Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5461
Hello.
https://e24.no/naeringsliv/i/L5WOJp/...2F%2Fwww.vg.no

Jeg forstår ikke helt hvilken ulempe det gir bedriften av at ansatte organiserer seg. Hva taper de på det? Kan noen forklare?
Mange ting som kan være negativt for bedrifter, spesielt de som forskjellbehandler og eller driver litt shady. Vanskeligere å gi lønn basert på trynefaktor, vanskeligere å permittere eller sparke ansatte arbeidsgiver vil velge seg ut.

Kan forekomme ekstrautgifter med goder og lønninger som må jevnes ut etc.

Samt en kranglefant som alle kan gå å klage til når de mener noe er galt.

Dette er fra mitt perspektiv hvertfall. Har vært klubbleder lenge.
Det korte svaret står i artikkelen: "Vi vet fra forskning at arbeidere som ikke har tariffavtale, ofte har lavere snittlønn."

Det gagner bare arbeiderne og ikke arbeidsgiver økonomisk at arbeiderne er organisert. En redelig arbeidsgiver ser sine ansatte som likeverdige og unner de rettigheter og rettferd, mens en arbeidsgiver som bare tenker penger i egen lommebok vil motarbeide at sine ansatte organiserer seg og får hjelp fra fagorganisasjon til å stå på krava og rettigheter. Ganske sykt hvor langt disse arbeidsgiverne går i å forhindre det faktisk..
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
I et dårlig regulert system (hostUSAhost) har arbeidsgiver ofte all makten. Hvis du er en "vanlig" arbeider, kan du måtte ta til takke med elendige vilkår, rettigheter, null beskyttelse/trygghet og å bli behandlet dårlig. Som enkeltperson er du utbyttbar, som vil si at arbeidsgiver ikke egentlig trenger deg, som vil si at du ikke har mye å slå i bordet med.

Hvis du derimot blir enig med kollegaene dine om at alle nekter å jobbe, vil arbeidsgiver stå helt uten arbeidskraft (å erstatte hele gjengen samtidig er naturlig nok vanskelig), og da begynner det fort å svi. Denne trusselen fra arbeidernes side utgjør den eneste beskyttelsen mange har mot å bli grovt utnyttet.

Det blir altså et slags nullsumspill: mer makt til deg betyr nødvendigvis mindre makt til arbeidsgiver. Derfor vil de ikke at du organiserer deg.
https://www.fagforbundet.no/rettighe...dslivet/ferie/

En del rettigheter og som nevnt vanskeligere for shady bedrifter og bedrive ape forretning osv.

Også stiller man seg sterkere i «oppgjør» med sjefen. Man får et stort politisk apparat i ryggen samt muligheter for diverse kurs innad temaer som styringsrett blandt andre ting.

https://www.altinn.no/starte-og-driv...temmelsesrett/
En ting jeg har lurt på:

Jeg jobber i et firma med 12-13 ansatte. Jeg vet ikke om de andre er fagorganiserte eller ikke (nylig startet). Jeg er det, men har det noe å si nå eller bare når majoriteten er fagorganiserte hos oss?

Jeg har betalt dem i flere år og fortsatt ikke hatt bruk for dem. Jeg vet de er viktige i tilfelle en situasjon skulle oppstå, men jeg må være ærlig og si at jeg føler av og til at det store beløpet jeg gir dem hvert kvartal heller kunne ha gått til noe annet/sparing. De har fått penger fra meg i flere år og jeg har ikke fått noe tilbake ennå.

Igjen, jeg skjønner at fagorganisasjoner er viktige, men ønsket å dele noen tanker som jeg av og til har.
Sitat av robhol Vis innlegg

Hvis du derimot blir enig med kollegaene dine om at alle nekter å jobbe, vil arbeidsgiver stå helt uten arbeidskraft (å erstatte hele gjengen samtidig er naturlig nok vanskelig), og da begynner det fort å svi. Denne trusselen fra arbeidernes side utgjør den eneste beskyttelsen mange har mot å bli grovt utnyttet.
Vis hele sitatet...
Dette er et eksempel på hva arbeidsgiveren min sliter med for øyeblikket.

Dårlig tilgang på halvledere som brukes i produksjonen, økonomisk krise generelt etter pandemien og et vaklende konsern i ryggen som bare venter på å få dødsstøtet borte i USA.
Derfor har vi ingen økonomisk trygghet i ryggen lengre.

Midt i alt dette er det lønnsforhandlinger som har låst seg.
Det er bare snakk om et krav på noen skarve kroner i lønnsøkning, men bedriften har ikke sagt seg villig til å akseptere dette.
Nå truer fagforeningen med såkalt dagsing (Arbeidstemponedsettelse med forholdsmessig lønnsreduksjon med hjemmel i tariffavtale.
Hensikten er å fremtvinge endringer i lokal lønnsavtale som er oppsagt og utløpt).
Dette kan i sin tur føre til astronomiske dagbøter dersom det stopper produksjonen.
Det vil med andre ord føre til kroken på døra hvis bedriften ikke velger å føye seg etter arbeiderne som aksjonerer.


Dessuten er det både tid- og ressurskrevende å måtte forholde seg til fagforeningen som arbeidsgiver.
Eksempler som illustrerer dette blir litt knotete å komme på i farta, men kan f.eks. være snakk om ukentlige møter hvor man kommer til enighet om nye programmer ved bedriften, dette skal så følges opp og implementeres i produksjonen.
For en allerede travel HR-avdeling kan dette bety at man ser seg nødt til å opprette flere stillinger.
Stillinger som er en ren utgiftspost for bedriften.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Hello.
https://e24.no/naeringsliv/i/L5WOJp/...2F%2Fwww.vg.no

Jeg forstår ikke helt hvilken ulempe det gir bedriften av at ansatte organiserer seg. Hva taper de på det? Kan noen forklare?
Vis hele sitatet...
Nå viser vel ikke den lenken du viser til at arbeidsgivere har nektet ansatte å organisere seg, i Norge er det ulovlig. Sakene det er vist til i artikkelen omhandler vel mer om at arbeidsgivere ikke ønsker å gi organiserte ansatte tariffavtale (som ofte gir UB-tillegg og høyere timelønn) samt bonus de som har valgt å ikke organisere seg har. En slags "du kan ikke få i pose og sekk" tankegang.

Sånn umiddelbart ser jeg ikke helt det store problemet, men så har jeg heller ikke satt meg så fryktelig godt inn i dette/disse sakene heller.
Sitat av Salazar Vis innlegg
En ting jeg har lurt på:

Jeg jobber i et firma med 12-13 ansatte. Jeg vet ikke om de andre er fagorganiserte eller ikke (nylig startet). Jeg er det, men har det noe å si nå eller bare når majoriteten er fagorganiserte hos oss?

Jeg har betalt dem i flere år og fortsatt ikke hatt bruk for dem. Jeg vet de er viktige i tilfelle en situasjon skulle oppstå, men jeg må være ærlig og si at jeg føler av og til at det store beløpet jeg gir dem hvert kvartal heller kunne ha gått til noe annet/sparing. De har fått penger fra meg i flere år og jeg har ikke fått noe tilbake ennå.

Igjen, jeg skjønner at fagorganisasjoner er viktige, men ønsket å dele noen tanker som jeg av og til har.
Vis hele sitatet...
Veldig enig med deg, men man kan egentlig si det samme om forsikringer da. Man har jo ikke behov for en forsikring før man har det.

Litt det samme med FO. En annen ting er at hvis mange nok fra en bedrift med tariffavtale slutter i FO kan forbundet gå inn å avslutte tariffavtalen som er en avtale mellom FO og arbeidsgiver. Det er absolutt ingen tjent med
Sitat av 420master Vis innlegg
Veldig enig med deg, men man kan egentlig si det samme om forsikringer da. Man har jo ikke behov for en forsikring før man har det.
Vis hele sitatet...
Godt poeng. Det er derfor jeg fortsetter å betale selv om jeg til tider har følt for å avslutte medlemskapet.
Det er en stor blunder hvertfall hos FF der det er prosent kontigent. Blir dyr innboforsikring om man jobber mye ekstra etc å får noen ekstra høye lønninger.
Men jeg er fortsatt for å organisere seg.
Sitat av Yohoja Vis innlegg
Det er en stor blunder hvertfall hos FF der det er prosent kontigent. Blir dyr innboforsikring om man jobber mye ekstra etc å får noen ekstra høye lønninger.
Men jeg er fortsatt for å organisere seg.
Vis hele sitatet...
Igjen, helt enig og er under FF selv, og jobber en del overtid pluss akkord system. Og når man da får 240 i timen for ordinær lønn snakker vi fort vekk 700-800 hver lønning, og jeg får lønn annenhver uke også
Sitat av Salazar Vis innlegg
En ting jeg har lurt på:

Jeg jobber i et firma med 12-13 ansatte. Jeg vet ikke om de andre er fagorganiserte eller ikke (nylig startet). Jeg er det, men har det noe å si nå eller bare når majoriteten er fagorganiserte hos oss?

Jeg har betalt dem i flere år og fortsatt ikke hatt bruk for dem. Jeg vet de er viktige i tilfelle en situasjon skulle oppstå, men jeg må være ærlig og si at jeg føler av og til at det store beløpet jeg gir dem hvert kvartal heller kunne ha gått til noe annet/sparing. De har fått penger fra meg i flere år og jeg har ikke fått noe tilbake ennå.

Igjen, jeg skjønner at fagorganisasjoner er viktige, men ønsket å dele noen tanker som jeg av og til har.
Vis hele sitatet...
Det er viktig å være organisert. Hadde oppfordra kollegene til å bli det, men rammes du av urett på jobb har det at du har organisert deg noe å si for deg selvom de andre ikke har. Det er fordi fagforeningen hjelper deg med lønnsforhandling, rettigheter om sjefen begynner å forlange at du jobber overtid uten overtidsbetalt, ikke får ferien du skal, får sparken uten grunn og advokat om du skulle trenge det. Så er det også sånn at fagbevegelsen og arbeiderbevegelsen er bygd på solidaritet så selvom du selv personlig ikke får bruk for hjelp så er medlemsskapet ditt med å hjelpe tusenvis av andre.

Hadde det ikke vært for fagforeninger som har kjempet det frem hadde ikke arbeidstakere hatt rett til gyldig oppsigelse, pensjon, ferie, fem dagers arbeidsuke, lønn når du har sykedag osv. Da hadde alle arbeidere måttet gjøre akuratt hva arbeidsgiver ville enten det var å jobbe 16 timer i strekk, 7 dager i uka hele året og bli sagt opp når som helst.

Hvis ingen hadde vært fagorganisert er det heller ingen som kan forhandle rettferdig lønn for deg, så da ville arbeidsgivere hatt all makt om lønn og kunne gitt deg slikk og ingenting om det var det han ville. Generelt ville all makt hos arbeidsgiver ført til tilstander som i USA med at underbetalt arbeid og fattigdom er normalt, og at man måtte jobbe ræva av seg og ikke hatt krav på pensjon og ferie og hvis du skulle blitt syk hadde det alene ført deg ut i fattigdom.

Du kan lese en god oppsummering om hvorfor man bør organisere seg her og her om hvorfor fagforeningene er viktig.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Knask Vis innlegg
Dette er et eksempel på hva arbeidsgiveren min sliter med for øyeblikket.

Dårlig tilgang på halvledere som brukes i produksjonen, økonomisk krise generelt etter pandemien og et vaklende konsern i ryggen som bare venter på å få dødsstøtet borte i USA.
Derfor har vi ingen økonomisk trygghet i ryggen lengre.

Midt i alt dette er det lønnsforhandlinger som har låst seg.
Det er bare snakk om et krav på noen skarve kroner i lønnsøkning, men bedriften har ikke sagt seg villig til å akseptere dette.
Nå truer fagforeningen med såkalt dagsing (Arbeidstemponedsettelse med forholdsmessig lønnsreduksjon med hjemmel i tariffavtale.
Hensikten er å fremtvinge endringer i lokal lønnsavtale som er oppsagt og utløpt).
Dette kan i sin tur føre til astronomiske dagbøter dersom det stopper produksjonen.
Det vil med andre ord føre til kroken på døra hvis bedriften ikke velger å føye seg etter arbeiderne som aksjonerer.


Dessuten er det både tid- og ressurskrevende å måtte forholde seg til fagforeningen som arbeidsgiver.
Eksempler som illustrerer dette blir litt knotete å komme på i farta, men kan f.eks. være snakk om ukentlige møter hvor man kommer til enighet om nye programmer ved bedriften, dette skal så følges opp og implementeres i produksjonen.
For en allerede travel HR-avdeling kan dette bety at man ser seg nødt til å opprette flere stillinger.
Stillinger som er en ren utgiftspost for bedriften.
Vis hele sitatet...
That's business. Jeg sympatiserer med folkene som driver og/eller er avhengige av bedriften, men ikke med bedriften i seg selv. Økonomisk nedgang rammer alle. Ingen vil tjene dårligere/få dårligere vilkår over tid. Og at man må hanskes med fagforeninger i Norge er en titanisk selvfølge. Hvis dette ikke går opp, kan man ikke drive business.

Jeg vet ikke hva som er fakta i saken, men på generelt grunnlag skulle man jo tro at fagforeningen kunne gjort et unntak i forbindelse med pandemien. Det er tross alt jobben deres å ivareta arbeidernes interesser, og det er strengt tatt ikke i deres interesse å måtte søke ny jobb. Likevel er det vanskelig å fire på prinsippene, fordi en "tannløs" fagforening er verdt lite, og det er alltid en eller annen grunn til at man "bare ikke har råd" - hver eneste gang, pandemi eller ikke.
Sist endret av robhol; 21. oktober 2021 kl. 22:18.