Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 8131
Jeg har en lege som hjalp meg mye med behandling min.
Etter at nå ønsker jeg å gi ham en gave på bursdagen hans. For å vise min takknemlighet.
Jeg har med ham normalt "lege - pasient" forholdet bare, ikkje en venn, men skal måte ham ofte, jevnlig gjennom hele livet, på grunn av behandlingen.
Vil gi i gave det som selv liker veldig godt, Hennessy V.S.O.P.
Ville ikke det bli sett på som en bestikkelse, vil bli sett normalt i en norsk kultur?

Hallo von meinem russischen Wurzeln.
Helsepersonell skal ikke ta imot gaver fra pasienter.

Helsepersonelloven kapittel 2, §9
Kjøp heller ett takkekort der du skriver hvor høyt du setter pris på jobben han gjør og hjelpa du får
Det blir ikke sett på som normalt, ikke i min krets! Tror du han gir deg gave, eller at han gir det noe som helst oppmerksomhet på din bursdag? Hvorfor skulle du gjøre det tilbake, bare fordi han har gjort jobben sin?

Det blir nok ikke sett på som en bestikkelse, bare en smule rart.
Hahahahah, tusen takk for hjelp folkens. Spasibo
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Helsepersonell skal ikke ta imot gaver fra pasienter.

Helsepersonelloven kapittel 2, §9
Vis hele sitatet...

Sitat av Helsepersonelloven kapittel 2, §9
Helsepersonell må verken på egne eller andres vegne motta gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse som er egnet til å påvirke helsepersonells tjenestlige handlinger på en utilbørlig måte.
Helsepersonell må heller ikke motta fra pasient eller bruker gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse som har mer enn en ubetydelig verdi.
Vis hele sitatet...
Så OP kan gi en gave om den ikke har mer en ubetydelig verdi, i følge legeforeningen ble "ubetydelig verdi" satt til 1000kr i forskrift i 1998, men kan fravikes begge veier.

På samme link jeg sendte skriver også legeforeningen at det KAN omfattes av forbudet hvis en senil dement pasient gir legen 800kr. Utifra det tror jeg at man skal kunne gi en 500 kroners cognac uten at legen havner i problemer, spesielt når de treffes ofte og anledningen er legens bursdag.
Sist endret av BaconWeed; 20. januar 2016 kl. 08:14.
Sitat av shisha-misha Vis innlegg
Jeg har en lege som hjalp meg mye med behandling min.
Etter at nå ønsker jeg å gi ham en gave på bursdagen hans. For å vise min takknemlighet.
Jeg har med ham normalt "lege - pasient" forholdet bare, ikkje en venn, men skal måte ham ofte, jevnlig gjennom hele livet, på grunn av behandlingen.
Vil gi i gave det som selv liker veldig godt, Hennessy V.S.O.P.
Ville ikke det bli sett på som en bestikkelse, vil bli sett normalt i en norsk kultur?

Hallo von meinem russischen Wurzeln.
Vis hele sitatet...
jeg synes du skal gi han gaven for å vise din takknemlighet hvis du har lyst til det. det vil ikke bli sett på som bestikkelse men legen din vil nok bli veldig overasket og han vil nok kanskje sette mer pris på det enn det, "tusen takk" han gir deg. det vil kanskje gi han ekstra motivasjon til å gjøre jobben sin ennå bedre og på den måten hjelper du kanskje andre også , mye kanskje her, men det er ikke noe negativt som kan skje (med mindre han drikker hele flasken på en gang)
Sier meg enig med Gotta_love_dmt; et fint takkekort hadde vært på sin plass. Det hadde legen sikkert satt pris på. Alle liker å høre at man har gjort en god jobb, uansett yrke.
Synes kanskje det blir litt merkelig å gi alkohol i gave til en lege. Burde ikke være det, men..
Enig i at et takkekort av noe slag er veien å gå. Ikke fordi det ville vært rart å gi han noe "større", men fordi et kort med noen velskrevne ord ofte har større sentimental verdi en noe annet.
Jeg kan bare se tilbake på tidligere julekvelder, hvor den gaven som frembragte flest følelser ikke var den dyreste og flotteste, men et hjemmelaget julekort.
Da jeg var i praksis ved en stor kirurgisk avdeling,før jeg ble sykepleier, kom jeg opp i denne problemstillingen selv noen ganger. Det var en helt klar regel om at ikke var lov å ta i mot noen form for gaver fra pasientene. En gang var det en gammel dame som var så fornøyd med pleien jeg ga henne.De andre på teamet syntes hun var vanskelig og krevende, så jeg tok mg mest av henne Hun ville gi meg et par øredobber, men jeg sa at jeg dessverre ikke kunne ta i mot siden hun var pasient og jeg var i praksis der. En stund etter at hun var utskrevet kom hun og ga meg øredobbene, hun sa,"nå er jeg ikke pasient lenger, så nå kan du ta i mot". Jeg legger til at det ikke var en dyr eller kostbar gave.
Klem fra Betty
Jeg ga gave til legen for et år siden. Hun sa ikke noe på det, men takka. I år fikk jeg faktisk et kort fra henne, men jeg tenkte ikke på gave i år.
Bruk sunn fornuft.
I juletider får helsepersonell mange gaver i form av konfektesker o.l.
De settes som regel på pauserommet så alle kan nyte en liten sjokoladebit til kaffen.
Men, hovedregel er som nevnt tidligere at helsepersonell ikke kan ta imot gaver av større verdi.
Jeg synes allikevel at det bør være rimelig problemfritt å kjøpe en flaske med noe godt drikke til legen din, eller en eske med sjokolade.
Jeg hadde en fastlege tidligere, var svært fornøyd med henne, denne tråden får meg til å sende henne en blomsterbukett fordi jeg satte stor pris på den jobben hun gjorde.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Jeg hadde en fastlege tidligere, var svært fornøyd med henne, denne tråden får meg til å sende henne en blomsterbukett fordi jeg satte stor pris på den jobben hun gjorde.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
gode gjerninger eller tanker skaper gode gjerninger og tanker
Hvis du er oppriktig fornøyd med behandlingen han har gitt deg så ser jeg på det som en selvfølge at du bør _få lov_ til å gi han en gave!

Tror de fleste leger skjønner om de får en gave pga. om pasienten er fornøyd eller om det er en "bestikkelse". Kjør på!
Bare gi han gaven anonymt? Bør jo ikke være noen forskjell for deg om han vet at DU er fornøyd, eller om han tror at noen eller ALLE er fornøyde...

Jeg får gaver fra foreldre i barnehgaen innimellom, og det syns jeg er veldig ubehaglig.. Føler nesten jeg må være ekstra kjip mot deres unger for å forsikre meg om at jeg ikke gjør det motsatte for en lysestake og en pakke med kjeks

Er legen din høflig sier han nok nei 3 ganger før han tar den imot uansett.. Det er ubehaglig for dere begge..

Jeg syns iallefall den typen gaver bør være anonyme...
Hadde jeg vært lege og fått drikke i gave av en pasient hadde jeg vært såpass skeptisk at jeg ikke hadde drukket det, men kan hende det bare er meg som tenker slik.

Min bestemor lå på sykehjem. Var voldsomt imponert over servicen der. De disket opp med det meste når jeg var innom og det var jeg ganske så ofte. Spesielt en god pleier synes jeg fortjente å høre at hun ble satt pris på. Kunne ikke bare gi kun til henne, men skrev ett kort hvor jeg takket for fantastisk behandling og service, det la jeg oppi en blomsterkurv som var litt utenom det vanlige. Sa også noen personlige ord til den pleieren som var helt fantastisk.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Hadde jeg vært lege og fått drikke i gave av en pasient hadde jeg vært såpass skeptisk at jeg ikke hadde drukket det, men kan hende det bare er meg som tenker slik.
Vis hele sitatet...
ja flertallet tenker nok ikke slik. er du skeptisk om du hadde fått en flaske av sjefen på jobben også? det er jo så og si de samme
Sitat av why_not Vis innlegg
ja flertallet tenker nok ikke slik. er du skeptisk om du hadde fått en flaske av sjefen på jobben også? det er jo så og si de samme
Vis hele sitatet...
Noen er litt skeptiske til alt, vil anta at de fleste leger har vett nok til å forstå at noen dråper alkohol ikke vil skade fra tid til annen.
Sitat av shisha-misha Vis innlegg
Jeg har en lege som hjalp meg mye med behandling min.
Etter at nå ønsker jeg å gi ham en gave på bursdagen hans. For å vise min takknemlighet.
Jeg har med ham normalt "lege - pasient" forholdet bare, ikkje en venn, men skal måte ham ofte, jevnlig gjennom hele livet, på grunn av behandlingen.
Vil gi i gave det som selv liker veldig godt, Hennessy V.S.O.P.
Ville ikke det bli sett på som en bestikkelse, vil bli sett normalt i en norsk kultur?

Hallo von meinem russischen Wurzeln.
Vis hele sitatet...
Enig med det endel skriver her. Skriv et kort med en takk for alt legen har hjulpet deg med. Glem bursdagsgave er mitt tips.
Aner ikke om det er vanlig, men når en enormt dyktig kirurg klarte å sy sammen beina i underarmen min med ståltråd så fikk han og de andre på avdelingen en del konfekt og blomsterbukett, og det tok de imot uten å nevne noe om lovligheten rundt å motta gaver fra pasienter.
Kommer jo an på hvordan legen din er. Selv hadde jeg blitt veldig glad, tatt imot gaven, sagt at det egentlig ikke er lov, så ikke fortell det videre, og ikke gjør det igjen.