Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 979
Jeg har snakket med noen venner av meg om webprogrammering i det siste.

Han ene programmerer (jobb) i Coldfusion. han andre sa "fysj" da jeg fortalte det :P

Er Coldfusion et programmeringsspråk som er "sett ned på"? hvor mye blir det brukt?
Ut ifra denne lista så er Coldfusion godt under midt på treet. Jeg har vært innom et par norske foraer for programmering og har forsatt kun oppdaget én som har bedrevet coldfusion aktivt. Så jeg har ikke akkurat noe inntrykk av at det norske miljøet er så utrolig stort.
Sist endret av Produck; 18. oktober 2010 kl. 22:10.
Sitat av Produck Vis innlegg
Ut ifra denne lista så er Coldfusion godt under midt på treet. Jeg har vært innom et par norske foraer for programmering og har forsatt kun oppdaget én som har bedrevet coldfusion aktivt. Så jeg har ikke akkurat noe inntrykk av at det norske miljøet er så utrolig stort.
Vis hele sitatet...
kanskje det er kameraten min du oppdaget? :P hehe

men takk for svar
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Så vidt jeg kan se er ColdFusion kommersielt fra adobe. PHP er open-source.
PHP kan kjøres på de fleste plattformer, og er veldig vanlig sammen med apache som også er åpen kildekode.
Dermed er det enklere å komme i gang med PHP, og derfor vil jeg tro at det er mer populært.
Det er jo også forskjell på hvordan/hva forskjellige språk brukes til. Personlig har jeg ikke kjennskap til coldfusion i det hele tatt, og er absolutt ikke noen programmerer, men noe egner seg jo bedre til større prosjekter enn til mindre (og motsatt), og større prosjekter er det gjerne et mye mindre antall av enn mindre prosjekter. Dermed vil det helt naturlig være mye færre prosjekter som bruker språk som egner seg til "store" prosjekter enn "små", uten at det på noen som helst måte betyr at det ene språket er "bedre" enn det andre. De er bare forskjellige, og har forskjellige bruksområder.
php og python får stort sett gjort det jeg ønsker å gjøre, noen ganger må jeg ty til c/pp

Men nå kommer jeg nok aldri til å ta del i et lisensiert språk/miljø.
Sist endret av fxxked; 20. oktober 2010 kl. 15:23.
FaceBook, MySpace, Google, YouTube og de fleste andre store aktørerer kjører sine løsninger på PHP. Nuff said...
Sitat av djxfade Vis innlegg
FaceBook, MySpace, Google, YouTube og de fleste andre store aktørerer kjører sine løsninger på PHP. Nuff said...
Vis hele sitatet...
Stackoverflow server 60millioner pageviews på 5 servere, Digg server 200millioner pageviews på 500 servere. Digg bruker php/mysql, Stackoverflow asp.net/mssql.

Poenget er at det finnes eksempler på både det ene og det andre, php er ikke svaret på livet,universet og alt det andre (ei heller er coldfusion det). Akkurat som det ikke finnes EN teori som forener alt i fysikk finnes det ikke ETT programmeringsspråk som passer best til alt. Å peke på at 4 store aktører (og samtidig hevde at de fleste andre store bruker det samme uten å ha noe som helst belegg for påstanden) er et ubrukelig argument

Coldfusion er ikke crap, det er bare mindre utbredt enn PHP.
Sitat av djxfade Vis innlegg
FaceBook, MySpace, Google, YouTube og de fleste andre store aktørerer kjører sine løsninger på PHP. Nuff said...
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/ColdFusion#Main_features

Og Cisco, eBay, McAfee, Symantec osv. kjører Coldfusion.

Bare fordi PHP er mer utbredt, kan man ikke si at det er noe bedre enn ColdFusion.
Sist endret av pinkrabbitz; 20. oktober 2010 kl. 17:27.