Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1687
Heisann...
Gikk i knipa med å kjøpe CXM strømforsyning, etter å bli talt og overtalt til å kjøre EVGA, men var et hurtig kjøp og tenkte ikke så mye på det...

Satt sammen pcn, akkurat slikt jeg har gjort i alle år, pcn fynka fint og jeg lastet ned alle drivere og programmer jeg trengte. Etterhvert lastet jeg ned Rocketleague, for å prøve kjapt hvordan pcn fungerte ingame. Pcn slo seg av sekundet etter jeg trykte på play knappen, etterpå luktet det svidd.
Pcn skrur seg nå på i 0.5sek fra jeg trykket på - på knappen, deretter stopper. For å få det samme til må enten strømkabelen ut eller av og på knappen på PSU'en switches.
Noen tanker? Dårlig ordforlagt, skriver i sorg.

i5 6500
MSI 970
MSI B150 Gaming M3
Corsair CX850M
INWIN Grone
Samsung EVO 250gb
HDD bla bla bla

Koblet nettopp ifra hverandre en gammel 500W Silver opplegg, fikk igang HK og CPU, tørr ikke å koble til mer ettersom den er gammel og gjerne litt lite Watt. Låner en 750W av en kompis imorgen for så å returnere den gamle.

Men hvorfor skjer dette? Jeg mener, om CX har fått fårlig reviews, eller corsair i seg selv med Strømforsyninger, hvorfor skjerper de seg ikke? Om CX PSU'er har så høy sannsynlighet for å være defekt som folk sier flest?
Sist endret av Blixus; 29. desember 2015 kl. 23:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det her er ikke ment som ett spark i baken på den som allerede ligger nede, men heller litt sannhet selv om den kan være brutal

Hvorfor skal de skjerpe seg når folk like vel kjøper psu'ene bare fordi det står Corsair på de? Mener, selv om de blir advart om dårlige strømforsyninger går de like vel ut å handler akkurat den de har blitt advart om å ikke kjøpe. Det er vel en god del CX strømforsyninger der folk ikke har problemer i det hele tatt men det vil ikke si at strømforsyningen oser av kvalitet av den grunn. Det er ett dårlig produkt som har en dyr pris, om en ser vekk fra div "tilbud".
Komplett sine maskiner har så å si blitt levert med disse som standard over en lang periode. Komplett får jo disse til en rimeligere penge og selger de til en dyr penge. Veldig sjeldent det drar med seg andre dyre komponenter i maskinen men det kan skje. Inntjeningen på "skrotet" som selges, her er det selvfølgelig CX det siktes til, er vel høyere enn utgiftene de har på de totalt? Så lenge det er mange som kjøper de hvorfor skal de da slutte å selge varen?

Selv kjøper jeg ikke en vare bare pga at den er stemplet med Corsair, Asus eller hva det enn måtte være.
Joda sant som du sier. Hadde jeg selv satt meg inn i sittuasjonen hadde jeg aldri klart det. At et produkt man har brukt god tid på å konstruere og lage får dårlig kritikk? Jeg mener, de går selvfølgelig i kraftig pluss.
Merke har stort sett ingenting å si, noen lager transistorer (etc) som er inni psu'en osv.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Det er ikke høykvalitets PSUer, men dette skal samtidig ikke skje. Sannsynligvis har du fått en defekt PSU.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det er ikke høykvalitets PSUer, men dette skal samtidig ikke skje. Sannsynligvis har du fått en defekt PSU.
Vis hele sitatet...
Det komplett sa til sitt forsvar
Sender den sannsynlig inn iløpet av morgendagen, og håper på ny. Låner en strømforsyning fra en kompis akkurat nå, og alt fungerer flott
Sitat av Blixus Vis innlegg
Merke har stort sett ingenting å si, noen lager transistorer (etc) som er inni psu'en osv.
Vis hele sitatet...
Som sluttprodukt blir det til ett merke og enkelte henger seg opp i merker. Er det stemplet Corsair eller Asus utenpå tar mange forgitt at det er kvalitet. Det er noe som ikke trenger å stemme. Viktigere at det heller fokuseres på produktet som selges, og ikke merke

Godt er det om du ikke er opphengt i merke og håper du lærte litt av denne erfaringen

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det er ikke høykvalitets PSUer, men dette skal samtidig ikke skje. Sannsynligvis har du fått en defekt PSU.
Vis hele sitatet...
Nei, det skal ikke skje. Det kan skje noe med alle og enhver strømforsyning, selvfølgelig. Det er bare det at når en kjøper seg en CX strømforsyning øker sjansen betraktelig for at noe slikt hender. Skjer det noe, så er det stort sett med akkurat den typen psu det skjer med.

Men det er nå snart nyttårsaften, for de som vil ha smell og lysglimt etterfulgt av røyk så anbefales CX serien på det sterkeste
Det er det eneste jeg anbefaler den strømforsyningen til.. Men den pleier å gjøre det bra der.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Nå skal det sies at jeg selv har en CX750M Har dog ikke hatt noen problemer så langt Forhåpentligvis slipper jeg det også.
Sitat av sweem Vis innlegg
Som sluttprodukt blir det til ett merke og enkelte henger seg opp i merker. Er det stemplet Corsair eller Asus utenpå tar mange forgitt at det er kvalitet. Det er noe som ikke trenger å stemme. Viktigere at det heller fokuseres på produktet som selges, og ikke merke

Godt er det om du ikke er opphengt i merke og håper du lærte litt av denne erfaringen



Nei, det skal ikke skje. Det kan skje noe med alle og enhver strømforsyning, selvfølgelig. Det er bare det at når en kjøper seg en CX strømforsyning øker sjansen betraktelig for at noe slikt hender. Skjer det noe, så er det stort sett med akkurat den typen psu det skjer med.

Men det er nå snart nyttårsaften, for de som vil ha smell og lysglimt etterfulgt av røyk så anbefales CX serien på det sterkeste
Det er det eneste jeg anbefaler den strømforsyningen til.. Men den pleier å gjøre det bra der.
Vis hele sitatet...
Lærte forsåvidt mer fra denne opplevelsen ja, visste dog fra før at merker er bare utseende, mens det er inni som teller Var som sagt et hurtig kjøp, hadde penger, tenkte ikke så mye og poof der var pcn på døra.
Fra nå av er de EVGA det skal gå i tenker jeg

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Nå skal det sies at jeg selv har en CX750M Har dog ikke hatt noen problemer så langt Forhåpentligvis slipper jeg det også.
Vis hele sitatet...
Jesjes, hadde CX750M på min forrige pc som jeg nylig solgte. Fungerte i 3 stolte år og hadde aldri problemer, men folk har flaks iblant også
Sist endret av Blixus; 31. desember 2015 kl. 01:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Blixus Vis innlegg
Lærte forsåvidt mer fra denne opplevelsen ja, visste dog fra før at merker er bare utseende, mens det er inni som teller Var som sagt et hurtig kjøp, hadde penger, tenkte ikke så mye og poof der var pcn på døra.
Fra nå av er de EVGA det skal gå i tenker jeg



Jesjes, hadde CX750M på min forrige pc som jeg nylig solgte. Fungerte i 3 stolte år og hadde aldri problemer, men folk har flaks iblant også
Vis hele sitatet...
Vurderer jo dog å kjøpe en mer kvalitets PSU. Men samtidig er det jo det at jeg har ikke hatt noen problemer så å bruke nesten 2k på en god en frister ikke mest for øyeblikket heller. V750S serien skal vist være veldig god kvalitet på dog.
Sist endret av Quakecry; 31. desember 2015 kl. 01:30.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Vurderer jo dog å kjøpe en mer kvalitets PSU. Men samtidig er det jo det at jeg har ikke hatt noen problemer så å bruke nesten 2k på en god en frister ikke mest for øyeblikket heller. V750S serien skal vist være veldig god kvalitet på dog.
Vis hele sitatet...
EVGA sine 750W koster jo bare 1200,- spenn CA.
Men igjen om du kjøper ny tenker du vel mer WATT i tillegg?

Trenger ikke å kjøpe ny med mindre du skal kjøpe nytt setup/oppgradere pcn. Heller bruke PSU'en til den ikke står mer
Sitat av Blixus Vis innlegg
Lærte forsåvidt mer fra denne opplevelsen ja, visste dog fra før at merker er bare utseende, mens det er inni som teller
Fra nå av er de EVGA det skal gå i tenker jeg
Vis hele sitatet...
Nå skal det nevnes at corsair har flere "merker" i PSU rekken sin som CX, RM, HX, AX osv... Alle de har ulike OEM'er som lager PSU'ene for Corsair. CX-serien er "entry-level" i PSU-rekken til corsair og er ment for enkle builds og arbeidsstasjoner. Med andre ord er CX-serien nederst i "rank" og kvaliteten blir deretter.

AX serien (uten I) som ligger øverst i rekken blir produsert av Seasonic, som er regnet som en av de beste når det kommer til kvalitet osv. Poenget er da at jeg mener du ikke skal avstå fra Corsair sine PSU'er pga opplevelsen din nå
Sitat av Blixus Vis innlegg
Men igjen om du kjøper ny tenker du vel mer WATT i tillegg?
Vis hele sitatet...
Har en 850W. Har også 5930k og ett skikkelig low end skjermkort. Kommer an på hvor mange W en virkelig trenger. Hadde ikke slitt med å ha 5930k og gtx 980 ti SLI på den, det uten å være nervøs i det hele tatt. Strømtrekket på skjermkort har gått ned i forhold til tidligere og med mindre en har tenkt til å ha 2 veldig high-end skjermkort spiller ikke W så stor rolle.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Har en 850W. Har også 5930k og ett skikkelig low end skjermkort. Kommer an på hvor mange W en virkelig trenger. Hadde ikke slitt med å ha 5930k og gtx 980 ti SLI på den, det uten å være nervøs i det hele tatt. Strømtrekket på skjermkort har gått ned i forhold til tidligere og med mindre en har tenkt til å ha 2 veldig high-end skjermkort spiller ikke W så stor rolle.
Vis hele sitatet...
Yepp, 600-750W er alt man trenger om man skal kjøre et singel skjermkort, ny generasjons cpu (stock), etc. Skal du trenge 850-1200 så skal du ha SLI, Overclocking etc. Komponentene trekker jo tross alt mindre og mindre strøm jo høyere i generasjonene du kommer.