Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1171 224940
Tror noen her at viruset kan være lagd i et laboratorium? Hvorfor har vi ikke sett et tilsvarende virus før hvis ikke mennesker har tuklet med dette?
Sitat av TylerDurden4 Vis innlegg
Tror noen her at viruset kan være lagd i et laboratorium? Hvorfor har vi ikke sett et tilsvarende virus før hvis ikke mennesker har tuklet med dette?
Vis hele sitatet...
Det er vel relativt mange som tror akkurat det, og det er vel ikke den aller mest usannsynlige konspirasjonsteorien i verden, men det er nå enn så lenge bare det – en konspirasjonsteori.

Det at viruset er nytt betyr ingenting. Nye varianter av virus oppstår hele tiden, helt naturlig. For eksempel så er det jo nye varianter av influensavirusene hvert eneste år (uten at jeg ser så mange konspirasjonsteorier om influensaviruset av den grunn), og det er blant annet derfor influensavaksinene blir «utdaterte». Det er et konstant kappløp, en evig kamp.

For øvrig har vi sett «tilsvarende» virus før. Coronavirus har blitt beskrevet i detalj i over 50 år, og har blitt påvist i nærmere 100 år. Nå er det en ny variant som viser seg å ha litt over gjennomsnittet dødelighet, og det er egentlig ganske normalt. Så mange mutasjoner og varianter og familier av virus som finnes og hele tiden utvikles, så vil det alltid være noen som er mer farlige og noen som er mindre farlige. Pandemier som ligner denne har forekommet mange ganger før, og vil forekomme mange ganger i fremtiden. Både mildere enn denne, og verre enn denne.
Sist endret av Realist1; 23. oktober 2020 kl. 02:25.
Jeg er en ivrig PRO-Vaksine-dude. Og det har jeg alltid vært.
Samtidig så ble jeg kjent med en av de få som fikk seriøse bivirkninger av svineinfluensavaksinen.
Så for min del, så vil jeg ikke ta noen vaksine med mindre mine nærmeste også gjør det.
Og eller mine nærmeste trenger at jeg gjør det.
Kommer definitivt ikke til å ta den.
Er ikke en anti-vaksine person med konspirasjonsteorier, men tar ingen forhastede vaksiner. Umulig å vite potensielle langtidsbivirkninger


Hvis jeg hadde vært veldig i faresonen er det mulig jeg måtte ta sjansen og tatt den. Men det hevdes at man ikke vet hvor lenge man er immun etter å ha hatt covid. Hvordan skal man da vite hvor lenge vaksinen fungerer?
Sist endret av Roaccu; 23. oktober 2020 kl. 06:30.
holdt på å stryke med av svineinfluensa vaksina, så drøyer'n litt denne gangen.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Krysser fingrene for at Moderna vaksinene, eller en annen mRNA vaksine. Det er kul teknologi, og vist det viser seg å fungere så tror jeg det kommer til å bli et stort framskritt i vaksinologi.
Jeg skal ikke ta den.
Klimafiendtlig troll
Jeg tar den ca 6mnd eller så etter frislippet. Driter i om det er plenty med skadelige tilsetningsstoffer, dersom selve vaksinen er et farlig bomskudd, så kan de som er rågira gå frem som gode eksempler
Vil nå si det er vesentlig forskjell på å injesere seg eller innta ymmse dop å diverse boler opp mot en levende organisme/bakterie/virus viss eneste jobb er å overleve, som gir den kjedelige birvikningen av å gjøre deg litt syk, ganske syk, helt jævli syk eller i værstefall dø.
Jeg løper absolutt ikke mot det første de kommer til å proklamere som vaksine.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Mennesker suger på risikovurdering. Vi er elendige på temaet. Vi aksepterer dagligdagse risikoer uten å blunke, men bakker ut så snart det er ein ukjent risiko - sjølv om den er mangfoldige ganger mindre enn risikoer vi aksepterer - eller til og med oppsøker frivillig.

T.d. det å køyre for fort. Det aukar risikoen og konsekvensen ved trafikkulukker monumentalt (E=1/2mv^2), men folk køyrer for fort. Eg gjer det sjølv og. Men SVV estimerer at vi kunne spart 24 liv i året ved å halde fartsgrensa.

Det er garantert fleire enn det som vil omkomme av vaksina...
Vis hele sitatet...
Du har helt rett i det, og det er jo veldig godt kjent at mennesker er mest redd for ting som er ukjent enn ting som faktisk er farlig. Og det gir mening når man prøver å tenke tilbake til hvordan mennesker levde før vi fikk sivilisasjon. Det ukjente var da ofte farlig - så det å være redd for slike ting var jo en overlevelsesstrategi. Og hverdagslige ting var det naturlig å anse som trygt. Så hjernen vår er da hardprogramert til dette.

Så en ny og ukjent vaksine er plutselig veldig skummelt. Mens man hver dag gjør ting som nok er betydelig farligere - men man ofrer det ikke en tanke en gang.

Prakteksempel er jo det du sier der, å kjøre over fartsgrensen. "Alle" gjør det. Ingen tenker så mye over det - fordi det er sånn det er. Så vi har akseptert risikoen. Men nå snakker vi om en vaksine som har betydelig mindre risiko enn å kjøre over fartsgrensa. Og da er man plutselig redd.

Men det gir og mening at man selvfølgelig ikke har tid og kapasitet til å gjøre en fullstendig risikovurdering av alt man gjør. Så noen ganger må man bare stole på "reptilhjernen" som forteller deg hva som er trygt og farlig. Jeg er ikke noe bedre der selv. Men utrolig fasinerende.

Selv blir jeg nok å ta vaksinen. Regner nok ikke med unge og friske folk er først i rekka. Men når det blir anbefalt at jeg tar den så gjør jeg det - mens for å beskytte folk rundt meg. Er mer redd for å smitte andre enn å bli smittet selv. Ser også på vaksineringen som en felles innsats, siden vi er avhengig av høy vaksinasjonsgrad for å få ønsket effekt.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Vil nå si det er vesentlig forskjell på å injesere seg eller innta ymmse dop å diverse boler opp mot en levende organisme/bakterie/virus viss eneste jobb er å overleve, som gir den kjedelige birvikningen av å gjøre deg litt syk, ganske syk, helt jævli syk eller i værstefall dø.
Jeg løper absolutt ikke mot det første de kommer til å proklamere som vaksine.
Vis hele sitatet...
Men hvis du kan velge mellom et dødt eller svekket virus eller en ukjent dose sprell levende virus som immunforsvaret ditt ikke har forutsetninger for å kjenner igjen? Det er jo faktisk det som er greia med vaksine.

Sitat av etse Vis innlegg
Men det gir og mening at man selvfølgelig ikke har tid og kapasitet til å gjøre en fullstendig risikovurdering av alt man gjør. Så noen ganger må man bare stole på "reptilhjernen" som forteller deg hva som er trygt og farlig. Jeg er ikke noe bedre der selv. Men utrolig fasinerende.
Vis hele sitatet...
Det funker sånn for alle, men det hjelper godt å være klar over sine bias. Særlig i valg man har ganske god tid på å ta, som f eks vaksinering.
Sist endret av *pi; 23. oktober 2020 kl. 13:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Men hvis du kan velge mellom et dødt eller svekket virus eller en ukjent dose sprell levende virus som immunforsvaret ditt ikke har forutsetninger for å kjenner igjen? Det er jo faktisk det som er greia med vaksine.


Det funker sånn for alle, men det hjelper godt å være klar over sine bias. Særlig i valg man har ganske god tid på å ta, som f eks vaksinering.
Vis hele sitatet...
Ser den absolutt, men nå er jeg heldigvis ganske så eremitt av meg fra før, så disse tider er for meg litt himmelsk faktisk, heftig AVPD å GAD.
Men jeg føler absolutt ikke jeg tar sjangser ved å avstå vaksine det første året etter slipp.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Men jeg føler absolutt ikke jeg tar sjangser ved å avstå vaksine det første året etter slipp.
Vis hele sitatet...
Ikke jeg heller, men om alle tenkte likt så hadde vi tatt sjanser på vegne av dem som ikke tåler hverken vaksinen eller sykdommen.
Sitat av *pi Vis innlegg
Ikke jeg heller, men om alle tenkte likt så hadde vi tatt sjanser på vegne av dem som ikke tåler hverken vaksinen eller sykdommen.
Vis hele sitatet...
som sagt så er jeg knapt uttafor døra mi når verden ikke er fucked, nå når verden er litt småfucked, er jeg ikke mere uttafor døra hehe, men er jo absolutt fåtallet som lever slik kan jeg nok tro.
Har selv mor med diabetes, så før jeg reiser på besøk til jul så tar jeg jo covid test, for hennes del, uten problem
Bruker håndsprit på butikken osv.
Men jeg har en liten rød tråd med politisk å statlig misstro må jeg jo si, finnes ingen tillit oss mellom mere liksom.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Vil nå si det er vesentlig forskjell på å injesere seg eller innta ymmse dop å diverse boler opp mot en levende organisme/bakterie/virus viss eneste jobb er å overleve, som gir den kjedelige birvikningen av å gjøre deg litt syk, ganske syk, helt jævli syk eller i værstefall dø.
Jeg løper absolutt ikke mot det første de kommer til å proklamere som vaksine.
Vis hele sitatet...
Ja, det er klart det er en vesentlig forskjell her: Det er MYE tryggere å ta en vaksine enn å skyte gatedop!

En vaksine, uansett hvor dårlig fundert virkninga måtte være, er produsert etter GMP. For legemidler innebærer dette blant annet følgende:
  • Hygienen under produksjon er ivaretatt og verifisert.
  • Produktet inneholder det fabrikaten sier at det gjør.
  • Produktet inneholder ikke ting fabrikaten ikke opplyser om.
  • Produktet kan i alle ledd spores tilbake til opprinnelsen.
  • Produksjonsprosessen er klarlagt i detalj.
Det betyr for eksempel at dersom noen får en allergisk reaksjon, så kan legene ganske fort avklare hva som er åsaken. Og dersom en batch er kontaminert, så kan årsaken kjapt avklares og resten av batchen tilbakekalles før andre får stoffet. Med gatedop faller alt det overstående bort. Hvilket stoff fikk du i deg? Hvor mye? Hva annet fikk du i deg? Hvor kommer stoffet fra, hvordan har det blitt behandla underveis, av hvem? Og ikke minst hygienen! En vaksine som du skyter inn i kroppen, hva enn det er snakk om, er ikke kontaminert med bakterier som ikke skal være der. Selv glassutstyret til laben som laget råvarene er sterile. Et stoff som har blitt produsert i plastdunker i jungelen og siden har tilbrakt lang tid i forskjellige menneskers rompehull og andre kroppsåpninger er opplagt ikke like sterilt. Det er sånt som kan gi nekrose og andre utriveligheter, noe de fleste sprøytenarkomane kan si en ting eller tre om.

Resonnementet om at vaksina kommer for tidlig, og at man må ha kutta noen hjørner for å få det til har jeg forståelse for. Jeg er ikke nødvendigvis enig i konklusjonen, men jeg har stor forståelse for bekymringa. Like fullt er det opplagt at den aktuelle vaksina ikke kommer til å inneholde knuste lovehearts, avføring eller sykkelolje. Å begynne å henge seg opp i teknikaliteter om virologi når sammenligningsgrunnlaget bokstavelig talt inneholder industriavfall og ukjent biologisk materiale er søkt!

Da virker det faktisk heller som om man har bestemt seg for å være mot vaksina på forhånd, og deretter velger hva man vil vektlegge for å rasjonalisere beslutningen.
Sist endret av Myoxocephalus; 24. oktober 2020 kl. 19:46.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Resonnementet om at vaksina kommer for tidlig, og at man må ha kutta noen hjørner for å få det til har jeg forståelse for.
Jeg er ikke nødvendigvis enig i konklusjonen, men jeg har stor forståelse for bekymringa. Like fullt er det opplagt at den aktuelle vaksina ikke kommer til å inneholde knuste lovehearts, avføring eller sykkelolje. Å begynne å henge seg opp i teknikaliteter om virologi når sammeenligningsgrunnlaget bokstavelig talt inneholder industriavfall og ukjent biologisk materiale er søkt!

Da virker det faktisk heller som om man har bestemt seg for å være mot vaksina på forhånd, og deretter velger hva man vil vektlegge for å rasjonalisere beslutningen.
Vis hele sitatet...
Seff ser jeg den, men når du bor å gror på bunnen av et sammfunn som til stadighet skal distdansere seg fra de mindre heldige å de svake, så kan jeg love deg at du føler deg både lurt, svindla, rævpult å dolka i ryggen uansett hvor du snur å vender deg, at jeg har et tillitsproblem til styresmaktene er iværtfall ikke min skyld, det var vel ingen tilfeller av langvarig/livstids bivirkninger på værken svine eller fugleinfluensa..
Så det er ikke "bare fordi man har funnet ut at man skal være vaksinemotstander just because"
Sist endret av Eyeamare; 23. oktober 2020 kl. 13:51.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Seff ser jeg den, men når du bor å gror på bunnen av et sammfunn som til stadighet skal distdansere seg fra de mindre heldige å de svake, så kan jeg love deg at du føler deg både lurt, svindla, rævpult å dolka i ryggen uansett hvor du snur å vender deg, at jeg har et tillitsproblem til styresmaktene er iværtfall ikke min skyld, det var vel ingen tilfeller av langvarig/livstids bivirkninger på værken svine eller fugleinfluensa..
Så det er ikke "bare fordi man har funnet ut at man skal være vaksinemotstander just because"
Vis hele sitatet...
En langtidsvirkning av alle influensaer er potensiell død. Men som alle andre sykdommer rammer det som oftest eldre eller syke mest.

Og i ettertid har man også kommet frem til at risikoen av å ta vaksinen var lavere enn om folk lot være. Ja det var en del folk som klaget på ting som narkolepsi - men mener og at de som har gjort (meta?)studier på dette har kommet frem til at mange av tilfellene med ulike ettervirkninger (som nerkolepsi) trolig ville fått det selv uten vaksinen.

Vi mennesker er jo veldig glad i å se årsak og sammenheng i ting. Så om man tar en vaksine og en stund senere får f.eks. narkolepsi eller annen sykdom er det veldig lett for å oss å skylde på vaksinen uten at vi egentlig har beviser for det. Og det er vanskelig for oss å forstå at det bare kunne vært tilfeldig.
Sist endret av etse; 23. oktober 2020 kl. 14:04.
Vel, det skjedde, gjorde det ikke?
Veldig timelig sammentreff da.
Sånn er det jævlig lett å tenke når man bor på bunnen der no one gives a crap about you, really..
Sist endret av Eyeamare; 23. oktober 2020 kl. 14:16.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Vel, det skjedde, gjorde det ikke?
Veldig timelig sammentreff da.
Sånn er det jævlig lett å tenke når man bor på bunnen der no one gives a crap about you, really..
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke det er noe vanskelig å forstå at man tenker sånn. Akkurat når det gjelder narkolepsi så var det vel så vidt jeg husker et protein der som kunne kobles til det, så det var ikke tatt helt ut av luften. Men det erdet jeg mener, vaksiner HAR bivirkninger. Det har alle medisiner. Som nevnt kan du risikere å miste huden på hele kroppen og måtte operere ut øynene dine av å ta én ibux. Det er en ganske drøy bivirkning, og det er et middel som selges over disk og knaskes som godteri. Men det er ekstremt sjelden. Man må vurdere risiko opp mot nytte.
Sitat av *pi Vis innlegg
...Akkurat når det gjelder narkolepsi så var det vel så vidt jeg husker et protein der som kunne kobles til det, så det var ikke tatt helt ut av luften...
Vis hele sitatet...
Riktig. Kom kanskje ikke tydelig nok frem i mitt forrige innlegg. Poenget mitt var ikke at ingen fikk bivirkninger (og f.eks. narkolepsi) av vaksinen. Bare at det trolig ikke var så mange som det kunne virke i media. En god andel av dem som utviklet narkolepsi ville nok fått det uansett - det er bare så lett å skylde på vaksinen. (vi mennesker liker å se årsak og sammenheng - samtidig som vi liker å legge skylden på ting om noe er kjipt).

Men som du sier, alle medisiner og vaksiner har bivirkninger. Det er jo bare at risikoen av at folk ikke tar vaksiner er så mye større enn risikoen av at folk gjør det.

(vi er nok ganske enige, så ikke tolk dette som kverulering på det du sa. Mer ment som presisering av mitt forrige innlegg)
Sitat av etse Vis innlegg
Riktig. Kom kanskje ikke tydelig nok frem i mitt forrige innlegg. Poenget mitt var ikke at ingen fikk bivirkninger (og f.eks. narkolepsi) av vaksinen. Bare at det trolig ikke var så mange som det kunne virke i media. En god andel av dem som utviklet narkolepsi ville nok fått det uansett - det er bare så lett å skylde på vaksinen. (vi mennesker liker å se årsak og sammenheng - samtidig som vi liker å legge skylden på ting om noe er kjipt).

Men som du sier, alle medisiner og vaksiner har bivirkninger. Det er jo bare at risikoen av at folk ikke tar vaksiner er så mye større enn risikoen av at folk gjør det.

(vi er nok ganske enige, så ikke tolk dette som kverulering på det du sa. Mer ment som presisering av mitt forrige innlegg)
Vis hele sitatet...
Jeg tar det iværtfall ikke som noe ren kverulasjon det du eller flere kommer med her, syns det er viktig at man kan argumentere slik som i denne tråden, som sagt så er det ikke fordi jeg har fått det på hjernen at jeg bare driter i vaksinen bare for å stick it to the man likksom, på bunnen må man ta vare på seg selv så best man kan, sant.
Sitat av etse Vis innlegg
Men som du sier, alle medisiner og vaksiner har bivirkninger. Det er jo bare at risikoen av at folk ikke tar vaksiner er så mye større enn risikoen av at folk gjør det.
Vis hele sitatet...
Det som er litt spesielt med vaksiner i forhold til medisiner, er at du ikke er syk når du tar dem. Det er altså en bitteliten risiko som du 100% sikkert utsettes for, mot en mye større risiko som du ikke vet om du vil utsettes for. Jo flere andre som tar vaksinen, jo mindre reell er den faren vaksinen skal beskytte mot. Det gir en morsom twist i risikovurderingen.

På samfunnsnivå gir det mening å utsette alle for en bitteliten risiko for å hindre å utsette dem for en større risiko. Men på individnivå det selvsagt tryggest å ikke ta vaksinen forutsatt at de fleste andre gjør det. Så for myndighetene er det et spørsmål om helserisiko vs gevinst, for individet er det et spørsmål om hvilken type sammfunnsperson du vil være, rett og slett. En litt plagsom bakrus er ulempe nok til å hive innpå med medisiner. Å utsette andre for fare er ikke en like stor ulempe for alle.
Satt på spissen så er jo det beste for meg, er jo om alle i hele verden tar vaksinen så jeg slipper
Men når jeg sa
Det er jo bare at risikoen av at folk ikke tar vaksiner er så mye større enn risikoen av at folk gjør det.
Vis hele sitatet...
så tenkte jeg kanskje litt mer på samfunns-skala. Altså at den totale risikoen for oss som samfunn er lavere om folk tar vakinen enn om folk lar være. På individnivå vil det kunne være enkelte forskjeller. (som da selvfølgelig også er grunnen til at ikke alle kan ta vaksinen - og øker viktigheten av at de som kan ta den gjør det)
Jeg stiller meg gladelig fremst i køen for en vaksine helsemyndighetene anbefaler og som har vært gjennom tre stadier med testing, akkurat som i 2009.

Og jeg er inderlig glad for at vi har mer kvalifiserte personer i posisjon til å anbefale eller fraråde vaksinene enn mange av de som her varsler at de ikke vil ta den uten annen basis enn magefølelse, snusfornuft og andre pseudovitenskapelige argumenter.
Sist endret av Snillorg; 23. oktober 2020 kl. 15:10.
Sitat av etse Vis innlegg
Satt på spissen så er jo det beste for meg, er jo om alle i hele verden tar vaksinen så jeg slipper
Men når jeg sa
så tenkte jeg kanskje litt mer på samfunns-skala.
Vis hele sitatet...
Enig. Det er derfor jeg tenker de som mener risikoen er for stor bør gå litt i seg selv og spørre seg: Mener jeg enentlig at risikoen er uansvarlig stor, eller hadde det bare vært litt mer behagelig om noen andre tok risikoen for meg? Jeg mistenker nemlig at folk lett hadde tatt samme risiko for å fjerne en litt irriterende hodepine.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Jeg stiller meg gladelig fremst i køen for en vaksine helsemyndighetene anbefaler og som har vært gjennom tre stadier med testing, akkurat som i 2009.

Og jeg er inderlig glad for at vi har mer kvalifiserte personer i posisjon til å anbefale eller fraråde vaksinene enn mange av de som her varsler at de ikke vil ta den uten annen basis enn magefølelse, snusfornuft og andre pseudovitenskapelige argumenter.
Vis hele sitatet...

Har du problemer eller vanskeligheter for å forstå eller se for deg misstillitien å faktisk litt hat til hele sulamitten (regjering/*staten/systemet) utifra ett ståsted hvor du er null verdt å sett fra mellom alle stolene å doktors and laywers and such, som du eventuelt aldri blir hørthørt av?
All ære til deg som gunner på sånnsett altså absolutt, nesten så jeg sier thank you for your service. Men jeg gjør ikke det, bare nesten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Har du problemer eller vanskeligheter for å forstå eller se for deg misstillitien å faktisk litt hat til hele sulamitten (regjering/*staten/systemet) utifra ett ståsted hvor du er null verdt å sett fra mellom alle stolene å doktors and laywers and such, som du eventuelt aldri blir hørthørt av?
Vis hele sitatet...
I så fall må jo det å unngå behov for helsehjelp, i form av vaksine, vere eit veldig stort gode?

Det er ei velkjent sak at det er ressurssvake som vert hardast råka av covid. Grunnane til det er m.a. at ein bur trongare, ikkje har mogelegheit til å isolere seg i like stor grad, har underliggande sjukdomar også viare.

Ei vaksine kan i stor grad redusere den byrda. Så det bør jo åpenbart vere i di eiga interesse og. Reduksjonen kjem av to faktorer; du som individ risikerer risikoen for å få sjukdom om du vert smitta av viruset, og du beskytter andre rundt deg frå smitte, ved å ikkje vere smittsom sjølv om du er eksponert for viruset.

Eg kan til ein viss grad forstå standpunktet ditt, men det er eit ekstremt lite teneleg standpunkt. Tvert imot burde den gruppa du omtalar stå langt framme i køen for vaksine, og ha stor oppslutning, nettopp fordi risiko og konsekvens er større i den gruppa.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Har du problemer eller vanskeligheter for å forstå eller se for deg misstillitien å faktisk litt hat til hele sulamitten (regjering/*staten/systemet) utifra ett ståsted hvor du er null verdt å sett fra mellom alle stolene å doktors and laywers and such, som du eventuelt aldri blir hørthørt av?
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen problemer med å forstå at noen hater systemet. Men det er jo ikke myndighetene du skal beskytte ved å ta vaksinen. Har du det samme hatet mot alle andre mennesker, spesifikt de som er immunsyke og ikke kan ta vaksine selv? Isåfall bør du jo absolutt ikke ta vaksine, det holder jeg med deg i.

Jeg lurer også på om du hater systemet så prinsippfast at du også unngår helsehjelp som beskytter deg og ikke naboen. Hvis det virkelig er systemet du ikke vil ha noe med å gjøre, så burde det ikke bare gjelde når det er andre det går ut over. Litt som at man ikke vil betale skatt for å protestere mot systemet, men synes det er helt ok å benytte alle de gratis tjenestene skattesystemet gir. Da er det jo ikke systemet man er imot, bare å bidra til det selv.
Sist endret av *pi; 23. oktober 2020 kl. 15:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I så fall må jo det å unngå behov for helsehjelp, i form av vaksine, vere eit veldig stort gode?

Det er ei velkjent sak at det er ressurssvake som vert hardast råka av covid. Grunnane til det er m.a. at ein bur trongare, ikkje har mogelegheit til å isolere seg i like stor grad, har underliggande sjukdomar også viare.

Ei vaksine kan i stor grad redusere den byrda. Så det bør jo åpenbart vere i di eiga interesse og. Reduksjonen kjem av to faktorer; du som individ risikerer risikoen for å få sjukdom om du vert smitta av viruset, og du beskytter andre rundt deg frå smitte, ved å ikkje vere smittsom sjølv om du er eksponert for viruset.

Eg kan til ein viss grad forstå standpunktet ditt, men det er eit ekstremt lite teneleg standpunkt. Tvert imot burde den gruppa du omtalar stå langt framme i køen for vaksine, og ha stor oppslutning, nettopp fordi risiko og konsekvens er større i den gruppa.
Vis hele sitatet...
Ja det er desverre et jækli lite tjent standpunkt å ta, men jeg tror nok desverre at jeg er ikke alene om å føle det slik, å at jeg ikke vil ta vaksinen personlig, er ikke ensformig med at jeg er vaksinemotstander, men jeg stoler ikke nok på systemet i.o.m. at jeg er nødt å passe på meg selv, å en slurvete lysky regjering gjør det absolutt ikke bedre, å jeg er dreven erremitt å vil alltid være det, så da gir jeg heller dosen min til noen andre da isåfall, så kan jeg komme med hatten i hånda om 2 år ( om jeg ikke har dævva av Covid ) å spørre pent om den vaksinen.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
så kan jeg komme med hatten i hånda om 2 år ( om jeg ikke har dævva av Covid ) å spørre pent om den vaksinen.
Vis hele sitatet...
Slapp av, du kommer ikke til å dø av Covid. Vi andre kommer til å ta støyten og sørge for flokkimmunitet, så kan du dyrke prinsippene og hatet mot systemet vi opprettholder.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg har ingen problemer med å forstå at noen hater systemet. Men det er jo ikke myndighetene du skal beskytte ved å ta vaksinen. Har du det samme hatet mot alle andre mennesker, spesifikt de som er immunsyke og ikke kan ta vaksine selv? Isåfall bør du jo absolutt ikke ta vaksine, det holder jeg med deg i.

Jeg lurer også på om du hater systemet så prinsippfast at du også unngår helsehjelp som beskytter deg og ikke naboen. Hvis det virkelig er systemet du ikke vil ha noe med å gjøre, så burde det ikke bare gjelde når det er andre det går ut over. Litt som at man ikke vil betale skatt for å protestere mot systemet, men synes det er helt ok å benytte alle de gratis tjenestene skattesystemet gir. Da er det jo ikke systemet man er imot, bare å bidra til det selv.
Vis hele sitatet...
Neida, absolutt ikke hat til systemet pga prinsipper i det hele tatt, det kommer av ren å skjær erfaring med det hele, hadde det vært noe annet så hadde det jo vært enkelt igrunn.
Kommentaren var ikke ment til deg Pi men til Myhre sånnsett.
Betaler skatt med glede, gjort i alle år, noenganger uten så fryktelig mye glede men flest med, da det gagner oss alle å ikke bare meg.
Men tro meg jeg er ikke alene i Norge som sitter med samme følelsen av å ha blitt skrap, kasta på dynga eller ikke engang blir ensett av samme system som nå da skal komme med formaninger sånnsett ( nååååå hører jeg litt teithet hos meg selv gitt )... Men som sagt jeg tar forhånds å etterhåndsregler når jeg først går ut døra mi å ned på butikken å hjem igjen, minimalt med sosial kontakt ellers.
Hatet å forakten kommer av alle årene hvor jeg har erfart first hand at systeme er råttent å kontraproduktivt.

Sitat av *pi Vis innlegg
Slapp av, du kommer ikke til å dø av Covid. Vi andre kommer til å ta støyten og sørge for flokkimmunitet, så kan du dyrke prinsippene og hatet mot systemet vi opprettholder.
Vis hele sitatet...
aww c`mon Hersketeknikker jeg på.
Sist endret av Eyeamare; 23. oktober 2020 kl. 15:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Neida, absolutt ikke hat til systemet pga prinsipper i det hele tatt, det kommer av ren å skjær erfaring med det hele, hadde det vært noe annet så hadde det jo vært enkelt igrunn.
Kommentaren var ikke ment til deg Pi men til Myhre sånnsett.
Betaler skatt med glede, gjort i alle år, noenganger uten så fryktelig mye glede men flest med, da det gagner oss alle å ikke bare meg.
Men tro meg jeg er ikke alene i Norge som sitter med samme følelsen av å ha blitt skrap, kasta på dynga eller ikke engang blir ensett av samme system som nå da skal komme med formaninger sånnsett ( nååååå hører jeg litt teithet hos meg selv gitt )... Men som sagt jeg tar forhånds å etterhåndsregler når jeg først går ut døra mi å ned på butikken å hjem igjen, minimalt med sosial kontakt ellers.
Hatet å forakten kommer av alle årene hvor jeg har erfart first hand at systeme er råttent å kontraproduktivt.
Vis hele sitatet...
Jeg har som sagt ingenting å si på den følelsen. Men jeg skjønner ikke helt at du liker å betale skatt fir å holde liv i dette systemet, men akkurat nå er det plutselig viktig å ikke følge anbefalingen fordi den kommer fra det samme systemet.

aww c`mon Hersketeknikker jeg på.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noen hersketeknikk det, det er sånn det er. Å si at du vil vurdere vaksinen etter to år når alle vi andre har testet den ut og fjernet risikoen for deg, det er egoistisk. Og det er greit nok det, av og til setter man seg selv først. Men ikke lat som om det ikke er det du gjør når du vil vurdere å bidra etter at problemet er borte. Litt sånn som han gjesten som alltid spør om han kan hjelpe til med noe akkurat når du har trykket start på oppvaskmaskinen. Bare la vær.
1. jeg anbefaler INGEN å ikke følge FHI`s rettningslinjer så det er sagt!
2. Jeg var i mange år i arbeid, hvilket gikk til helvette å jeg ble satt på ufør, å betale skatten kom meg til gode, å kommer andre i samme situasjon til gode, uansett hvor fucked up systemet er.
Å ja det er ingen andre enn meg selv som passer på meg selv her i verden.
Det jeg ikke kan forstå meg på, er alle som driver å skal reise å farte over landegrenser bare fordi liksom, bare harryhandel i disse tider er jo faan meg ikke til å forstå. Idioter.. (harryhandlerne altså ikke du)

PERSONLIG blir jeg å vente med vaksinen så innestengt å asosial jeg er fra før så får dere resten da som du sier ta støyten.
Å jo det er hersketeknikk det der.
Sist endret av Eyeamare; 23. oktober 2020 kl. 16:25.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg

PERSONLIG blir jeg å vente med vaksinen så innestengt å asosial jeg er fra før så får dere resten da som du sier ta støyten.
Vis hele sitatet...
Det er en ærlig sak.
Ikke alle som har noen der som kan ta vare eller pleie deg om shit should hit the fan, jeg har det ikke.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ei vaksine kan i stor grad redusere den byrda. Så det bør jo åpenbart vere i di eiga interesse og. Reduksjonen kjem av to faktorer; du som individ risikerer risikoen for å få sjukdom om du vert smitta av viruset, og du beskytter andre rundt deg frå smitte, ved å ikkje vere smittsom sjølv om du er eksponert for viruset.
Vis hele sitatet...
Her føler jeg at det er viktig å poengtere at formålet med vaksiner er å hindre sykdom. Det betyr i praktisk at du fortsatt kan være infisert og smitte andre, selvom du ikke selv blir syk. Derfor er det viktig at så mange som mulig tar vaksinen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Ikke alle som har noen der som kan ta vare eller pleie deg om shit should hit the fan, jeg har det ikke.
Vis hele sitatet...
Oddsen for at det skjer som følgje av sjukdomen er mykje større enn oddsen for at det skjer som følgje av vaksine. Sjølv om du isolerer deg veldig godt kan du ikkje eliminere smitterisiko, og alvorlege bivirkninger må nødvendigvis vere såpass sjeldne at dei ikkje er oppdaga i testinga som er foretatt...

Så for all del; la vere å ta vaksina, men forsøka på rasjonalisering av det valet er borti staur og vegger.

Sitat av Synderen Vis innlegg
Her føler jeg at det er viktig å poengtere at formålet med vaksiner er å hindre sykdom. Det betyr i praktisk at du fortsatt kan være infisert og smitte andre, selvom du ikke selv blir syk. Derfor er det viktig at så mange som mulig tar vaksinen.
Vis hele sitatet...
Det vil jo variere litt frå vaksine til vaksine. I tilfellet covid-19 er så vidt eg har forstått ein mest smittsom før ein har fått symptom. Om vaksine har god nok effekt til at den repliseringa av viruset i den fasen vert stoppa, vil ein ikkje vere smittsom.

I tillegg vil ein uansett vere smittsom i kortare tidsrom.
Sist endret av vidarlo; 23. oktober 2020 kl. 16:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Det vil jo variere litt frå vaksine til vaksine. I tilfellet covid-19 er så vidt eg har forstått ein mest smittsom før ein har fått symptom. Om vaksine har god nok effekt til at den repliseringa av viruset i den fasen vert stoppa, vil ein ikkje vere smittsom.

I tillegg vil ein uansett vere smittsom i kortare tidsrom.
Vis hele sitatet...
Har ikke satt meg mye inn i det, men fikk inntrykk av at det var litt ulike vaksiner på trappene. Noen reduserte sjansen for alvorlig forløp og andre handlet lest om å redusere smittsomhet. Så det vil vel virke inn på hvem som blir prioritert for vaksinering.
Sist endret av *pi; 23. oktober 2020 kl. 16:45.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vi har etterkvart rimeleg god kontroll på vaksiner. Bivirkninger er stortsett ekstremt sjeldne, og gitt testinga som vert gjennomført, så er det lite truleg med spesielt vanlege, alvorlege, bivirkninger. COVID-19 har imidlertid store kjente bivirkninger, m.a. død.

Ja, det er få under femti som dauer, men det er fleire enn null. I tillegg kjem risikoen for alvorlege lungeskader og tilhøyrande respiratorbehandling.

Kva baserer du risikovurderinga di på, når du vel å takke nei til vaksine?
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske sikker på at jeg skal slippe unna død og andre store bivirkninger hvis jeg får covid. Så den sjansen tar jeg. Jeg er ung og frisk. Det vil være unødvendig for meg å vaksinere meg hvis jeg trygt kan oppnå immunitet naturlig. Jeg bryr meg ikke hvor trygt noen sier vaksinene er. I just dont fucking trust them. Jeg skiller altså mellom nødvendige vaksiner og unødvendige vaksiner. Tar som sagt sjansen med covid jeg altså.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Munin369 Vis innlegg
Jeg er ganske sikker på at jeg skal slippe unna død og andre store bivirkninger hvis jeg får covid.
Vis hele sitatet...
Jepp, det er heilt korrekt. Og som entropi skreiv tidlegare i tråden, så skil vaksiner seg difor litt frå andre medisiner, ved at dei vert gitt friske personer.

Men ikkje alle kan vaksinere seg, og for enkelte er det farleg. Ein av fordelane med god vaksinedekning er flokkimmunitet, altså solidaritet.
Sitat av Munin369 Vis innlegg
Så den sjansen tar jeg. Jeg er ung og frisk. Det vil være unødvendig for meg å vaksinere meg hvis jeg trygt kan oppnå immunitet naturlig.
Vis hele sitatet...
No er det ein del ting som tyder på at gjennomgått infeksjon ikkje gir immunitet, eller langvarig immunitet. Det samme kan sjølvsagt gjelde vaksiner; vi veit ikkje.
Sitat av Munin369 Vis innlegg
Jeg bryr meg ikke hvor trygt noen sier vaksinene er. I just dont fucking trust them. Jeg skiller altså mellom nødvendige vaksiner og unødvendige vaksiner. Tar som sagt sjansen med covid jeg altså.
Vis hele sitatet...
Kvifor stoler du ikkje på dei? Kvifor vel du eit virus som opptrer uberegneleg framfor ei vaksine som er spesifikt testa og utvikla for å vere trygg?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vi har etterkvart rimeleg god kontroll på vaksiner. Bivirkninger er stortsett ekstremt sjeldne, og gitt testinga som vert gjennomført, så er det lite truleg med spesielt vanlege, alvorlege, bivirkninger. COVID-19 har imidlertid store kjente bivirkninger, m.a. død.

Ja, det er få under femti som dauer, men det er fleire enn null. I tillegg kjem risikoen for alvorlege lungeskader og tilhøyrande respiratorbehandling.

Kva baserer du risikovurderinga di på, når du vel å takke nei til vaksine?
Vis hele sitatet...

Er vel ikke bare lungene som kan få langtidsskader. Er vel også noen som har fått problemer med nyrer og lever etter corona?

Også dauer jo noen som du sier. Ja kanskje blir det noen bivirkninger av en corona vaksine men for de som velger å ikke ta den så kan jo det også komme med en "bivirkning", nemlig corona. Om de blir helt friske av corona vet man jo ikke, de kan jo få problemer med indre organer og dermed langtidsskader som følge av corona. Så valget om å ikke ta corona vaksine er jo ikke det samme som å eliminere all risiko for skader.

Var på svineinfluensaen at noen fikk ME? Slikt kan skje, men forholdstallet på de som fikk ME og alle som tok vaksinen er sikkert veldig velig lavt.
Sist endret av _abc_; 23. oktober 2020 kl. 18:38.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Var på svineinfluensaen at noen fikk ME? Slikt kan skje, men forholdstallet på de som fikk ME og alle som tok vaksinen er sikkert veldig velig lavt.
Vis hele sitatet...
ME kommer av og til etter infeksjoner som roter med immunsystemet ditt, kyssesyken f eks. Og noen får en helvetes immunreaksjon på koronaviruset. Ville ikke følt meg helt trygg på at det ikke kommer noe utmattelsessyndromer og autoimmune greier i kjølvannet av denne pandemien, også for folk som tilsynelatende har klart seg gjennom det.
Sitat av *pi Vis innlegg
ME kommer av og til etter infeksjoner som roter med immunsystemet ditt, kyssesyken f eks. Og noen får en helvetes immunreaksjon på koronaviruset. Ville ikke følt meg helt trygg på at det ikke kommer noe utmattelsessyndromer og autoimmune greier i kjølvannet av denne pandemien, også for folk som tilsynelatende har klart seg gjennom det.
Vis hele sitatet...
Sant nok. Og kanskje bør en tenke på at en vaksine også hjelper menneskene rundt seg, ikke kun en selv?

Personlig så er jeg temmelig coronasliten nå. Coronameter, langt mindre sosial aktivitet og ingen hyggelige sommerfester. Mange sliter, og kanskje blir det en stor økning i konkurser nå når alle avlyser julebord og den inntekten forsvinner for mange spisesteder. Folk som jobber med turisme i vårt langstrakte land trenger også en mer normal hverdag slik at de kan opprettholde driften.

Jo flere som tar vaksinen jo raskere kan vi vende tilbake til en mer normalisert hverdag. Det ser jeg fram til. Uten masse begrensninger. Og det vil jeg bidra til med å ta vaksinen.
Sist endret av _abc_; 23. oktober 2020 kl. 18:48.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg orker vanligvis ikke involvere meg i slike tråder men.
Det som tydelig kommer frem er dønning-kruger effekten har skapt mange virologer og vaksine-eksperter blandt folket. Det starter nesten litt komisk med merkelige sammenligninger og missforståelser. Det danner et bilde over at naturfag absolutt ikke var det faget med mest innsats i.

Det er også søkt at vaksinemotstandere ber folk om bevis på noe som er etablert vitenskap, mens de selv farer med de mest ekstravagante udokumenterte påstander som pushes av russiske botnet Kilde.

Misstillit til autoriteter skjønner jeg, det har jeg en dose av selv. Men autoritetene er ikke en homogen kollektiv enhet, det går fint an å være misstenksom til politibetjenter men stole på legen din. Jeg skjønner også at folk er frustrerte, noe jeg selv er når jeg ser hvordan regjeringen og kommunen prioriterer næringslivsektorene med størst lobbyvirksomhet, mens mange faller ned i sprekkene.

Og ja, jeg vet det er klisje:
Men for <sett inn medisinmann/kosmisk skapning/idol> skyld, ta på den ydmyke hatten og tenk på de svake.
Og nei, viruset er ikke menneskeskapt, vi er mange, maange tiår vekk fra å kunne skape virus i laboratorium, folk som virkelig tror det er en mulighet har sett alt for mye Science-fiction. Vi begynner virkelig å nærme oss noe Arthur C. Clarke var inne på: Clarke's Third Law: "Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Folk er så distansiert fra den faktiske teknologien men påberoper seg ekspertise og kommer da til totalt tåpelige konklusjoner om at jo, vi kan designe virus.

Ja, jeg skal ta vaksinen.
Sist endret av Dodecha; 23. oktober 2020 kl. 21:30. Grunn: Skrivefeil
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
1. jeg anbefaler INGEN å ikke følge FHI`s rettningslinjer så det er sagt!
2. Jeg var i mange år i arbeid, hvilket gikk til helvette å jeg ble satt på ufør, å betale skatten kom meg til gode, å kommer andre i samme situasjon til gode, uansett hvor fucked up systemet er.
Å ja det er ingen andre enn meg selv som passer på meg selv her i verden.
Det jeg ikke kan forstå meg på, er alle som driver å skal reise å farte over landegrenser bare fordi liksom, bare harryhandel i disse tider er jo faan meg ikke til å forstå. Idioter.. (harryhandlerne altså ikke du)

PERSONLIG blir jeg å vente med vaksinen så innestengt å asosial jeg er fra før så får dere resten da som du sier ta støyten.
Å jo det er hersketeknikk det der.
Vis hele sitatet...


HeHe, er mye mindre risk med noen Svensketurer, en en Oslotur, du møter 3-6 personet totalt på senteret :-) Ja handler mere i Sverige nå som jeg slipper alle folkene :-)
Sist endret av PyroMann; 23. oktober 2020 kl. 20:18. Grunn: skrivefeil
Redpilled alfahann
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det er vel relativt mange som tror akkurat det, og det er vel ikke den aller mest usannsynlige konspirasjonsteorien i verden, men det er nå enn så lenge bare det – en konspirasjonsteori.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at det teknisk sett er en konspirasjonsteori, samtidig er jo kritikk av offentlig informasjon som kommer ut av autoritære regimer sjelden noe folk vil kalle konspiratorisk eller avfeie som ulogisk i andre sammenhenger. Du hadde neppe slått deg til ro med en offentlig rapport fra nord Korea som konkluderte med at landet var toppers uten at jeg ville kalt deg konspirasjonsteoretiker av den grunn. Kina er noen hakk mindre autoritært, men det er allikevel ikke et veldig åpent samfunn og jeg ser ikke helt at tvil mot informasjonen som kommer derifra burde avfeies slik andre gjør i tråden(.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det at viruset er nytt betyr ingenting. Nye varianter av virus oppstår hele tiden, helt naturlig. For eksempel så er det jo nye varianter av influensavirusene hvert eneste år (uten at jeg ser så mange konspirasjonsteorier om influensaviruset av den grunn), og det er blant annet derfor influensavaksinene blir «utdaterte». Det er et konstant kappløp, en evig kamp.
Vis hele sitatet...
At viruset er nytt betyr lite, men slik jeg har skjønt det er det graden av ulikhet som gir indikasjoner på at viruset kan være ett produkt av målrettet kunstig seleksjon. Det er naturlig å forvente at en høne får unger som er forskjellige fra moren og faren som følge av mutasjoner, men det vil aldri komme en prematur spekkhogger ut av egget når det klekker med ett spekkhogger genom.På samme måte kan vi forvente at virus har mutasjoner som gjør at det dannes nye virus, men om det plutselig dukker opp en variant av ett virus som skiller seg svært mye fra andre virus kan de være nærliggende å mistenke at det har ett annet opphav fordi antallet mutasjoner det er snakk om er usannsynlig stort.

Den norske virologen Birger Sørensen argumenterer for at det er tilfellet:

Sitat av ;3639895
Asked about whether this implies that the virus is not natural, Sørensen goes on to explain the laboratory process that leads to the creation of new viruses.

“In a sense it is natural. But the natural processes have most likely been accelerated in a laboratory,” he explains. “It’s also possible for a virus to attain these properties in nature, but it’s not likely. If the mutations had happened in nature, we would have most likely seen that the virus had attracted other properties through mutations, not just properties that help the virus to attach itself to human cells.”

Sørensen vividly explains this argument:

“Imagine that you have cultivated a billion coronaviruses you have gathered from nature, then you take this mass of viruses and inject them into a human cell culture from for example the upper respiratory tract. As a result, a few of these viruses will change in order to better attach themselves to this type of cell in the nose and throat region and therefore to infect humans more easily. You end up with a virus with a spike protein which is perfect for attaching to and penetrating human cells.” Sørensen explains.

Asked about the particular mutations in the virus that lead to this conclusion, Sørensens says:

“What we see is that an area that you could observe in the first SARS coronavirus has been moved, so that the parts of the virus that are particularly well suited to attach to humans, have become part of the spike protein that the virus uses to penetrate human cells. And it is this moving of the area of the virus which makes the virus, together with the injected areas explained above, able to utilise an additional receptor to infect humans.”
Vis hele sitatet...
https://www.minervanett.no/corona/th...oratory/361860

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Og nei, viruset er ikke menneskeskapt, vi er mange, maange tiår vekk fra å kunne skape virus i laboratorium, folk som virkelig tror det er en mulighet har sett alt for mye Science-fiction. .
Vis hele sitatet...
Det er vel få som tror at viruset er bygget opp molekyl for molekyl av forskere, men heller at det er gjort forandringer på genomet til viruset eller at viruset har blitt utsatt for målrettet kunstig seleksjon. Begge deler er kjent teknologi. Science-fact, ikke fiction.
Kanskje du heller skal komme med kilder, på din motstand mot vaksiner?..
Vis hele sitatet...
Spørsmålet mitt om kilder til vedkommende kommer av en pågående påstand om at jeg er ignorant, greit nok så er jeg ignorant, men skal du velge å ''opplyse'' meg om hvorfor jeg eventuelt er ignorant så kan du heller peke til kilder jeg kan lære av og dermed revurdere standpunktet mitt. Hele poenget med tråden var å samle informasjon for min egen del og til dels andres del også, det er et hot topic og jeg er mer enn villig til å svampe kunnskapen som folk sitter med her inne, men da får det være kunnskap som jeg kan stille meg kritisk til.

Har du lest innleggene mine så ser du at jeg gjentatte ganger sier at det her er spekulativt og hvis du mener dette er standpunkt tatt med begrunnelse i konspirasjonsteorier, oh well.

Glad for å se at folk engasjerer seg i temaet forresten, takk.
Igjen, skal du informere folk om a, b og c så synes jeg det er mer enn nødvendig å være presis og konstruktiv, istedenfor å være nedlatende. Greit, vær nedlatende men som regel så går poenget inn det ene øret og ut det andre når det kommer med en tone som kunne lagt igjen en bitter smak i kjeften. Ikke særlig effektiv kommunikasjon, hele poenget med kommunikasjon er at budskapet skal nå frem til og bli forstått av mottageren, eller leseren i dette tilfellet. Ta derfor leserens forutsetninger med i beregningen skal du ønske å oppnå hele hensikten med kommunikasjonen, eller ikke, whatever floats your boat.
Sist endret av Jokke; 24. oktober 2020 kl. 01:02.
Jeg kommer 100% ikke til å ta noen vaksine de haster sammen i desperasjon. Slik det går nå så blir den jo heller ikke tilgjengelig for unge friske mennesker, men skal snarere distribueres til de som er nettopp i risikogruppen. Ergo er det jo vel å bra å hevde at man ønsker å ta den for å beskytte de svake- men den er ikke tilgjengelig for alle uansett! : )

Sannsynligheten for at jeg smitter og dreper noen i risikogruppen er vel ikke noe særlig høyere enn at jeg angrer på vaksinen slik jeg ser det.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det er vel relativt mange som tror akkurat det, og det er vel ikke den aller mest usannsynlige konspirasjonsteorien i verden, men det er nå enn så lenge bare det – en konspirasjonsteori.

Det at viruset er nytt betyr ingenting. Nye varianter av virus oppstår hele tiden, helt naturlig. For eksempel så er det jo nye varianter av influensavirusene hvert eneste år (uten at jeg ser så mange konspirasjonsteorier om influensaviruset av den grunn), og det er blant annet derfor influensavaksinene blir «utdaterte». Det er et konstant kappløp, en evig kamp.

For øvrig har vi sett «tilsvarende» virus før. Coronavirus har blitt beskrevet i detalj i over 50 år, og har blitt påvist i nærmere 100 år. Nå er det en ny variant som viser seg å ha litt over gjennomsnittet dødelighet, og det er egentlig ganske normalt. Så mange mutasjoner og varianter og familier av virus som finnes og hele tiden utvikles, så vil det alltid være noen som er mer farlige og noen som er mindre farlige. Pandemier som ligner denne har forekommet mange ganger før, og vil forekomme mange ganger i fremtiden. Både mildere enn denne, og verre enn denne.
Vis hele sitatet...
Så et intervju av en erfaren lege i NYC for et par uker siden og han sa at han aldri hadde sett et slikt omfang før av folk som var innlagt på sykehus. Selv ikke under 9/11
Sist endret av TylerDurden4; 24. oktober 2020 kl. 03:09.
Sitat av TylerDurden4 Vis innlegg
Så et intervju av en erfaren lege i NYC for et par uker siden og han sa at han aldri hadde sett et slikt omfang før av folk som var innlagt på sykehus. Selv ikke under 9/11
Vis hele sitatet...
Det kan ha noe med at kaprede fly og fallende bygninger ikke er smittsomt.