Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2292
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er buprenorfin begge deler, men temgesic er satt sammen på en litt annen måte. Det heter buprenorfinklorid eller noe sånnt.

Noen med erfaringer om åssen man må dosere osv? Har toleranse på 3-4 mg subutex, men merker ikke stor forskjell om jeg tar 1 mg eller 20 mg av og til. Har kommet over en mengde temgesic, og vet de har litt annen halveringstid og virkning selvom det er basicly det same.

Noen som vil dele erfaringer? Hvor ofte/mye man burde ta osv? Er det best å ta i nesa?
Viss du har toleranse på subutex fra før er det ingen poeng i å ta Temgesic. For å få i deg 4 mg subutex må du ta 20 (!) 0,2 mg eller 10 0,4 mg temmere. Så du ser vel selv da hvor poengløst det er?

Kan du vise til kilde som sier at det er ulik halveringstid på subutex og Temgesic? Det er nøyaktig samme virkningsstoff. Rus effekten er også helt lik, det er ihvertfall min erfaring.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det er to forskjellige virkestoffer, selvom det er veldig likt. Subutex inneholder buprenorfin, og temgesic inneholder Buprenorfinhydroklorid. Det er en kjent sak i rusmiljøet at temegesic er å foretrekke fremfor subutex. De snakker om en annen ro man får på temgesic. Jeg vet ikke helt derfor jeg spør her. MEn jeg tenker ikke å holde meg på 4 mg, holder på å få ned toleransen nå ved å ta 0,4-0,8 mg temgesic daglig istedenfor 4 mg subutex. foreløpig merker jeg ikke abstinens eller ubehag.
Lurer bare på hva andre har av erfaringer på dette
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er to forskjellige virkestoffer, selvom det er veldig likt. Subutex inneholder buprenorfin, og temgesic inneholder Buprenorfinhydroklorid. Det er en kjent sak i rusmiljøet at temegesic er å foretrekke fremfor subutex. De snakker om en annen ro man får på temgesic. Jeg vet ikke helt derfor jeg spør her. MEn jeg tenker ikke å holde meg på 4 mg, holder på å få ned toleransen nå ved å ta 0,4-0,8 mg temgesic daglig istedenfor 4 mg subutex. foreløpig merker jeg ikke abstinens eller ubehag.
Lurer bare på hva andre har av erfaringer på dette
Vis hele sitatet...
Har vært i rusmiljø i mange år og det er ikke en kjent sak at temmere funker bedre enn subutex
Subutex er mye mer potent en Temgesic og er derfor mer ettertraktet. Har du først begynt på sub og er oppi i 4-8 mg per dose er det ingen som løper rundt å spør etter temmere. Det blir for dyrt og upraktisk med de dosene man da måtte innta for å få tilsvarende effekt.

Det er heller ikke riktig at det er to forskjellige virkestoffer, virkestoffet er buprenorphin i begge.

Men dersom du bruker det for å trappe ned er det jo en fin løsning fordi det er lettere å innta mindre doser av buprenorphin enn om du skulle gjort dette med subutex.

https://www.felleskatalogen.no/m/med...-sandoz-580062

Viss du går inn her og leser i felleskatalogen om buprenorfin så står det at det inneholder : " buprenorfin ( som buprenorfinhydroklorid)"

Altså ifølge felleskatalogen er disse to nøyaktig det samme.

Hydroklorid er en saltsyre som blir tilsatt en rekke legemidler for å gjøre de, blant annet, mer oppløselig i vann. Det er ikke et virkestoff i seg selv.

Så teorien om at det er to forskjellige virkestoffer må du nok bare skrinlegge en gang for alle.

Men lykke til med nedtrapping !
Sist endret av Junkhead; 5. oktober 2019 kl. 22:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
temgesic virker litt raskere og har visst en mye kortere halveringstid - i følge min lege virker det noe annerledes, men jegv finner ikke noen dokumentasjon på dette. Men har hørt mye i rusmiljø at temgesic er bedre og lurer på om andre kan forklare hvorfor?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
temgesic virker litt raskere og har visst en mye kortere halveringstid - i følge min lege virker det noe annerledes, men jegv finner ikke noen dokumentasjon på dette. Men har hørt mye i rusmiljø at temgesic er bedre og lurer på om andre kan forklare hvorfor?
Vis hele sitatet...
Å herregud, les nå overalt på internett..felleskatalogen osv. Der står det svart på hvitt , det er nøyaktig det samme virkestoffet, samme halveringstid og alt. Det er en grunn til at du ikke finner dokumentasjon på teorien din og det er fordi den er FEIL!

Jezzus
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det står at temgesic kan taes hver fjerde time ved behov, det må vel bety at effekten avtar? Subutex trenger man jo ikke ta mer av før det har gått halvannet døgn
Hvor leser du det? Det står hver 6-8 time i felleskatalogen. Grunnen til at Temgesic kan administreres flere ganger til dagen er pga av det lave innholdet av buprenorfin kontra det som er i subutex. Halveringstid på buprenorfin er 5 timer, men er ikke utav kroppen før etter 25 timer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Temgesic er buprenorfinhydoklorid. Altså buprenorphine tilsatt hydeoklorid et (saltstoff) tilsettnings stoff. Det har ikke noe virkning i seg annet en å fylle ut pillen.

For meg som er i LAR å går på 24mg subutex pr døgn. Så ville ikke en temgesic ha no effekt. Grunnen til det er at i lar er man satt på ei høydose behandling.

Du er stabilisert på en såpass høy dose at om du tar mer vil du ikke få mer virkning.

Buprenorphine er mye mer potent i små doser en store doser!

Har du ikke brukt subotex før blir du grise rusa av 0.5mg

Temgesic er lavdose tabbeleter av subutex.

Subotex er høy dose preperater.

Jeg kan skyte 24mg subotex en dag. Neste dag kan jeg skyte 48mg å jeg vil ikke bli noe mer rusa. Du når et tak hvor reseptorene er full.

Jeg kan få mer virkning om jeg stabiliserer meg på eks 12mg. Skyter laver doser
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Ex-opiat Vis innlegg
Temgesic er buprenorfinhydoklorid. Altså buprenorphine tilsatt hydeoklorid et (saltstoff) tilsettnings stoff. Det har ikke noe virkning i seg annet en å fylle ut pillen.

For meg som er i LAR å går på 24mg subutex pr døgn. Så ville ikke en temgesic ha no effekt. Grunnen til det er at i lar er man satt på ei høydose behandling.

Du er stabilisert på en såpass høy dose at om du tar mer vil du ikke få mer virkning.

Buprenorphine er mye mer potent i små doser en store doser!

Har du ikke brukt subotex før blir du grise rusa av 0.5mg

Temgesic er lavdose tabbeleter av subutex.

Subotex er høy dose preperater.

Jeg kan skyte 24mg subotex en dag. Neste dag kan jeg skyte 48mg å jeg vil ikke bli noe mer rusa. Du når et tak hvor reseptorene er full.

Jeg kan få mer virkning om jeg stabiliserer meg på eks 12mg. Skyter laver doser
Vis hele sitatet...
hvorfor skyter du? LOL
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Hvor leser du det? Det står hver 6-8 time i felleskatalogen. Grunnen til at Temgesic kan administreres flere ganger til dagen er pga av det lave innholdet av buprenorfin kontra det som er i subutex. Halveringstid på buprenorfin er 5 timer, men er ikke utav kroppen før etter 25 timer.
Vis hele sitatet...


Det er ikke ute av kroppen etter 25 timer.. i begynnelsen når jeg tok det kunne jeg være rusa i halvannet døgn av 1 mg.. tror det tar en stund før det er ute av kroppen
Temgesic for å gå av sub er absolutt å anbefale. Ellers ville jeg droppa det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hvorfor skyter du? LOL
Vis hele sitatet...
Jeg skyter en gang blandt får å få litt mer funk å bli stein. Har vært i LAR i 5år å medisinen har ikke samme effekt som den engang hadde. Så med en smell avatil så får jeg litt funk