Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 11665
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Hei

Har siden jeg var liten hatt det for meg at narkomane er farlige, de kan helt uvitende komme bort til deg å sette en sprøytespiss, og uten forvarsel kan de angripe deg. Hadde i mine yngre dager også mareritt om at dette skjedde, og er fortsatt...den dag i dag skeptisk på narkomane.

Er de farlig, kan de gjøre noe fysisk på vedkommende - eller er de akkurat som folk ellers?
Nå kan jeg ikke snakke for alle narkomane i Oslo, men de fleste jeg har snakket med har vært hyggelige personer. Riktig nok er det sikkert ikke alle som er det, men jeg tviler på at noen vil sette en sprøytespiss i deg.
Det er nok ikke noe du skal gå rundt å bekymre deg over. Har møtt hundrevis av narkomane opp igjennom årene, og jeg har aldri fått noen sprøytespiss i meg.
Hvis de er desperate etter cash kan de finne på å være voldelige.
Men det er nok ingen narkomane som uprovosert kommer å smitter deg med hiv via en sprøyte.
De utgjør uansett ingen spesiell fare da de fleste er fysisk skrøpelige.

Neste gang du ser en narkoman som sitter med tiggerkoppen, gå bort til han, gi han en 20-kroning og slå av et par ord. Da finner du fort ut av at de egentlig er ganske harmløse og misforståtte.
En sprøytenarkoman ville neppe gitt deg et sprøytestikk, da h*n trenger dette selv.
Narkomane er som helt vanlige folk bare at de er avhengig av narkotika.
Er du redd fulle folk eller alkoholikere også?
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
De er nok ikke farlige, bare ekle.
Har opplevd å bli sparket etter av dem, så også en fyr som ble skikkelig sur når en gikk med sykkel å Jernbanetorget.

Blir litt overrasket selv når de kommer og skriker noe repetivt.
Om du er redd for at en narkoman skal komme og bruke dopet han sårt trenger på deg, tror jeg muligens du tar feil...
Man skal ikke dra alle over en kam. De kan vel være farlige som alle andre kan være farlige. Om de blir desperate kan de kanskje være litt truende, men jeg tror ikke de er generelt farlig.
Jeg ville aldri ha gått bort til en narkiss. Forde første de stinker sikkert. Og for det andre så ser de jævla farlige ut.
Er en rekke andre jeg heller ville vært redd

Er sykt koselig å kaste 20kroner opp i koppen til en av de norske narkomane uteliggerne og høre takknemligheten du får tilbake.
Sitat av WayGone Vis innlegg
Er du redd fulle folk eller alkoholikere også?
Vis hele sitatet...
Jeg er mye mer redd alkoholikere enn narkomane ihvertfall!
Gammel Traver
lockhead's Avatar
Men nå er jo ikke en heroinist det verste som finnes å forsvare seg mot, heroin gir ikke akkurat muskelbygging. Men narkomane er folk det også, noen er idioter, noen er cool. SVÆRT SVÆRT få ville stukket deg med nål, hva tjener de på det? Hvorfor skulle de?
Hehe, husker jeg også var livredd narkomane før. Om jeg eller noen kompiser måtte krysse "Narkotorget", der alle de narkomane henger i Tønsberg, småløp vi alltid. Vi slutta vel med det da vi starta på ungdomskolen om jeg husker riktig. Jeg var bekymra for at de skulle komme bort og sette sprøyter i meg så jeg ble avhengig og dermed en ny "kunde" for dem.

Jeg har senere innsett at det ikke er akkurat sånn det fungerer.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Trodde bare jeg var redd for å bli stabbet med sprøyter med lilla guffe..
Er fortsatt litt redd for å tråkke på en sprøytespiss noen har kastet fra seg, det hender at jeg finner sprøyter nede i skogen hvor jeg bor, og det ligger jo massevis av dem langs skippergata og ved havna. Ser også en del av dem ligge i trappen på vei opp fra tbanen på Jernbanetorget.
Det kunne de hvertfall fjernet selv, tenk om et barn skulle tråkke på en av dem..
Er ikke alle som er veldig snille heller.
Jobber på en butikk vi selger kniver og litt diverse man ikke vil selge en narkoman. De fleste er kjempehyggelige, men det er også gjerne for å kunne stjele litt uten at man mistenker det.

Er også mange som er veldig ustabile og har kranglet heftig med et par.
Hadde til og med PSS en liten periode for å roe ting ned.

Men jeg har fortsatt inntrykk av at de fleste er hyggelige, men tenker meg alltid om 2 ganger før jeg snakker med en.
Ja, narkomane er farlige. De går rundt med sprøytespisser med AIDS i seg i håret i tilfellet politiet tar dem på hodet i det de geleider dem inn i politibilene. De er faktisk farligere enn gjengmedlemmer der de vandrer gatelangs med kniver og våpen. Et annet godt råd, siden vi er i det forsiktige hjørnet er å mene følgende: alle innvandrere er NAV-snyltere og alle politikere er korrupte.

Man skal jo dra alle over en kam?
Narkomane er jo vanlig mennesker, akkurat som oss. Farlig er de nok ikke, men selvfølgelig blir man jo litt redd når man går forbi en samling med narkomane som stirrer på deg.
Sist endret av Deximus; 20. mars 2012 kl. 22:59.
Jeg opplever faktisk de færreste narkomane som sjenerende og kan ikke se for meg at de er noe særlig farlige. Jeg har bare kommet til å prate med en narkoman en gang, og da var jeg tretten og synes det var ganske skremmende når han kom bort til meg og spurte om jeg ville kjøpe "stoff" når jeg gikk alene. Svarte bare "Jeg har faktisk noe jævlig bra stoff selv, som jeg skal hjem og røyke!", så svarte han "Kult" og gikk.
Det blir vel som å si at alle utlendinger stjeler?
Sist endret av I ChiiSSii I x; 20. mars 2012 kl. 23:01. Grunn: skriveleif
hva faen! høres ut som du beskriver zombier eller noe. selfølgelig er de fleste narkomane ufarlige. kan jo være værre om du møter på en narkis som bader, men det er jo mennesker vi snakker om her.
er koselig å snakke med dem også, høre om deres erfaringer, og fortellinger fra gata.
er jo klart at rusen deres kan gjøre dem mer agressive, men jeg har aldri hatt dårlige erfaringer med verken uteliggere eller narkomane, heller tvert imot.
men selvfølgelig, det finnes idioter i alle grupper, også iblandt narkomane.
Sist endret av AdolfCartman; 20. mars 2012 kl. 23:04.
De fleste narkomane virker jo som greie folk, men noen kan jo selvfølgelig være farlige også(da spessielt viss de er tomme for penger eller har abstinenser eller eventuelt andre ustabile mentale tilstander). Jeg synes dog narkoman virker farligst i den yngre alderen, jeg synes ivertfall at de yngre narkomanene driver mye mer med vold og kriminalitet enn de eldre/gammle missbrukeren gjør.
Sigøynere er mye verre. Det finnes snille og slemme narkomane. Selv ble jeg utsatt for væpnet ran av en narkoman på 7-11 en tidlig morgen når det lå 1100kr i kassen lol.. Han kastet kniven sin når han gikk ut og ble tatt på 10 minutter. Skrøpelig kar

Kan legge til at han sa han ikke ville gjøre det da han kom inn døren, men at han var nødt.
Sist endret av Spirituell; 20. mars 2012 kl. 23:06.
Jeg kan også legge til at jeg har lært her på forumet at ikke alle som nyter (u)lovlig rus er narkomane, men faktisk virker som helt vanlige, oppegående personer. Noen viser jo også ekstreme kunnskaper innenfor det med rus og andre temaer for den saks skyld.
Er du redd pakkiser fordi det er krig i hjemlandene deres?
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Er du redd pakkiser fordi det er krig i hjemlandene deres?
Vis hele sitatet...
Den sammenligningen ga ingen mening.
Jeg var skeptisk til narkomane jeg og! helt til jeg dro til bergen.

Det ente med at jeg spanderte middag på en narkoman når jeg var i bergen. Da jeg var der hadde jeg aldrig sett en narkoman med egne øyner da jeg er fra en mindre bygd. Jeg slo av en prat med han mens han satt der med koppen sin, han var en utrolig hyggelig mann ved navnet Nils. Jeg tror jeg snakket med han i 3-4 timer, vi gikk rundt i byen, tok oss en matbit på en kebab shappe, han var egentlig en utrolig missforstått mann. Han ble avhengig av heroin etter og ha prøvd det på en fest, han mistet sin forlovede og familien vendte han ryggen.

Han hadde mange historier og fortelle, og når jeg sa at jeg måtte gå var han evig takknemmelig, fordi jeg tok meg tid til å se på han som et menneske. De var de ordene han sa til meg før jeg dro.


Nå sier jeg ikke at alle narkomane er harmløse men du burde prøve å snakke med en
Finnes det egentlig noe tilfelle av at en narkoman har flydd på noen med en sprøyte?

Personlig syntes jeg narkomane virker som hyggelige og ikke minst ydmyke mennesker. Det har seg sånn at jeg faktisk heller ville snakke med en narkoman enn noen av de mange kjepphøye og hovne menneskene som trasker rundt i gatene.
Sist endret av Prompdompap; 21. mars 2012 kl. 00:03.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Hei

Har siden jeg var liten hatt det for meg at narkomane er farlige, de kan helt uvitende komme bort til deg å sette en sprøytespiss, og uten forvarsel kan de angripe deg.
Vis hele sitatet...
HAHA! Du høres ut som bestemorra mi.
Dont feed the troll.
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Dont feed the troll.
Vis hele sitatet...
Om dette skulle være en trolletråd så vil jeg nesten påstå at trådstarter må være verdens største idiottroll.

Haha! Jeig lurte freaks til å tro at jeg var red for narkizer! Lulz!"

Gir ikke mye mening, gjør det vel?
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Knask Vis innlegg
Om dette skulle være en trolletråd så vil jeg nesten påstå at trådstarter må være verdens største idiottroll.

Haha! Jeig lurte freaks til å tro at jeg var red for narkizer! Lulz!"

Gir ikke mye mening, gjør det vel?
Vis hele sitatet...
Lurte oss til å diskutere over noe uvanlig som de fleste tenker på, nesten mastertroll.
Har opplevd å bli opplevd av en beruset narkoman uten å provosere, men de fleste er helt ok
jeg er litt redd de, jeg gjør det samme som en person sa tidligere tenker meg om 2 ganger før eg snakker med en. meg og noen kompiser satt på en benk å venta på siste resten av folket som var inne på seven. da vi satt der sto det 3 narkiser og hadde en liten avtale på gang. så mista han en pose som han skulle legge i sokken, da greide eg som er litt høylytt å si til han som satt forsiden av meg at han mista dopet å det hørte de. og da klikket det for han ene fyren. han var helt vill. men når vi begynnte å skrike litt høyere en det han gjorde trakk han seg og stakk. og da sa kompisene hannes at han var helt gal i hode å hadde nettopp kommet ut for å ha tent fyr på en dame fordi hun spytta når hun snakka. men det er den eneste jeg har møtt som har oppført seg truende
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Har opplevd å bli opplevd av en beruset narkoman uten å provosere, men de fleste er helt ok
Vis hele sitatet...
jeg er stein og denne setningen gir null mening
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
jeg er stein og denne setningen gir null mening
Vis hele sitatet...
Du må oppleve for å oppleve! Deep shit.

Må si meg enig i den, måtte lese den et par ganger før jeg bare ga opp.
De jeg har snakket med har virket mer selskapssyke enn farlige. Man kan jo se for seg hvor ensom man blir når man bor ute, alene og har mistet nære venner til overdose og fengsel.
De er iallefall farlig glemske eller dumme, satt ute å spiste også kom det en narkoman og spurte etter noen småpenger. Gav han en femtilapp og en halv pakke sigg fordi han stod og plukket sneiper. Han kom tilbake å spurte som ingenting var skjedd hvert tjuende minutt.

Uansett er ikke alle sånn, er verdens beste følelse å kunne glede noen som ikke har det noe bra, gir faen skal ha heroin eller whatever. Det er den lille gleden de har, og den bør de få.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
jeg er stein og denne setningen gir null mening
Vis hele sitatet...
hadde røyket litt når jeg skrev det, ser det kanskje kan se litt utydelig ut nå. Jeg har blitt angrepet 1 gang av en narkoman som var påvirket av noe, men jeg tror det heller var et unntak en en regel, dvs de fleste narkomane er ikke farlige uten videre
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Hei

Har siden jeg var liten hatt det for meg at narkomane er farlige, de kan helt uvitende komme bort til deg å sette en sprøytespiss, og uten forvarsel kan de angripe deg. Hadde i mine yngre dager også mareritt om at dette skjedde, og er fortsatt...den dag i dag skeptisk på narkomane.

Er de farlig, kan de gjøre noe fysisk på vedkommende - eller er de akkurat som folk ellers?
Vis hele sitatet...
Ja, du bør unngå dem. Jeg kjenner en del narkomane og de fleste av dem forteller meg at de har som hobby å gå rundt og stikke folk i halsen med AIDS-infiserte sprøyter. Pass på!
Jeg har hatt noen "nære" møter med narkomane, og kun to av dem (så vidt jeg kan huske) er i nærheten av å kunne beskrives som negative:

Det ene var da Oslos narkomane bestemte seg for å bruke inngangsdøra vår som salgsplass og toalett (skrev for øvrig om dette i en tråd), men her var det aldri noen stor fiendtlighet, mer enn interessekonflikt pga følgene det fikk for firmaet vårt.

Det andre var da jeg og dama gikk tur nedover Grünerløkka, og en fyr kom gående i motsatt retning gjennom folkemengden. Han var åpenbart på flytur i hodet og stirret bare tomt ut i lufta mens han mumlet "har du penger til en brus?" til alle som gikk forbi. Jeg svarte ham ikke, gikk bare forbi, og plutselig kjente jeg et kraftig spark bak på beinet. Jeg snur meg, og da står han der og snøvler på Kristiansand-dialekt: "du kunne iallfall svaaare!". Dette ble jeg selvsagt fly forbanna over og gikk opp i ansiktet på ham, forberedt på å slå ham ned, for han kunne lett sparka ned kjæresten min også. Det ble dog med at jeg ropte til ham, for dama hadde løpt livredd nedover gata, og jeg gikk videre.

Jeg må innrømme at jeg synes åpningsposten er skikkelig tåpelig. Narkomane er mennesker. Mennesker med en farlig og usunn avhengighet som gjør dem mer uberegnelige og annerledes, men fortsatt mennesker. Og som alle andre mennesker vil noen narkomane være flotte folk og andre vil være rasshøl. Jeg vil anbefale å være mer forsiktig rundt narkomane, siden de kan være mer uberegnelige, men som gruppe er de ikke farligere enn andre. De fleste er veldig hyggelige
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Jeg ville aldri ha gått bort til en narkiss. Forde første de stinker sikkert. Og for det andre så ser de jævla farlige ut.
Vis hele sitatet...
Eg skal aldri gå bort til slike som deg, du er gamer. For det fyrste du er aggressiv, for det andre du kan og drepe! Skaff deg eit liv, du stinker du!
Sist endret av Darkerface2; 21. mars 2012 kl. 15:07. Grunn: Skrivefeil.
"Ikke alle narkomane har boblejakke."

De er like individuelle som mennesker fra andre grupper i samfunnet vårt. Du har alt fra tannløse "Are" på 37 år med den klassiske heroinknekken og velkledde, "vellykkede" vestkantfolk som skjuler seg bak en enorm fasade. Ikke alle med paranoid schizofreni begår drap på en øy med tenåringer helt ned til tretten år. Get the point? Jeg syns alle som har et slikt trangsynt, snevert syn skal sjekke ut hvordan det faktisk er å være narkoman i norge (disse tar gjerne for seg det den dypeste avgrunnen), og hvordan noen av disse menneskene er. http://freak.no/forum/showthread.php...narkoman+norge.
Sist endret av Lucy In The Sky; 21. mars 2012 kl. 15:12.
Stranger in paradise
GeirGeirGeir's Avatar
Utifra mine erfaringer er de fleste ganske hyggelige mennesker egentlig, jeg kjøper ofte noen boller og litt vann eller liknende som jeg gir til noen som sitter utenfor kiosken og ser sulten ut, så prater jeg litt med dem og hører på de interessante historiene de har å fortelle. Det er bra, og det føles bra
Mosomt tråd å lese!
Jeg husker så sinnsykt godt hvor redd jeg var for narkomane når jeg var liten. Jeg lå stadig vekk på rommet mitt å overhørte samtalene moren min hadde med min eldre søster om diverse ungdoms-ting, blandt annet NARKOOOTIKA. Jeg hadde fått intrykk av at narkotika var å spøyte inn en annen blod inn i sitt eget, og hvis man ble stukket med en narkotika-sprøyte hadde man blitt en av dem, uansett

En dag når jeg gikk rundt på plenen å filosoferte stakk jeg meg på et eller annet når jeg tok hånda i lomma. Det kom blod fra fingeren også! Da var jeg 100% overbevist om at dette måtte ha vært en sprøytespiss, og at jeg nå var blitt narkoman og skulle dø om ikke så lenge. Jeg turte ikke si dette til noen, det ble rett og slett for mye. Deretter gikk jeg inn for å se på yndlingsprogrammet mitt, Mummitrollet, for siste gang

Hater at folk sier til unger at de er så heldige, for de er unge, og derfor har ingen beskymringer. Det er bullshit det
Sitat av Pisspreik Vis innlegg
Gjør de ikke det??
Vis hele sitatet...
Jo, vi gjør det.

OT:
Jeg husker selv at jeg hadde de samme tankene sånn rundt barneskolen. Jeg tror mye skyldes deres utseende og livløse ansiktsutrykk. Og foreldre. Jeg husker mamma alltid sa at han lokale narkomanen gjør fæle ting osv. Kidnapper unger og slik. Dette har jeg skjønt at ikke henger på greip!

Per idag er jeg ikke redd slike species, tvert imot sympatiserer jeg veldig med dem. Go hobos!
Dott i øret.
stagg's Avatar
Hvor ofte ser man ikke en narkoman med sprøyten høyt hevet over hodet løpende etter "normale" mennesker?

Lar du de være i fred, lar de deg som regel være i fred. Sannsynligheten er større for at du blir myrdet av en sjimpanse som har rømt fra et sirkus.
Narkomane er som oftest veldig greie mennesker. Jeg har et par familiemedlemer som har vært så uheldige at de har endt opp som narkomane, men det er bare èn som har blitt snudd ryggen til, men han har vært et rasshøl hele livet narkoman eller ei.
Jeg har aldri hatt bedre samtaler om alt og ingenting en det jeg har hatt med narkomane både i familien og som jeg har møtt på gaten. Jeg pleier aldri å gi noe penger, men hvis jeg ser en stakkar som sitter med koppen pleier jeg å dra innom nærmeste sted å kjøpe mat og en kaffe og de setter like mye pris på det som en 20 kroning i koppen.
Jeg hadde også en del baktanker om dette da jeg var yngre, at narkomane kunne plutselig finne på å ta deg for ingen grunn. Jeg har jo skjønt at mange narkomane er kjempesnille også, men jeg holder litt ekstra vakt om jeg sitter / står vedsiden av en person som ser veldig.. Hva kan jeg kalle det, "narkoman / uteligger-ish" ut og jeg står i en typisk "bakgate" eller et sted uten mange mennesker. Bare sånn for sikkerhetens skyld.

Men såklart, fulle folk har jeg også en ekstra vakt på. Jeg er en relativt stor person (196cm og bittelitt overvektig), og merker ofte at jeg er et "mål" for noen fulle mennesker (selv i edru form). Kanskje fordi jeg er en stor person, og at om dem tok meg ville det gitt dem credz blandt vennene eller noe, hvem vet. Men jeg føler at jeg må passe mer på rundt fulle folk, enn rundt narkomane. Jeg ser for meg narkomane litt sånn.. Stående bak i skyggen, og ikke vil bry folk så mye, imotsetning til kjepphøye fulle folk.


Det var en episode for en god stund siden, hvor det var en person som ble veldig agressiv, om dette var via alkohol eller narkotika, vet jeg ikke:
(Kanskje ikke "helt uprovosert", men iallefall ikke god nok grunn i mine øyne.)

Vi satt på en parkeringsplass og prata (5 gutter, med bilene i en sirkel rundt.. "Rånertiden", hehe.) hvor det kom en fyr og"hvisket" om noen kunne kjøre han hjem. (10-15 min gåtur?)

Siden ingen av oss kjente han, så ville vi heller ikke ha en ukjent fyr inn i bilen klokka 3 på natten. Dette endte med at han viste fingeren til oss.

Da ble den andre duden litt irritert, og ropte "Se, jeg viser fingern til deg og!" Denne karen var da gått litt langt vekk, også plutselig rett ut av det blå hørte vi;

"JA, SÅ KOM HER DA! SKAL FAENMA TA DERE ALLE! KOM IGJEN FOR FAEN!"

Mens han kom løpende mot oss. Vi stillte oss opp, altså gjorde oss klare om han kom frem til oss og slo vilt eller noe slikt, men så snudde han plutselig og småjogget bortover.

Han gikk verken skjevt, snøvlet ikke, og virket relativt oppegående, så jeg tror ikke han var så full akuratt isåfall.


Men jeg dømmer ingen, omså de er narkomane eller fulle.
Sist endret av Bruskork1; 21. mars 2012 kl. 23:02.
Jeg har tidligere jobbet som mobilvekter i Oslo i nesten 4 år, og hadde blant annet noen parkeringshus på runden min. Et par av disse var veldig "populære" blant de narkomane, og i et av de var jeg nødt til å bortvise 17 narkomane i løpet av en vakt. Ikke EN gang har jeg følt meg truet av de narkomane jeg har måtte bortvise, selv om de vet at de da må ut i kulda.
Vi hadde som uskreven regel at kom vi over noen som enten var iferd med å koke opp eller sette dopet, så ventet vi en 10-15 minutter før vi bortviste de, nettopp for å unngå en del potensiellt farlige situasjoner.

Etterhvert blir man omtrent på fornavn med en del av de, og siden det tar gjerne noen minutter å vise bort hver av de, hvor man ofte prater om løst og fast, og da finner man ut at mange av de har utrolige triste historier å fortelle.
Sist endret av Sjanten; 21. mars 2012 kl. 23:25.
Stranger in paradise
GeirGeirGeir's Avatar
Jeg leser nesten bare mer og mer her som støtter min oppfatning av at de fleste av dem er ganske snille mennesker