Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 23257
Så. Jeg ble sammen med en narkoman. Der gikk veldig bra med han, han begynte på noen medisiner som skulle blokkere all effekt for opiater. Dessverre så reagerte han på den medisinen og måtte slutte (veldig synn siden det var reddningen) Han skal begynne på subutex i tabelert form, men det er ikke før om en liten stund.
Han har nå sprekker av og til, noe som er forståelig. Men det skremmer meg litt.

Jeg tror han sovner av heroin. Han skyter det. Han har tydeligvis tatt nå, siden han plutselig stoppet å svare og ikke tar tlf. Prøver å Google litt, men blir ikke klokere. Er det reelt at han sovner? Eller ligger han bare i sengen og tar det helt med ro og er ruset? Jeg fant han ruset for lenge siden, han snorket da jeg kom. Da hadde han sovet i jævlig mangen timer.

Blir bekymret for han og er livredd for at han ikke skal våkne.

Noen med erfaringer? Sover noen og noen er våken?
Vet ikke om det har noe å si at han har gått på heroin i mange år, men kom seg ut av det. Men pga nye medisiner som ikke er i gang satt enda så sprekker han.. Har det noe å si at han er vandt med heroin og derfor sovner?
Det er veldig reelt at han sovner lett på heroin ja. Med større doser og en med redusert toleranse så ville jeg vært bekymret selv. Det er veldig lett å duppe av når man har brukt opiater og det er da det er fare for respirasjonssvikt.
Sist endret av Naturgrønn; 29. januar 2014 kl. 21:47.
Ja faen heller!! Takler dette veldig dårlig. Er fryktelig redd og vil ikke miste han. Har ingen å snakke med, vennene mine ville tvingt meg å gått fra han hvis de viste dette og nå når jeg ikke får fatt i han og jeg har heiv for å få ut tanker og å få råd så kom jeg inn her.

Håper ikke han dør! Han har gått på det i langt over 10 år så tror han klarer beherske sidene. Syntes bare det er ekkelt og se for meg at han ligger å er grise ruset. Håper heller at han sover. Elsker jo han utrolig mye og jeg gir ikke han opp så lett.

Har dere tips til hva jeg kan gjøre? Jeg sier jeg er her for han, men får bare til svar "dette er en kamp jeg må ta aleine". Men jeg er ikke slik. Jeg vet jo jeg ikke kan gjøre noe, men er det ikke til hjelp at jeg er her, roser han, støtter han, viser omsorg ol?
Sist endret av måspørre; 29. januar 2014 kl. 21:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg synes at han kunne latt deg være til stede når han ruser deg, siden du faktisk vil det selv. Dessuten er det mye tryggere at han sitter sammen med noen når han tar noe så kraftig som heroin.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Jeg synes at han kunne latt deg være til stede når han ruser deg, siden du faktisk vil det selv. Dessuten er det mye tryggere at han sitter sammen med noen når han tar noe så kraftig som heroin.
Vis hele sitatet...
Ja har tenkt tanken. Det ønsker jeg og. Men vet ikke om det vil gi han mer nedsig og kjipe tanker? Eller man får vel kanskje ikke det av heroin. Hadde ikke gjort meg noe om han gjorde det her.
Hvordan kan jeg ta det opp med han?
Beste rådet du kan få: Kom deg vekk!

INGENTING godt vil komme ut av dette forholdet i lengden. Ønsker du virkelig å leve et liv hvor du alltid er bekymret for hvor han er og hva han driver med?

Seriøst, har du ingen venner som kan snakke litt fornuft til deg?
Hvor gamle er dere?



Sitat av måspørre Vis innlegg
Har dere tips til hva jeg kan gjøre? Jeg sier jeg er her for han, men får bare til svar "dette er en kamp jeg må ta aleine". Men jeg er ikke slik. Jeg vet jo jeg ikke kan gjøre noe, men er det ikke til hjelp at jeg er her, roser han, støtter han, viser omsorg ol?
Vis hele sitatet...

En form for støtte er å sørge for at han opprettholder timer hos rus-psykologer og å følge opp behandlingen hans.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Har ingen konkrete råd til akkurat nå, men om det ikke forbedrer seg må du ut av det. Det er ikke riktig at du skal sitte å bekymre deg mens han ligger griserusa ett eller annet sted. Husk at folk i abusive forhold som regel også elsker den andre veldig mye, og jeg mener å forsvinne av radaren mens du vet han setter ett potensielt livsfarlig skudd på ett ukjent sted grenser mot psykisk tortur, selv om han er avhengig.
Sitat av måspørre Vis innlegg
Ja har tenkt tanken. Det ønsker jeg og. Men vet ikke om det vil gi han mer nedsig og kjipe tanker? Eller man får vel kanskje ikke det av heroin. Hadde ikke gjort meg noe om han gjorde det her.
Hvordan kan jeg ta det opp med han?
Vis hele sitatet...

Til det uthevede, at du i det hele tatt tenker i de baner burde du ta på alvor for din egen del. Hans følelser er IKKE ditt ansvar, hva han føler og ruser seg på er ene og alene hans valg og ansvar. Du skriver om hverandre at du vet at du ikke kan gjøre noe, likevel har du startet denne tråden. Det eneste du kan gjøre er å ta vare på deg selv. Det er langt mellom solskinnshistoriene om det i det hele tatt er noen og jeg snakker av erfaring. Du ligger an til å ødelegge deg selv, google medavhengighet, les deg opp på det og oppsøk hjelp for pårørende før du ender opp som pleiepasient.
Hvis du virkelig er redd for at han kan i verste fall dø bør du ringe politiet, forklare situasjonen og kanskje de oppsøker han for å sjekke at han lever.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Til det uthevede, at du i det hele tatt tenker i de baner burde du ta på alvor for din egen del. Hans følelser er IKKE ditt ansvar, hva han føler og ruser seg på er ene og alene hans valg og ansvar. Du skriver om hverandre at du vet at du ikke kan gjøre noe, likevel har du startet denne tråden. Det eneste du kan gjøre er å ta vare på deg selv. Det er langt mellom solskinnshistoriene om det i det hele tatt er noen og jeg snakker av erfaring. Du ligger an til å ødelegge deg selv, google medavhengighet, les deg opp på det og oppsøk hjelp for pårørende før du ender opp som pleiepasient.
Vis hele sitatet...
Støttes!

Du skal huske på at du risikerer både HIV og hepatitt.
Du risikerer også at han ruinerer deg fullstendig!
Se på heroinet som utroskap og glem fyren, som du har glemt tidligere fyrer.
Av og til må man bare si "fuck it" og gå videre. Den harde realiteten. Det gjør vondt, men i lengden vil du ikke angre. Tenk fremover.
Det er veldig synd å si det men heroinmissbrukere er veldig vanskelig å gjøre noe med. Det er svært få som greier å slutte og komme seg ut av det.

Vil også minne deg på at sjansen for å få HIV ved sex eller oralsex er over gjennomsnittet høy. HIV er noe som fører til AIDS.

For din egen del og din livskvalitet ville jeg ha avsluttet forholdet. Du tror du elsker han nå, men om 5 år når situasjonen er den samme eller kanskje verre, så vil forholdet uansett dø ut. Love doesn't allways last.
Kan være lurt å komme seg ut av dette forholdet ja, eller i det minste gi han et ultimatum, avrusning og deg, eller livet som junkie alene.

Har selv ei veninne som ble sammen med en heroin misbruker, hun var anti drugs til de grader, men i dag sitter hun faktisk å kjører i seg denne dritten selv, kun fordi hun "elsket" denne karen så mye å ikke ville ut av forj\holdet.
Utrolig kjipt å se, og at ikke noe man sier eller gjør hjelper henne ut av det.
"Ibogaine" skal visst hjelpe mot den type avhengighet. Sier mange. Søk på YT
Ja Gud, skjønner hva dere mener.. Men tror faktisk ikke det vil bli noe problem (gjør det det, da stikker jeg). Han har vært nyktern i 1,5 år. Gått på metadon, gikk over på sub også nå fikk han bli med på en ny medisin som veldig få fikk begynne med (folk som har holdt seg lenge). Men så har han altså reagert på denne medisinen og kan ikke fortsette, så han går ikke på noe medisin. Hvorfor lar ikke kunne sette han på sub med engang vet jeg ikke. Tror de måtte ha noen blodprøver fra sykehuset og pisseprøve. Så er nå han har hatt sprekker mens han venter på sub.

Jeg vet veldig godt konsekvenser og er ikke mange sjanser han har og det vet han. Men så lenge han fortsetter å være ærlig (snakket med han nå og han sa han hadde tatt heroin før idag) og går på jobb og trener så går det bra.
Men: jeg vet veldig godt risikoen og st det er stor skade st han en eller annen gang kanskje vil bli misbruker igjen.

Ibogaine, YT, skal jeg søke på nå
Ibogaine eller ayahuasca er et veldig godt tips! Gjør grundig research og snakk med kjæresten din om det.
Takk for tips
Hvem er dere folka med så jævla god innsikt i livet til trådstarter og partneren hennes? Det er så mange måter å komme med forslag på. At de blir nødt til å skille lag kan godt hende, men ingen her vet nok til å si at trådstarter ikke er fornuftig. Å mene at rusmisbrukere som prøver å komme seg over på rett kjøl for søppel som ikke er verdt å spare på derimot, det er ufornuftig.
Sist endret av VinumSabbathi; 30. januar 2014 kl. 06:21.
Sitat av Refresh Vis innlegg
hva faen? la søppel være søppel, ikke bry deg med den skitne narkisen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor så stygg i munn? Hun er redd det viser hun tydelig i sin ``tråd`` det hjelper vel ikke at du kommer med ekle kommentarer? hun har det sikker vondt nok fra før. Man vet ikke hva som er grunnen til rusproblemet, det kan være alt mulig. Jeg håper du får barn, jeg håper at en av dem får skikkelige rus problemer og jeg håper at noen slenger den samme dritten til deg eller barnet ditt, sånn at du kan føle det på kroppen selv

Hei du, jeg vil starte med å si slapp av, han har det nok bra, men jeg har full forståelse for det du sliter med nå. Min eks var på heroin og jeg tør ikke tenke på hvor mange ganger jeg satt å dro meg i håret pga bekymringer om hennes helse osv osv... Men hvis du (Virkelig) har lyst til å satse på et seriøst forhold med denne kjæresten så er åpenhet veldig viktig. vis han at du ikke er ``redd`` for avhengigheten hans, det kan nok hjelpe på at han ikke trekker seg unna deg når han skal ruse seg. Jeg vil gjerne at tenker deg veldig veldig godt om, jeg tror ikke helt at du forstår hvor forferdelig ett rusmisbruk kan påvirket forholdet. Jeg ønsker det alt godt, ikke glem å ta vare på deg selv
Sist endret av Handy andy; 30. januar 2014 kl. 06:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De kommentarene har ikke jeg sett før nå. "La søppel være søppel?"
Herregud!!

Takk til dere som har litt mer forståelse!
Jeg ER fult klarover hvordan rusen påvirker det ene og det andre. Problemet her er at han har fått sprekker nå pga LAR (av en eller annet fucked up situasjon) må vente med å sette han på sub. Hvorfor han ikke kjøper det illegalt vet jeg ikke, men det skal jeg spørre han om idag. Han kunne jo kjøpt sub illegalt istede for å ta heroin..

Men når det er sagt: så har vi et ganske så åpent forhold og selv om det tar tid for han å snakke om ting, så snakker vi alltid om alt. Jeg kan må spørre han om alt mulig, hvor han setter sprøyten på kroppen ol og han svarer.

Hadde det ikke vært for livsstilen hand hadde keg vært mye mer skeptisk. Han har kun oppegående venner, eller han har en kompis og venninne som sperrer og kan ta noe slik mdma greier i helgene, det har ikke han gjort enda ihvertfallz ellers er de andre vennene streit. Han holder på gamle kjente på gaten da. Han har er utrolig godt forhold til foreldrene, tror jeg aldri før har møtt en gutt døm har sprint forhold til foreldrene og som er så følsom som han. Også jobber han, har fast jobb og trener så og si hver dag.
Det eneste som faktisk kan ødelegge forholdet nå er alkoholen. Han er glad i å feste og drikker hver helg (enten fredag eller lørdag). Men pga min fortid med alkoholikere, så har jeg sagt det er viktig for meg å vite st han klarer være edru en helg. Men det har ikke han vist enda. Vet ikke om alkoholen er som en "trøst" eller erstatning for rus eller hva. Men så lenge det ikke er to dager er jeg fornøyd. Han er også den snilleste jeg har truffet, trofast og omsorgsfull. Eneste jeg møter litt motstand hvis jeg tar opp tin som kan være litt følelser i, da blir han litt reservert, men det har gått bra

En ting er ihvertfall sikker og det er at jeg aldri før har vært sammen med en der jeg "klikker" så bra med, kjemien vi har er bare helt insane, aldri opplevd slik før. Har det veldig bra med han, men så klart, er redd nå ifh subutex. Liker ikke subutex. Men er vel mye bedre enn metadon.

Vi begge er forresten 29 år.
Du har en fortid med alkoholikere og blir sammen med en rusavhengig. Gutten gir deg fingern, går hen å junker H mens du sitter på nett og mener det eneste som kan ødelegge forholdet er alkoholen fredag eller lørdag? Forsvarer han med å skylde på LAR eller en eller annen fucked up situasjon, verden er fucked up. Fyren er rusavhengig, deal with it.

Wake up!
Sperrer=speeder
Gi han et ultimatum. Enten deg eller heroinen. Ikke la rusmisbruken hans ødelegge ditt liv også.
Sist endret av Xernox; 30. januar 2014 kl. 11:56.
Selvfølgelig hvis han fortsetter med heroin kan jeg ikke være sammen med han. Jeg skylder ikke på noen jeg. Men syntes det er dumt LAR ikke satt han på sub med engang de fant ut den forrige ikke virket, men han møtte på sykehuset for å ta blodprøver ol. Er ikke lenge til han begynner på sub da.

Vet at risikoen er jævlig stor her, men fortjener ikke han en sjanse?? Han har tross alt vært nyktern i 1,5 år. Jeg har fsktisk troen på han, kjenner jævlig m hen narkomane men han her er den eneste jeg fsktisk har troen på som kan komme seg gjennom det.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Så mye negative responser fra folk som ikke veit. Trådstarter spurte aldri om hun burde kaste han på dør.
Det får være deres sak, å skrive en setning og avfeie folk som søppel viser bare hvor dårlig personer dere er. Maken til dømming. Dette er freakforum, et forum for freaks. Skam dere.
Når hun bryr seg om han, og han bryr seg om henne så kan det gjøre vondt verre hvis hun bare stikker sånn uten videre.
Han virker ikke som et totalt rasshøl ennå, hva med å gi han en sjangs og ikke sparke folk som ligger nede.
Sist endret av Bothrops; 30. januar 2014 kl. 12:03.
Jeg forstår veldig godt at folk er negative. De tenker "engang narkoman, alltid narkoman". Kanske han ryker utpå igjen, kanskje ikke. Det er noe jeg aldri vil vite for sikkert. Men han er den snilleste og beste kjæresten jeg har hatt ihvertfall. Forutenom disse sprekkene nå, det hater jeg.

Skal gi han en sjanse.
Sitat av måspørre Vis innlegg
Selvfølgelig hvis han fortsetter med heroin kan jeg ikke være sammen med han. Jeg skylder ikke på noen jeg. Men syntes det er dumt LAR ikke satt han på sub med engang de fant ut den forrige ikke virket, men han møtte på sykehuset for å ta blodprøver ol. Er ikke lenge til han begynner på sub da.

Vet at risikoen er jævlig stor her, men fortjener ikke han en sjanse?? Han har tross alt vært nyktern i 1,5 år. Jeg har fsktisk troen på han, kjenner jævlig m hen narkomane men han her er den eneste jeg fsktisk har troen på som kan komme seg gjennom det.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig fortjener han en sjanse, men det gjør du også! Skal dere komme dere gjennom dette så må du også ta din del. Dette skrev jeg om til deg tidligere i tråden, les om medavhengighet og oppsøk hjelp som pårørende i relasjon med en rusavhengig. Husker ikke hva pårørendegruppa til NA heter nå i farta, men det er jo en fin mulighet. Du trenger å forstå hvordan dette fungerer i praksis i relasjoner og hva du må gjøre for å beskytte deg selv. Du tror du gjør det men ser for meg ut til å bare være oppskriften på hva denne sykdommen gjør med folk. I mens sitter du på gjerdet og tror alt blir bra bare han kommer på LAR. LAR forandrer han ikke som rusavhengig, det tar bare vekk abstinensene. Det er vanskelig å skrive noe fornuftig her som du kan ta til deg så jeg beklager om det blir noe kvasst.
Sitat av måspørre Vis innlegg
Jeg forstår veldig godt at folk er negative. De tenker "engang narkoman, alltid narkoman". Kanske han ryker utpå igjen, kanskje ikke. Det er noe jeg aldri vil vite for sikkert. Men han er den snilleste og beste kjæresten jeg har hatt ihvertfall. Forutenom disse sprekkene nå, det hater jeg.

Skal gi han en sjanse.
Vis hele sitatet...
Jeg tror mye av grunnen til at folk er negative er at han teknisk sett _har_ gått på en smell igjen. Og igjen - i følge det du skriver. Du sitter tross alt hjemme og ikke aner om han ligger og skyter eller bare sover etter en hard dag?

Jeg er all-for å gi sjanser - men pass på at det ikke blir "en til da", "okeida, men nå er det siste", "nå er det ABSOLUTT siste", "NÅ er det siste", osv.
Nei jeg forstår og takk for tips. Skal snakke med han om det idag også skal jeg finne ut av det pårørende og den hjelpen/støtten jeg kan få.

Ser ikke på det som kvass i det hele tatt og forstår virkelig bekymringene til folk, det gjør jeg.
Han skal egentlig gå til psykolog en gang i uken og, men pga ny jobb så har ikke han rukket å gå, timene kræsjer. Men skal si han må ta det opp med sjefen, han MÅ begynne til psykolog igjen.

Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Jeg tror mye av grunnen til at folk er negative er at han teknisk sett _har_ gått på en smell igjen. Og igjen - i følge det du skriver. Du sitter tross alt hjemme og ikke aner om han ligger og skyter eller bare sover etter en hard dag?

Jeg er all-for å gi sjanser - men pass på at det ikke blir "en til da", "okeida, men nå er det siste", "nå er det ABSOLUTT siste", "NÅ er det siste", osv.
Vis hele sitatet...
Nei selvfølgelig ikke, det skal ikke bli slik. For all del.
Sist endret av måspørre; 30. januar 2014 kl. 12:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av måspørre Vis innlegg
Nei jeg forstår og takk for tips. Skal snakke med han om det idag også skal jeg finne ut av det pårørende og den hjelpen/støtten jeg kan få.

Ser ikke på det som kvass i det hele tatt og forstår virkelig bekymringene til folk, det gjør jeg.
Han skal egentlig gå til psykolog en gang i uken og, men pga ny jobb så har ikke han rukket å gå, timene kræsjer. Men skal si han må ta det opp med sjefen, han MÅ begynne til psykolog igjen.



Nei selvfølgelig ikke, det skal ikke bli slik. For all del.
Vis hele sitatet...
Det er lett å si det ikke skal bli slik. Men du må også forholde deg til at han kommer til å kunne sprekke igjen, og igjen, og igjen. Det er bare sånn det er. Det er det jeg prøver å si, valget du må ta om du er villig til å ofre ditt liv for. For dette er en like stor jobb for deg som det er for han. De færreste som klarer seg gjør det på første forsøk. Kjenner ikke til noe tall/statistikk for LAR, men av andre behandlingstilbud som har rykte på seg for å fungere er oddsene likevel svimlende dårlig, noen få prosent klarer seg og det er generelt rus og alkohol i de behandlingstilbudene som blir ansett som gode og etablerte.
Noob-question: Hva er greia med heroin viss man sovner?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Noob-question: Hva er greia med heroin viss man sovner?
Vis hele sitatet...
Nodding
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Noob-question: Hva er greia med heroin viss man sovner?
Vis hele sitatet...
Respirasjonsenteret sørger automatisk for at vi puster. Tar man for mye heroin så sovner man, og respirasjonsenteret "sovner" også, og man slutter å puste.
Det er også en viss fare for at man kaster opp mens man sover(er helt slått ut) og drukner i sitt eget spy.
Sist endret av A-tillah; 30. januar 2014 kl. 14:08.
Subutex eller metadon er morfinpreparater det også. Det er ikke slik at man er rusfri om man tar metadon eller subutex.

Hva med å tenke litt alternativt og utenfor statsfinansierte morfinpreparater som løsning på et avhengighetsproblem?

Hvis Kjæresten din virkelig har lyst til å komme ut av avhengighets problemet hadde jeg tenkt alternativt og i retning Iboga-retreat.

Les f.eks tråden til Bia.. Mye man kan potensiellt vinne ved å gå etter roten til problemet. Personlig tror jeg det må sterk lut til når man skal komme ut av opiat-avhengighet. Det sitter i personligheten - og en personlighetsforandring gjennom dyp innsikt tror jeg personlig er veien å gå. Iboga tar også bort alle abstinenser for heroinavhengighet.
Det er også mye informasjon på youtube. F.eks dette klippet fra vice, er kanskje av det mere fargerike slaget..Ellers finnes det flere profesjonelle klinikker med profesjonelle behandlere forskjellige plasser i Europa. Enkelte plasser tilbyr gratis behandling til heroinavhengige.

Men for all del, jeg skal ikke forkaste andre måter å komme ut av avhengighet.

Tenkte bare å nevne det, siden Iboga har så lovende resultater til å helbrede heroinavhengighet - og kanskje du/dere ikke visste om, eller har tenkt på andre løsninger enn subutex/metadon som "løsning" på heroinavhengigheten.

Lykke til uansett!
Sist endret av Bearass; 30. januar 2014 kl. 17:03.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Du har en fortid med alkoholikere og blir sammen med en rusavhengig. Gutten gir deg fingern, går hen å junker H mens du sitter på nett og mener det eneste som kan ødelegge forholdet er alkoholen fredag eller lørdag? Forsvarer han med å skylde på LAR eller en eller annen fucked up situasjon, verden er fucked up. Fyren er rusavhengig, deal with it.

Wake up!
Vis hele sitatet...
Fyren har gått på metadon/subutex i flere år. Og LAR nekter plutselig å gi ham medisin. Tror du det er så jævla enkelt å gå fra daglig bruk av morfin-preperater til nykter? Hvor dum går det ann å bli? Jeg skjønner godt at han velger å skyte heroin mens han venter på medisin.
Handy Andy: Rolig kompis. Å ønske både ham og eventuelle avkom vondt gjør ikke deg noe bedre i denne saken heller, dessverre. Vi er alle tobeinte primater, Homo sapiens eller "tenkende menneske" på latin. Sannsynligvis (de fleste forskere er i alle fall enige om denne teorien) utviklet på den afrikanske savannen for mellom 200 000 og 150 000 år siden, utstyrt med en hjerne på gjennomsnittlig 1350 gram, 4-6 liter blod, 13 milliarder nerveceller og så videre. Til tross for at vi tilhører ordenen Primates (primater), og at våre nærmeste slektninger er sjimpansene skiller mennesket seg ut på mange områder. Disse egenskapene er sjeldne eller fraværende blant andre dyr. Vi har en stor og kompleks hjerne blandt annet, og denne utviklingen kan muligens stammæåe fra kosthold, samarbeid, jakt og muligheten til å bruke hendene.

Kommunikasjon stilte krav til tenkning og hjernen. Mennesket er meget mulig naturens mest plastiske art i naturen. Med vår evne til å lære er vi utrolig ressursrike og ikke minst tilpasningsdyktige! Så, hva skyldes altså den fenomenale suksessen bak vår art? Jo, vår høyt utviklede evne til å lære og overføre kunnskap gjennom kultur. Colere/cultura er et mye brukt uttrykk men definisjonen mener jeg menneskelig aktivitet i samfunnet, til forskjell fra f.eks natur. Å kalle andre "søppel" eller "avfall" er enkelt og greit feilaktig da dette er et menneskeskapt konsept. Holdningene våre! Dessverre må jeg påpeke at dette preger mange innlegg her, og ikke kun disse. At noen er verdt mer enn andre, for eksempel, er ikke objektivt. Det vil si hverken allmenngyldig, saklig eller upartisk. Faktisk mener jeg personlig at slik tenkning er et skritt tilbake på utviklingsplanet og evolusjonen. Prøv å tenk på det med en litt annen etikk og et enkelt faktum; Alle ønsker å ha det godt og ingen vil egentlig bli påført lidelse. Man skal så absolutt ikke drukne seg i medfølelse men det er likevel noe som er iboende hos de fleste av oss. Men med en dualistisk tankemåtes uvitenhet vil vi ikke kunne fri oss fra lidelse og dens årsaker. Vi må kunne sette oss i andres sted, og andre i vårt sted for å kunne utvikle oss i riktig retning og handle deretter. Tillit og samhold mellom oss mennesker er avgjørende for kvaliteten i et fellesskap, og sterke fellesskap bidrar i sin tur til tilliten og samholdet i samfunnet.

”Som en mor er god mot sitt barn og viser det kjærlig omsorg, slik skal du være mot alle, hvert levende vesen du møter.”

Okei, så tenke seg at mennesker har barmhjertighet og toleranse overfor hverandre. Hva vil man da kunne oppnå? Gjennom vårt personlige eksempel at vi kan påvirke verden. Om vi ikke selv handler slik vi vil at folk skal gjøre for oss, hvordan kan vi da tro at de skal gjøre det? Derfor må man begynne med å endre på egne holdninger og handlinger. Da kan kanskje andre også bli påvirket til det bedre. Et riktig skritt på veien er å forstå at alle mennesker er individuelle og trenger å utvikle seg på ulike måter. Ordtaket "Et godt hjerte er grunnlaget for et godt liv" er et flott uttrykk. I stedet for grådighet kan vi lære å utvikle det motsatte. Viljen til å dele, og å gi. Ikke skille mellom mennesker på grunnlag av forskjellig bakgrunn, for eksempel. Det som er felles er mye viktigere enn det som skiller oss.

TS: Jeg ville vært forsiktig med rusmidler som dette. Ayahuasca, for eksempel, er svært kraftig. Å endre sin bevissthet er ingen lek, og det kan være svært skremmende. Særlig etterpå kan det bli vanskelig da man må integrere opplevelsen sammen med det jordnære samfunnet vi lever i. Noe som er svært viktig for oss mennesker. Altså evnen til å kunne tilpasse oss både omgivelsene og menneskene rundt oss. Om man ikke har erfaring fra før er det en risiko for at det kan bli som å ikke kunne svømme for å så skulle stupe fra ti meteren. Det er ikke alltid like lurt å "hoppe rett ut i det". Jeg personlig mener også at rusmidler er en snarvei. En dør som ikke leder deg lenger enn dit du har vært. Noe midlertidig. Dog, jeg sier hverken ja eller nei til dette da alle er individuelle. Noe vil fungere helt utmerket for noen, og dårlig for andre. Vel, nok om meninger. Freak.no er ikke helsepersonell! Jeg anbefaler deg å kontakte f.eks[COLOR="Navy"] Blå kors[/COLOR] da du anses som "pårørende". Blå Kors er en hjelpeorganisasjon som fremmer rusfrihet (den er kristen men dette har jeg aldri lagt merke til selv). Der kan du få gode råd, støtte, noen å prate med og ikke minst en å henvise din kjære til om han skulle ønske å få hjelp. For Iboga trengs det klinikker med bøtter og spann av erfaring, og i Sør-Amerika (Ayahuasca) finnes det mange sleipe "sjamaner" som er ute etter penger, ikke resultater. Isåfall, spør noen på dette eller et annet fora i begge tilfeller så du sørger for å faktisk får det du betaler for.

Tips fra meg: Ikke la ham gjøre det hjemme hos deg. Det vil ikke endre noe for ham. Jeg sier så absolutt ikke ar du vil ende opp med å ta noe stoff selv, men det vil medføre en viss risiko og ubehageligheter da det han driver med er ulovlig. Jeg vil også tenke meg at det kan få dere begge inn i en negativ tankegang, og om du først sier at det er greit blir det vanskelig å stoppe den onde sirkelen. Forøvrig lurer jeg litt på hvorfor han ikke kjøper f.eks metadon istedenfor Heroin. Det er enkelt å få tak i det også, og da vil det bli mer stabilt.

ps: Det er ikke sikkert han nødvendigvis har sovnet når du har riingt. Det kan jo tenkes at han ikke ønsker at du skal høre ham helt griserusa. Men konfrontere ham, det må du. Både for din egen del og hans
Sist endret av Lucy In The Sky; 30. januar 2014 kl. 19:23.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
TS: Jeg ville vært forsiktig med rusmidler som dette. Ayahuasca, for eksempel, er svært kraftig. Å endre sin bevissthet er ingen lek, og det kan være svært skremmende. Særlig etterpå kan det bli vanskelig da man må integrere opplevelsen sammen med det jordnære samfunnet vi lever i. Noe som er svært viktig for oss mennesker. Altså evnen til å kunne tilpasse oss både omgivelsene og menneskene rundt oss. Om man ikke har erfaring fra før er det en risiko for at det kan bli som å ikke kunne svømme for å så skulle stupe fra ti meteren. Det er ikke alltid like lurt å "hoppe rett ut i det". Jeg personlig mener også at rusmidler er en snarvei. En dør som ikke leder deg lenger enn dit du har vært. Noe midlertidig. Dog, jeg sier hverken ja eller nei til dette da alle er individuelle. Noe vil fungere helt utmerket for noen, og dårlig for andre. Vel, nok om meninger. Freak.no er ikke helsepersonell! Jeg anbefaler deg å kontakte f.eks[COLOR="Navy"] Blå kors[/COLOR] da du anses som "pårørende". Blå Kors er en hjelpeorganisasjon som fremmer rusfrihet (den er kristen men dette har jeg aldri lagt merke til selv). Der kan du få gode råd, støtte, noen å prate med og ikke minst en å henvise din kjære til om han skulle ønske å få hjelp. For Iboga trengs det klinikker med bøtter og spann av erfaring, og i Sør-Amerika (Ayahuasca) finnes det mange sleipe "sjamaner" som er ute etter penger, ikke resultater. Isåfall, spør noen på dette eller et annet fora i begge tilfeller så du sørger for å faktisk får det du betaler for.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se at ayahuasca er nevnt noen andre steder i tråden. Dermed ble jeg litt usikker på om dette var ett innspill til min post, der jeg nevte Iboga som en alternativ mere dyptgripende behandling mot avhengighet.

Må isåfall understreke at Iboga er noe helt annet enn Ayahuasca - og med mye mere lovende resultater mot heroinavhengighet. Her gjelder det også så absolutt å "hoppe i det". Ta ett oppgjør med seg selv for å kunne ta problemet ved roten. Man kommer også ut av abstinenser nærmest på dage og får en kickstart inn i et rusfritt liv. Dette krever vilje og ønske til å ta ett oppgjør med ens livsstil og avhengighet.

Men det er kanskje ikke sikkert at kjæresten din er 100% der (lyst til å komme ut av avhengigheten sin). Hvis han derimot er det, eller blir det - mener jeg det absolutt er grunn til å ta en nærmere titt på de gode resultater og vitnesbyrd som Iboga-behandling kan vise til.
Jeg vil først si at jeg så og si er oppvokst med rus. Ikke slik som heroin da,men. Og da jeg ble eldre har jeg vært på flere tusenvis av fester der dopet har florert. Speed og kokain og sopp og piller har lagt i hauger på bordene, folk har spurt meg mangen ganger om jeg vil ha. Har aldri rørt. Ikke en enste gang! Er livredd for de stoffene og ville aldri prøvd heller.

Men et godt tips det med blå kors. Det kan jeg sjekke ut. Jeg sa det at han kunne ta derfor meg, men det ville han ikke.. Egentlig like greit. Men tror jeg heller da vil forlange å få en meld evt der han sier han har skal ta det, slik at jeg vet det er grunnen til at han da ikke svarer ol. Så har jeg litt peiling og kan evt rykke inn hvis je ikke hører noe på flere timer.. Hvor lenge varer dette det da eller er det individuelt?

Jeg tror virkelig han vil ut av det, men så klart, vet det ikke er lett. Spurte han hvorfor han ikke tok sub istede for, men da sa han at han gjorde stort sett det, men av og til ble suget for stort at han tar heroin. Han får ikke subutex før om 3 uker. Høres helt sykt ut spør du meg.
Bearass: Niks, det var ikke myntet på din post. Jeg personlig mener at hvis noen substanser skal bli brukt er det Tabernanthe iboga som gjelder grunnet de farmakologiske virkningene. Ikke bare kan man bruke det i behandling av opiat-avhengighet men også alkohol og nikotin. Men hvis det først skal gjøres er min personlige mening at man bør gjøre dette på en klinikk som har erfaring med dette. Dog, det som er vanskelig med dette er at det finnes en verden utenfor. Han må være helt innstilt på å slutte for fristelser lurer bak en hver krok. Kanskje han må kutte ut en vennekrets f.eks eller faktisk gjøre en såppas drastisk endring som å flytte. Legge sitt gamle liv fullstendig bak seg. Men som du også sier, man kan ikke forvente all verden av resultater om vedkommende ikke er helt innstilt på det selv.

Men nei, jeg syns ikke Ayahuasca er det riktige alternativet her. Nå vet jo ikke jeg hva som vil virke best på ham, dog. Bare en subjektiv mening.
Ja, om du får han med på å se på IBOGAINE så trenger han å lese seg opp og forberedre seg godt i forkant. Man må ta første steget på egenhånd. som med all rehab. Det er forsåvidt jeg veit også et lovlig stoff her i norge, dvs, det står ikke på narko- eller legemiddellister. så det er lite problemer å få tak i.

Skal også nevnes at som med psykedeliske stoffer (sopp, lsd) generelt, IKKE er avhengighetsskapene overhodet. Så det er stort sett bare positive resultater, så lenge man forbereder seg skikkelig. Det er drøssevis med eksperimenter som ble gjort på 60-tall hvor lsd OL ble brukt til å "kurere" eller hjelpe alkolikere, røykere, og andre avhengighetsformer med å komme seg videre...

http://ibogalife.com/
http://freak.no/forum/showthread.php?t=234253
https://www.facebook.com/ibogain.interesseorganisasjon

Og for arkivet ... ikke minst klinikker rundt om: http://www.ibogain.se/cmsms/index.ph...dlingskliniker
Sist endret av tetragrammaton; 30. januar 2014 kl. 22:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror du bør finne deg en ny en. Heroinister er slitsomme. Jeg har vært med noen, og de faller tilbake raskt.
Ikke for å være dust, men bruker du noe selv? Noen av postene har jeg litt vanskelig for og forstå.

Men håper uansett det ordner seg på en eller annen måte for dere begge.
Hun sier jo litt lengre opp at hun aldri har rørt "sterkere" rusmidler, KjellFresh. Tipper alkoholen var nok?
Ja beklager at jeg ikke fikk med meg den delen. Men ja var nok det ja.
Sitat av Geekfreak Vis innlegg
Tror du bør finne deg en ny en. Heroinister er slitsomme. Jeg har vært med noen, og de faller tilbake raskt.
Vis hele sitatet...
At man bruker heroin betyr ikke nødvendigvis at man er en slitsom person. Folk er forskjellige. Jeg kjenner f.eks mange irriterende, pillevrengte pepperfreaks, men også folk som oppfører seg helt normalt og samtidig bruker piller og fart.
Sitat av Muradi Vis innlegg
At man bruker heroin betyr ikke nødvendigvis at man er en slitsom person. Folk er forskjellige. Jeg kjenner f.eks mange irriterende, pillevrengte pepperfreaks, men også folk som oppfører seg helt normalt og samtidig bruker piller og fart.
Vis hele sitatet...
tja fatter ikke at noen gidder å bli sammens med en junkie uansett hva personen missbruker.

Du plukker jo ikke de rotne eplene som ligger på bakken rundt epletreet når du kan plukke fine epler fra treet.

Er biologisk helt feil å velge en junkie..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
tja fatter ikke at noen gidder å bli sammens med en junkie uansett hva personen missbruker.

Du plukker jo ikke de rotne eplene som ligger på bakken rundt epletreet når du kan plukke fine epler fra treet.

Er biologisk helt feil å velge en junkie..
Vis hele sitatet...
For noe jævla piss. Er det mulig? Man er glad i personen, ikke hva vedkommende putter i seg. Jeg hadde en jente som av og til dro på fest og drakk seg full. Jeg likte det ikke, men jeg dumpet ikke henne av den grunn.