Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  102 11963
Ingen tvil om at de fleste - som aldri har prøvd selv engang - ser på folk som koser seg med litt grønt eller brunt som narkiser.

Folk som uttaler seg som bedrevitende uten å ha prøvd det, eller tar det i betraktning til andre ting de selv driver med, mangler en viktig egenskap som heter selvinnsikt.

De fleste jeg kjenner er verdensvante personer som ikke kommenterer slikt, men er det noen som slenger ut en usaklig kommentar om det (som oftest på fylla) setter jeg alltid diskusjonen opp mot alkohol - like lett å vinne hver gang.
Sitat av navitas Vis innlegg
De fleste jeg kjenner er verdensvante personer som ikke kommenterer slikt, men er det noen som slenger ut en usaklig kommentar om det (som oftest på fylla) setter jeg alltid diskusjonen opp mot alkohol - like lett å vinne hver gang.
Vis hele sitatet...
Hvis poenget er å vinne diskusjonen så har du helt rett. men hvis målet er å oppnå mer forståelse og kanskje større respekt så er metoden din helt feil etter min mening.

Hvis du istedenfor å si "Alokohol er værre enn Joint" og dermed vinner diskusjonen sier " Joint er ikke mer skadelig enn alkohol fordi [fyll med faktaargumenter] og siden du liker å ta deg en fyll burde ikke også jeg få lov til å kose meg på min måte?" så vil du kanskje istdenefor å få en tapende fiende få en alliert.

Det er noe å tenke på!

Sitat av preutbrent Vis innlegg
Er du for legalisering av cannabis, om jeg får spørre? Eventuelt hvorfor?
Vis hele sitatet...
Vet denne ikke var til meg, men svarer uansett:

1. legalisering vil skape informasjon og ikke skremselspropaganda. Vi ser dette med tobakk idag.

2. Legalisering vil avkriminalisere salg og distribusjon slik at ungdmmer som bruker dette vil slippe å oppsøke kriminelle miljøer for å skaffe det. dette vil igjen skape en større terskel over til hardere stoffer.

3. Legalisering vil frigjøre resurser for politi, tollvesen og påtalemyndighetene til å finne og straffe mer reele kriminelle!
Jeg er ikke en fast cannabis røyker. Det hender jeg tar meg en joner eller et par trekk av pipa, men ellers ser jeg på meg selv som en "ikke-røyker".

Personlig tror jeg at ikke bare Norge, men alle land får gode resultater av og legalisere weed. Jeg tror det er mye bedre at folk skaffer det seg gjennom en hasjcafe eller hasjbar/whatever, en alt dritten som man får på gata.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Cannabis er et svært lite utbredt narkotisk stoff i Norge, dette gjør at færre har et forhold til stoffet, og er man uviten blir man lett påvirket av propaganda. Som oftest blir vi servert skremselspropaganda via media, skolen, politiet etc, når det kommer til cannabis, dette fører jo til at samfunnet generelt får en negativ holdning til stoffet. Personlig mener jeg at alt er usunt i for store mengder. Liker selv å kose meg med en toer i uka, mener ikke dette er for mye, eller at det går ut over hverken skolen eller min sosiale vennekrets.

Det beste hadde vært hvis røykere og anti-røykere kunne ha holdt standpunktet sitt for seg selv, med mindre man er åpen for en saklig diskusjon og ikke useriøs debatt. Alle har forskjellige holdninger, og man kommer ingen vei med å spre kvalme.
til helvete med norge og den grå masse sin mening her.... :-) nyktre folk har bare negativt å si og er bedrevitere fordi norge ytrer en så negativ mening om narkotika og har fått alle til å tenke på den mest slitne du ser på plata så fort man sier "narkotik......a", det er jo den minste delen av norges rusrukere som står på plata, de aller aller fleste er søstern din eller naboen.. think of it!
Jeg har selv tatt blås flere ganger, og akkurat det at man røyker
hasj er jo ikke ille i seg selv, og jeg kunne aldri dømt et menneske pga dette.
Men, det som jeg synes er ille er folk som kjøper dette på gaten og er med på
å både danne og opprettholde gjenger, som ofte har værre kriminelle planer enn å
selge hasj.
Så, Gro selv eller kjøp fra kompisen din som gror. Da begrenser du det samfunnsmessige
skadeomfanget på det du gjør!
uten å ha lest heile tråden , så kan jeg si att jeg er nykter altid hatt en lyst til å prøve hasj men har aldri tatt steget er for legalisering av hasj siden dette er ett ganske ufarlig stoff i forhold til alkohol sjøl om jeg drikker som en svamp så tror jeg det er mange flere folk som får problemer her i livet av alkohol en hasj , kan og si jeg er imot legalisering av tyngre stoff pga det ødelegger folk !
Sitat av magnus3k Vis innlegg
uten å ha lest heile tråden , så kan jeg si att jeg er nykter altid hatt en lyst til å prøve hasj men har aldri tatt steget er for legalisering av hasj siden dette er ett ganske ufarlig stoff i forhold til alkohol sjøl om jeg drikker som en svamp så tror jeg det er mange flere folk som får problemer her i livet av alkohol en hasj , kan og si jeg er imot legalisering av tyngre stoff pga det ødelegger folk !
Vis hele sitatet...
Bare av nysgjerrighet: Tror du de tyngre stoffene ødelegger mindre folk sålenge det er ulovlig? Er straffeforfølgelse det som skal til for å få en som sliter med heroin til å slutte?
Skremselspropaganda står vel for store deler av dette. Prøvd et par trekk på en fest en gang, og har ikke noe problemer med at folk røyker, men dessverre tenker ikke alle sånn.
Moro hvordan folk skryter om alkoholforbruket, når det i mine øyne ikke er noe bedre enn å røyke en joint iblant.
Sitat av Searchfilter Vis innlegg
Cannabis er et svært lite utbredt narkotisk stoff i Norge, dette gjør at færre har et forhold til stoffet, og er man uviten blir man lett påvirket av propaganda.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg at man som uviten lett blir påvirket av propaganda, men kan du definere "svære lite utbredt" ?

Min erfaring er ihvertfall at det ikke på noen måte er lite utbredt, kanskje med unntak av alkohol det mest brukte rusmiddelet i norge...

Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Jeg har selv tatt blås flere ganger, og akkurat det at man røyker
hasj er jo ikke ille i seg selv, og jeg kunne aldri dømt et menneske pga dette.
Men, det som jeg synes er ille er folk som kjøper dette på gaten og er med på
å både danne og opprettholde gjenger, som ofte har værre kriminelle planer enn å
selge hasj.
Så, Gro selv eller kjøp fra kompisen din som gror. Da begrenser du det samfunnsmessige
skadeomfanget på det du gjør!
Vis hele sitatet...
Denne kritikken bør i mine øyne falle på lovgivningen, og ikke forbrukerne.
o shit waddup
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Så, Gro selv eller kjøp fra kompisen din som gror. Da begrenser du det samfunnsmessige
skadeomfanget på det du gjør!
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle som er villige til å gjøre seg selv skyldige i produksjon og salg (i tillegg til oppbevaring og bruk) av narkotika for å ikke støtte et kriminellt marked som eksisterer ene og alene på grunn av forbudet som forhindrer en blandt annet å gro selv. Ellers har du jo selvsagt helt rett.
Sist endret av ulldott; 30. mars 2010 kl. 11:04.
Sitat av fetter Vis innlegg
Bare av nysgjerrighet: Tror du de tyngre stoffene ødelegger mindre folk sålenge det er ulovlig? Er straffeforfølgelse det som skal til for å få en som sliter med heroin til å slutte?
Vis hele sitatet...
nei selfølgelig ikke men tror ikke du flere folk vil prøve det vist det blir legalisert da ? finst mange nyskjerrige sjeler her i verden

spessielt ungdomm !
Sitat av magnus3k Vis innlegg
nei selfølgelig ikke men tror ikke du flere folk vil prøve det vist det blir legalisert da ? finst mange nyskjerrige sjeler her i verden

spessielt ungdomm !
Vis hele sitatet...
1. De som er så nysgjerrige har INGEN problem med å få ta k i heroin sånn som det er nå. Ingen aldersgrense eller kontroll...

2. Jeg snakker ikke om å kunne kjøpe heroin i kiosken, men rett og slett ikke kriminalisere de som bruker stoffet, samt tilby tunge avhengige en alternativ kilde til stoffet uten å måtte støtte organisert kriminalitet...


Blir vel ganske off-topic dette her, men men...
Sitat av fetter Vis innlegg
1. De som er så nysgjerrige har INGEN problem med å få ta k i heroin sånn som det er nå. Ingen aldersgrense eller kontroll...

2. Jeg snakker ikke om å kunne kjøpe heroin i kiosken, men rett og slett ikke kriminalisere de som bruker stoffet, samt tilby tunge avhengige en alternativ kilde til stoffet uten å måtte støtte organisert kriminalitet...


Blir vel ganske off-topic dette her, men men...
Vis hele sitatet...
ja men nå går vi vell fra legalisering generelt til til legalisering strikt til misbrukere da
Sitat av magnus3k Vis innlegg
ja men nå går vi vell fra legalisering generelt til til legalisering strikt til misbrukere da
Vis hele sitatet...
Gjør vi? Tror du blander "legalisering" med "fri tilgjengelighet". f.eks heroin og andre sterke stoffer på apoteket, med aldersgrense og en viss logging og kontroll over personlig forbruk. På den måten kan man raskt fange opp mennesker som er på vei inn i et rusproblem.

At dette vil føre til at flere bruker heroin er i mine øyne en misforståelse. Hovedgrunnen til at ikke alle bruker heroin nå til dags er fordi de fleste vet hva det fører med seg og hvor farlig det er, ikke kun fordi det er ulovlig. Vi må ikke undervurdere dømmekraften til mannen i gata. At noe er lovlig betyr ikke at det er harmløst.
Sitat av fetter Vis innlegg
Gjør vi? Tror du blander "legalisering" med "fri tilgjengelighet". f.eks heroin og andre sterke stoffer på apoteket, med aldersgrense og en viss logging og kontroll over personlig forbruk. På den måten kan man raskt fange opp mennesker som er på vei inn i et rusproblem.

At dette vil føre til at flere bruker heroin er i mine øyne en misforståelse. Hovedgrunnen til at ikke alle bruker heroin nå til dags er fordi de fleste vet hva det fører med seg og hvor farlig det er, ikke kun fordi det er ulovlig. Vi må ikke undervurdere dømmekraften til mannen i gata. At noe er lovlig betyr ikke at det er harmløst.
Vis hele sitatet...
det er sant
Jeg vil si meg enig i at det er mange mennesker som har en ''feil'' (for å bruke det ordet) oppfattning av cannabis, noe som jeg er overbevist om skyldes mangelen på informasjon og på den negative vinklingen media bruker, innkludert forskjellig cannabis propoganda. Jeg har selv røyket harsj en lang periode nå, og kan vel med hånden på hjertet si at jeg vet mer om det en ikke røykere for å si det enkelt og greit.

Det er ofte vanskelig å måtte lyve om cannabis bruket sitt, spesiellt til venner og familie. Selv skulle jeg gjerne ønsket å fortelle foreldrene mine det, men siden begge jobber i rusomsorgen er det ekstremt vanskelig å forklare for dem mine meninger og erfaringer rundt emnet. Jeg er en av dem som mener at man ikke kan si at harsj er HELT ufarlig, det blir for dumt å si. Det finnes negative sider med alt. Men, jeg mener at om man setter regler for seg selv (eks: om jeg skal røyke skal jeg klare å komme meg på skole, jobb etc.)

Jeg føler at jeg kanskje datt litt ut av tråden, men jeg håper at det var litt grei lesing for noen av dere!
Røyker ikke selv, men har like mye respekt for dem som gjør det som for dem som ikke, desverre har jeg forstått at mangen av mine venner ser på cannabis som noe kun 'narkomane' bruker.
Sitat av c0in Vis innlegg
Bar bodd både på Lesja og i Oslo, og kan si at man blir stemplet på akkurat samme måte.
Når du vokser opp får du jo høre at man dør av det, vet ikke jeg... Jeg orker ikke å holde
røykevanene mine hemmelig. Hvis vennene mine synes det er forjævlig får det være deres
problem
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt med at man skal være seg selv og sånne ting. Men er en rus så viktig for en at man virkelig er villig til å ofre venner for den så syns jeg på en måte det har gått litt for langt. Da bør man kanskje ta på seg tenkehatten og vurdere om man er der man vil være i livet...

Litt OT, men såpass gøy lesning at jeg slenger det med likevel

http://www.dagbladet.no/2010/03/19/k...tika/10914275/
Sitat av Liberty-Of-Mind Vis innlegg
Men, jeg mener at om man setter regler for seg selv (eks: om jeg skal røyke skal jeg klare å komme meg på skole, jobb etc.)
Vis hele sitatet...
Allerede der mener jeg personlig at du har en meget feil innstilling. Har selv røyket hver dag i over 2 år nå, og jeg har hele veien hatt regler jeg og :
- Aldri røyke før jobb. (går ikke skole, så det blir ikke noe alternativ)
- Ikke kjøre før 1 1/2 til 2 timer etter jeg har røyka.
- Besøker jeg familie på østlandet røyker jeg selvfølgelig ikke når jeg er med de.

Du skal ikke bruke hasj/pot som en unnskyldning for å klare å gjennomføre noe, da minner du meg mye om det man kategoriserer som alkoholliker, med tanke på å drikke seg til mot for å gå på jobb etc. Bare min mening.
Det var nok ikke det han mente, sh1bby. Det han mente, var sannsynligvis at regelen hans går ut på at selv om han røyker, så skal han klare det. Ikke at han må røyke for å klare det.

Beklager hvis dette er rotete formulert. Har nettopp kost litt med naturen selv. :P
Tok faktisk opp et lignende tema for en stund tilbake med noen kompiser som ikke røyker eller bruker noen form for rusmidler bortsett fra alkohol.

noen av kompisa mine trener veldig seriøst og er på treningstudio daglig og kan minne litt om bodybuilder entusiaster.

Tema kom opp om at en bekjent av dem bolet og hvor ødelagt han var i hode og bla bla.

Har selv brukt bol og tatt noen milde kurer. Har ikke akkurat lyst å bli en svær bodybuilder heller, men syntes at pumpen og økningen man fikk gjor at det var verd det. Har heller ingen planer om å delta på noen som helst konkurranse.

Dem sa blant annet hvor ødelagt folka ble av det og hvor negativt driten var og at det ødela så mange liv og lignende. Noe jeg syntes var helt feil. Jeg nevnte at jeg syntes det skulle vært lovlig å selge/kjøpe dritten til dem som selv ønsker å bruke det. Men de var så jæææævlig negativ til det, dem ville ha dritten kriminalisert og forbudt osv. Så sier jeg at dem som bruker det skader jo ingen andre enn dem selv. Så sier han ene at de som bruker det blir samfunnets problem siden vi må ta av oss dem. Siden alle blir helt inkompetente og ødelagt av bruket, kjente inni meg at jeg ble lettere skuffet. Hvor jævlig trangsynt går det ann å være? Her drikker folk seg fulle å slåss og ikke minst gjør hærverk i hytt og pinne og samtlige skader andre i alkohol rusen.

Røyker hasj selv og har mange venner som ikke tåler trynet av en hasjbruker. I dems øyne er en som bruker hasj akkurat det samme som den uteliggern i oslo s som har ditcha familien,brukt alt av inntekter en engang hadde på heroin og nå sitter på nåløyet å skyter for alle penga.
Det er jo ikke noe annet enn et selvfølge at de jeg kjenner som ikke bruker hasj eller ikke har prøvd det stempler og baksnakker om den narkomanen jeg er.

Har også et par nære kompiser som røyker som ikke er fullt så diskre som meg og dette temaet dukker til å med opp på facebook hvor personer går inn på profilen dems og kommenterer med at dem er narkomaner og at de må skaffe seg et liv og at dem har ingen fremtid osv. Hele gjengen går enten på skole eller jobber til daglig, dem bruker hasj kanskje litt oftere enn litt helgekos men sålenge det ikke går utover jobb/skole kan dem da vell for faen bestemme selv om de ønsker å røyke eller ikke. Hvem er de til å dømme???
Kompisa mine som røyker, røyker jo etter jobb/skole og i deres egen fritid uten å presse noen andre. Hele gjengen har jo mista stoooooor respekt fra de andre i samfunnet og de fleste var og er fremdeles jææævlig kule folk, noen var aktive idrettspersoner som spillte fotball og basket daglig, dem hadde en haug med kompiser og lignende men nå mister alle de gamle buddsa respekten for dem fordi at de røyker litt hasj.. Helt sykt syns jeg.

Merker også når jeg selv er på skolen, at folk jeg aldri har snakket med før mener jeg er en junkie. Helt sykt hvor lett du blir stempla og sett ned på.

Var for en stund tilbake på en fest ilage en kompis hos et par bekjente.
Så vi sitter der og drikker å har det gøy helt til ei random kjerring roper på en av kompisa mine og spør hvorfor i fan han hengte ilage meg... Jeg var jo en narkis.

Jeg må jo egentlig bare le av det hele, røyker kanskje 2-3 ganger i måneden med et par bekjente og nå er jeg en beryktet narkoman?
Sist endret av blazarn; 1. april 2010 kl. 08:11.
Mange har et rimelig merkelig og forskrudd syn på cannabisbruk, det er det vel liten tvil om. Narkoman om man røyker 2-3 ganger i måneden? Like mye som man er alkoholiker av å drikke 2-3 ganger i måneden.

Enn så mye jeg gjerne skulle vært åpen om bruken min, og argumentert for mitt syn på saken, har jeg kommet fram til at det er best å holde kjeft om det. Folk er, og blir, jævla hyklerske (jfr alkoholbruken til Ola og Kari Nordmann).

Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Jeg har selv tatt blås flere ganger, og akkurat det at man røyker
hasj er jo ikke ille i seg selv, og jeg kunne aldri dømt et menneske pga dette.
Men, det som jeg synes er ille er folk som kjøper dette på gaten og er med på
å både danne og opprettholde gjenger, som ofte har værre kriminelle planer enn å
selge hasj.
Så, Gro selv eller kjøp fra kompisen din som gror. Da begrenser du det samfunnsmessige
skadeomfanget på det du gjør!
Vis hele sitatet...
Fullstendig enig!
Enig, propaganda alt sammen.
husker før jeg starta å røyke at jeg møtte på en kompis som satt med en annen og tok seg en joint, da tenkte jeg satan han er narkis. så prøvde jeg det selv ett par ganger, og nå røyker jeg "fast" og har lest alt som er å lese om det og vet det meste! legaliser det.
man ser jo ruspolitikken i Amsterdam fungerer jo, færre der som røyker, og mange færre som bruker sterkere stoffer.
tror og håper det blir legalisert innen 10 år.
Trådstarter
Sitat av blazarn Vis innlegg
Jeg må jo egentlig bare le av det hele, røyker kanskje 2-3 ganger i måneden med et par bekjente og nå er jeg en beryktet narkoman?
Vis hele sitatet...
Hehe, typisk uvitende nyktre folk, som selvsagt tror på alt de leser i avisen om cannabis. Veldig typisk norsk vil jeg også si. Drar man f.eks til California blir man sett mer ned på hvis man røyker sigaretter fordi det er faktisk farlig.

Har en nykter kompis som røyker 20 om dagen og drar på byen hver helg, og likevel slenger han bare dritt om hasjrøykere fordi de er så "tapere". Skjønner nesten ikke hvorfor vi er kompiser, for jeg liker ikke dømmende folk.
Sitat av Jellow Vis innlegg
Jeg ser poenget ditt med at man skal være seg selv og sånne ting. Men er en rus så viktig for en at man virkelig er villig til å ofre venner for den så syns jeg på en måte det har gått litt for langt. Da bør man kanskje ta på seg tenkehatten og vurdere om man er der man vil være i livet...

Litt OT, men såpass gøy lesning at jeg slenger det med likevel

http://www.dagbladet.no/2010/03/19/k...tika/10914275/
Vis hele sitatet...
Dette kan samtidig snus på hodet: er 'venner' som ikke respekterer ditt privaliv og egne holdninger verdt å ta vare på?
Sitat av Thefreakman Vis innlegg
Hasj som det kalles er et veldig farlig rusmiddel, flere venner av meg som har svidd seg på denne planten.
Han ene døde av overdose etter en hasjsprøyte, en annen blei fikk veldig dragning mot tyngere stoffer dagen etter han hadde prøvd tok ikke mer en en uke før han begynte med heroin-sprøyta.
Dere unge styr unna sannsynligheten for og dø er også tilstede, å den er veldig høy fordi hasj ofte er utblandet med Lsd, fleinsopper, rottegift og ghb og hele guffa.
Vis hele sitatet...
Nei uff, du har jo tydligvis ikke peiling. Vet ikke om jeg i det hele tatt skal ta deg seriøs, synd det med kompisen om det stemmer men det er absolutt ikke slik det fungerer. ;-) Du virker som en person som har hørt no skremmsels propaganda og uttaler deg basert på dine egne meninger og tanker, ikke fakta. Gjør deg selv en tjeneste og les litt mer på stoffet og gjør litt research før du kaster deg ut i konklusjoner. For det der stemmer jo ikke overhode.
Sitat av Thefreakman Vis innlegg
Det var ironi, Skulle bare vise hva den vanlige mannen i gata tror om cannabis.
Fra spøk til alvor cannabis er ikke så veldig farlig, eneste jeg ser på er de psykiske skadene noen får fra misbruk av cannabis.
Vis hele sitatet...
og lungene Uvisst om det kommer av tobakken eller weed'n, men det er nok ikke noe sprinter dope
Hvorfor kan ikke en hver person få lov å være ansvarlig over sin egen kropp? Og med det mener jeg hva han/hun putter i seg/røyker o.l Jeg synes det er umoralistisk å kriminalisere personer pga hva man konsumerer eller innhalerer. "Redde folk fra seg selv" politikken er, og har alltid vært, uhørt i mine ører. Blir som å forby folk å spise søtsaker, i fare for fedme eller diabetes. Eller for å sette det på spissen, slutte å selge kniver i fare for selvmord.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
og lungene Uvisst om det kommer av tobakken eller weed'n, men det er nok ikke noe sprinter dope
Vis hele sitatet...
Weed gjør større skade på lungene enn tobakk, hvis man skal tro forskningen på det området.

Uansett er det hoppende likegyldig hvor farlig stoffet er. Hovedproblemet med legaliseringsdebatten er at den stadig sporer av og blir en diskusjon om hva som er mest skadelig, noe som tar fokus vekk i fra hovedpoenget: Skal man ulovliggjøre noe kun fordi det er potensielt skadelig?
Hvorfor gjør weed større skade? begge to er plantemateriale. For å ikke snakke om tobbakk som er 10000 ganger mer helseskadelig
Sist endret av Space-Time; 9. april 2010 kl. 16:06.
Trådstarter
Millioner av mennesker har mistet livet pga alkohol og tobakk opp gjennom tidene. Ingen har noensinne dokumentert et dødsfall pga cannabis. Noensinne!

Men hvorfor skal egentlig staten gidde å legalisere? Cannabis er faktisk utrolig lett å dyrke på egen hånd, og det vil jo ikke staten tjene noe penger på. Alkohol og tobakk derimot er mye mer lønnsomt for dem. Hvis man tror at cannabis er ulovlig fordi staten bryr seg om din helsetilstand er man virkelig naiv...
Dette med cannabis alene gir lungekreft, og det er verre enn tobakk er omdiskutert virker det som.
Føler at motsiende forskning kommer ut ganske titt, ene konkluderer med at cannabis er verre enn tobakk og den andre sier at cannabis er mye bedre og man finner ingen link mellom cannabis alene og kreft.
Men det sier seg selv at når man forbrenner noe så skapes det helseskadelige stoffer. Høy temperatur står for noen av de skadelige stoffene, så har man tjære og dritt som er i røyken. Man må ikke ha noe spesielt mellom øyrene for å forstå at det ikke er bra for lungene.
Dette om cannabis er verre enn tobakk er jeg skeptisk til, ved tanke på alt tobakk inneholder. Det er ikke noe naturprodukt, men industrielt produkt som har som mål å holde på kundene. Smakstilsetninger,parfyme.
Så har man gjødsel som inneholder små mengder av det radioaktive stoffet Polonium 210.
Nettavisen skrev dette. http://www.nettavisen.no/utenriks/article831582.ece
Selv om det er små mengder, og strålingen (alfa-stråling) stoppes av noe så simpelt som noen centimeter med luft så kan det skade celler i lungene. Og teoretisk øke risikoen for å få kreft, da man stadig røyker og dette setter seg i lungene, halveringstiden er på 138 dager.

Cannabis kan og inntaes på andre måter enn å røyke den i pipe eller joint.
Vaporiser, ikke minst oralt. Selv om disse alternative metodene vil overta røyking, men ved en legalisering vil jeg tro at det er lettere å bestille vaporiser eller spise det. For min del hadde jeg nok investert i en vaporiser viss jeg hadde røykt. I og med at kvaliteten hadde på cannabisen kunne blitt bedre, og pot hadde blitt mer tilgjengelig. Sitter med inntrykket at av hasj\pot bør være at respektabel god kvalitet ved bruk av vaporiser.

En ting jeg har lagt merke til når jeg har diskutert rus vs lovlighet og risikoer er at ofte har de med sterkest mening har av og til ett lavt kunnskapsnivå.
Noe som er forstålig da langt ifra de fleste leser om mdma,lsd osv osv pga interesse. Lurer på hvor mange av befolkningen som drikker har vet hvordan alkohol fungerer osv utenom at man blir fyllesyk og dehydrert.
Senest diskuterte jeg cannabis med noen som støtter forbud, og som jeg ofte gjør blir trappetrinnteorien tatt opp, og personer med rusproblemer og hvordan cannabis var rusmiddelet som ledet dem til sterkere stoffer som heroin.
Jeg har ofte spurt hvorfor cannabis kan lede til sterkere stoffer, hva stoffer og hva personen legger i "sterkere" stoffer. Grunnen til jeg spør om hva personen legger i sterkere stoffer er at jeg føler at det folk legger i sterkere stoffer er feil. Og begrepet er politisk, og er ikke basert på vitenskap eller ei egenskapene stoffene har.
Ofte får jeg ikke noe svar om hvorfor cannabis kan lede til andre stoffer, det bare er slik. Jeg tar opp at miljø kan være en faktor, og ikke minst personlighet. Er man er spenningssøkende person, eller rett og slett har ett problem i livet er jeg sikker på at man enklere kan prøve rus. Og de blir fort selvmedisinering, spesielt viss kombinerer miljø med ett av de sistnevnte vil jeg tro at risikoen for å utvikle rusproblemer blir høyere.
Noe de fleste jeg har diskutert med kan se seg enig i, men likevel uenig i at legalisering kan redusere dette problemet, og vil heller gjøre problemet verre.

Virker som folk veldig lett generaliserer veldig mye når man snakker om rus\rusmidler, og når man generaliserer så blir det vanskelig å diskutere problemer relatert til rus\rusmidler på en nøktern måte som igjen gjør det vanskeligere å gripe fatt i problemet på en annen måte enn slik samfunnet håndterer rus i dag.
F.eks ofte hørt om han som begynte med hasj så blei han avhengig av stoff\dop.
Livet til han personen som er ett helvete pga han var avhengig av narkotika, og narkotika er veldig skadelig osv.
Når man ikke en gang greier å skille mellom utallige stoffer med helt forskjellige virkninger både positivt og negativt er det veldig vanskelig å diskutere. Og det hinter til ett dårlig kunnskapsnivå, men samme person er dog veldig kritisk til å ta til seg informasjon som kritiserer standpunktet h*n står på. Spesielt viss standpunktet kritiserer dagens håndtering av rus.
Sist endret av sneipen; 9. april 2010 kl. 17:52.
Sitat av Fuckman;1680053
Men hvorfor skal egentlig staten gidde å legalisere? Cannabis er faktisk [B
utrolig lett[/b] å dyrke på egen hånd, og det vil jo ikke staten tjene noe penger på. Alkohol og tobakk derimot er mye mer lønnsomt for dem.
Vis hele sitatet...
De trenger da ikke lovliggjøre dyrking? Uansett koster dette penger å rigge opp, og ikke minst tid og kunnskap.
Staten ville UANSETT tjene penger på legalisering, i hvertfall om de kjører nogenlunde samme opplegget som nederland gjør, der alt selges ut av spesialiserte utsalgssteder som det skattes av.
Eller faktisk vet jeg ikke om det skattes eller ikke av det i nederland, men det er vel ikkeno tvil om at om dette ble en realitet i Norge hadde selvsagt en stor del av prisen vi betalte pr. gram gå til staten
Er selv veldig vokal når det gjelder legalisering og dekriminalisering av cannabis, sjelden jeg får noe som helst dritt slengt i trynet siden jeg har kverulert og diskutert andre folk i sund siden jeg kunne snakke :P.
Sitat av Norther Vis innlegg
Hvorfor gjør weed større skade? begge to er plantemateriale. For å ikke snakke om tobbakk som er 10000 ganger mer helseskadelig
Vis hele sitatet...
En forskningsrapport fra new zealand skal visst ha vist at et trekk cannabis skader lungene mer enn ett trekk av en sigarett. Man kan argumentere med at de fleste sigarettrøykere røyker mye oftere enn reine marijuanarøykere.

En forskningsrapport her viser at marijuana og tobakk begge påvirker lungene, men på forskjellige måter. Det blir for svart-hvitt å skulle si noe om hvem som er "værst". Røyk er skadelig for lungene uansett.


Men som sagt tidligere er det likegyldig hva som er mest skadelig. Det er i mine øyne ingen grunn til at hverken sigaretter eller cannabis skulle vært ulovlig.
Sist endret av fetter; 9. april 2010 kl. 23:15.
kan virkelig sette meg inn i situasjonen. strevde med å holde røykingen skjult for mange av vennene mine i starten når jeg røykte.
Det pussige var at når jeg endelig var ærlig mot meg selv OG mot alle andre om weed så fant jeg ut at veldig MANGE av de jeg trodde var ikke røykere faktisk hadde røykt og skjulte selv for meg og andre om at de røyker i ny og ne. Det var da jeg skjønte at weed er mye mer utbredt enn man skulle tro.

Den dag i dag er skjuler jeg det aldri for noen. Så lenge de spør så svarer jeg ærlig om det.

Det er mer gammeldagse og konservative familier som fortsatt har den innstillingen om at hasj er på lik linje som heroin osv. Ikke vondt ment, men det er kanskje bra at mange av de skrøpelige med mye makt faller bort ifra denne jorden og de nye generasjonene inntar deres posisjon... Vi er tross alt i 2010, og burde ha kommet mye lenger på dette feltet (og mange andre temaer) i forhold til tidsalderen
Selv om jeg ikke er en røyker, så oppfatter jeg det også som at cannabis er værsting og at alt annet blir glemt.

Jeg har prøvd hasj og marihuana et par ganger, men for meg så var det ikke noe. Jeg foretrekker øl. Men i vennekretsen blir jeg da sett på den som har en utsvevende fortid og radikale meninger da jeg sidestiller alkohol og cannabis.

For meg så blir det veldig feil å se ned på andre eller dømme dem fordi de velger å kose seg med et annet rusmiddel enn det jeg foretrekker. Så lenge man ikke misbruker det og har et fornuftig bruk synes jeg det er helt greit.

For min del så må gjerne cannabis bli avkriminalisert, da jeg tror at det ville fått ned bruken av tyngre stoffer. Ikke fordi man automagisk begynner med heroin etter det første trekket med hasj, men fordi det finnes dealere der ute som tenker profitt og får noen over på tyngre stoffer. Om de dealerne ikke finnes, og de som kunne ha blitt lurt slipper å møte slike ville noen sjeler ha blitt spart. Samtidig så tenker jeg at de som vil prøve noe sterkere får tak i seg noe sterkere uansett om de har røyka før eller om det er ulovlig.

Det jeg mener er skummelt med narkotikapoltikken slik den er i dag er at alkohol blir gjort mindre farlig enn hva det er, til fordel for å få cannabis til å se skummelt ut. Samtidig glemmer man det skumleste av alt etter min mening, nemlig sniffing av gassene fra luftfriskere, bensin etc. Det er jo virkelig der man bør skremme folk og gjøre dem obs. Mener å huske at der finnes det ingen motgift? Livsfarlig!

Skal også sies at jeg har jobbet innen omsorgen for rusmisbrukere, og jeg foretrekker der å møte de som har røyka cannabis forran alt annet. De er (stort sett) de roligste.
Jeg røyker ikke, aldri prøvd og ser ikke at jeg kommer til å gjøre det heller. Men likevell har jeg en mildere tanke om hasj enn før.

Alkohol har gitt familien min en del problemer, og alkohol gjør mer skade enn hasj. Men det farlige med hasj er at det gjerne er en trapp fram mot sterkere stoffer. Det er skremmende.
Sitat av andan Vis innlegg
Men det farlige med hasj er at det gjerne er en trapp fram mot sterkere stoffer. Det er skremmende.
Vis hele sitatet...
Det du egentlig mener å si er at har du først gått over en "grense" så er du det større risiko for at en prøver andre narkotiske stoffer? Eller er du av den oppfattingen som flere tydeligvis har at hasjen GJØR at du går over til andre stoffer?
Sitat av andan Vis innlegg
Jeg røyker ikke, aldri prøvd og ser ikke at jeg kommer til å gjøre det heller. Men likevell har jeg en mildere tanke om hasj enn før.

Alkohol har gitt familien min en del problemer, og alkohol gjør mer skade enn hasj. Men det farlige med hasj er at det gjerne er en trapp fram mot sterkere stoffer. Det er skremmende.
Vis hele sitatet...
Dette er blitt motbevist flere ganger, og du kan lese litt om hvorfor det argumentet er ugyldig her.

Den eneste faktoren som gjør at man evt. skulle komme i kontakt med miljøer som selger/benytter sterkere stoffer når man røyker hasj, er at det er ulovlig, og du må derfor oppsøke kriminelle miljøer for å få tak i stoffet. Om cannabis hadde vært lvolig er det ingenting som tilsier at det er en "trapp" mot sterkere stoffer.
jeg har aldri røyka.
Men for legalisering, så absolutt!
Trådstarter
Sitat av fetter Vis innlegg
Dette er blitt motbevist flere ganger, og du kan lese litt om hvorfor det argumentet er ugyldig her.

Den eneste faktoren som gjør at man evt. skulle komme i kontakt med miljøer som selger/benytter sterkere stoffer når man røyker hasj, er at det er ulovlig, og du må derfor oppsøke kriminelle miljøer for å få tak i stoffet. Om cannabis hadde vært lvolig er det ingenting som tilsier at det er en "trapp" mot sterkere stoffer.
Vis hele sitatet...
Jeg får aldri lyst til å prøve noe sterkere når jeg har røyka. Jeg har testet litt av hvert opp gjennom årene, og hver eneste gang jeg har prøvd noe nytt har jeg vært full.
Jeg røyker ikke selv og har aldri gjort det. Men, jeg stiller meg likevel positiv til hasj så lenge man klarer å kontrollere inntaket, og leve ett normalt liv på samme måten som personer som konsumerer alkohol.
Sist endret av Waffaz; 12. april 2010 kl. 10:28.
Jeg ble avhengig, vel, helt til jeg slutta å putte tobakk oppi bongen og kun røyka reint. Nå tar jeg pauser når jeg ønsker det, så lenge jeg vil
- Det er en egenskap ved stoffet jeg syns er kjekk, eller er det kanskje bare kroppen min som er kontrollerbar

Jeg håper dem avkriminaliserer cannabis, om dem lovliggjør det driter jeg i, jeg bruker det om jeg får lov eller ei, føler meg ikke som en kjeltring pga bruket og jeg er takknemlig for at jeg selv har kontroll over inntaket. Men hadde vært fint å slippe å bli satt i kriminell-båsen.

Først lærer vi hva dømme er, så at det er stygt og at vi ikke må gjøre det, og likevel dømmer vi. Masse dårlige mødre der ute hehe :P
Sitat av Parasitic Vis innlegg
En grunn til at mange tror at hasj er så avhengighetsskapende kan vel være at enkelte dealere smører hasjen med kokain ellerno og selger det på elva. og når kidsa som ikke har noen å skaffe av, hva gjør de da? Jo de går på elva og leter etter noe å røyke og da blir dem jo avhengig av kokainen, og da tror uvitende folk at man blir avhengig av det.

Dette er kun noe jeg har hørt om, så kan ikke komme med noen kilder ellerno.
Vis hele sitatet...
Hvilken dealer har lyst til å bruke masse spenn på å pensle bønna med cola for så å selge den for en hundrings langs elva?
Til eget bruk er noe annet
Fikk selv propaganda skjennepreken av NAMI læreren min i ungdomsskolen. Han hevdet det drepte hjerneceller, og det STO FAKTISK I LÆREBOKA. Minner meg litt om Nazi skolebøkene under 2. verdenskrig - annet motiv, men samme effekt. Er glad jeg fant ut av FAKTA. Er skammelig at vi lever i en såkalt "opplyst" tid, men vi får slik propaganda dyttet inn i hodet, korket ned med skam, skremsel, og stigmatisering...
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Fikk selv propaganda skjennepreken av NAMI læreren min i ungdomsskolen. Han hevdet det drepte hjerneceller, og det STO FAKTISK I LÆREBOKA. Minner meg litt om Nazi skolebøkene under 2. verdenskrig - annet motiv, men samme effekt. Er glad jeg fant ut av FAKTA. Er skammelig at vi lever i en såkalt "opplyst" tid, men vi får slik propaganda dyttet inn i hodet, korket ned med skam, skremsel, og stigmatisering...
Vis hele sitatet...
Jeg har ingenting i mot cannabis, men er du helt sikker på at det ikke dreper hjerneceller? Er det blitt forska på? Jeg synes å ha lest at cannabis gjør at hjernecellene "sovner", men ikke dør - noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Som noen sa overfor, man trenger ikke ha mye mellom øra for å skjønne at røyk generelt (hvorvidt det er tobakk, fra bål eller hasj) er skadelig for lungene. Alkohol dreper også hjerneceller, å slå hodet mot en vegg dreper hjerneceller. Hvordan kan du påstå at hasj ikke gjør det? Jeg bare lurer om det er konkret bevist at det ikke gjør det, om dette er forsket på? Har som sagt ingenting i mot hasj, synes det er sinnsykt stigmatisert i samfunnet, men når folk argumenterer virker det som de argumenterer på det ekstreme på begge sider. Altså, det er nesten:

"hvis man begynner med hasj kommer man til å bli junkie for resten av livet og dø en grusom og smertefull død"

eller

"hasj er HUNDRE PROSENT ufarlig".

Det er vel mulig å se realistisk på det?
Sitat av Fuckman Vis innlegg
Millioner av mennesker har mistet livet pga alkohol og tobakk opp gjennom tidene. Ingen har noensinne dokumentert et dødsfall pga cannabis. Noensinne!
Vis hele sitatet...
Hmz, ikke helt sant... Skal vistnok sies at dette var et ganske ekstremt tilfelle, men det er tross alt ett eneste dødsfall, hvis man skal se det i forhold til noe annet, så dør 50 mennesker årlig i USA av kulepenner.

http://www.timesonline.co.uk/tol/new...icle999100.ece

http://cannabis.net/uk/mortality.html
Sitat av ReOB Vis innlegg
Hmz, ikke helt sant... Skal vistnok sies at dette var et ganske ekstremt tilfelle, men det er tross alt ett eneste dødsfall, hvis man skal se det i forhold til noe annet, så dør 50 mennesker årlig i USA av kulepenner.

http://www.timesonline.co.uk/tol/new...icle999100.ece

http://cannabis.net/uk/mortality.html
Vis hele sitatet...
Dette syns jeg virker suspekt. Med mindre noen gang bevise at det var virkestoffer i cannabis som direkte forårsaket dødsfallet nekter jeg å tro på det. Det kan da ha vært hva som helst!

Denne kommentaren syns jeg tar kaka i usaklighet:

Philip Guy, a lecturer in addictions at the University of Hull, said that “cannabis has changed. Nowadays it is a lot stronger than it used to be. It is not the nice hippy drug it once was. It is a distinct possibility that someone could die from extreme toxicity.”

Hvorfor skulle cannabis vært noe dødligere bare pga. at mengden med virkestoff har økt med noen få prosent med årene? Det finnes da mange som spiste og røyket STORE mengder cannabis før også!