringen i forhold til de andre forsikringene du har. Husk at når du først sier den opp, får du ikke kjøpt den på nytt.

Jeg ser nå også at Elkjøp har 50 dagers angrerett også på forsikringen. Derfor er det trolig mulig for deg å avbestille. Men vær sikker!

Jeg trenger ikke forsikring, og ville trolig sagt den opp. Har reiseforsikring via. kredittkort, så hvis noe skjer på reise som er betalt med kredittkort (busstur til 38kr også), så ordner det seg.
Vis hele sitatet...

Ja, jeg kjøpte den på Elkjøp. Som nevnt greide jeg å ødelegge en prosessor til en mac med å søle vann på den tidligere. Men det skal og mye til før det skjer, og om andre mer gunstige forsikringer kan dekke slik er det langt bedre. Så har man jo 5 års reklamasjon forsåvidt jeg vet. Det er en maskin til 31000 kroner og det er derfor jeg er redd å ødelegge den. Det er det dyreste jeg noensinne har eiet.
Sitat av aldarico Vis innlegg
Ja, jeg kjøpte den på Elkjøp. Som nevnt greide jeg å ødelegge en prosessor til en mac med å søle vann på den tidligere. Men det skal og mye til før det skjer, og om andre mer gunstige forsikringer kan dekke slik er det langt bedre. Så har man jo 5 års reklamasjon forsåvidt jeg vet. Det er en maskin til 31000 kroner og det er derfor jeg er redd å ødelegge den. Det er det dyreste jeg noensinne har eiet.
Vis hele sitatet...
En reklamasjon dekker ikke slike ting som uhell.
Reklamasjon er en lovpålagt løsning for eventuelle feil på maskinen som følge av f.eks. produksjonsfeil. Altså feil som skyldes de som lagde maskinen. Et eksempel kan være at kjøleviftene slutter å fungere som følge av slitasje, og pc-en blir overopphetet og dør. Det må isåfall bevises at det ikke var din feil at kjøleviftene stoppet å fungere (manglende vedlikehold / støvsuging for eksempel).

Det å overklokke en PC vil føre til at den blir varmere. Når man skal til å overklokke, får man ofte beskjed om at dette da vil bryte garantien. Årsaken er jo at hvis PC-en blir så varm at den dør som følge av overklokking, så kan ikke produsenten noe for at du overklokket den og forårsaket det selv. Det å overklokke vil si at du fjerner produsentens sperre på hvor mye prosessoren skal yte før den senker ytelsen automatisk som følge av for høy temperatur for eksempel. Dette er bare generell informasjon, og ikke relevant for ditt tilfelle, da du ikke skal overklokke maskinen din.

En bærbar PC kan antas å skulle vare i 5 år, derfor er det 5 år reklamasjon, ifølge Google-søk.

Ved et kjapt Google-søk, ser det ut til at de fleste forsikringselskaper dekker skader på pc / telefon / andre ting gjennom innboforsikringen.

Jeg vet ikke hva du betaler for idiotforsikringen, men prøv å regne litt.
Jeg vet ikke hvilket innboforsikringsselskap du har.

Eksempel:
LO Favør har egenandel på 1000,- på innboforsikringen deres.
Hvis idiotforsikringen din koster 200,- i måneden, så betaler du 2400 i året.

Det blir da billigere å si opp idiotforsikringen og satse på egenandelen hos innboforsikringen i det tilfellet.
Sist endret av Tysteren; 24. august 2021 kl. 14:45. Grunn: Spesifisert informasjon
Sitat av Tysteren Vis innlegg
En reklamasjon dekker ikke slike ting som uhell.
Reklamasjon er en lovpålagt løsning for eventuelle feil på maskinen som følge av f.eks. produksjonsfeil. Altså feil som skyldes de som lagde maskinen. Et eksempel kan være at kjøleviftene slutter å fungere som følge av slitasje, og pc-en blir overopphetet og dør. Det må isåfall bevises at det ikke var din feil at kjøleviftene stoppet å fungere (manglende vedlikehold / støvsuging for eksempel).

Det å overklokke en PC vil føre til at den blir varmere. Når man skal til å overklokke, får man ofte beskjed om at dette da vil bryte garantien. Årsaken er jo at hvis PC-en blir så varm at den dør som følge av overklokking, så kan ikke produsenten noe for at du overklokket den og forårsaket det selv. Det å overklokke vil si at du fjerner produsentens sperre på hvor mye prosessoren skal yte før den senker ytelsen automatisk som følge av for høy temperatur for eksempel. Dette er bare generell informasjon, og ikke relevant for ditt tilfelle, da du ikke skal overklokke maskinen din.

En bærbar PC kan antas å skulle vare i 5 år, derfor er det 5 år reklamasjon, ifølge Google-søk.

Ved et kjapt Google-søk, ser det ut til at de fleste forsikringselskaper dekker skader på pc / telefon / andre ting gjennom innboforsikringen.

Jeg vet ikke hva du betaler for idiotforsikringen, men prøv å regne litt.
Jeg vet ikke hvilket innboforsikringsselskap du har.

Eksempel:
LO Favør har egenandel på 1000,- på innboforsikringen deres.
Hvis idiotforsikringen din koster 200,- i måneden, så betaler du 2400 i året.

Det blir da billigere å si opp idiotforsikringen og satse på egenandelen hos innboforsikringen i det tilfellet.
Vis hele sitatet...

Jeg er ubertaknemmelig for informasjonen. Jeg har innboforsikring via fellesforbundet. Jeg tror tipset ditt er smart som bare det. Idiotforsikringen antar jeg er det de kaller trygghetsavtale, noe selger påsto kostet 8000 "som han bare for meg" fikk ned til 5000 som en engangsum, eller bakt inn i månedlige betalingen.
Sitat av aldarico Vis innlegg
Jeg er ubertaknemmelig for informasjonen. Jeg har innboforsikring via fellesforbundet. Jeg tror tipset ditt er smart som bare det. Idiotforsikringen antar jeg er det de kaller trygghetsavtale, noe selger påsto kostet 8000 "som han bare for meg" fikk ned til 5000 som en engangsum, eller bakt inn i månedlige betalingen.
Vis hele sitatet...
Næææh…. Hvor mye påvirkes månedsbeløpet av dette? Hvis du betaler mer (mer enn 199) i måneden pga. dette, ta angrerett umiddelbart.

Hvis ikke du betaler mer i mnd, men heller litt lengre i tid, så ville jeg tenkt meg litt om og vurdert hvor klønete jeg er… Jeg for min del har kun MAC-en i kleshylla mi, bruker den i senga med dyne oppå. Tar med den på reise i en svær veske.. Er ikke særlig bekymret for eventuelle skader o.l… Skal likevel bytte den inn i henhold til renewit avtalen (swap-lignende, bytte inn etter 24 mnd)..

Jeg har en annen laptop på skrivebordet som jeg bruker på en stasjonær måte.. Ekstern skjerm, tastatur, mus osv, og selve laptopskjermen brukes egentlig ikke. Bruker jeg laptopskjermen, så er det isåfall for å overvåke temperatur / prosessorbruk osv…

Er ikke bekymret for skader…. Ville droppet forsikringen.

Er det Renew IT du nedbetaler gjennom?

Ta og ring Elkjøp og hør om muligheten, du trenger nødvendigvis ikke gjennomføre avbestillingen, bare spør generelt. Husk at du må avbestille innen 50 dager etter kjøp.
Sist endret av Tysteren; 24. august 2021 kl. 15:09.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Næææh…. Hvor mye påvirkes månedsbeløpet av dette? Hvis du betaler mer (mer enn 199) i måneden pga. dette, ta angrerett umiddelbart.

Hvis ikke du betaler mer i mnd, men heller litt lengre i tid, så ville jeg tenkt meg litt om og vurdert hvor klønete jeg er… Jeg for min del har kun MAC-en i kleshylla mi, bruker den i senga med dyne oppå. Tar med den på reise i en svær veske.. Er ikke særlig bekymret for eventuelle skader o.l… Skal likevel bytte den inn i henhold til renewit avtalen (swap-lignende, bytte inn etter 24 mnd)..

Jeg har en annen laptop på skrivebordet som jeg bruker på en stasjonær måte.. Ekstern skjerm, tastatur, mus osv, og selve laptopskjermen brukes egentlig ikke. Bruker jeg laptopskjermen, så er det isåfall for å overvåke temperatur / prosessorbruk osv…

Er ikke bekymret for skader…. Ville droppet forsikringen.

Er det Renew IT du nedbetaler gjennom?

Ta og ring Elkjøp og hør om muligheten, du trenger nødvendigvis ikke gjennomføre avbestillingen, bare spør generelt. Husk at du må avbestille innen 50 dager etter kjøp.
Vis hele sitatet...
Jeg betaler forsikringen gjennom Apple trygghetsavtale eller noe. Jeg satser på det er lett å bytte den ut.
Hvorfor nevner ingen i tråden Proton?

Herregud, bare å skru på Steam Play i Steam sine innstillinger, og så krysse av på å bruke den på "ustøttede" spill.
Funker fett på Linux, og skal i teorien funke like bra på MacOS.



Her har du også en liste over hvor bra spill fungerer med Proton:
https://www.protondb.com/
Sist endret av Herren med hatt; 25. august 2021 kl. 21:06.
Sitat av Herren med hatt Vis innlegg
Hvorfor nevner ingen i tråden Proton?

Herregud, bare å skru på Steam Play i Steam sine innstillinger, og så krysse av på å bruke den på "ustøttede" spill.
Funker fett på Linux, og skal i teorien funke like bra på MacOS.



Her har du også en liste over hvor bra spill fungerer med Proton:
https://www.protondb.com/
Vis hele sitatet...
Og interessant konsept. Uansett fikk jeg nå god hjelp av tysteren og har spilt hele dagen. Det eneste jeg ikke blir vandt med er at innstillingene på et Mac tastatur forblir som det blir.
Sitat av Herren med hatt Vis innlegg
Hvorfor nevner ingen i tråden Proton?

Herregud, bare å skru på Steam Play i Steam sine innstillinger, og så krysse av på å bruke den på "ustøttede" spill.
Funker fett på Linux, og skal i teorien funke like bra på MacOS.



Her har du også en liste over hvor bra spill fungerer med Proton:
https://www.protondb.com/
Vis hele sitatet...
Nytt for meg

Sitat av aldarico Vis innlegg
Og interessant konsept. Uansett fikk jeg nå god hjelp av tysteren og har spilt hele dagen. Det eneste jeg ikke blir vandt med er at innstillingene på et Mac tastatur forblir som det blir.
Vis hele sitatet...
https://www.google.com/amp/s/9to5mac...ac-layout/amp/

Sist endret av Tysteren; 26. august 2021 kl. 10:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Nytt for meg


Vis hele sitatet...
Valve mener på at alle spill skal virke med Proton når SteamDeck blir sluppet ut. Jeg synes det er å strekke det litt langt, men Valve jobber tett på med anti-cheat selskaper for å få dem til å virke på Proton.

Foreløpig så er det for det meste anti-cheat og videocodecs som får Proton til å krasje. Heldigvis så fikser GloriousEggroll videocodecs.