Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3518
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen her som vet om man blir testet for rus (bare marijuana) under opptak for flygelederutdanningen hos Avinor? Det er jo helsesjekk, men jeg kan se noe skriv om akkurat dette.

Jeg har ikke tenkt å røyke videre, men det ligger jo i blodet mitt etter noen år med nesten daglig røyking.

https://avinor.no/bli-flygeleder/opptak/
Hei,
Har du noen gang vært i kontakt med politiet angående rus? Plettfri vandel er ett av kravene, og slik jeg forstår det er det ett absolutt krav.
Ja om du sier til legen din så kan du takke farvel til jobben din, siden han ikke har taushetsplikt anngående det. Ellers er det veldig mange som røyker som har en skikkelig jobb. Jeg ville tatt en liten pause, spesielt om det er daglig røyking.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tviler på at du kommer gjennom opptaket uansett hvis du har røyka daglig i noen år, så spørsmålet er lite relevant.
Enig med Såret Blåhai her. Flygeleder krever ekstreme kognitive evner og hasjrøyking er kjent for å drepe disse evnene rimelig kjapt.
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er verdt å forsøke uansett. Vet det er vanskelige tester og greier men vi får bare se. Føler meg rimelig sikker.

Sitat av Investigathor Vis innlegg
Hei,
Har du noen gang vært i kontakt med politiet angående rus? Plettfri vandel er ett av kravene, og slik jeg forstår det er det ett absolutt krav.
Vis hele sitatet...
Nei, aldri vært i kontakt med politiet angående dette eller noe annet noensinne.

Jeg oppfyller dette og alle andre krav.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er verdt å forsøke uansett. Vet det er vanskelige tester og greier men vi får bare se. Føler meg rimelig sikker.

Vis hele sitatet...
Utifra det jeg skumleste så får du bare et forsøk. Dumt å bruke det ene forsøket i cannabiståka. Hvorfor ikke vente til du er kvikk i hodet og kan levere negative blodprøver?
Kunne sagt «jeg vil aldri sitte i et fly hvis du er piloten», men jeg regner med at du ikke er født igår. Anbefaler deg å ikke ruse deg på noe som helst til du har fått sertifikatet. Da kan du jo feire med en feit en, og det vil føles utrolig rettferdig. Og så håper jeg du fortsetter å ikke røyke i for kort tid før flygningen lykke til med utdanningen! Kult hvis du tar bilde av / filmer ting som er verdt å se, som hvermannsen, som ikke er pilotstudent, ikke får se. F.eks. simulatoren.
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Kunne sagt «jeg vil aldri sitte i et fly hvis du er piloten», men jeg regner med at du ikke er født igår. Anbefaler deg å ikke ruse deg på noe som helst til du har fått sertifikatet. Da kan du jo feire med en feit en, og det vil føles utrolig rettferdig. Og så håper jeg du fortsetter å ikke røyke i for kort tid før flygningen lykke til med utdanningen! Kult hvis du tar bilde av / filmer ting som er verdt å se, som hvermannsen, som ikke er pilotstudent, ikke får se. F.eks. simulatoren.
Vis hele sitatet...
Flere som ikke ser i tåka her, han skal søke utdanning som flygeleder med beina godt planta på bakken i et tårn riktignok.
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Utifra det jeg skumleste så får du bare et forsøk. Dumt å bruke det ene forsøket i cannabiståka. Hvorfor ikke vente til du er kvikk i hodet og kan levere negative blodprøver?
Vis hele sitatet...
Stemmer at man bare har et forsøk.
Det har gått nesten to måneder siden jeg vapet (røyker ikke), og føler ikke at jeg er i noen tåke (følte det egentlig ikke før heller). Spiser, sover, kjører og jobber som normalt.
Var bare litt usikker for at det kanskje fremdeles kan ligge i blodet hvis det blir en blodprøve siden jeg har sett så mange forskjellige svar på ca når det kan være ute av blodet.

Har ennå ikke funnet ut om de faktisk sjekker det (ingen har svart på det jeg faktisk spurte om, og finner ingen andre steder heller ), men jeg tror det er en større sannsynlighet for at de gjør det.


Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Kunne sagt «jeg vil aldri sitte i et fly hvis du er piloten», men jeg regner med at du ikke er født igår. Anbefaler deg å ikke ruse deg på noe som helst til du har fått sertifikatet. Da kan du jo feire med en feit en, og det vil føles utrolig rettferdig. Og så håper jeg du fortsetter å ikke røyke i for kort tid før flygningen lykke til med utdanningen! Kult hvis du tar bilde av / filmer ting som er verdt å se, som hvermannsen, som ikke er pilotstudent, ikke får se. F.eks. simulatoren.
Vis hele sitatet...
Hehe, som Yalla sier så er det ikke pilot jeg har tenkt å bli men jeg ser absolutt poenget ditt. Hadde ikke selv sittet i et fly "med meg" i det tilfellet. Har for eksempel aldri røyket før jeg setter meg i en bil eller rett før jobb.

Jeg er ganske seriøs om dette yrket så jeg kommer ikke til å røre noen rusmidler videre (bruker ikke noe annet enn marijuana uansett, men ja, heller ikke det), og i hvert fall ikke hvis jeg kommer videre i prosessen.
Anonym bruker
"Underernært Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Minoriteten av norske flytårn har flygeledere i seg.. Kun de store norske flyplassene med kontrollert luftrom har flygeledere, samt kontrollsentralene (og de sitter langt inni fjellanlegg med ganske rævva utsikt), resten av tårnene i Norge har kun AFIS som kort forklart sitter der for å gi info til pilotene (og pilotene velger selv hva de velger å gjøre). AFIS-studiet er et eget studie, ikke en del av flygelederstudiene (hvor kun 5% ender opp som flygelederaspirant, og hvor 20% av de igjen dropper ut før de blir utsjekket som flygeleder). Selv de som studerer AFIS idag vil nok kun unntaksvis ende opp i flytårn, da Norge er godt på vei til å få fjernstyrte flytårn slik at flere AFIS kan håndtere flere flyplasser (mange flyplasser i Norge har 1-2 avganger/ankomster per dag).
Du må nok forvente at det taes rus-test om du blir ansatt.