Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3591
Er på jakt etter stikkontakt og støpsel som kan monteres bak på bil utvendig.
Må være slik at jeg bare kan kjøre bilen når den er tilkobla og den må da tåle å bli dratt ut av bilens bevegelse.
Må selvfølgelig være godkjent for bruk og 230volt.

Noen som vet om noe slikt finnes?
Nei.
Bilen skal tilkobles strømnettet
Unlicensed Surgeon
Du skal med andre ord lage en elektrisk bil som går på 230v, men som går over til bensin når skjøtledningen ikke går lenger og blir dratt ut? :P
Så du skal egentlig bare ha et støpsel du kan sette på bilen?
Du skal bare kunne starte bilen når det står i? Og trekke den ut ved å kjøre framover? Forsto jeg deg rett?.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Skjønner dere virkelig ikke hva fyren vil ha?
Det er jo bare å stikke til en elvareforhandler, og kjøp noe som ser solid ut.
Reinert med beine !
griped's Avatar
haha, han mener nok at stikkontakten skal monteres slik at han bare kan kjøre bilen og la den bli dradd ut av seg selv uten at noe blir ødelagt. Hva han skal med 230v inni bilen når den står i garasjen(?) vet jeg ikke.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av griped Vis innlegg
haha, han mener nok at stikkontakten skal monteres slik at han bare kan kjøre bilen og la den bli dradd ut av seg selv uten at noe blir ødelagt. Hva han skal med 230v inni bilen når den står i garasjen(?) vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
uvesentlig hva han skal med strømmen.
Men jeg tipper han skal lade noe, eller ha kupevarmer..
Griped har rett.

Siden folk er medt interessert i hva det skal være kan jeg vel forklare
I brannvesenet har vi alltid bilene tilkoblet 230v når dem står i garasjen.
Batterilader vedlikeholder batteriene i bilene og ladere til håndradioene.
Nå har vi en skjøteledning inn sidedørene.
Dette er upraktisk og stress å koble fra når vi har utrykning.

Derfor hadde det vært genialt å hatt kabel i hekken på bilene.
Og om vi glemmer å nappe dem ut er det greit at fem tåler å bli dratt ut.
Så det du vil er egentlig alt det en defa pakke gjør? De kommer også med plugger som lett kan festes i bilens bakfanger e.l og som kan dras ut med å kjøre, men når jeg tenker meg om så nekter bilen å starte vist den står i.
Alle ambulanser jeg har skrudd på har hatt det, bortsett fra volvo s80ene fra Nilsson som bruker Carlix...
Bilen starter om defa står i jo. Iallefall min private.

Men ja det er kanskje dette, men hvor mye effekt kan en dra ut av en defa-kabel da?
Er jo 2 batteriladere i hver lastebil pluss varmekolbe i den ene. Blir litt effekt av det.
Tviler på defa har 2,5mm tverrsnitt på kablene
Kan du ikke bare lage en en rund sak som man former til kontakten. Så får du den til å sitte, så tar du en kjetting som er litt kortere enn ledningen og fester til veggen. Litt vanskelig å forklare, men håper du skjønner Dette har vi nemlig på jobb med diverse maskiner, slik at du ikke ødelegger ledningen.
http://upit.no/bilder/ISHb.png
Lag noe selv? Du må bare trekke kabel til baken, feste stikkontakten, og lage en luke med noe fjering (kanskje en smekklås-funksjon).
Så, som tissemannX foreslo, har du et feste til støpsel-enden som er kortere enn ledningen, og som er festet til støpselhodet.
Nice bil hehe.
Ja takker for tips
Må da gå an å få til noe slikt ja.
Sitat av badacid Vis innlegg
Bilen starter om defa står i jo. Iallefall min private.

Men ja det er kanskje dette, men hvor mye effekt kan en dra ut av en defa-kabel da?
Er jo 2 batteriladere i hver lastebil pluss varmekolbe i den ene. Blir litt effekt av det.
Tviler på defa har 2,5mm tverrsnitt på kablene
Vis hele sitatet...
Men vil tro du ikke har lading på den...
Uansett:

http://www.defa.com/no/html/automoti...sledning_25mm/

http://www.defa.com/no/html/automoti...ykningsladere/

Ser ut som defa har det dere trenger....
Har lading jo.

Men vi har ladere i alle bilene så å kjøpe dette fra defa blir nok ikke aktuelt.
Får se over utstyret og regne litt så Ser vi om det går eller ikke.

Er eneste denne varmekolben jeg tviler litt på..
1-fase industrikontakt. Så skjærer man bare av den "låse"-pinen som låser kontakten fast i støpsle.

EDIT: Men du må ha en ganske grei tykkelse på kabel for å ikkje slite den over.
Sist endret av 0xFF; 6. april 2012 kl. 23:04.