Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 837128
Ang bugs I soppen, og litt mer ang tørking/lagring;
Min erfaring er at de særlig er i eldre sopper, og at det viktigste er å få tørket soppen så fort som mulig. Dvs dehydrator eller liknende.
Stekeovn på 50 grader med døra åpen og gjerne vifte er også helt topp.
Jeg har laget meg en dehydrator med en stor pc-vifte i en isboks, hull i lokket og på sidene, og strømpebukse spent over toppen av lokket.
Soppen legges oppå laget med strømpebukse, tar ca 5g tørt av gangen.
En skikkelig dehydrator er selvsagt mye bedre.
Etter en natt/dag i dehydratoren, kverner jeg soppen for å få jevn potens, sprer pulveret utover en bakeplate, og tørker det i ovnen på 50 grader med døra åpen.
Da har du fleinpulver som er så tørt at det støver av det. Lagres lufttett i fryseren med dessicant-bags inni
Obs husk å la beholderen varme seg opp til romtemperatur før man åpner den for å unngå kondens inni!
Iom at det er kvernet, så vil et halvt gram alltid kjennes like sterkt, gitt at andre forhold er like..
Det hørtes ut som et veldig godt system. Helt sikkert at hurtig tørking er en gyldig strategi. Marken trenger fuktighet for å overleve så hvis du tørker hurtig rekker den ikke å gjøre så mye skade.

Det er interessant det du sier om dessicant. Har hørt det er mulig å lage det selv ved å kjøpe Epson salt og bake det. Hva bruker du som dessicant?
Sitat av pisk10hi Vis innlegg
Leste meg opp og det virker som folk har noen forskjellige løsninger som jeg tenkte å prøve utover høsten.
  • Den ene er å ha de i saltvann (altså vann som er saltet såpass at det smaker litt sjø) for så å tørke dem under vifte på papir eller helst et stålgitter så det er mest mulig overflate i kontakt med luften. Saltvannet skal drepe alle småkryp men ikke ha noe innvirkning på soppen.
  • Den andre er å tørke dem inni kjøleskapet siden kulden visst også skulle ta knekken på småkryp. Dette tar lenger tid så det kan hende jeg tar dem ut etter et par dager og fortsetter tørkingen på vanlig måte etter at mark osv. forhåpentlig er drept.
Vis hele sitatet...
Dette er meningsløst. Tørken tar i seg selv knekken på larvene. De kryper ut når soppen blir tørr, og så tørker de ut selv. Soppen tørker helt fint på et bord, et brett eller lignende. For å framskynde prosessen kan man sette en vifte til å blåse over.

Jeg har tørket sopp på alle tenkelige måter, og dette er både den enkleste og beste etter mitt syn. Du kan tørke så mye du vil av gangen, det krever ingen kjemikalier, ingen varme og ingen bokser eller annet spesialutstyr som tar plass og gir unødige begrensninger.

En annen fordel med metoden er at man ikke kverker larvene før de får sjansen til å komme krypende ut. Ikke at det er så farlig med noen tørre larver, men jeg foretrekker allikevel å luke dem ut av det ferdige produktet.
Sist endret av mentalmelt; 15. august 2018 kl. 13:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Noen som har kunnskaper om forekomst her i nord? Nærmere bestemt Øst-Finnmark og om sesongen starter tidligere/senere enn lenger sør? Antar kanskje at været har stor sammenheng her.

Har tidligere hørt at det finnes her, men ikke i hvor stor skala.

Har også regnet en del den siste uka også som jeg har forstått har en god del betydning.

Regner litt med at jeg får ta saken i egne hender å gå og lete på egenhånd da magefølelsen sier meg at særdeles få her inne er fra Finnmark.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Dette er meningsløst. Tørken tar i seg selv knekken på larvene. De kryper ut når soppen blir tørr, og så tørker de ut selv. Soppen tørker helt fint på et bord, et brett eller lignende. For å framskynde prosessen kan man sette en vifte til å blåse over.

Jeg har tørket sopp på alle tenkelige måter, og dette er både den enkleste og beste etter mitt syn. Du kan tørke så mye du vil av gangen, det krever ingen kjemikalier, ingen varme og ingen bokser eller annet spesialutstyr som tar plass og gir unødige begrensninger.

En annen fordel med metoden er at man ikke kverker larvene før de får sjansen til å komme krypende ut. Ikke at det er så farlig med noen tørre larver, men jeg foretrekker allikevel å luke dem ut av det ferdige produktet.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår poenget ditt. Grunnen til at dette kan være litt problematisk etter min mening er metoden fører til variabilitet i hvor mye skade larver kan gjøre på soppen utifra luftfuktighet i rommet. Hadde selv opplevelsen av å skulle ta et sporeprint der jeg la noen hatter under en glasskuppel. Etter en dag var printet ferdig og jeg tok hattene ut for videre tørking. Det viste seg at den ene hatten da hadde holdt på fuktigheten nok til at larvene i den hadde kunnet vokst seg relativt store. Store nok til at neste dag da hatten i utgangspunktet burde vært ferdig tørket var den falt helt sammen og blitt til sopp-gugge der 7-8 larver / hvite marker koste seg rundt. Dette fikk meg til å realisere at om du bruker denne metoden så ja, kanskje kommet de til å krype ut under tørking i håp om å finne et bedre hjem men allikevel vil de gjøre noe skade og antakelig etterlate seg tilhørende ekskrimenter. Dette kan jo tenkes at kan ha en innvirkning på amkvaliteten til produktet ettersom larvene metaboliserer stoffene eller ikke.

Et annet moment er at om de går ut så hvor går de da? Gjorde en interessant test der jeg hadde noen sopper til tørking i en beholder med høye kanter slik at småkryp ikke greide å hoppe ut og tilsvarende mengde sopper flatt på ark på kjøkkenbenken. Resultatet ble at beholderen inneholdt hundrevis av døde småkryp mens de flate arkene bare hadde noen titalls. Altså er det nå hundrevis av småkryp rundt i rommet de tørket i. Om de døde etter å ha kommet seg vekk fra papiret eller fant en annen kilde til fuktighet er for meg uvisst.
Hvis du vil knerte larvene omgående, legger du all soppen i en beholder med tilhørende lokk, tenner en sigarett og blåser godt med
røyk nedi beholderen før du slenger lokket på. La stå slik i noen minutter. Nikotinet gjør jobben på en effektiv måte.

Uansett, hvis soppen ikke tørker skikkelig kan det bety at den har begynt å råtne, da må du bare kaste den. Matforgiftning er ikke hyggelig.
Men er det noe god måte å beholde markene på et sted? greia er jo at de kryper så sykt langt ut på benken min når jeg tørker mye sopp (får hele leiligheten full til tider). Får bygge meg et tørkebur muligenst? Er mer for andre sin skyld dette her og ikke min. Ser ikke så digg ut når man spotter små hvite døde mark på kjøkkenbenken når man har besøk ...
Sitat av pensl Vis innlegg
Men er det noe god måte å beholde markene på et sted? greia er jo at de kryper så sykt langt ut på benken min når jeg tørker mye sopp (får hele leiligheten full til tider). Får bygge meg et tørkebur muligenst? Er mer for andre sin skyld dette her og ikke min. Ser ikke så digg ut når man spotter små hvite døde mark på kjøkkenbenken når man har besøk ...
Vis hele sitatet...
De tørker uansett inn. Er bare å støvsuge kjapt over hvis man er redd for at de skal ha klart å komme seg så langt avgårde. Personlig har jeg aldri opplevd dette som noe problem. Du kan bruke en plastboks eller pappkasse som pisk10hi nevner, ellers så vil noen striper med dobbeltsidig tape rundt tørkeflaten også stoppe ting som kryper.

Sitat av pisk10hi Vis innlegg
Jeg forstår poenget ditt. Grunnen til at dette kan være litt problematisk etter min mening er metoden fører til variabilitet i hvor mye skade larver kan gjøre på soppen utifra luftfuktighet i rommet. Hadde selv opplevelsen av å skulle ta et sporeprint der jeg la noen hatter under en glasskuppel. Etter en dag var printet ferdig og jeg tok hattene ut for videre tørking. Det viste seg at den ene hatten da hadde holdt på fuktigheten nok til at larvene i den hadde kunnet vokst seg relativt store. Store nok til at neste dag da hatten i utgangspunktet burde vært ferdig tørket var den falt helt sammen og blitt til sopp-gugge der 7-8 larver / hvite marker koste seg rundt. Dette fikk meg til å realisere at om du bruker denne metoden så ja, kanskje kommet de til å krype ut under tørking i håp om å finne et bedre hjem men allikevel vil de gjøre noe skade og antakelig etterlate seg tilhørende ekskrimenter. Dette kan jo tenkes at kan ha en innvirkning på amkvaliteten til produktet ettersom larvene metaboliserer stoffene eller ikke.
Vis hele sitatet...
Ja, metoden forutsetter selvsagt relativt tørr luft, altså ikke utendørs eller i en fuktig kjeller osv. I et normalt inneklima fungerer den imidlertid knirkefritt. Jeg ville ikke lagt for mye i det som skjedde med sporeprintet. Det er jo et avvik fra metoden å lage print først. Det har også mye å si hva slags vifte man bruker. En PC-vifte er for eksempel ikke til mye nytte. Det beste er en kraftig vifte, av typen man bruker til å kjøle seg ned, eller slike man har i drivhus og lignende. En vanlig bordvifte gjør jobben.

Sitat av pisk10hi Vis innlegg
Et annet moment er at om de går ut så hvor går de da? Gjorde en interessant test der jeg hadde noen sopper til tørking i en beholder med høye kanter slik at småkryp ikke greide å hoppe ut og tilsvarende mengde sopper flatt på ark på kjøkkenbenken. Resultatet ble at beholderen inneholdt hundrevis av døde småkryp mens de flate arkene bare hadde noen titalls. Altså er det nå hundrevis av småkryp rundt i rommet de tørket i. Om de døde etter å ha kommet seg vekk fra papiret eller fant en annen kilde til fuktighet er for meg uvisst.
Vis hele sitatet...
Jeg har også brukt bokser noen ganger for å samle opp krypene. Det funker det, men det er ikke nødvendig. De overlever uansett ikke i et tørt inneklima, men det er absolutt en praktisk og enkel måte å holde dem samlet på.
Sist endret av mentalmelt; 15. august 2018 kl. 22:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan legge til at det fungerer bra å legge soppen rett på ubehandlet tre. Tørker kjapt, og fester seg ikke i underlaget.
Sitat av pisk10hi Vis innlegg
Det hørtes ut som et veldig godt system. Helt sikkert at hurtig tørking er en gyldig strategi. Marken trenger fuktighet for å overleve så hvis du tørker hurtig rekker den ikke å gjøre så mye skade.

Det er interessant det du sier om dessicant. Har hørt det er mulig å lage det selv ved å kjøpe Epson salt og bake det. Hva bruker du som dessicant?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker bare sånne små poser med silicakuler som kommer med alt mulig man kjøper
Rask tørking er lurt ja, lot 1500 sopp ligge i en pappeske en dag før jeg begynte å tørke dem en gang (pga uvitende roomies).
Dear soppene hadde riktignok mye larver i seg, men når de kommer i romtemperatur blir de ekstremt aktive. De ødela ca 40% av soppene helt eller delvis
Så det å få tørka soppene raskt er gull ja, men heller ikke med sterk varme sånn at de dør før de klarer å kravle ut. Romtemperatur med vifte/dehydrator er good. Nettingen i min dehydrator er sånn att larvene faller igjennom, og soppen ligger oppå
Hva tror dere her inne som har mange års erfaring å plukke, blir dette en dårlig, middels, eller bra sesong? Eller for å bruke en skala fra 1-6 der 6 er best? Kanskje rart spørsmål men jeg har nesten null erfaring med dette, men psykedeliske stoffer er jeg så nyskjerrig på og er alltid åpen for å prøve noe nytt.
Sitat av Pentiax Vis innlegg
Hva tror dere her inne som har mange års erfaring å plukke, blir dette en dårlig, middels, eller bra sesong? Eller for å bruke en skala fra 1-6 der 6 er best? Kanskje rart spørsmål men jeg har nesten null erfaring med dette, men psykedeliske stoffer er jeg så nyskjerrig på og er alltid åpen for å prøve noe nytt.
Vis hele sitatet...
Dette spørsmålet blir vel stilt hvert eneste år, men det fins
nok ingen fasitsvar på det. Dessuten er det nokså variabelt
i forhold til hvor i landet du befinner deg. Beste måten å
finne det ut på, er å dra ut for å lete.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Dette spørsmålet blir vel stilt hvert eneste år, men det fins
nok ingen fasitsvar på det. Dessuten er det nokså variabelt
i forhold til hvor i landet du befinner deg. Beste måten å
finne det ut på, er å dra ut for å lete.
Vis hele sitatet...
Hadde en mistanke om det men uansett greit å få et svar på det. Vær og sånt varierer jo veldig over landet så er vel ikke noe annet å gjøre enn å finne ut av det selv.

Planen er å gå ut i morgen å lete et par timer så for bare håpe at dagen bringer med seg noe bra.


Update:

Jeg var ute på min første soppjakt i dag og syntes det var spennende selv om det bare var å kaste alt. Hadde vel egentlig ikke forventet å treffe "bulls eye" på første tur.

Kom vel over sånn 20 sopper på 3 timer så tenker jeg skal vente noen dager før jeg leter igjen. Syntes også det er vanskelig å finne plasser uten at folk i nærområdet kan fatte mistanke å skjønne tegninga. Før vel lete på et mer isolert område neste gang og håpe at "Soppen finner meg".

Forresten hva bruker dere til å plukke soppen i? Hadde bare sånn liten hundedritt pose men vil ikke si at det er optimalt.
Sist endret av Pentiax; 17. august 2018 kl. 02:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pentiax Vis innlegg
Syntes også det er vanskelig å finne plasser uten at folk i nærområdet kan fatte mistanke å skjønne tegninga. Før vel lete på et mer isolert område neste gang og håpe at "Soppen finner meg".
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke ulovlig å plukke sopp, bare denne spesielle typen. Så hva om noen ser deg plukke sopp? Tror du hvermansen tenker at "denne karen her, det er garantert felinsopp på gang"? Enkelte områder finnes det der folk er obs på sopplukkere(looking at you Elverum), men sånn ellers tenker jeg det er relativt safe.
Ellers så får du ta med deg et kamera eller noe, leke hobbyfotograf og bruke det som kamuflasje.

Sitat av Pentiax Vis innlegg
Forresten hva bruker dere til å plukke soppen i? Hadde bare sånn liten hundedritt pose men vil ikke si at det er optimalt.
Vis hele sitatet...
Plastposer er lite brukbart, blir fort sølete. Papirposer funker greit, en boks med noe papir i bunnen også.
Sitat av moret Vis innlegg
Det er jo ikke ulovlig å plukke sopp, bare denne spesielle typen. Så hva om noen ser deg plukke sopp? Tror du hvermansen tenker at "denne karen her, det er garantert felinsopp på gang"? Enkelte områder finnes det der folk er obs på sopplukkere(looking at you Elverum), men sånn ellers tenker jeg det er relativt safe.
Ellers så får du ta med deg et kamera eller noe, leke hobbyfotograf og bruke det som kamuflasje.
Vis hele sitatet...
Bor bare på en plass der "alle" vet hvem alle er så mange ville stusset hvis de så meg ut på sopptur for å si det sånn. Men får bare si at jeg er på bær/sopplukking og at jeg har funnet en ny hobby så går det sikkert greit. Er vel mest i nærheten av bønder det kan bli litt skummelt da en del av sikkert er klar over hva som kan vokse der, kanskje jeg overtenker. Tror jeg bare får holde grei avstand så virker det ikke jeg blir så lett synlig. Er en ganske forsiktig type av natur og er vel en av grunnene til at jeg drevet med litt av hvert og aldri blitt tatt, har for sine fordeler og bakdeler som med mye annet.

Sitat av moret Vis innlegg
Plastposer er lite brukbart, blir fort sølete. Papirposer funker greit, en boks med noe papir i bunnen også.
Vis hele sitatet...
Okay, takk for tipset. Neste plukketur i begynnelsen av uka tenker jeg. Skal sørge for overse det jeg er sikker på ikke er flein så slipper dere å kaste bort så mye tid på det.

Har et lite spørsmål som kanskje er besvart tildligere men spør likevel. Når dere leter går dere helt vanlig eller må dere sette dere ned på huk og lignende? I starten så gikk jeg stående men jeg kunne ikke så noe, gikk gjennom en åker bl.a og der var det null sopp mens en annen plass på en grusvei så fant jeg de fleste soppene langs grøftekanten, men da måtte studere veldig nærme for å få øye på dem. Tror dere det har med sopptypene jeg fant og hvis det var flein der ville jeg så jeg sluppet å sette meg ned?

Har også lest i tråden folk som har funnet over flere hundre over noen timer så jeg ser for meg at de burde være ganske lett å se spesielt hvis man har et trent øye for det (noe jeg ikke har ). Når jeg studerer bildene i første siden av tråden så får jeg intrykk av at flein er ganske så lett å få øye på, spesielt når den er litt eldre?

Et lite spørsmål til, må man skrive bokmål her inne eller går dialekt greit? Kommer nok til å skrive bokmål uansett men greit å vite.

Uansett god soppjakt til dere alle og ønsker dere alle en fortreffelig helg!
Sitat av moret Vis innlegg
Det er jo ikke ulovlig å plukke sopp, bare denne spesielle typen. Så hva om noen ser deg plukke sopp? Tror du hvermansen tenker at "denne karen her, det er garantert felinsopp på gang"?
Vis hele sitatet...
Det er ikke ulovlig å plukke sopp, men nesten all matsopp vokser i skogen. Står noen krokrygget på et jorde langs veien, så leter de ikke etter kantareller, for å si det sånn. =)
Sitat av Pentiax Vis innlegg

Har et lite spørsmål som kanskje er besvart tildligere men spør likevel. Når dere leter går dere helt vanlig eller må dere sette dere ned på huk og lignende? I starten så gikk jeg stående men jeg kunne ikke så noe, gikk gjennom en åker bl.a og der var det null sopp mens en annen plass på en grusvei så fant jeg de fleste soppene langs grøftekanten, men da måtte studere veldig nærme for å få øye på dem...)
Vis hele sitatet...
Veldig lurt å sette seg på huk. Tipper det er mange som går over fleinmarker uten å finne en dritt fordi dem ikke tar seg tid til å sitte på huk og tune inn
Fleinsesongen er i gang, så det er bare å komme seg ut og lete. Vi er i slutten av August, og det er nå lokale forhold og din innsats eller flaks som bestemmer om du finner eller ikke.

Spørsmål om sesongen har startet her eller der trenger vi ikke fylle opp tråden med.
Sist endret av mentalmelt; 21. august 2018 kl. 02:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fikk høre fra en erfaren plukker at fleinen er mest potent når første frostnatt har kommet. Har også sett flere her som sier at da er det over for fleinen. Noen som har noen fakta om dette?
Anonym bruker
"Lett Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har erfaringer med mikrodosering av flein? Holder 0,1g (tørket) eller burde man bevege seg opp mot 0,2g?
Første frostnatt har ingenting med noenting å gjøre. Soppen blir ikke noe bedre av det. Det er en myte. Frostnatten er bare en indikasjon på at frosten er på vei, og at sesongen går mot slutten. Det betyr ikke at den er over. Det blir ikke brått vinter bare fordi det er frost én natt.

At man er en erfaren plukker betyr dessverre ikke at man forstår seg på naturen, eller at man er kritisk til å spre informasjon man ikke har undersøkt litt selv.
Sist endret av mentalmelt; 21. august 2018 kl. 14:30.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som har erfaringer med mikrodosering av flein? Holder 0,1g (tørket) eller burde man bevege seg opp mot 0,2g?
Vis hele sitatet...
Du må nesten prøve deg fram. Ideelt sett skal en mikrodose ikke gi noen rusgivendw effekt og man skal kunne få på jobb og utføre dagligdagse aktiviteter uten å føle en ruspåvirkning.

Du bør male opp soppen til pulver for å få lettere og mer jevn dosering.

Personlig har jeg erfaring i dosene rett over det man kaller mikrodoser. Altså der man merker noe effekt. Dette er topp for en tur med familien i skog og mark (uten at noen merker noe til det) eller som humør boost, event. som meditasjon.

Lykke til
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som har erfaringer med mikrodosering av flein? Holder 0,1g (tørket) eller burde man bevege seg opp mot 0,2g?
Vis hele sitatet...

Hei, jeg har mye erfaring med mikrodosering av flein.
Les hva jeg skrev lenger opp her ang tørking og lagring. Dosene jeg anbefaler er satt etter at soppen er 100% tørr.
Jeg har erfart at optimale dose ligger mellom 40 og 80mg, eller altså 0,04-0,08g.
Da snakker vi at effekten er svært subtil, nærmest ikke merkbar ved 40mg hvertfall. Skal sier at den ladningen jeg bruker nå er veldig sterk, så det kan hende du må opp i 100mg.
Tørk og kvern soppen, og bruk en skikkelig god vekt

Dose avhenger litt av målet ditt og. For trening, eller situasjoner der du ikke trenger å gjøre så mye komplisert logikk eller være veldig sosial, så kan den høyere enden av mikrodosespekteret være fint. Det samme gjelder for å booste seg ut av feks en depressiv periode ol. 80-120mg og en tur i skogen kan være veldig nyttig sånn sett.

Stressende dag med mye å forholde seg til, og et krav om å prestere mentalt= lavere dose.

Jeg lager kapsler, med 40mg i hver. Så tar jeg bare 1 eller 2, avhengig av hva jeg skal den dagen.

Lykke til, og husk at jeg bare deler egne erfaringer, og at du er ansvarlig for hva du selv velger å gjøre/ikke gjøre.
Mulig det er nevnt tidligere men har noen erfaring/hørt om at soppen er sterkere ved 1000 moh pluss?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Mulig det er nevnt tidligere men har noen erfaring/hørt om at soppen er sterkere ved 1000 moh pluss?
Vis hele sitatet...
Har hørt påstander fra folk at soppen i Nord er sterkere også, det er bare fjas.
Kilde: The content of psilocybin in Norwegian Psilocybe semilanceata

The psilocybin content in dried mushrooms varied considerably, from 0.17 to 1.96%. The highest concentrations in percent was found among the smaller mushrooms whereas the content in mg was highest in larger mushrooms.
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Lett Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mycelium Vis innlegg
Hei, jeg har mye erfaring med mikrodosering av flein.
Les hva jeg skrev lenger opp her ang tørking og lagring. Dosene jeg anbefaler er satt etter at soppen er 100% tørr.
Jeg har erfart at optimale dose ligger mellom 40 og 80mg, eller altså 0,04-0,08g.
Da snakker vi at effekten er svært subtil, nærmest ikke merkbar ved 40mg hvertfall. Skal sier at den ladningen jeg bruker nå er veldig sterk, så det kan hende du må opp i 100mg.
Tørk og kvern soppen, og bruk en skikkelig god vekt

Dose avhenger litt av målet ditt og. For trening, eller situasjoner der du ikke trenger å gjøre så mye komplisert logikk eller være veldig sosial, så kan den høyere enden av mikrodosespekteret være fint. Det samme gjelder for å booste seg ut av feks en depressiv periode ol. 80-120mg og en tur i skogen kan være veldig nyttig sånn sett.

Stressende dag med mye å forholde seg til, og et krav om å prestere mentalt= lavere dose.

Jeg lager kapsler, med 40mg i hver. Så tar jeg bare 1 eller 2, avhengig av hva jeg skal den dagen.

Lykke til, og husk at jeg bare deler egne erfaringer, og at du er ansvarlig for hva du selv velger å gjøre/ikke gjøre.
Vis hele sitatet...
Det var veldig liten dose kontra hva man ofte leser om på div andre mikrodoseringsfora. Der er det ofte anbefalt mellom 0,1-0,2g tørket, er dette pga flein er mer potent enn det som går under "vanlig shrooms" ?

Forresten, hva er anbefalt dose hvis man ønsker en fin effekt med folk, men samtidig ikke røpe at man tripper? Ta noen pils med en vennegjeng og spise litt sopp var planen, dog vil ikke bli sittende i mitt eget hode resten av kvelden. Ikke at det er krise om noen merker det, men litt mer subtilt for de som ikke helt vet hva de ser etter.
Sist endret av RayMonk; 22. august 2018 kl. 11:14.
På de utenlandske forumene tenker de nok på cubensis, golden teacher o.l. som er ganske mye svakere enn norsk sopp.

Umulig å anbefale en dose. Har opplevd at 12 ferske om sommern har vært like sterke som 60 70 tørka om høsten. Vil selv si at 20 tørka sopp ca er en liten mengde eller ett halvt gram i vekt. Hypotetisk
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var veldig liten dose kontra hva man ofte leser om på div andre mikrodoseringsfora. Der er det ofte anbefalt mellom 0,1-0,2g tørket, er dette pga flein er mer potent enn det som går under "vanlig shrooms" ?

Forresten, hva er anbefalt dose hvis man ønsker en fin effekt med folk, men samtidig ikke røpe at man tripper? Ta noen pils med en vennegjeng og spise litt sopp var planen, dog vil ikke bli sittende i mitt eget hode resten av kvelden. Ikke at det er krise om noen merker det, men litt mer subtilt for de som ikke helt vet hva de ser etter.
Vis hele sitatet...
1. P. Semilanceata er en god del mer potent enn p. Cubensis, som er den vanligste soppen du får kjøpt. Så ja, derav lavere dosering. Du finner mye ymse når det gjelder anbefalt mikrodose, har sett noen anbefale oppimot 0,5g. Dette er IKKE mikrodosering (slik J.Fadiman definerer det i hvertfall).
Mange doserer for høyt. Du skal knapt merke noe som helst. Over tid blir man observant på at mikrodoseringen feks setter deg inn i positive spiraler i livet ditt osv, dette er dog individuelt.
Jeg anbefaler derfor 40-80mg av vår fleinsopp, gitt at soppen er KNUSKTØRR! Det skal støve av pulveret.

2. Jeg mener nå at sopp-viben ikke klikker spesielt godt med alkohol-viben, og at det å spise sopp i en drikke-setting blir litt som å pisse soppgudene i trynet for å si det sånn Å drikke mens du har spist sopp er etter min mening helt bortkastet. Hvorfor skal du innta ting som bedøver deg spirituelt (alko), når du har inntatt noe som skal/kan "opphøye" deg spirituelt..
Men det får være opp til deg.

Hvis de andre ikke bør finne ut at du spiser sopp, ville jeg droppa det, fordi du vil være redd for å røpe deg, og dette vil forsterkes og bli veldig ubehagelig for deg. I en sånn situasjon vil jeg si vanlig mikrodose maks.
Dersom folk vet at du har spist litt sopp, og er helt okay med det, så vil jeg si 0,2-04gr flein KAN funke og være litt artig. Kroppen din vil nok takke deg for at du velger mindre skadelige rusmidler enn alkohol.
Men seriøst...behandle soppen med respekt, og gi den settingen fortjener, fritt for fulle folk er en god start
Sitat av Mycelium Vis innlegg
gitt at soppen er KNUSKTØRR! Det skal støve av pulveret.
Vis hele sitatet...
Hva gjør du for å pulverisere? Jeg har en morter, men det blir ikke så pulverisert som jeg ønsker. Må jeg bare bruke mer tid i morteren?
Sitat av moore Vis innlegg
Hva gjør du for å pulverisere? Jeg har en morter, men det blir ikke så pulverisert som jeg ønsker. Må jeg bare bruke mer tid i morteren?
Vis hele sitatet...
Cellestrukturen i stilken gjør at den virker ganske seig selv
om den er knusktørr. Hattene pulveriseres lett, men stilkene
ville jeg nok heller ha finhakket med kniv. Med mindre du har
en kaffekvern, det gjør som regel susen.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Første frostnatt har ingenting med noenting å gjøre. Soppen blir ikke noe bedre av det. Det er en myte.
Vis hele sitatet...
Det er trist at myten ikke lar seg avlive ja.

Men når det skal være sagt, noen mener at absolutt alt henger sammen med alt innenfor psykedelika, særlig sjamanistiske tradisjoner. Det å ha høstet flein under litt spessielle omstendigheter, kanskje me dlitt risiko osv. kan gjøre at man føler seg fortjent til en tripp, og den følelsen kan påvirke en tripp mye i positiv retning.

Men sporer litt av nå, ignorer frostnatt, se heller på nedbør, som det i hvert fall her nordpå har vært mye av i det siste. Rart det ikke er kommet en myte fra gammelt av om den magiske vekst som spretter opp av jorden når regnet har øset ned.
De visste garantert om sammenhengen mellom nedbør og forekomst av sopp for hundrevis av år siden også, men det har ikke blitt til en myte. Hvorfor? Fordi det er et faktum. Når noe er beviselig sant, så kaller vi det ikke en myte. =)
Sitat av moore Vis innlegg
Hva gjør du for å pulverisere? Jeg har en morter, men det blir ikke så pulverisert som jeg ønsker. Må jeg bare bruke mer tid i morteren?
Vis hele sitatet...

Bruk blender/magic bullet etc
Et par minutter i en sånn så har du et meget fint soppulver. Kjekt å fylle i kapsler og sånt er det også
Kaffekvern duger vel også, men det er litt herk å rense de etter man har hatt masse rart i de og skal lage kaffe bare. Du risikerer vel å dose nestemann som skal bruke kverna littegrann hehe :P
Jeg har en sånn liten magic bullet dings. Funker knall
Sist endret av Mycelium; 22. august 2018 kl. 22:25.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren


Tror dere dette kunne være en plass å gå for å plukke flein?
This is bat country!
gregory's Avatar
Gi det et forsøk. Min erfaring er at flein ikke liker seg ved kysten/vann.
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Stemmer det at fleinsopp smaker hasselnøtt?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Stemmer det at fleinsopp smaker hasselnøtt?
Vis hele sitatet...
Nei.

Men folk tolker sånne ting litt forskjellige. Jeg ville aldri koblet de to.
Sist endret av mentalmelt; 23. august 2018 kl. 21:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Helt umulig å si om det er bra å plukke der eller ikke Finn deg knarkkorvens guide til "fotografering av magiske sopp", og les den ligger på magiskamolekyler-forumet
Vann er ikke noe hinder, hvertfall ikke ferskvann. Vann= tåke/fuktig luft så det er bare bra.
Leirjord er ikke bra etter min erfaring.
Hva må vær forholdet være? Variere her fra 10 grader på kvelden og 18-19 om dagen. Har en spot jeg vet det kommer på, men ingenting så langt...er en plass som er utsatt for mye sol også da, så jeg mistenker det Har lest at den liker temperaturen rundt om 10 grader... har begynt å regne i det siste her, men regner med at dags temperaturen er litt for høy enda til at den popper opp enda.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Eccer Vis innlegg
Hva må vær forholdet være? Variere her fra 10 grader på kvelden og 18-19 om dagen. Har en spot jeg vet det kommer på, men ingenting så langt...er en plass som er utsatt for mye sol også da, så jeg mistenker det Har lest at den liker temperaturen rundt om 10 grader... har begynt å regne i det siste her, men regner med at dags temperaturen er litt for høy enda til at den popper opp enda.
Vis hele sitatet...
Er helt fine forhold det, men det er ganske mange faktorer som spiller inn, og vi vet faktisk ikke så veldig mye om hva fleinsoppen trenger for å vokse annet enn at det må være syrlig og rik jord som det er på gressslettene. Vi har også noe kunnskap om at fleinsopp lever i symbiose med andre vekster samt tar knekken på div andre muggsopper.

Med andre ord: så nøyaktige data om forholdene trenger for å vokse eksistere ikke.. enda. Mycologi er et tørt og kompleks tema.
Jeg hadde leita etter fleinsopp i sauebeiter og gresskanter i flere år, men i fjor fant jeg store mengder på min egen tomt. Etter at vi fikk en liten tass som klipper plenen jevnlig dukket fleinsoppen opp i store mengder.
Jeg måtte plukke og tørke litt i smug siden min kjære er sterkt i mot fleinsopp bruk
I sommer hadde jeg min første reise med soppen fra i fjor, og det var bare fint.
Klem fra Betty
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fant fleinsopp på en helt vanlig gressplen igår kveld, plukket 56stk på 5 minutter, fortsatte å lete i 30min til uten å finne mer. Kan det ha noe med at det er fortidlig i sessongen?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fant fleinsopp på en helt vanlig gressplen igår kveld, plukket 56stk på 5 minutter, fortsatte å lete i 30min til uten å finne mer. Kan det ha noe med at det er fortidlig i sessongen?
Vis hele sitatet...
Plena er forøvring gigantisk, så forventet at de var litt spredt utover hele? Derfor spør jeg om det er fortidlig i sessongen?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fant fleinsopp på en helt vanlig gressplen igår kveld, plukket 56stk på 5 minutter, fortsatte å lete i 30min til uten å finne mer. Kan det ha noe med at det er fortidlig i sessongen?
Vis hele sitatet...
56 stk på 5 minutter er en fin fangst det. Det kan være alt mellom himmel og jord som er grunnen til at du ikke fant mer.

Nybegynnere ser ut til å tro at man kan kjenne på gikta når sessongen er bra, det er absolutt ikke slik: Det eneste du kan gjøre er å gå ut å lete. Selvfølgelig kan vi resonere oss frem til at det blir en dårlig sesong om det er en veldig tørr sommer og høst: men der stopper det.

Vi vet for lite om hvilke forhold psilocybe semilanceata trenger for å pinne opp fra jorden. Det er ikke slik at om det vokser flein på en plen at soppen har spredt seg over hele området, kanskje er det en spesiell plante/røtter som soppen lever i symbiose akkurat på det stedet og denne eksisterer ikke på resten av plenen.
Sopper er komplekse organismer som vi har veldig, veldig mye å lære om enda.
Sist endret av Dodecha; 25. august 2018 kl. 12:34.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
56 stk på 5 minutter er en fin fangst det. Det kan være alt mellom himmel og jord som er grunnen til at du ikke fant mer.

Nybegynnere ser ut til å tro at man kan kjenne på gikta når sessongen er bra, det er absolutt ikke slik: Det eneste du kan gjøre er å gå ut å lete. Selvfølgelig kan vi resonere oss frem til at det blir en dårlig sesong om det er en veldig tørr sommer og høst: men der stopper det.

Vi vet for lite om hvilke forhold psilocybe semilanceata trenger for å pinne opp fra jorden. Det er ikke slik at om det vokser flein på en plen at soppen har spredt seg over hele området, kanskje er det en spesiell plante/røtter som soppen lever i symbiose akkurat på det stedet og denne eksisterer ikke på resten av plenen.
Sopper er komplekse organismer som vi har veldig, veldig mye å lære om enda.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, ble en fin trip iforhold til dosen😊
Var ute på soppjakt idag og kom over noen flein som vokste i en spesiell gresstust som jeg aldri har funnet flein i før, og ikke hadde peiling om at flein kunne befinne seg der i det hele tatt. Etter det, så begynte jeg å se litt nærmere om at dette kunne være tilfelle i andre lignende gresstuster, og jammen hadde jeg rett! Plukka godt over 100+ sopp ( har ikke telt alle ) på 1- halvannen time. Har lest her før at flein trives veldig godt i gresstuster, og det fikk bevist seg til og stemme veldig godt Slenger med bilde hvordan de så ut så at folk vet hva de skal se etter :
https://imma.gr/73222xc46f7
https://imma.gr/73223xd39bd
https://imma.gr/73224x2dde2
Sitat av Zeptux Vis innlegg
Var ute på soppjakt idag og kom over noen flein som vokste i en spesiell gresstust som jeg aldri har funnet flein i før, og ikke hadde peiling om at flein kunne befinne seg der i det hele tatt. Etter det, så begynte jeg å se litt nærmere om at dette kunne være tilfelle i andre lignende gresstuster, og jammen hadde jeg rett! Plukka godt over 100+ sopp ( har ikke telt alle ) på 1- halvannen time. Har lest her før at flein trives veldig godt i gresstuster, og det fikk bevist seg til og stemme veldig godt Slenger med bilde hvordan de så ut så at folk vet hva de skal se etter :
https://imma.gr/73222xc46f7
https://imma.gr/73223xd39bd
https://imma.gr/73224x2dde2
Vis hele sitatet...
Det der tror jeg er lyssiv. Har også funnet dem nær disse, men typen gress folk refererer til er sølvbunke. Disse er lette å kjenne igjen da de har utstående delte aks (som en liten furu) og blader som er veldig riflete slik at om du drar langs det en vei kan du kutte deg, mens den andre veien glir lett.

Sitat av Narkotikum Vis innlegg
Plena er forøvring gigantisk, så forventet at de var litt spredt utover hele? Derfor spør jeg om det er fortidlig i sessongen?
Vis hele sitatet...
Synes denne sesongen er veldig lovende så langt. Så ikke like mange og like store i fjor.
Sist endret av pisk10hi; 26. august 2018 kl. 09:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå var jeg ute på min første jakt idag, på et sauebeite i marka et sted. Var riktignok en del turgåere og joggere der, var ikke helt komfortabel. Er det virkelig innafor å traske rundt på en golfbane?

Men er det slik at det er større sjanse å finne sopp der gresset er ganske langt, typ 20 cm, eller holder det med 5-10 cm?

For øvrig ser det ut til at den geniale "Liberty Cap Photography Guide" ikke er lesbar med bilder lenger?
Sitat av djdieci Vis innlegg
Nå var jeg ute på min første jakt idag, på et sauebeite i marka et sted. Var riktignok en del turgåere og joggere der, var ikke helt komfortabel. Er det virkelig innafor å traske rundt på en golfbane?

Men er det slik at det er større sjanse å finne sopp der gresset er ganske langt, typ 20 cm, eller holder det med 5-10 cm?

For øvrig ser det ut til at den geniale "Liberty Cap Photography Guide" ikke er lesbar med bilder lenger?
Vis hele sitatet...
Viss jeg hadde skulle ha plukka på en golfbane, ville jeg ha ventet til det ble mørkt og brukt en sterk lommelykt, har noen bekjente som gjør det og de finner flere gram tørket sopp viss de er der til rett tid. Men lengden på gress, da ville jeg ha foretrukket 5-10 cm langt gress, men gress på 15-20 cm er ikke det verste heller, finner veldig mye stor og flott flein da med veldig lang stilk, og finner du en så kan du spre litt på gresset rundt den og banne på at du finner flere som gjemmer seg
Er det noen måte å ta sporene fra soppen man plukker å "plante" de hjemme i grow kit, isopor e.l.?