Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3555
Hei,
Kjøpte ny MacBookPro fra Apple.com i slutten av juli 2015. Den ble annonsert på websiden til Apple.com som siste og nyeste modell.
Når jeg sjekket "Om denne maskinen" står det: "MacBook Pro (13-tommers, midten av 2012)".
Kontaktet Apple support, Norge. En hyggelig konsulent prøvde å hjelpe meg, men han måtte konferere med salgsavdelingen. Svaret han fikk var at det dessverre ikke var mulig å bistå her i og med at produktet var kjøpt og fakturert fra Apple Distribution International, Cork, Irland.
Jeg har kjøpt mange produkter fra Apple, 3 mac'er, 2 I-Pader,og flere I-phoner.
Jeg har alltid fått de nyeste modellene ved bestilling.
Det er nesten som å kjøpe en ny bil 2015-modell og få en ubrukt 2012-modell.
Irriterende .....
Jeg ville snakket med forbrukerombudet
Kontakt Apple Support International. De har chat også.
Dette er snakk om vanlig MacBook Pro 13 uten Retina? MacBook Pro uten Retina er en skamplett rent specmessig, siden den har ikke vært oppdatert siden 2012 og bruker fremdeles Ivy Bridge-prosessorer. I tillegg er 4 GB minne og harddisk standard, noe som er ganske whack til den prisen. Du har fått den helt nyeste utgaven som finnes, og det er mid-2012... Wikipedia bekrefter dette: https://en.wikipedia.org/wiki/MacBoo...ecifications_2

Til potensielle kjøpere så ville jeg ikke anbefalt noen å gå for annet enn Retina-utgaven av Pro om man skal ha Pro. På disse er maskinvaren mye mer oppdatert, og kommer med must-haves slik som SSD som standard.
Sist endret av Nichotin; 19. februar 2016 kl. 12:43.
Trådstarter
6 0
Nichotin,
Takk for kommentarer.
I fakturaspesifikasjonen står: "HARD DRIVE 128GB Solid State Drive"....

Hei,
Når jeg går inn på Apple Support International, blir jeg koblet over på Apple Support Norge .......
Sist endret av Nilgro; 19. februar 2016 kl. 13:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du CD-Rom på den? Hvis du kjøpte en MacBook Pro uten Retina så er siste utgave fra midten av 2012.
Du kan få SSD på en 2012 utgave av MacBook Pro.
Sist endret av Xernox; 19. februar 2016 kl. 13:19.
Trådstarter
6 0
Takk for svar og råd.
Det er CD-Rom på den.
Stakk innom Eplehuset og fikk forklaring:
Modellen er fra midten av 2012, men den produseres fortsatt. De regner med at den forsvinner fra markedet i løpet av året. Hadde jeg visst dette, ville jeg selvsagt ha kjøpt en MacBookPro med Retina .....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nilgro Vis innlegg
Modellen er fra midten av 2012, men den produseres fortsatt. De regner med at den forsvinner fra markedet i løpet av året. Hadde jeg visst dette, ville jeg selvsagt ha kjøpt en MacBookPro med Retina .....
Vis hele sitatet...
Du har ei viss undersøkelsesplikt som kunde, og så vidt eg kan sjå opplyser Apple rimeleg greit om kva du faktisk kjøper, så eg forstår ikkje heilt kva som er problemet. Du har fått den PCen som var sagt. At Apple vel å kategorisere det etter når serien kom på markedet første gang er vel mindre relevant?
Problemet er at man kommer fra en side hvor det står: «Her er de nyeste og kuleste modellene våre!» til en side med de nyeste og kuleste modellene + den ene gamle modellen. I tillegg er det ingen umiddelbar måte å se om de inneholder ny eller gammel hardware på spesifikasjonene.

Dette er uten tvil sleipt, men samtidig har de faktisk ikke kalt 2012-modellen for en 2015-modell (slik jeg fikk inntrykk av fra tittelen her), og den er jo billigere enn de andre modellene.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Problemet er at man kommer fra en side hvor det står: «Her er de nyeste og kuleste modellene våre!» til en side med de nyeste og kuleste modellene + den ene gamle modellen. I tillegg er det ingen umiddelbar måte å se om de inneholder ny eller gammel hardware på spesifikasjonene.

Dette er uten tvil sleipt, men samtidig har de faktisk ikke kalt 2012-modellen for en 2015-modell (slik jeg fikk inntrykk av fra tittelen her), og den er jo billigere enn de andre modellene.
Vis hele sitatet...
Uenig der. Går du på MacBook Pro og klikker kjøp, så får du opp oversikten som er delt inn i tre seksjoner:
  • 13-tommers MacBook Pro med Retina-skjerm
  • 15-tommers MacBook Pro med Retina-skjerm
  • 13-tommers MacBook Pro
Sistnevnte til omtrent halve prisen av de foregående, og med følgende specs listet direkte (min utheving på det som står med større skrift på nettsiden):
2,5 GHz prosessor
500 GB lagringsplass

2,5 GHz tokjerners Intel Core i5
Turbo Boost opptil 3,1 GHz
4 GB 1600 MHz minne
500 GB harddisk (5400 o/min)1
Intel HD Graphics 4000
Innebygd batteri (7 timer)2
Multi-Touch-styreflate
Vis hele sitatet...
Til sammenligning så står selvsagt også Retina-maskinenes specs rett ovenfor.

Når du så trykker kjøp-knappen, så må du selv manøvrere deg gjennom konfigurasjonsguiden, hvor du selv velger komponenter.

Hvis du etter alt dette ennå ikke vet hva du kjøper, så er det din egen feil. Det finnes neppe en eneste instans som gir deg medhold i en klage her.
At maskintypen ble sluppet i 2012 betyr ikke at komponentene har dårlig kvalitet eller lignende. Det er bare en svakere maskin generelt, noe som gjenspeiles i betydelig lavere pris og komponenter som ikke brukes i toppmaskiner i 2016. Som sagt kan den like gjerne være produsert i 2015 eller 2016 selv om den står som "mid-2012".
Trådstarter har, slik jeg forstår faktum, ikke en sak. Det er ingen grunn til å tvile på at vedkommende ikke visste at det dreide seg om en mid-2012-modell, men det avgjørende er også hva trådstarter "måtte kjenne til", jf. fkjl. § 16 tredje ledd, alternativt kjl. § 20 første ledd.

Det virker for meg klart at trådstarter ved flere trinn i salgsprosessen har hatt anledning til å sette seg inn i de spesifikke spesifikasjonene til maskinen. At maskinen kalles en "mid-2012"-modell, er irrelevant -- og uansett opplyst.
Trådstarter
6 0
Angående pris: Jeg betalte kr. 13.290.- for min maskin. Hvis "Realist1" mener dette er omtrent halve prisen på en Retinamaskin, vil det være interessant å vite hvor han har dette fra.
Når min maskin ble markedsført som ny, mener jeg dette blir feil. Ny maskin,ja, men ikke utviklet siden 2012.

Jeg hadde selvsagt anledning til å sette meg inn i de spesifikasjonene til maskinen. Det jeg burde ha gjort, var å sammenligne spesifikasjoner fra tidligere modeller. Da ville jeg ha sett at komponentene var de samme som ble brukt i produksjonen i 2012, 2013 og 2014. Da ville jeg ha reagert på "de nyeste og kuleste modellene våre".
Sist endret av Nilgro; 19. februar 2016 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nilgro Vis innlegg
Når min maskin ble markedsført som ny, mener jeg dette blir feil. Ny maskin,ja, men ikke utviklet siden 2012.

Jeg hadde selvsagt anledning til å sette meg inn i de spesifikasjonene til maskinen. Det jeg burde ha gjort, var å sammenligne spesifikasjoner fra tidligere modeller. Da ville jeg ha sett at komponentene var de samme som ble brukt i produksjonen i 2012, 2013 og 2014. Da ville jeg ha reagert på "de nyeste og kuleste modellene våre".
Vis hele sitatet...
Hva angår markedsføringen, svarer du vel på ditt eget spørsmål (se mine uthevinger): Maskinen er ny. Hvis det ble markedsført at maskinen er blitt oppgradert etter 2012, eller at, som du sier i din åpningspost, maskinen du kjøpte skulle være "siste og nyeste modell", er saken muligens en annen (dog kan man argumentere med at det er "siste og nyeste modell" av maskiner uten Retina-skjerm -- dette blir et tolkningsspørsmål).

Når det gjelder spesifikasjonene, er poenget mitt at spesifikasjonene som du har akseptert nettopp er de du har fått. Maskinen har ikke en mangel bare fordi du i etterkant skulle finne ut at spesifikasjonene på en annen modell viser at denne består av senere utviklede komponenter.

Jeg mener fremdeles at du, etter det opplyste, har en dårlig sak mot selger.
Sitat av Nilgro Vis innlegg
Angående pris: Jeg betalte kr. 13.290.- for min maskin. Hvis "Realist1" mener dette er omtrent halve prisen på en Retinamaskin, vil det være interessant å vite hvor han har dette fra.
Vis hele sitatet...
Det er som sagt tre seksjoner:
* 13" MacBook Pro med Retina, grunnpriser 15.000,- til 21.000,-
* 15" MacBook Pro med Retina, grunnpriser 22.500,- til 28.000,-
* 13" MacBook Pro, grunnpris 12.490,-

Dette er altså grunnpriser, før eventuelle endringer/oppgraderinger av komponenter.
Når specsene så i tillegg er listet opp direkte på forsiden, og du i tillegg på neste side aktivt må klikke deg gjennom og godkjenne alle specs på maskinen du bestiller, så har du veldig lite å klage over.


Sitat av Nilgro Vis innlegg
Når min maskin ble markedsført som ny, mener jeg dette blir feil. Ny maskin,ja, men ikke utviklet siden 2012.
Vis hele sitatet...
Hvordan ble den markedsført som ny? Det er jo i så fall her du har noe å hente, hvis du mener den ble markedsført som cutting-edge-teknologi, og så får du en middelmådig maskin som ikke har utviklet seg på flere år. Hva eksakt var markedsføringen du lot deg lure av?

Sitat av Nilgro Vis innlegg
Jeg hadde selvsagt anledning til å sette meg inn i de spesifikasjonene til maskinen. Det jeg burde ha gjort, var å sammenligne spesifikasjoner fra tidligere modeller. Da ville jeg ha sett at komponentene var de samme som ble brukt i produksjonen i 2012, 2013 og 2014. Da ville jeg ha reagert på "de nyeste og kuleste modellene våre".
Vis hele sitatet...
Hvor står det "de nyeste og kuleste modellene våre"?
Før dere leser videre, vennligst merk dere at jeg ikke kommenterer på hvorvidt han har en sak mot Apple eller ikke, men at dette handler om at Apple har diskutabel markedsføring av denne maskinen og at trådstarter har fått ufortjent mye tyn i tråden.

Maskinen står på salgssiden oppført som alternativet uten Retina, og er på mange måter sidestilt med de øvrige modellene. Det som ikke kommer frem noe sted under salgsprosessen er at Retina 13 og 15 er oppdatert i løpet av 2015, mens den uten Retina sist ble oppdatert i 2012. Jeg har testet med å legge en maskin i handlekurven og å se på PDF-kvitteringene jeg selv har fått ved kjøp av ulike Apple-maskiner. Det man kan se er er tall- og bokstavkoden for modellen, ikke år. Det er _ikke_ bransjenorm å selge maskiner med så gammel maskinvare og man skal være særs uheldig for å få en PC-laptop med Ivy Bridge i dag.

Et eksempel dere kan se på er dette søket fra Prisjakt. På denne får man 30 treff på 3. generasjon Core i5-prosessorer fra Intel, hvorav 11 er MacBook Pro 13. I tillegg skal det nevnes at ca. ingenting av dette er produkter som er på lager eller dukker opp i katalogen til fler enn én nettbutikk, med unntaket av MacBook Pro 13 som har hele 19 (!) selgere av standardkonfigurasjonen. Til sammenlikning er det 681 treff totalt om man huker av for 4., 5. og 6. generasjon Core i5-prosessorer, og en vesentlig høyere tilgjengelighet jevnt over.

Som flere har poengtert kan man se spesifikasjonene når man bestiller, men jeg synes ikke de som står oppgitt på Apple sine sider forteller hele bildet. Her er det jeg synes er mest problematisk fra sammenlikningssiden:
MacBook Pro (13-tommer)
2,5 GHz tokjerners Intel Core i5-prosessor eller 2,9 GHz tokjerners Intel Core i7-prosessor Turbo Boost opptil 3,6 GHz
MacBook Pro (13-tommer) med Retina-skjerm
2,7 GHz eller 2,9 GHz tokjerners Intel Core i5-prosessor eller 3,1 GHz tokjerners Intel Core i7-prosessor Turbo Boost opptil 3,4 GHz

Ta et lite steg tilbake fra hvorvidt han har en sak rent juridisk, og vurder disse to opp mot hverandre sett gjennom øynene på en vanlig person som forsøker å bruke Apple.no til å orientere seg. Et av de store problemene her er at Apple kun oppgir typen, antall gigahertz og kjerner. Andre produsenter oppgir som regel også en eller fler av følgende: Generasjon på prosessoren, modellnummeret på prosessoren, navnet på mikroarkitekturen (Haswell, Broadwell, Skylake, osv.). Man kan til og med gå på head-to-head-sammenlikningen og fremdeles ikke bli klokere på prosessorforskjellen eller når maskinene sist ble oppdatert.

Resultatet av at Apple skriver at maskinen har 2,5 Ghz og kan oppgraderes til 2,9 Ghz, er at den for et utrent øye lett kan sidestilles med Retina 13. Denne kommer jo med 2,7 Ghz, som virker intuitivt når den koster mer, og kan også oppgraderes til 2,9 Ghz. Det som blir utelatt fra disse detaljene er at prosessoren på MacBook Pro 13 uten Retina (Ivy Bridge, 3. generasjon) ligger _to_ prosessorgenerasjoner bak den med Retina (Broadwell, 5. generasjon).

Igjen, poenget mitt her er ikke å si at han nødvendigvis har en sak mot Apple, spesielt ikke nå som det har gått såpass lang tid. Men det er ganske åpenbart at måten Apple fremstiller MacBook Pro 13-tommer uten Retina på, ikke gir det riktige bildet. For oss som er hardware-entusiaster er det helt kurant å finne ut av dette, men det er ikke rimelig å kreve at vanlige brukere skal tråle eksterne sider slik som Wikipedia for å finne de faktiske spesifikasjonene på det de kjøper.
Trådstarter
6 0
Takk Nichotin for god oppfølging!!

For meg fremstod maskinene som likeverdige, med unntak av Retina-skjermen. Jeg har vært fornøyd med skjermene på mine tidligere Mac-maskiner, og jeg så ikke noen grunn til å betale ekstra for dette.

Som Nichotin sier, så er det forskjell på en fagperson med dyptgående kunnskap om maskinvareteknologi, og en helt vanlig forbruker. Ettersom Apple gjennom webshopen henvender seg direkte til sluttbrukere, mener jeg de som den profesjonelle part har en større opplysningsplikt for relativt komplekse produktsammensetninger, enn jeg som lekmann har undersøkelsesplikt .

Så har du forholdet hvor jeg ikke får support der jeg har kjøpt maskinen, men blir videresendt til Norge - hvor jeg heller ikke får support siden maskinen er kjøpt internasjonalt (av det samme firmaet).

Det er mulig jeg ikke har en juridisk sak, men det må definitivt gå an å stille spørsmålstegn ved forretningsmoralen til en av de største aktørene i bransjen.

Men ettersom tonen i tråden er at dette er helt greit, så lister jeg meg ut herfra og søker heller råd og støtte i et fora for mer vanlige forbrukere.
Sitat av Nilgro Vis innlegg
Takk Nichotin for god oppfølging!!

For meg fremstod maskinene som likeverdige, med unntak av Retina-skjermen. Jeg har vært fornøyd med skjermene på mine tidligere Mac-maskiner, og jeg så ikke noen grunn til å betale ekstra for dette.

Som Nichotin sier, så er det forskjell på en fagperson med dyptgående kunnskap om maskinvareteknologi, og en helt vanlig forbruker. Ettersom Apple gjennom webshopen henvender seg direkte til sluttbrukere, mener jeg de som den profesjonelle part har en større opplysningsplikt for relativt komplekse produktsammensetninger, enn jeg som lekmann har undersøkelsesplikt .

Så har du forholdet hvor jeg ikke får support der jeg har kjøpt maskinen, men blir videresendt til Norge - hvor jeg heller ikke får support siden maskinen er kjøpt internasjonalt (av det samme firmaet).

Det er mulig jeg ikke har en juridisk sak, men det må definitivt gå an å stille spørsmålstegn ved forretningsmoralen til en av de største aktørene i bransjen.

Men ettersom tonen i tråden er at dette er helt greit, så lister jeg meg ut herfra og søker heller råd og støtte i et fora for mer vanlige forbrukere.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke helt -- er du ute etter moralsk støtte? For det kan du godt få -- jeg har heller ikke alltid sansen for Apples markedsføring.

Imidlertid har jeg forsøkt å vurdere saken din juridisk. Det er flere årsaker til at du sannsynligvis ikke har en sak, blant annet, om en skulle komme frem til at produktet har en mangel, kan en spørre seg om du har holdt deg innenfor den relative reklamasjonsfristen.

Så spørsmålet mitt er: Hva er du ute etter? Moralsk støtte? Eller lurer du på om du kan komme med misligholdsbeføyelser? Argumentasjonen din i tråden hittil peker i retning av det sistnevnte, så du får unnskylde meg om jeg (og andre) har tolket deg helt feil.
Trådstarter
6 0
Jeg reagerer på markedsføringen til Apple.
Jeg mener det blir fullstendig feil å markedsføre/tilby denne maskinen som siste nytt. Det hadde vært veldig greit om Apple hadde gjort oppmerksom på at det var en ny maskin, kanskje produsert i 2015, men nøyaktig samme modell som ble utviklet i 2012.
Sitat av Nilgro Vis innlegg
Jeg reagerer på markedsføringen til Apple.
Jeg mener det blir fullstendig feil å markedsføre/tilby denne maskinen som siste nytt. Det hadde vært veldig greit om Apple hadde gjort oppmerksom på at det var en ny maskin, kanskje produsert i 2015, men nøyaktig samme modell som ble utviklet i 2012.
Vis hele sitatet...
Det har jeg forstått, men hva ønsker du å oppnå? At Apple skal tilby avhjelp? At du skal få moralsk støtte på forumet?
Selvfølgelig synd at TS har kjøpt katta i sekken. Jeg ville tatt med kvittering
og oppsøkt nærmeste lokale Apple-forhandler og prøvd å få til en avtale om
innbytte og mellomlegg mot en oppdatert maskin. Det kan ikke skade å
prøve, om enn sannsynligheten for kompensasjon kanskje er liten.

For meg er det alltid en selvfølge å grave opp alt av tilgjengelig informasjon
om et produkt jeg tenker å kjøpe, enten det koster 150 eller 15000 kroner.
Særlig gjelder dette ved kjøp av datamaskin og lagringsmedier.

I tillegg er det veldig greit å handle fysisk i butikk, slik at man kan henvende
seg direkte til selger om det skulle være noe. Har alltid fått god behandling
og service hos "min" Apple-forhandler.
Sitat av Nilgro Vis innlegg
Jeg reagerer på markedsføringen til Apple.
Jeg mener det blir fullstendig feil å markedsføre/tilby denne maskinen som siste nytt. Det hadde vært veldig greit om Apple hadde gjort oppmerksom på at det var en ny maskin, kanskje produsert i 2015, men nøyaktig samme modell som ble utviklet i 2012.
Vis hele sitatet...
Det tar to sekunder med Google for å finne ut at den er utdatert. Det er forbruker sin oppgave å gjøre research før man går til kjøp.

http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro

Bruk denne siden når du skal kjøpe Apple produkter.