Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  160 15499
Dette er kanskje en liten avsporing men jeg synes det er litt drøyt hvordan utviklere og selskaper fraskriver seg alt ansvar når det kommer til produktet deres. Betaler jeg for ett produkt så forventer jeg at produsenten tar ansvar for evt skader produktet kan påføre systemet mitt.
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Neeei.

Last ned
Installer
Kjør crack
Ferdig

Lisensnøkkelen er slitsom i forhold.

Der må jeg faktisk bruke tastaturet og lese serialen..

Og titt på denne: http://forums.mydigitallife.info/thr...se-information
Vis hele sitatet...
Du får også fatt i modifikasjoner av Windows der filer som sørger for at ting flir autentisert er tuklet med, slik at det bare er å laste ned og installere.
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Neeei.

Last ned
Installer
Kjør crack
Ferdig

Lisensnøkkelen er slitsom i forhold.

Der må jeg faktisk bruke tastaturet og lese serialen..

Og titt på denne: http://forums.mydigitallife.info/thr...se-information
Vis hele sitatet...
Men dersom jeg skulle sette meg inn i dette, så er det jo en del å lese etter å ha brukt energi og tid på å finne frem til en slik veiledning. Produktnøkkelen er på 25 tegn. Du må bruke tastaturet? Det må vel de fleste som laster Windows med crack også gjøre. Nei, jeg kjøper ikke den.

Sitat av Knudsen Vis innlegg
Du får også fatt i modifikasjoner av Windows der filer som sørger for at ting flir autentisert er tuklet med, slik at det bare er å laste ned og installere.
Vis hele sitatet...
Men hva annet kan være tuklet med? Hvordan kan dere vite at dere kan stole på disse menneskene? Å piratkopiere ett OS er idioti, spør du meg.
Sist endret av caperno; 27. januar 2013 kl. 11:59.
Jeg svarer uten å lese igjennom de 8 sidene. Jeg stjeler spill og programmer og det er uten dårlig samvittighet.

Jeg ville jo aldri ha kjøpt spillene/programmene hvis jeg måtte ha betalt for det.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Jeg pirata Skyrim, var dritbra så jeg ønsket meg det til jul og fikk det, men da skulle det installeres via Steam. Greit nok tenkte jeg, kan vel bruke Steam, så kom det en oppdatering jeg lastet ned som gjorde at den lovlige Skyrimen ikke ville laste inn savefilene, jeg leita fram den piratkopierte på harddisken, og da kjørte alt helt fint. Har ikke åpnet den "lovlige" Skyrimen etter det...
Har sykt mye jeg har lyst til å se (filmer, serier), prøve (spill, programvare) og høre på (musikk), så jeg har ikke råd til alt Men derimot prøver jeg å gjøre opp for meg, med å kjøpe kvalitetsserier i samlepakker, betaler for netflix, spotify, og kjøper spill for å støtte selskaper jeg liker veldig godt.
Markedet har endret seg, du kan ikke love gull og grønne skoger, og levere ett middelmådig produkt. Folk prøver gjerne stoffet før de handler (kjøper kun CDer av band de er fan av f.eks)

Det er jo egentlig bare superpositivt for oss, for da er det ikke å lure kundene og oppnå salg som er prio'n til selskapene, men derimot å få høy kundeverdi (sannsynelighet for å bli en "fast" kunde) og levere kvalitet.
You wouldn't steal a car,
you wouldn't steal a handbag,
you wouldn't steal a television,
you wouldn't steal a movie.

Men jeg hadde lastet det ned hvis det var mulig
nei jeg synes ikke det er greit.. hvorfor? jo betaler ikke jeg så vil dem heller ikke lage noe, ting er ikke gratis her i verden
Sitat av caperno Vis innlegg
Men hva annet kan være tuklet med? Hvordan kan dere vite at dere kan stole på disse menneskene? Å piratkopiere ett OS er idioti, spør du meg.
Vis hele sitatet...
De 30 000 som har lasted ned før meg. Er noe tuklet med kommer det veldig fort frem.
Sist endret av Knudsen; 27. januar 2013 kl. 12:41.
Sitat av Knudsen Vis innlegg
De 30 000 som har lasted ned før meg. Er noe tuklet med kommer det veldig fort frem.
Vis hele sitatet...
Kan være enig med det der, det er mange paranoide med datakunnskap på TPB. Med engang de finner noe blir kommentarfeltet overfylt
Sitat av kimmarn Vis innlegg
You wouldn't steal a car,
you wouldn't steal a handbag,
you wouldn't steal a television,
you wouldn't steal a movie.

Men jeg hadde lastet det ned hvis det var mulig
Vis hele sitatet...
Jeg hadde lastet ned en bil hvis det var mulig
Sitat av Choobe Vis innlegg
Jeg pirata Skyrim, var dritbra så jeg ønsket meg det til jul og fikk det, men da skulle det installeres via Steam. Greit nok tenkte jeg, kan vel bruke Steam, så kom det en oppdatering jeg lastet ned som gjorde at den lovlige Skyrimen ikke ville laste inn savefilene, jeg leita fram den piratkopierte på harddisken, og da kjørte alt helt fint. Har ikke åpnet den "lovlige" Skyrimen etter det...
Vis hele sitatet...
Slikt er så deilig!

Kjøpte Assassins Creed II, på den tiden fikk jeg ikke lov til å ha nett etter klokka 10. på kvelden, og spillet krevde at jeg var online 24/7 om jeg spille spillet, dette spillet hadde ingen form for multiplayer. Om nettet ble borte var det heller ingen måte å få lagret progresjonen uten å få koblet seg på Ubisoft sine servere igjen. Endte med å fjerne den ekte kopien og laste ned en crack.

Batman Arkham City/Asylum skal jeg ikke gå innpå engang. Kjøpte begge spillene på Steam, men jeg måtte for faen punche inn 3-4 koder, logge inn med Games for Windows Live etter å ha startet spillet, for å få spilt. Rota i et par timer for bare å få spilt spillet, og når jeg hadde bygd meg en ny PC, måtte jeg gjennom helvete igjen.
Sist endret av Knudsen; 27. januar 2013 kl. 12:48.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Bruker du programmer du har stjålet, og i så fall hvordan rettferdiggjør du dette for deg selv?
En bruker kalt theoneandonly presterer å skrive at ett stort programmeringsselskap ikke taper penger på at folk stjeler programmer fra dem istedet for å kjøpe programmet.., hvordan er det MULIG å si noe sånt, og er det flere som bare synes dette er helt greitt?

Personlig mener jeg folk skal betale for ting som koster penger, om det er spill, film, serier, musikk, programmer og operativsystemer.

Forstår dere ikke at ved å stjele innhold, så taper innholdsprodusentene?
Vis hele sitatet...
Ja, det er VIRKELIG trist å se at disse som produserer 3dsmax, maya, osv osv ikke blir så rike at de kan kjøpe seg en egen øy.

De tar alt for mye betalt kun fordi de kan og gjør seg rik på et. Hadde jeg vært rik så hadde jeg betalt. Men jeg er som 99% av resten av verden en som må jobbe for myntene sine og da er det uhørt å bruke 30k for et program.

Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
nei jeg synes ikke det er greit.. hvorfor? jo betaler ikke jeg så vil dem heller ikke lage noe, ting er ikke gratis her i verden
Vis hele sitatet...

Nei, men de tar jo syke summer for å bli stein rike.
Sitat av Knudsen Vis innlegg
Hvor mange hadde faktisk kjøpt Windows om piratkopiering rett og slett ikke var et alternativ? Lurer på hvor utbredt Linuxog alt det der hadde vært om dette var tilfellet.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro salget av Windows hadde steget. Det er jo mange idag som har kunskap nok til å laste ned piratversjonen av windows, men som heller velger å kjøpe det rett og slett fordi det er enklere med tanke på updates, ny pc og whatnot.

Så har du også alle andre som ikke aner at windows kan skaffes gratis eller at det finnes andre OS'er.
Det er endel av dem og.
Sist endret av Bombasa; 27. januar 2013 kl. 13:15.
nå har jeg kun lest de 4 første sidene å det som går igjen er kun kverrulering. Mye krangling på definisjonene av ordet stjele og piratkopiering. Det jeg blir mest oppgitt over er når enkelte moderatorer/administratorer begynner å gjøre det samme. Det å begynne å dra inn at å stjele da fjerner du et fysisk produkt er bare tull, når du ikke betaler for eks. windows så har du skaffet deg ulovlig tilgang til det.

Jeg må spørre, er dette en diskusjon om hvorfor piratkopiering er greit / ikke greit, eller en diskusjon på definisjonene av ordet stjele og piratkopiering? Alle vet innerst inne at det ikke er lov og dermed ulovlig
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Ja, det er VIRKELIG trist å se at disse som produserer 3dsmax, maya, osv osv ikke blir så rike at de kan kjøpe seg en egen øy.

De tar alt for mye betalt kun fordi de kan og gjør seg rik på et. Hadde jeg vært rik så hadde jeg betalt. Men jeg er som 99% av resten av verden en som må jobbe for myntene sine og da er det uhørt å bruke 30k for et program.




Nei, men de tar jo syke summer for å bli stein rike.
Vis hele sitatet...
syke summer? vel jeg regner med at du aldri hadde jobbet gratis eller lagd ting og gitt bort gratis. feks jeg betaler heller en 500 lapp for et spill og er med å sørge for at dem lager ett nytt bedre spill, kontra
og laste det ned gratis og sørge for at dem ikke lager flere spill..

du betaler jo for allt annet så hvorfor er det greit å stjele via web??
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av fomox Vis innlegg
Det å begynne å dra inn at å stjele da fjerner du et fysisk produkt er bare tull
Vis hele sitatet...
nei det er det ikke.
det er/burde være en vesentlig forskjell juridisk sett å stjele et produkt kontra å kopiere det, så når TS drar inn begrepet stjeling så er det helt naturlig av vi presiserer at terminologien blir veldig feil.

om en kompis av deg skriver av handlelisten din som du skulle bruke på butikken i dag, har han ikke stjålet den.

han har kopiert den.

kopiering != stjeling
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Alle dere som snakker så heftig høyt om at det å stjele programvare IKKE er så ille:

Disse argumentene er svært underholdene, men holder ikke:

- alle andre gjør det (slik snakker barn for å unngå ansvar)
- det er en menneskrett (LOL) å stjele programvare
- de som lager programmene taper ikke på det/lider ingen nød......(logisk brist)
- jeg har ikke råd så jeg MÅ stjele det (klipp deg å få jobb)
- det finnes VÆRRE ting enn å stjele programvare så derfor gjør det ikke noe at jeg gjør det (idiotisk argument)


Nå virker det faktisk som endel freaks faktisk KJØPER programvare etc, noe som er gledelig, positivt og voksent. Mye barnslig argumentasjon her må jeg si, ville stått mer respekt av det hele om folk ikke "finner på" argumenter som skal gjøre det så "greitt og lovlig" og stjele.
Vis hele sitatet...
Du snakker om dårlige argumenter for så og oppfordre folk om og "Klippe seg og skaffe seg en jobb" vet ikke helt hvor saklig det der blir jeg.

Programvaren jeg har på pc-en tilsvarer 4-5 månedslønner (for min del).
Bare fordi folk har en jobb trenger det ikke bety at man har råd til akkurat det man vill ha.
Sitat av somnium Vis innlegg
nei det er det ikke.
det er/burde være en vesentlig forskjell juridisk sett å stjele et produkt kontra å kopiere det, så når TS drar inn begrepet stjeling så er det helt naturlig av vi presiserer at terminologien blir veldig feil.

om en kompis av deg skriver av handlelisten din som du skulle bruke på butikken i dag, har han ikke stjålet den.

han har kopiert den.

kopiering != stjeling
Vis hele sitatet...
Hva hvis jeg får en håndtverker til å utføre et arbeid for meg som koster 500 kr (han har ikke brukt noe materialer på dette) å jeg velger å ikke betale han. Er det greit? Han lider ikke noe økonomisk tap (på lik linje med de som utvikler programvare) da jeg ikke har stjålet noe fra han

Hvorfor skal ikke vi respektere at det koster mye penger å utvikle et produkt som utviklerne vil ha betalt for? De jobber for å tjene penger på lik linje med DEG (deg = alle andre)
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Du snakker om dårlige argumenter for så og oppfordre folk om og "Klippe seg og skaffe seg en jobb" vet ikke helt hvor saklig det der blir jeg.

Programvaren jeg har på pc-en tilsvarer 4-5 månedslønner (for min del).
Bare fordi folk har en jobb trenger det ikke bety at man har råd til akkurat det man vill ha.
Vis hele sitatet...
Må du kjøpe alt på en gang? Sprer du det over tid blir det ikke så dyrt.

Har du bruk for alt?

Finnes det ikke gratis alternativer? F.eks. GIMP i stede for photoshop.

Har du ikke råd til noe, og du ikke trenger det for å overleve så er det helt feil å skaffe produktet uten å betale de som lagde det.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av fomox Vis innlegg
Hva hvis jeg får en håndtverker til å utføre et arbeid for meg som koster 500 kr (han har ikke brukt noe materialer på dette) å jeg velger å ikke betale han. Er det greit? Han lider ikke noe økonomisk tap (på lik linje med de som utvikler programvare) da jeg ikke har stjålet noe fra han
Vis hele sitatet...
men du har stjålet et produkt noen har laget, uten at han har muligheten til å f.eks selge det til noen andre. du har i tillegg brutt en kjøpsavtale som ble inngått før arbeidet startet.

dette er ikke så vanskelig å forstå.
Sitat av somnium Vis innlegg
men du har stjålet et produkt noen har laget, uten at han har muligheten til å f.eks selge det til noen andre. du har i tillegg brutt en kjøpsavtale som ble inngått før arbeidet startet.

dette er ikke så vanskelig å forstå.
Vis hele sitatet...
dette er diskusjon rundt detaljforskjeller. Det er uansett noen som har brukt av sin tid for å lage digitale produkter. Om man derfor bare kopierer det har man rett og slett sagt at all den arbeidsinnsatsen de la ned ikke har noen verdi.
Sitat av etse Vis innlegg
Må du kjøpe alt på en gang? Sprer du det over tid blir det ikke så dyrt.

Har du bruk for alt?

Finnes det ikke gratis alternativer? F.eks. GIMP i stede for photoshop.

Har du ikke råd til noe, og du ikke trenger det for å overleve så er det helt feil å skaffe produktet uten å betale de som lagde det.
Vis hele sitatet...
Du har ikke innsett at det er god PR for selskapet?
Det er flere artister og firmaer som lager programmer og musikk som sier at det er bra. Holder ikke det?

Sitat av etse Vis innlegg
dette er diskusjon rundt detaljforskjeller. Det er uansett noen som har brukt av sin tid for å lage digitale produkter. Om man derfor bare kopierer det har man rett og slett sagt at all den arbeidsinnsatsen de la ned ikke har noen verdi.
Vis hele sitatet...
Jo, ikke ALLE piratkopierer, de tjener fremdeles fett.

Det sier jo litt om hvor overpriset det er. Når så mange laster ned ulovlig, og alikevell tjener de mye.
Jeg har lastet ned både Win 7, og Office. Føler ikke at jeg er noen tyv, selv om jeg har tatt det. Har likevel gått vekk fra Office til OpenOffice, og jeg hadde aldri kjøpt Win7, hadde lastet ned Linux hvis jeg ikke hadde fått tak i det.
Til musikk bruker jeg ALLTID spotify og Youtube (laster ikke ned).

Film laster jeg ned hvis jeg ikke rakk å se den på kino. Når jeg allerede har brukt kanskje 125 kr for å se en film, så gidder jeg ikke betale 200 ekstra for å kunne se den igjen på tven hjemme.
Spill pleier jeg å laste ned fra Bukta, og eventuelt kjøpe hvis jeg liker dem. Gjorde dette med både battlefield 3 og skyrim. Ser ikke akkuratt problemet. Hvis jeg laster ned noe for å teste det så er vel det greit. Jeg kjøper 99% av gangene ikke spill før jeg har testa dem, eller etter å ha sett kompiser spille dem. Jeg ville aldri i verden kjøpt en bil uten å få prøvekjøre, eller i hvertfall se den før jeg inngikk kontrakt med selger. Dette gjelder IKKE indiegames, betaler alltid for dem siden dem vil gå konk hvis alle bare laster ned de få kopiene de selger. for de store selskapene er jeg bare en dråpe i havet fra eller til, og har ikke noe å si for dem om jeg kjøper eller ikke. (Ja, jeg ser på deg EA...)

Redigeringsprogrammer har jeg ikke bruk for, og har heller ikke skaffet meg. Likvel synes jeg det er drøyt at adobe kan ta 20, 30, og 40k for CS- pakkene sine. Jeg hadde hele CS5 installert legit på skolepcen ifjor, og tror ikke dem tapte penger på at 500 macer ble levert med det. Kostet 8k for macen hvis vi ville kjøpe dem...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fomox Vis innlegg
Hva hvis jeg får en håndtverker til å utføre et arbeid for meg som koster 500 kr (han har ikke brukt noe materialer på dette) å jeg velger å ikke betale han. Er det greit? Han lider ikke noe økonomisk tap (på lik linje med de som utvikler programvare) da jeg ikke har stjålet noe fra han
Vis hele sitatet...
Sammenligninga held ikkje mål. Jobber han hos deg har han eit tap fordi han ikkje kan jobbe for andre. Microsoft har derimot ikkje direkte tap av at eg kopierer office. Det reelle tapet spenner frå 0,- om eg hadde brukt OpenOffice, til full pris om eg 100% sikkert hadde kjøpt om eg ikkje kunne kopiert produktet.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Du har ikke innsett at det er god PR for selskapet?
Det er flere artister og firmaer som lager programmer og musikk som sier at det er bra. Holder ikke det?.
Vis hele sitatet...
Om det er bra eller ikke varierer veldig. Men om det er god PR å gi ut programmet gratis så burde kanskje flere gjøre det. Det gjør det uansett ikke rett å skaffe deg uberettiget tilgang til noe du ikke skal tilgang til.
Sitat av somnium Vis innlegg
seriøst. slutt å bruk ordet stjele. kopiering er ikke stjeling uansett hvor mye du vrir eller vender på det.
Vis hele sitatet...
Hva vil du kalle det når du ikke betaler for noe som du egentlig skulle betalt for???? er ikke det å stjele??

Registrerer at folk kommer med de samme uholdbare argumentene gang på gang, mens andre brukere er mer ærlige. Ikke i tvil om hvor jeg står i denne debatten, nytter ikke å definere seg ut av at man STJELER programmer gitt. Bare fordi en "pirat" høres bedre ut kommer man ikke fra at det er simpelt tyveri. Du har stjeler andres programmer/ideer/digitalt innhold når du laster ned noe du EGENTLIG skulle betalt for. Nytter ikke å sette glorie på hodet å si at man driver reklame for dem, sorry ass, du lurer deg unna å betale....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Hva vil du kalle det når du ikke betaler for noe som du egentlig skulle betalt for???? er ikke det å stjele??
Vis hele sitatet...
Eg har komt med ganske mange argument på kvifor det å stjele er ei anna handling. Du har ikkje svart på nokon av dei innlegga, men fortset å gjenta det samme om og om igjen. Drap er ulovleg, men vi kaller det ikkje tjuveri av den grunn. Så kvifor ikkje ha eit eige ord for ei handling som er vesensforskjellig frå det å stjele eit fysisk objekt (i.e 'deprieve the rightful owner of...').
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Jeg kjøper stort sett alt jeg vil ha, eller har behov for å ha. Når det kommer til programvare, så bruker jeg ikke avanserte redigeringsprogram til tusenvis av kroner, men hvis jeg skulle få lyst til å leke rundt med photoshop så ville jeg aldri kastet bort penger på å kjøpe det lovlig, ettersom jeg aldri ville fått utnyttet det i den graden at det ville være verdt 699$ eller whatever det nå koster.

Når det kommer til musikk så betaler jeg for spotify premium, det dekker stort sett alle mine behov for musikk, men hvis det er en sang spotify ikke har, så laster jeg det ned fra youtube og legger det til i spotify lokalt. Tror igrunn artistene tjener såpass lite fra spotify at det ikke ville gjort noen nevneverdig forskjell for dem om folk piratkopierte musikken. Diskuterbart så vil kanskje artistene tjene mer hvis spotify ikke tilbød en så lettvint tjeneste for å dekke et så stort musikkbehov, hvor folk ble nødt til å enten piratkopiere musikken, kjøpe den på itunes, eller fysisk i butikk.
(Spotify betaler 0.00966947678815$ per stream)

Spill er noe for seg selv, jeg vil kalle meg selv en spillentusiast, jeg har i skrivende stund 205 spill på steam. Mange av disse er mindre indie games. Jeg liker å støtte utviklerne der jeg kan. Men hvis jeg er usikker på om jeg vil ha et spill, eller om jeg kommer til å få glede ut av det, så piratkopierer jeg det først, før jeg eventuelt kjøper det, både for å støtte utviklerne, og for å kunne ha det på steam.

Jeg syns piratkopiering er greit, og jeg har ikke et behov for å rettferdiggjøre det overfor meg selv.
Hva du personlig gjør, være seg piratkopiere det eller kjøpe det lovlig, kunne ikke brydd meg mindre.
Tror du utgiver og utvikler av programvare gråter seg i søvn over at de ikke tjener x antall kroner mer, fordi noen velger å piratkopiere framfor å kjøpe det fra dem?
Såvidt meg bekjent er det ikke mulig å få en oversikt over alle brukerne for et spesifikt program, for så å sammenligne hvor stor prosentandel pirater oppgjør, det kunne dog vært interessant og hatt en oversikt over.

Kanskje det ville vært et større problem om man faktisk hadde spesifikke tall over hvor store tall piratene eventuelt utgjør?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sammenligninga held ikkje mål. Jobber han hos deg har han eit tap fordi han ikkje kan jobbe for andre. Microsoft har derimot ikkje direkte tap av at eg kopierer office. Det reelle tapet spenner frå 0,- om eg hadde brukt OpenOffice, til full pris om eg 100% sikkert hadde kjøpt om eg ikkje kunne kopiert produktet.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at det er greit å piratkopiere fordi Microsoft ikke taper så veldig mye penger på det? De taper trossalt penger fordi de har brukt penger på å lage et produkt som du benytter deg av uten å betale. Det reelle tapet deres er 100% om du laster ned office og bruker det (siden du ikke betaler for det). Om noen benytter seg av en tjeneste/produkt uten å betale for det taper den som lager tjenesten/produkt penger. Om du ikke syns tjenesten/produktet er verdt pengene er det bare å la være å bruke den.

Argumentet om at man heller ville brukt noe gratis dersom det ikke gikk å laste ned holder hvertfall ikke mål, det er bare en unnskyldning for noe som er ulovlig.

Jeg syns forøvrig det er "greit" å kopiere noe som man ikke får kjøpt (serier, filmer etc.) eller ting som er latterlig overpriset (office og windows er ikke det med tanke på hvor mye man bruker det i tillegg til at det ikke er veldig dyrt).
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har komt med ganske mange argument på kvifor det å stjele er ei anna handling. Du har ikkje svart på nokon av dei innlegga, men fortset å gjenta det samme om og om igjen. Drap er ulovleg, men vi kaller det ikkje tjuveri av den grunn. Så kvifor ikkje ha eit eige ord for ei handling som er vesensforskjellig frå det å stjele eit fysisk objekt (i.e 'deprieve the rightful owner of...').
Vis hele sitatet...
http://no.thefreedictionary.com/stjele

stjele = å ta uten lov

Å laste ned programvare som i utvikler vil ha penger for er å TA (les laste ned) UTEN LOV (utvikler ønsker ikke å gi deg dette gratis, du gjør det uten å få lov..)

Registrerer dine innlegg med indignasjon Slashdot, og synes faktisk at du kverulerer bra hardt her altså.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fomox Vis innlegg
Så det du sier er at det er greit å piratkopiere fordi Microsoft ikke taper så veldig mye penger på det? De taper trossalt penger fordi de har brukt penger på å lage et produkt som du benytter deg av uten å betale. Det reelle tapet deres er 100% om du laster ned office og bruker det (siden du ikke betaler for det). Om noen benytter seg av en tjeneste/produkt uten å betale for det taper den som lager tjenesten/produkt penger. Om du ikke syns tjenesten/produktet er verdt pengene er det bare å la være å bruke den.
Vis hele sitatet...
Har eg tatt standpunkt til piratkopiering i denne tråden? Her legg du ord i munnen på meg. Det eg har sagt at er at å måle tapet på piratkopiering er notorisk vanskeleg. Om alternativa mine er piratkopi av MS Office, eller OpenOffice, så har ikkje microsoft tapt ei krone på at eg kopierer det; eg vurderte aldri å kjøpe det. Tvert imot er det at eg bruker det med på å befeste monopolsituasjonen, så det er antakeleg meir ønskjeleg at eg bruker piratkopiert Office enn OpenOffice. Marginalkostnaden til microsoft er uansett 0,- om eg bruker MS Office eller OpenOfffice.

Å anslå tapet er ekstremt vanskelig, men ein ting er åpenbart: å bruke ein modell som antar at piratkopi automatisk er lik 100% tap er for enkel, på samme måte som at ein modell som ikkje anslår tap i heile teke er for enkel.
Sitat av fomox Vis innlegg
(office og windows er ikke det med tanke på hvor mye man bruker det i tillegg til at det ikke er veldig dyrt).
Vis hele sitatet...
For det privatpersoner bruker office til, så er det overprisa sett mot konkurentane. Office er overkill for 99% av privatbrukarane, og det er vanskeleg å forsvare 3500,- for dei fleste privatbrukere...
Sitat av fomox Vis innlegg
Så det du sier er at det er greit å piratkopiere fordi Microsoft ikke taper så veldig mye penger på det? De taper trossalt penger fordi de har brukt penger på å lage et produkt som du benytter deg av uten å betale. Det reelle tapet deres er 100% om du laster ned office og bruker det (siden du ikke betaler for det). Om noen benytter seg av en tjeneste/produkt uten å betale for det taper den som lager tjenesten/produkt penger. Om du ikke syns tjenesten/produktet er verdt pengene er det bare å la være å bruke den.

Argumentet om at man heller ville brukt noe gratis dersom det ikke gikk å laste ned holder hvertfall ikke mål, det er bare en unnskyldning for noe som er ulovlig.

Jeg syns forøvrig det er "greit" å kopiere noe som man ikke får kjøpt (serier, filmer etc.) eller ting som er latterlig overpriset (office og windows er ikke det med tanke på hvor mye man bruker det i tillegg til at det ikke er veldig dyrt).
Vis hele sitatet...
Nei, hvis personen ikke hadde kjøpt produktet uansett taper de ingenting. De får god reklame med en mer fornøyd kunde.

De tjener mer på at personen kopierer dems, en å bruke ett annet produkt.

Edit; Slashdot ninja'ed
Sist endret av KjemikalieX; 27. januar 2013 kl. 15:21.
Har også listet opp argumentene som prostjele freaksene kommer med og slaktet dem tidligere i tråden, men folk kommer med dem gang på gang. Siterer meg selv på det for jeg mener dette holder:

Så folk slipper å bla seg tilbake i tråden har jeg allerede på side 2 oppsumert argumentene dere bruker, men disse mener jeg altsp ikke holder

Sitat av lydmannen Vis innlegg
Alle dere som snakker så heftig høyt om at det å stjele programvare IKKE er så ille:

Disse argumentene er svært underholdene, men holder ikke:

- alle andre gjør det (slik snakker barn for å unngå ansvar)
- det er en menneskrett (LOL) å stjele programvare
- de som lager programmene taper ikke på det/lider ingen nød......(logisk brist)
- jeg har ikke råd så jeg MÅ stjele det (klipp deg å få jobb)
- det finnes VÆRRE ting enn å stjele programvare så derfor gjør det ikke noe at jeg gjør det (idiotisk argument)


Nå virker det faktisk som endel freaks faktisk KJØPER programvare etc, noe som er gledelig, positivt og voksent. Mye barnslig argumentasjon her må jeg si, ville stått mer respekt av det hele om folk ikke "finner på" argumenter som skal gjøre det så "greitt og lovlig" og stjele.
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lydmannen Vis innlegg
http://no.thefreedictionary.com/stjele

stjele = å ta uten lov

Å laste ned programvare som i utvikler vil ha penger for er å TA (les laste ned) UTEN LOV (utvikler ønsker ikke å gi deg dette gratis, du gjør det uten å få lov..)

Registrerer dine innlegg med indignasjon Slashdot, og synes faktisk at du kverulerer bra hardt her altså.
Vis hele sitatet...
Skal vi sjå kva som står i straffelova:
For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden.
Vis hele sitatet...
Ordet gjenstand er sentralt. Informasjon er ikkje ein gjenstand. Piratkopiering kan, og blir straffa, etter åndsverkslova, som ikkje omhandler tjuveri. Du kan fint stjele programvare, ved å gå i butikken og stjele pakken med MS Office, men det sentrale er då at butikken ikkje kan selje det til nokon andre.

Legg merke til at ordboka du lenker til har eit eksempel, der ein gjenstand blir stjelt. Poenget mitt er ikkje å kverulere eller hevde at piratkopiering er OK, men eg reagerer på at du prøver å kalle det noko det ikkje er. Lovmessig er det klinkande klart at det ikkje er tjuveri, og det du prøver på her er det samme grepet som softwarebransjen prøver på - nyttegjere seg av folk sin ryggmarksrefleks for ei handling, som er heilt urelatert til det som skjer.

La oss kalle ein spade for ein spade, og ikkje kalle alt tjuveri. For kopiering av informasjon er ikkje tjuveri; det er kopiering - og under visse omstender kan den kopieringa vere ulovleg, etter ÅVL, men det er aldri tjuveri.
Ja også agrumentet med at det er god reklame for produktet dissikeres slik:

JA det er god reklame at folk bruker programmer/hører på musikk man lager men det er Å STJELE (ta uten lov) selvom..
Altså hvorfor man skal betale for windows har jeg sagt hva jeg mener om før i tråden.. altså at det ikke er noe jeg gjør. Samme med office, grunnen til at jeg bruker det er fordi læreren min bruker en urgammel office versjon.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Skal vi sjå kva som står i straffelova:

Ordet gjenstand er sentralt. Informasjon er ikkje ein gjenstand. Piratkopiering kan, og blir straffa, etter åndsverkslova, som ikkje omhandler tjuveri. Du kan fint stjele programvare, ved å gå i butikken og stjele pakken med MS Office, men det sentrale er då at butikken ikkje kan selje det til nokon andre.

Legg merke til at ordboka du lenker til har eit eksempel, der ein gjenstand blir stjelt. Poenget mitt er ikkje å kverulere eller hevde at piratkopiering er OK, men eg reagerer på at du prøver å kalle det noko det ikkje er. Lovmessig er det klinkande klart at det ikkje er tjuveri, og det du prøver på her er det samme grepet som softwarebransjen prøver på - nyttegjere seg av folk sin ryggmarksrefleks for ei handling, som er heilt urelatert til det som skjer.

La oss kalle ein spade for ein spade, og ikkje kalle alt tjuveri. For kopiering av informasjon er ikkje tjuveri; det er kopiering - og under visse omstender kan den kopieringa vere ulovleg, etter ÅVL, men det er aldri tjuveri.
Vis hele sitatet...

Akkurat, så du, slashdot, mener altså at piratkopiering ikke kan straffes???? og at piratkopiering ikke er å ta noe uten lov?

Åndsverkloven
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Akkurat, så du, slashdot, mener altså at piratkopiering ikke kan straffes???? og at piratkopiering ikke er å ta noe uten lov?

Åndsverkloven
Vis hele sitatet...
Gi deg. Las du innlegget mitt?
La oss kalle ein spade for ein spade, og ikkje kalle alt tjuveri. For kopiering av informasjon er ikkje tjuveri; det er kopiering - og under visse omstender kan den kopieringa vere ulovleg, etter ÅVL, men det er aldri tjuveri.
Vis hele sitatet...
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Ja også agrumentet med at det er god reklame for produktet dissikeres slik:

JA det er god reklame at folk bruker programmer/hører på musikk man lager men det er Å STJELE (ta uten lov) selvom..
Vis hele sitatet...
Ja, det er å kopiere det/bruke det uten å betale. Men de vil vell heller ha gratis reklame enn at du "reklamerer" for Open office og lignende?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Akkurat, så du, slashdot, mener altså at piratkopiering ikke kan straffes???? og at piratkopiering ikke er å ta noe uten lov?

Åndsverkloven
Vis hele sitatet...
Værsåsnill, bare les ordentlig igjennom innlegget hans, så vi kan få lagt denne diskusjonen død...
Si meg Lydmannen. Skriver du bare for å være vrang nå, eller er det fortsatt ting du ikke forstår?

Du kan godt si at piratkopiering er feil, men det er DIN mening. Ikke alle er enige med deg, og det får du bare takle. Hvis ikke så kan du bare se en annen vei og finne på noe annet.

Og de argumentene folk kommer med driter vell de i om du syns holder eller ikke. Du er ikke en dommer eller et selskap som har folk her inn til avhør.

La folk få laste ned og gjøre det de vil med sin egen internettlinje. Du kan godt gå rundt å være gretten over at folk kopierer ting på nettet, men det vinner du altså ingenting på.
La politiet, filmselskaper, musikkbransjen osv ta seg av dette så du slipper å irritere deg så inn i hampræva mye.

Uansett. Piratkopiering har kommet for å bli. Får du det bort, så er du jaggu meg god.
Det er vi som kopierer som har fått fram at ting som spotify, netflix osv har kommet. Hadde ALLE sammen gått i butikken å kjøpt musikk, filmer, programmer etc, så hadde vi nok ikke hatt netflix, spotify osv akkurat nå.

Så ta det possitive for det det er, og la det negative ligge.


PS: Slutt å kall det stjeling. Piratkopiering er piratkopiering....
Sist endret av Nikon01; 27. januar 2013 kl. 15:34.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har eg tatt standpunkt til piratkopiering i denne tråden? Her legg du ord i munnen på meg. Det eg har sagt at er at å måle tapet på piratkopiering er notorisk vanskeleg. Om alternativa mine er piratkopi av MS Office, eller OpenOffice, så har ikkje microsoft tapt ei krone på at eg kopierer det; eg vurderte aldri å kjøpe det. Tvert imot er det at eg bruker det med på å befeste monopolsituasjonen, så det er antakeleg meir ønskjeleg at eg bruker piratkopiert Office enn OpenOffice. Marginalkostnaden til microsoft er uansett 0,- om eg bruker MS Office eller OpenOfffice.

Å anslå tapet er ekstremt vanskelig, men ein ting er åpenbart: å bruke ein modell som antar at piratkopi automatisk er lik 100% tap er for enkel, på samme måte som at ein modell som ikkje anslår tap i heile teke er for enkel.


For det privatpersoner bruker office til, så er det overprisa sett mot konkurentane. Office er overkill for 99% av privatbrukarane, og det er vanskeleg å forsvare 3500,- for dei fleste privatbrukere...
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke å legge ordene i munnen på deg, men heller spørre om du det var det du virkelig mente.

Klart det er veldig vanskelig å anslå tapet og den modellen er ikke realistisk, men det forsvarer ikke at det er ulovlig og moralsk feil. Jeg tror forsåvidt at microsoft ikke bryr seg veldig mye om piratkopiert programvare da det eneste som skjer når du ikke har aktivert noe er at det kommer en liten tekst som sier at det ikke er aktivert.

Sist jeg kjøpte office pakken kostet den rett over 1000 lappen, noe jeg mener ikke er for dyrt (men så går jeg skole å bruker den dermed veldig mye).
@slashdot, registrerer innlegget ditt, og synes en spade er en spade selv. Å ta noe uten lov, i MIN verden, så er det å stjele, du kan godt kalle det noe annet, og fint at du belyser problemet såpass grundig..
Ønsker ikke å legge ord i din munn, beklager det, vil egentlig bare belyse denne problemstillingen og opplever det som fruktbart at freaks tenker over dette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lydmannen Vis innlegg
@slashdot, registrerer innlegget ditt, og synes en spade er en spade selv. Å ta noe uten lov, i MIN verden, så er det å stjele, du kan godt kalle det noe annet, og fint at du belyser problemet såpass grundig..
Vis hele sitatet...
Eg har ein litt anna oppfatning av det. Du har brukt ordet STJELE, utheva med store bokstaver, i mange innlegg. Du har aktivt prøvd å erstatte ordet piratkopiere med å stjele - og eg mistenker grunnen er at samfunnet sine haldninger til tjuveri er andre enn haldningane til piratkopiering, og du (og BSA) forsøker å likestille dei mentalt hos folk.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Lydmannen; Din definisjon av ordet "stjele" er ikke det samme som offentlighetens.

Men uansett, legger merke til at du inkluderte memes i en diskusjon.
Noe sier meg at du ikke er meget engasjert i denne diskusjonen.... Enten det eller så er du 13.
Sist endret av Freddy_fred5; 27. januar 2013 kl. 15:51.
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Vet ikke om dette er postet før men....

http://www.gameproducer.net/images/piracyisnottheft.jpg
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Ja, det er å kopiere det/bruke det uten å betale. Men de vil vell heller ha gratis reklame enn at du "reklamerer" for Open office og lignende?
Vis hele sitatet...
Det er å gi andre meninger. Ikke alle selskaper er enige i at du heller skal piratkopiere dens produkt enn å bruke et fra konkurrenten. Kanskje det ville vært bedre for de, men om de ikke ønsker det er det fortsatt feil. Det er jo de som eier produktet.
Hvorfor tror du Adobe ikke velger å bruke sikrere løsninger som feks iLok? De hadde aldri vært like store. De aller fleste som kjøper Adobe gjør det i profesjonell sammenheng, og da gjerne etter å blitt godt kjent med programvaren 'gratis' gjennom flere år. Adobe hadde aldri hatt sitt omdømme hvis ikke mannen i gata hadde hatt mulighet til å bruke det, og de tjener massivt.

Ta en titt på dette:

http://piracy.americanassembly.org/wp-content/uploads/2012/10/P2P-Collections-1024x546.png
(Fra en American Assembly artikkel)

Denne studien viser at de som laster ned ulovlig faktisk også kjøper mest! Kanskje ville de ha kjøpt mer om nedlasting ikke var et alternativ, men ville de i tilfelle hatt like stor musikkinteresse? Skal det å nyte en massiv musikksamling være forbeholdt de med penger til overs?

Jeg mener selv at Spotify er mer skadelig for musikkbransjen enn ulovlig nedlasting. Artister tjener ikke en skit med mindre de har lyttertall tilsvarende Bieber, og alikevel gjør folk det i god tro fordi de betaler en hundrings i måneden. Spotify er lovlig, og dermed en 'godkjent' erstatter for platesalget. Hvordan er ikke det ødeleggende?

Jeg er ikke nødvendigvis for piracy, jeg skulle gjerne sett en mer levende musikkbransje spesielt, og jeg kjøper skiver selv. Men det er veldig viktig at all slags musikk er tilgjengelig for alle, ellers kan det bli veldig lett for oss å bli feeda den samme innsnevra dritten. Digitaliseringen har baksider og forsider, alt etter hvordan du ser det..
Heller enn å sutre over piratkopiering vil jeg snu på hele situasjonen. Hva var grunnen til at kopiering ble utbredt?
Først og fremst pris - kost/nytte verdien tilsa at for svært mange var det ikke lønt å kjøpe lisens. En av grunnene er at feks softwarebransjen virkelig har kjent sin besøkelsestid. Tradisjonelt har software kostet en fot og en arm. Enten det gjelder OS, redigeringsverktøy eller Office pakker. Det er ikke uten grunn feks microsoft og oracle har hatt de 2 rikeste i hele verden flere ganger. Så penger har de tjent. Trass i all piratkopiering.

Hva gir feks MS office oss? Lock in og proprietære formater. Er det noe vi egentlig ønsker?
Veilledende pris er vel en plass mellom 3-5K for Office? Er det verdt det? For de aller fleste av oss - nei det er ikke det.

Så er det mange som sier at bedrifter ha office fra MS fordi alle bruker ms formatene. Eller at det er noen svært kompliserte formler eller funksjoner i Excel som ikke kan gjøres like godt i konkurrentenes løsning. Ok det første er bare tull. De aller fleste vil klare seg helt fint uten å betale lisens til MS. Si til dine partnere at fra nå av bruker dere ikke Ms produkter. Så de får sende over i de filformater dere støtter. Ok fortsatt noen som ikke kan godta slikt - fint.
Hvorfor skal feks 100 ansatte ha full lisens på MS office mens det i realiteten kun er 1-2 på økonomi/regnskap som trenger spesialfunksjonene til excel? Hva om alle andre brukte alternative officeløsninger? Og kanskje holder det med 1-2 ambulerende lisens for de få gangene bedriftene mottar filer fra eksterne partnere som nekter å bruke noe annet enn MS Office.

Om en hadde klart å endre tankegangen til forbrukere, bedrifter og privatpersoner så ville selskaper som Microsoft vært helt nødt til å endre prisene. Vi ser allerede at den økende bruken av Linux har presset prisene på lisenser på OS. OEM for win 7 var vel til under 1K om jeg husker rett. Da winxp kom var prisen 2 eller 3 ganger høyere.

Dramatikken i at det kopieres er sterkt overdrevet. Musikere er fortsatt rike nok til å kjøpe seg bling, skuespillere har råd til en egen privat øy og en hærskare av tjenere. Og innen softwarebransjen så er private Yachter svært utbredt.
Om en ser på hva de forskjellige selskapene har betalt i utbytte de seneste 20 årene og ikke minst hva disse selskapene har generert av personlige formuer for ledelse og personer med opsjoner kan vi ganske raskt slå fast at på trass i all kopiering så tjener folk penger.

Kopiering er heller ingen ny ting. Det startet ikke med P2P, piratebay eller Napster for den del. Det ble kopiert allerede mens spill fantes på kassetter. Lenge før internett. Det fantes undergrunns publikasjoner i blekk på papir der det kunne kjøpes musikk, spill, software ja hva du måtte ønske ferdig kopiert. Piratene har bedre endret adferd ettersom teknologien har tillatt fremskritt.

Mange av de mest aktive piratene og forkjemperne for deling er mennesker som selv livnærer seg på å selge sin kunnskap - enten de nå er musikere, programmere eller lever av reklamefilmer. Deres stemmer bør faktisk veie litt i slike debatter. Alt for ofte blir ting veldig svart hvitt der folk i de forskjellige leirene ikke tenker over andres argumenter men heller gjentar sin egne.

Enn så lenge lever vi veldig godt med kopiering - slik vi har gjort i 40 år. Det blir ingen krise og fortsatt vil skapere av åndsverk bli mangemillionærer og leve svært godt på sitt talent.

Om jeg var en musikere som levde av å skrive låter ville jeg personlig blitt kjempeglad om jeg oppdaget av mine låter var på på alle fildelingsnettsteder. Jeg ville aldri i livet kjørt en Metallica. Tvert imot. For en reklame ville jeg tenkt. Og jo flere som laster ned musikken min og blir kjent med mitt materiale jo flere potensielle konsertdeltakere når jeg reiser rundt på spillejobber. Og jo flere som blir kjent med mine verk og hyller med på facern og tuben jo større odds for at jeg blir spilt på radio og TV. Og det gir klingende mynt og skaper legender det også.
Sist endret av random67489; 27. januar 2013 kl. 17:08.