Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 9320
Hvordan kamera må man ha for å ta bilde av stjernene uten å zoome inn?

Fantastisk å kikke opp å nyte synet av universet av å til.
Det har vel mer med lukkerhastighet og ISO innstillinger å gjøre hvis du tenker på bilder av nattehimmelen uten zoom.
Kjekt å ha et kamera som kan takle høy ISO uten at det blir for kornete. Det kanskje viktigste er et solid objektiv som er lyssterkt (stor blenderåpning, lav f-verdi).

Du kan fint drive astrofoto med et relativt billig kamera, men objektivene som duger koster en del.
Som alle over skriver, men et stabilt stativ er vell også avgjørende for skarpe bilder
Sitat av Poppyfan Vis innlegg
Hvordan kamera må man ha for å ta bilde av stjernene uten å zoome inn?

Fantastisk å kikke opp å nyte synet av universet av å til.
Vis hele sitatet...
Disse kriteriene er viktige for å få best mulig resultat:

- fullformat speilreflekskamera med mulighet for speillås

- en god og stødig tripod

- vidvinkelobjektiv (14 mm. Samyang funker fjell) med stor blenderåpning, mindre tall er bedre - 2.8 og lavere mener nå jeg, og mulighet for manuell fokusering


Prøv å holde isoen på et sivilisert nivå. Maks 800 for å unngå støy og kornete kvalitet så kompenserer du heller for dette med lengre lukkertid , tripodden og speillåsen i kameraet - eller ved stacking i lightroom/photoshop.
Man kan selvsagt gå høyere, men da begynner det å se såpass jævlig ut at man må redigere en del.

Jeg kan anbefale Canon 6D for nattfotografering - og dette kameraet kan du få ganske rimelig brukt på finn, men skal du slå på stortromma ville jeg gått for Sony.
Disse ligger et hestehode foran alle andre produsenter hva nattfotografering angår, med mindre det har skjedd noe drastisk jeg ikke har fått med meg i løpet av de siste årene.
Poppyfan's Avatar
Trådstarter
Jeg har null peiling på kamera, men verdt kult å tatt noen bilder av himmelen med huset i bakgrunn liksom noen linker? Helst billig

Dere snakker på fagspråket, er det mulighet for en fort innlærning? Eventuelt en app for tlf som jeg tviler på.
Sist endret av Poppyfan; 13. januar 2021 kl. 20:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kan kanskje svare på en av tingene; Lukkerhastighet er tiden kameraet bruker på å lage bildet, på en måte. Amatørmessig forklart for å hjelpe deg.

Lukkeren åpner seg slik at bildet (det kameraet ser) «trykkes» på objektivet (objektiv = kamera-rull i gamle dager, digitalt nå). Dette kan være f.eks. fra 000,1 sekund til flere sekunder. Så lenge lukkeren er åpen, må ikke noe komme foran kameraet, da blir det tatt med på bildet også. Du justerer lukkerhastighet selv, ellers gjør kameraet det automatisk hvis det er i automatisk modus.

Ved å ha lengre lukkertid, bruker kameraet mer tid på å ta bildet, og får derfor med seg lyset fra flere stjerner.

Sammenlign kanskje med å lukke øynene, åpne dem og lukk fort. Hvor mange detaljer rakk du å registrere?

Som sagt, amatørmessig forklart. Det måtte til da jeg spurte om lukkertid første gang.
Sist endret av Stingray; 13. januar 2021 kl. 22:16.
Det er to grunnleggende ting som må være på plass:
1. Manuelle kontroller over blenderåpning (hvor mye lys som slipper inn til bildesensoren) og lukkertid (hvor lang tid bildesensoren skal bruke på å ta bildet)
2. Et stødig underlag

For å få vettuge bilder av stjernehimmel må du gjerne ha lukkertider på 20-30sekunder, men siden jorda roterer og objekter på himmelen derfor ikke er statiske vil du ved for lange lukkertider få uklare bilder. Så lenge man ikke er ute etter akkurat denne "star trail"-effekten så ser det bare dumt ut. Derfor ønsker man samtidig å ha objektiver med store blenderåpninger.

Siden lukkertiden er så lang er det også ekstremt viktig at kameraet står støtt på et ordentlig stativ og at man holder fingrene sine unna. Har man et speilrefleks-kamera bør speil-låsen benyttes, søkeren dekkes til for å unngå lyslekkasje (den lille gummidingsen på kamera-reima er gjerne for akkurat det formålet) og man bruker gjerne en fjern-utløser for å unngå å røre kameraet i hele tatt.

Du får utstyr som dekker disse to basale behovene i alle priskategorier. Inkludert apps til mobilen. Forskjellen på et godt og dårlig bilde blir da erfaring og kunnskap, som man ikke får uten å gå ut og prøve seg frem.
Anbefaler denne videoen, som jeg så i går. Her går han ganske detaljert gjennom det meste. Dog ikke bilde av stjernehimmelen sånn sett, men av Andromeda galaksen, med forholdsvis billig utstyr.
https://www.youtube.com/watch?v=pXcRKoxTPVg
I tillegg til det Knask og liasis nevner vil jeg også anbefale å finne et sted med minst mulig lysforurensning, jo mindre lysforurensning jo bedre. Lysforurensning kan du sjekke f.eks. her.