Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1406
Jeg kjøpte en pc til å game på, på finn for ca 2 år siden og har
lyst til å oppgradere, men kan absolutt INGENTING om hardware
så håper noen kunne gitt noen tips til hva jeg kan putte inn/bytte ut i kabinettet.

Den kjører det meste av spill, men sliter litt noen ganger.
Maskinen takler Arma 3 på standard grafikk, noe som holder lenge for meg
Men synes det er på tide å oppgradere noe.

(Holder dette til info?)

Kabinettet jeg har

Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Vil helst vite hva slags strømforsyning og hovedkort du har, men ut i fra det jeg ser er det bare å skrape den å kjøpe en ny en. Både prosessoren og skjermkortet er så ut datert at det må byttes, i tillegg tviler jeg på at hovedkortet ditt har oppgraderings muligheter for en nyere prosessor. Det eneste som kan være verdt og ta vare på er kabinettet og RAM-brikkene.
Sist endret av TheDarkOne; 20. august 2013 kl. 22:56.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du kjøpte en 10år gammel maskin for to år siden? Kast den.
ESM
Lazy Generation
Ville ikke oppgradert. Enten fortsett og bruk til den virkelig suger, eller kjøp helt ny. PSU og Kabinett kan KANSKJE brukes videre
Sist endret av ESM; 21. august 2013 kl. 09:41.
"Intel Pentium III, også kalt Pentium III, var en 32-bit sjette-generasjons x86 mikroprosessor, som ble lansert av Intel den 26. februar 1999. Med sine 9,5 millioner transistorer, var dette en forbedret utgave av Pentium II som hadde 7,5 millioner transistorer. I 2000 og 2003 ble den erstattet av henholdsvis Pentium 4 og Pentium M."

-Wikipedia.


Så, du har kjøpt en PC for 2 år siden, med en prosessor fra 1999-2000 tallet en gang?
Var overskriften: "RÅ GAMING PC! DRAR ALT PÅ 400FPS!! BILLIG!" ?


Over til det mer seriøse: Skrap den, og kjøp en ny PC til ca. 6-7k og putt i det kabinettet du har fra før. Jeg har selv akkurat bestilt en skikkelig budsjettgamer. Havna på 5.500, uten kabinett og strømforsyning dog.
Sant det AtX sier. Hardwaren er flere generasjoner (maskinvaregenerasjoner) gammel, og vil ikke kunne oppgraderes med det som er tilgjengelig på markedet i dag.

Kabinettet kan nok brukes videre, ettersom det er ATX-standarden (ikke bland med nicket ) som fremdeles er gjeldende her. Du trenger sannsynligvis hovedkort, prosessor, minne og skjermkort. PSU er nok også nødvendig, ettersom eldre strømforsyninger ikke har 6/8-pins plugger som du trenger på moderne hovedkort/skjermkort. Det er også mulig du må investere i ny harddisk og optisk-enhet (dvd-spiller) hvis de du har i dag bruker IDE-kabler (bred kabel, type 5cm eller noe sånt som går til hovedkortet).

Hvis du plukker litt komponenter kan du få en helt grei PC for rundt 5-6000. Det finnes mange tråder på forumet om dette allerede. Anbefaler at du tar et lite søk, eller ser i samletråden for gamingpcer
Du må ihvertfall passe på en ting jeg brente meg på. Pass på at CPU-en du kjøper er kompatibel med hovedkortet. Selv om det står at CPU-en er støttet kan det hende du må ha en nyere BIOS-versjon for å få den til å fungere.
Fyren har en Core 2 Duo på 3GHz, ikke en Pentium 3.

Er bare noen tilbakestående programmer som ikke har særlig gode hardware-databaser.

Kjøp et nytt skjermkort og en SSD.
Sist endret av Goophy; 21. august 2013 kl. 10:49.
comatose's Avatar
Trådstarter
25 5
Som goofy sier, så er det en Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz, 2999 MHz. fant jeg ut av.

Men jeg har forstått rett så er denne også gammel.
Glemte jo også å nevne at jeg lever på et stramt budsjett, så å punge ut 6-7 tusen Kr omgangen er uaktuelt.
Derfor jeg ville oppgradere del for del, alt ettersom.

Men takk for tips!
Skal se på ssd og evt skjermkort først.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Skjermkort hjelper hvis du vil ha bedre ytelse i spill. SSD er tingen om du vil hele maskina skal gå raskere.
"beist"?? haha, "rotte" hadde vel vært en bedre beskrivelse. Du får nok mest ut av pengene ved å kjøpe nytt, kan f.eks beholde kabinett.
Hwmonitor kan gi en enkel oversikt over hvilke deler du har og temperaturer.
Overklokk den til 4.5. bare å kjøpe seg en bedre kjøler først til 775 socket

Ny ssd så har du ny pc som takler videoredigering og photoshop mye bedre
End of Life. Resirkuler maskinen til maskin for nettbank - Installer Linux og øk sikkerheten.
Vær kreativ - let etter ukurant hardware - f.eks en laptop med defekt skjerm/utslitt batteri/ødelagt tastatur.
Gjør den om til en prisgunstig stasjonær maskin. Hvis du kjøper noe brukt som kan kjøre Win 7 så går du neppe helt galt.
Noen deler kan du kjøpe brukt på finn.no - andre deler kan du kjøpe på tilbud. Dette krever at du har peiling, noe du kan skaffe deg. Alternativt må du finne venner/bekjente som kan.