Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1187
Sliter litt med en kommando i exchange shellet nå.

Har importert adresser fra en csv liste typ:
Name,ExternalEmailAddress
Ola Nordmann,***@hotmail.no
Kari Trestakk,****@hotmail.com

Så kommer problemet, prøver å legge disse til i en dist-gruppe basert på eposten med følgende kommando:
[PS] CImportmal>Import-Csv .\bok2.csv | foreach{Add-DistributionGroupMember -Identity "testgruppe" -Member $_.External
EmailAddress}

Her får jeg bare feilmeldinger, eller noen blir faktisk lagt til i gruppen av en eller annen merkelig grunn, men den skipper 80%...

There are multiple recipients matching the identity "***@kfdkfi.com". Please specify a unique value.
+ CategoryInfo : NotSpecified: (0:Int32) [Add-DistributionGroupMember], ManagementObjectAmbiguousException
+ FullyQualifiedErrorId : 44CD3285,Microsoft.Exchange.Management.RecipientTasks.AddDis tributionGroupMember
Har forsøkt å google meg frem til en løsning uten at jeg ble spesielt klokere, forsøkte også å legge til en adresse manuelt i gruppen jeg vet fungerer. Dvs jeg har forsøkt å søke opp adressen og legge til manuelt via exchange GUI og det fungerer, kjører jeg kommandoen: Add-DistributionGroupMember -Identity "testgruppe" -Member

Jeg klarer ikke helt se hvorfor jeg får feilmeldingen there are multiple matching the identity når det kun finnes en person i systemet med adressene.

Alternativet er å legge til alle manuelt via GUI som er en megazzz jobb...
bruk -Member $_.Name istedenfor.

Add-DistributionGroupMember får noen problemer når du bruker epost-addresse som identifyer.
Sitat av darkslayer322 Vis innlegg
bruk -Member $_.Name istedenfor.

Add-DistributionGroupMember får noen problemer når du bruker epost-addresse som identifyer.
Vis hele sitatet...
Aha, får prøve det, følte epost adr er mer unikt enn navn.

Ser ut til at dette fungerte bedre, men oppsto noen problemer her også. Nemlig at flere heter det samme og feks adr. listen jeg matcher opp med stemmer ofte ikke med slik navnene er skrevet inn i exchange. Dog, det kunne man vel kanskje løst ved å la exchange lage en liste basert på epostadr og så importere de igjen basert på navn.

Uansett fikk jeg inn over 90%, resten slang jeg bare inn manuelt.
Takk
Sist endret av RayMonk; 19. oktober 2016 kl. 10:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok, til neste gang så er best practise å bruke alias siden dette er alltid unikt
Sist endret av darkslayer322; 19. oktober 2016 kl. 13:16.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Der jeg jobber blir folk ofte ført inn i AD med fullt navn, også mellomnavn de ikke vanligvis bruker. Skulle lage en gruppe med navn jeg fikk ramset opp på telefon, og når jeg sa at en person hadde et mellomnavn hadde aldri kollegaen hørt om det.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Der jeg jobber blir folk ofte ført inn i AD med fullt navn, også mellomnavn de ikke vanligvis bruker. Skulle lage en gruppe med navn jeg fikk ramset opp på telefon, og når jeg sa at en person hadde et mellomnavn hadde aldri kollegaen hørt om det.
Vis hele sitatet...
Ved bruk av Powershell kommandoen Add-DistributionGroupMember så skal det gå fint å legge inn med både navn og alias, men alias er foretrukket da du slipper problemene med at denne ikke klarer å lage alias dynamisk

F.eks

Kode

Name,ExternalEmailAddress
Ola Normann,ola@gmail.epost
Ola Normann,Olemannen@epost.com

foreach{Add-DistributionGroupMember -Identity "testgruppe" -Member $_.Name}
Vil den ikke greiie å legge til den andre på

Men

Kode

Name,Alias,ExternalEmailAddress
Ola Normann,olanormann1,ola@gmail.epost
Ola Normann,olanormann2,Olemannen@epost.com

foreach{Add-DistributionGroupMember -Identity "testgruppe" -Member $_.Alias}
Vil da gå uten problemer (Har ikke testet, men bare tatt fra hukommelse)