Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1379
Hei. Jeg skriver denne tråden for råd til en venn av meg.

Situasjonen er som følger:

Politirazzia på en sammenkomst, vennen min bekrefter for politiet på opptak at han har røyket cannabis. Han har bilen sin på stedet, og nekter for å ha kjørt noe som helst i ruspåvirket tilstand (som han ikke har). Han og fler blir tatt med til blodprøve, og politiet tar bankkort(?) og førerkort.

Jeg personlig har alltid vært en lurker her på freak, og har fått med meg rådene om det å nekte for alt etcetc. Det jeg lurer på er hva som er det beste å gjøre i akkuratt denne gitte situasjonen? Hvilke rammer burde man sette seg ifht eventuelt avhør, og hvordan burde man stille seg hvis f.eks førerkortet blir tatt, og utsatt?

Hva er lurest? Trekke tilståelsen, gå i en nektekamp, og satse på at saken blir henlagt som beste håp? Eller gi litt informasjon, men holde mesteparten tilbake. (f.eks si at det var første gangen eller lignende). Hvordan vil man stille seg i retten med en slik situasjon?

Testen vil mest sannsynlig bli positiv. Er det verdt det å nekte bruk og skylde på omstendighetene? (Vært rundt folk som har røyket)

Vennen min trenger førerkort som en del av jobben. Kan dette bli brukt på noe som helst måte?

Setter stor pris på alle innspill. Jeg vet at vennen min ikke stilte seg i den beste juridiske situasjonen ifht tilståelsen, men håper vi kan få noen veiledende ord i denne knipen. Takk!
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er vel en grei sjanse for at førerkortet ryker, mtp den praksisen politiet har kjørt rundt dette de siste årene. Dumt av han og innrømme røyk, men om blodprøven er positiv og han hadde bilen på stedet, så sier det seg jo selv at han kjørt den dit med ulovlige THC-verdier i blodet.

Hva vennen din bør gjøre er jeg usikker på.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Siden innrømmelsen er på opptak bil han ikke ses som troverdig om han nekter nå. Da er innrømmelse for strafferabatt mer å vinne på.
Trådstarter
5 0
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er vel en grei sjanse for at førerkortet ryker, mtp den praksisen politiet har kjørt rundt dette de siste årene. Dumt av han og innrømme røyk, men om blodprøven er positiv og han hadde bilen på stedet, så sier det seg jo selv at han kjørt den dit med ulovlige THC-verdier i blodet.

Hva vennen din bør gjøre er jeg usikker på.
Vis hele sitatet...
De var inne i et hus. Bilen sto kun utenfor
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av dank1111 Vis innlegg
De var inne i et hus. Bilen sto kun utenfor
Vis hele sitatet...
Det skjønte jeg.

Om han har testet positivt på blodprøve, så tilsier det at han har røyket i løpet av de siste 24 timene. Om han har bilen stående på stedet, så er det lett for popo å trekke den konklusjonen at han enten har kjørt dit, mens han hadde THC i blodet. Eller kommer til å kjøre hjem igjen med THC i blodet.

Han har også innrømmet at han røyker. I noen tilfeller er den innrømmelsen nok til at lappen ryker. Jeg er absolutt ikke enig i hvordan politiet opererer, når det kommer til cannabis og beslag av førerkort. Men det er nå sånn de holder på per dags dato.

Håper det ordner seg for vennen din.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
så sier det seg jo selv at han kjørt den dit med ulovlige THC-verdier i blodet.
Vis hele sitatet...
Ser at dette ble veldig spekulativt fra min side, tar kritikk på det.

Det jeg mente var, hvis vennen din er på stedet med thc i blodet og bilen hans er der, så er det fort gjort å konkludere med at han har kjørt den dit mens han har hatt thc i blodet.
Trådstarter
5 0
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ser at dette ble veldig spekulativt fra min side, tar kritikk på det.

Det jeg mente var, hvis vennen din er på stedet med thc i blodet og bilen hans er der, så er det fort gjort å konkludere med at han har kjørt den dit mens han har hatt thc i blodet.
Vis hele sitatet...
Det går bra, setter pris på det! Situasjonen der er ganske fin i den forstand at han bor en ca 10minutter gange unna. Så han kunne bare gått hjem. Burde lagt med det som info.
Positiv blodprøve = byebye førerkort, uavhengig om du nekter for bruk, trenger det til jobb eller om de ikke har fersket deg/han bak rattet.

Å inneha førerkort stiller krav til edruelighet. Om du blir tatt for å røyke har man altså brutt edrulighets-kravet. Selvom du égentlig må bli tatt 3 ganger på et år eller to for å stryke på edrueligheten.. så er sjansen for å bli tatt såppas lav at hvis du klarer å bli tatt 1 gang, så regner de bare med at du har røyket minst 1000 ganger.

Gjeldende praksis er som sagt å anta at det hverken er første eller siste gangen du ruser deg på ulovlige planter. I lovens øyne er du jo ruset 2-3dager etter du sist har røyket og derfor er det en sannsynlighets-overvekt for at du/han kjører "ruset" regelmessig. Dette tiltross for at bakrusen til cannabis er 1/10 del av bakrusen til alkohol som er helt lovlig å kjøre med, men det faktumet er irrelevant for politiet for de "gjør bare jobben sin og følger regelverket".

Selv de som ikke har førerkort får nesten alltid 1år utsettelse ved en positiv prøve/innrømmelse. Mulig en dyktig advokat klarer å kværulere ned utsettelse/beslagstid.. eller så nok tvil ift. ruskjøringen at det ikke finnes nok grunnlag for beslag i en rettsak, men bare kanskje. Og den rettsaken får du ikke før om 1,5år, med andre ord 6-9måneder etter beslagstiden er over. Akkuratt på det feltet her er de rimelig kjipe og å stjele førerkort blir brukt som et effektivt virkemiddel på agendaen deres som er å hindre at ungdommen ruser seg på noe annet enn momsbelagt alkohol


ut av nysgjerrighet så må jeg bare spørre om det var dere som var i nannestad og fikk oppslag i lokalavisa?
Trådstarter
5 0
Tusen takk for det utfyllende svaret nooname! Hehe nei, ser ut som det er fler som har lignende problem :P
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er vel en grei sjanse for at førerkortet ryker, mtp den praksisen politiet har kjørt rundt dette de siste årene. Dumt av han og innrømme røyk, men om blodprøven er positiv og han hadde bilen på stedet, så sier det seg jo selv at han kjørt den dit med ulovlige THC-verdier i blodet.

Hva vennen din bør gjøre er jeg usikker på.
Vis hele sitatet...
Sier seg ikke selv at han har kjørt den dit med ulovlige verdier eller påvirka, kan ha røyka etterpå også. Bare nekt hele dritn. Førerkortet kan ryke men om du går til sak så er det en liten sjanse for å få det tilbake.
haha oh yes.. been there, done that Det som terger meg er at de stonerne som både selger og kjører grisefjerne nesten hver dag aldri blir tatt
Fikk ingen reaksjon første gang jeg testet positivt på thc.

Andre gang ble førerkort fratatt i 12/18mnd.

Et spørsmål fra tingretten sin side som det ble lagt mye vekt på før det ble tatt en endelig avgjørelse om å ta fra meg førerkortet var..

TRENGER DU OPPRIKTIG FØRERKORT FOR DITT DAGLIGE LIV?
JOBB, FAMILIE OG DET.
Jeg sa nei, mistet det 1 år.

Vær ærlig. Du er allerede tatt kompis til ts. Ikke bli stemplet som en lyvende narkis av rettsvesenet
Siden han bor i nærheten går det an å si at han alltid pleier å parkere der fordi det er dårligere plasser nærme seg.

Da må retten isåfall bevise det motsatte hvis det blir rettsak ut av.