Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 12656
Phenibut også kjent som Fenibut, Phenybut, PhGABA

Kjemisk navn: 4-amino-3-phenyl-butanoic acid

Finner ikke dette stoffet oppført på legemiddellisten.... noen som vet om det da er fritt å importere inn til Norge? Virker som et lovlig stoff i resten av verden, men Norge har jo litt vage lover ang. importering etc. Men det skal vel ikke vere problem å importere dette?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
phGABA er ikke oppført noe sted og GABA er oppført som et vanlig legemiddel (på lik linje med paracetamol etc..)

Jeg vil påstå det skal gå greit, og om det stoppes har man alltid fornektelse.
http://www.lovdata.no/for/sf/ho/xo-19991227-1565.html#5
Sitat av Urtelisten/legemiddellisten
§ 5. Klassifisering av vare i tvilstilfelle

Denne forskrift er ikke til hinder for at Statens legemiddelkontroll også klassifiserer andre varer, stoffer, droger eller preparater som legemidler.1
1 Jf. forskrift 22. desember 1999 nr. 1559 om legemidler §§ 2-1 til 2-3.
Vis hele sitatet...
Sådär, bare titta lite på lovdata. Dette betyr vel i praksis at de KAN kreve resept om de vil, men tvilsomt kommer til å gjøre det, med mindre tollerene har en svært dårlig dag. (Se tråden om innførsel av legemidler til Norge)
Sist endret av random25880; 15. januar 2008 kl. 14:52. Grunn: Ekstra informasjon & skrivefeil
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av underoath Vis innlegg
Phenibut også kjent som Fenibut, Phenybut, PhGABA

Kjemisk navn: 4-amino-3-phenyl-butanoic acid

Finner ikke dette stoffet oppført på legemiddellisten.... noen som vet om det da er fritt å importere inn til Norge? Virker som et lovlig stoff i resten av verden, men Norge har jo litt vage lover ang. importering etc. Men det skal vel ikke vere problem å importere dette?
Vis hele sitatet...
Jeg ringte Legemiddelverket da jeg lurte på det samme. Det går under legemiddel, som er lovelig å innføre i opptil 3 månders forbruk. PS: skal du bestille Phenibut, ikke gjør det fra USA da vil pakken din bli sendt rett i retur. Dette har noe med EØS osv å gjøre. Skal sies at jeg ringte tollvesnet i Oslo fordi jeg var ganske frustrert over at pakken min ble stoppet, han tolleren jeg snakket med sa at phenibut var ulovelig og innføre og ville bli returnert med engang. Du kunne også risikere straff. Etter å ha hørt på noe så dumt fikk jeg oppklaringen i dette ved å kontakte Legemiddelverket.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg bestilte fra både UK og USA nå i november, den fra USA kom frem uten problemer, mens en sending fra UK ble stoppet.
Sitat av Mindbuilder Vis innlegg
Jeg bestilte fra både UK og USA nå i november, den fra USA kom frem uten problemer, mens en sending fra UK ble stoppet.
Vis hele sitatet...
Ok. Ting kan skje, men sånn er ikke det norske regelverket satt opp.

Du hadde mest sannsynlig flaks med bestillingen fra USA, også bestillte du sikkert for over 3 månederforbruk fra UK.
Min ble stoppet i tollen, med etterspørsel om resept i posten.
Står ikke på selve listen, nei, men går nok under definisjonen i paragraf 1 her:
https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...999-12-27-1565

paragraf 5(Tvilstilfeller): Denne forskrift er ikke til hinder for at Statens legemiddelkontroll også klassifiserer andre varer, stoffer, droger eller preparater som legemidler.

De har nok helgardert seg ganske bra her. Hva tenker dere? er det vits for meg å klage og prøve å få det tilsendt likevel?
Sist endret av bocca; 10. november 2014 kl. 13:42.
Sitat av bocca Vis innlegg
Min ble stoppet i tollen, med etterspørsel om resept i posten.
Står ikke på selve listen, nei, men går nok under definisjonen i paragraf 1 her:
https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...999-12-27-1565

paragraf 5(Tvilstilfeller): Denne forskrift er ikke til hinder for at Statens legemiddelkontroll også klassifiserer andre varer, stoffer, droger eller preparater som legemidler.

De har nok helgardert seg ganske bra her. Hva tenker dere? er det vits for meg å klage og prøve å få det tilsendt likevel?
Vis hele sitatet...
Merkelig. Har bestilt phenibut 2 ganger før tidligere i år, og det gikk rett igjennom tollen. Begge pakkene åpnet og godkjent av tollen.

Var det fra USA eller EU du bestilte fra? Var det ren pulver eller en boks med kapsler/tabletter? Bestilte du fra en verifisert nettbutikk eller fra en random plass?
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Hvordan doserer dere? Vil kjenne litt på følelsen, uten å spy.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Merkelig. Har bestilt phenibut 2 ganger før tidligere i år, og det gikk rett igjennom tollen. Begge pakkene åpnet og godkjent av tollen.

Var det fra USA eller EU du bestilte fra? Var det ren pulver eller en boks med kapsler/tabletter? Bestilte du fra en verifisert nettbutikk eller fra en random plass?
Vis hele sitatet...
Bestilte fra UK. Bulk powders het butikken og jeg bestilte 50g i pulverform.
Sitat av bocca Vis innlegg
Bestilte fra UK. Bulk powders het butikken og jeg bestilte 50g i pulverform.
Vis hele sitatet...
der jeg kjøper fra også, null problem. Sikkert bestilt derifra 10 ganger... Merkelig.
Sitat av Patricia Vis innlegg
der jeg kjøper fra også, null problem. Sikkert bestilt derifra 10 ganger... Merkelig.
Vis hele sitatet...
Det med at man kan innføre 3 mnd forbruk lovelig? Hvordan funker det? Må vel fortsatt ha resept?
Sitat av bocca Vis innlegg
Bestilte fra UK. Bulk powders het butikken og jeg bestilte 50g i pulverform.
Vis hele sitatet...
Pulverform. Der har du problemet. Kjøp fra en stor leverandør av kosttilskudd, vitaminer og apotekvarer, som f.eks BioVea (som også har produkter i norske apotek).

Og helst i form av kapsler/tabletter i en forseglet boks/eske .
Sist endret av Mexxy; 10. november 2014 kl. 20:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fikk svar i dag:

'' Hei.
Phenibut anses som et legemiddel i Norge og faller inn under gruppen nootropika. Eksempler på andre nootropika er sunifiram, aniracetam og noopept, og også disse omfattes av legemiddeldefinisjonen. Har du eksempler på andre, konkrete substanser, kan vi uttale oss spesifikt om dem. Send gjerne mail til ''
Sitat av bocca Vis innlegg
Min ble stoppet i tollen, med etterspørsel om resept i posten.
Står ikke på selve listen, nei, men går nok under definisjonen i paragraf 1 her:
https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...999-12-27-1565

paragraf 5(Tvilstilfeller): Denne forskrift er ikke til hinder for at Statens legemiddelkontroll også klassifiserer andre varer, stoffer, droger eller preparater som legemidler.

De har nok helgardert seg ganske bra her. Hva tenker dere? er det vits for meg å klage og prøve å få det tilsendt likevel?
Vis hele sitatet...
En venn av meg sendte inn klage, 1 uke etterpå lå pakken i postkassa
Sitat av Chrisdenkule Vis innlegg
Fikk svar i dag:

'' Hei.
Phenibut anses som et legemiddel i Norge og faller inn under gruppen nootropika. Eksempler på andre nootropika er sunifiram, aniracetam og noopept, og også disse omfattes av legemiddeldefinisjonen. Har du eksempler på andre, konkrete substanser, kan vi uttale oss spesifikt om dem. Send gjerne mail til ''
Vis hele sitatet...
Har fått gjennom noopept og phenibut 3 forskjellige ganger.


Hadde sendt mail til selgeren å skrevet at det ikke kom frem, mange som bare sender en ny.
Noen som vet hva straffen for å prøve å innføre nootropika er? Er det riktig toller som åpner pakka risikerer man vel å bli anmeldt.

Kilde: Bekjente som har blitt anmeldt for andre vage "legemidler"/kosttilskudd.
Kan egentlig se at det ikke er så lurt å leke med Phenibut når leger kan skrive ut 1 ukes resept på rivotril for nedtrapping.
Sist endret av Valadar; 12. november 2014 kl. 22:22.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg lurer fryktelig på hvordan rus Phenibut og noopept gir da??
Og hvor mange gram eller kapsler må man innta for og få en eventuel rus?
Kanskje skal jeg prøve og bestille det selv, fordi det hadde vært gøy og prøve noe nytt,
men det hadde vært åleit med en beskrivelse. :-)
Sist endret av jodatakker; 2. desember 2014 kl. 21:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av jodatakker Vis innlegg
Jeg lurer fryktelig på hvordan rus Phenibut og noopept gir da??
Og hvor mange gram eller kapsler må man innta for og få en eventuel rus?
Kanskje skal jeg prøve og bestille det selv, fordi det hadde vært gøy og prøve noe nytt,
men det hadde vært åleit med en beskrivelse. :-)
Vis hele sitatet...
Man tar ikke nootropics for rus. Rus er tilnærmet ikke-eksisterende. Nærmeste man kommer er nok modafinil. Gir svak kokainaktig rus som varer en god stund.

Nootropics er dårlige rusmidler, men kan være greit til andre ting (konsentrasjon, søvnvansker m.m.)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av jodatakker Vis innlegg
Jeg lurer fryktelig på hvordan rus Phenibut og noopept gir da??
Og hvor mange gram eller kapsler må man innta for og få en eventuel rus?
Kanskje skal jeg prøve og bestille det selv, fordi det hadde vært gøy og prøve noe nytt,
men det hadde vært åleit med en beskrivelse. :-)
Vis hele sitatet...
Phenibut er ikke et nootropikum. Det finnes ikke en eneste studie som viser at det har noen form for nootropisk effekt på mennesker, og når vi i tillegg kjenner virkningsmekanismen og vet at den er assosiert med det motsatte, er det bare tull å si at det faller inn under nootropika. Bare så det er sagt. Phenibut er angstdempende, hever humøret, og det er sederende, men hovedsaklig om du allerede er trøtt, om du tar det på dagtid kan du heller bli litt pigg av det. Phenibut kan absolutt brukes rekreasjonelt, men det finnes et grenseland mellom 2 og 3 gram som er "sweet spot" for de fleste. Tar du mer vil du bli kvalm og uvel og risikerer å sovne og våkne opp igjen og nesten ha mistet en hel dag. For mange vil mindre være nok. Det er et naturlig tak på hvor glad du kan bli på phenibut pga. bivirkningene på større doser. Jeg vil si at phenibut er som "en kjempegod dag på bestilling." Av og til har man bare en god dag, man står opp på rett fot, ting går tilsynelatende på skinner, kansje er man litt heldig eller det skjer noe skikkelig hyggelig som gjør deg glad. Slik er phenibut, du blir ikke gladere enn dine beste øyeblikk uten, i motsetning til euforiserende rusmidler som f.eks. amfetamin, kokain eller opiater. Men de øyeblikkene er sjeldne, mens på rett dose phenibut kan du ha den beste dagen din på flere måneder, uten at det er noen spesielle omstendigheter som gir grunn til å være så bekymringsløs og glad.

I korte trekk, veldig funksjonell og lett rus, når ikke opp mot sterkere stoffer, og i lavere doser er effekten hovedsaklig svakt avslappende.

Noopept gir ingen rus. Om du inntar enorme mengder kan du kanskje oppleve en svak pseudo-psykedelisk stemning i en liten halvtime, men det er ikke verdt det. Noopept tas hovedsaklig for å forbedre kognitive egenskaper. Meg bekjent finnes det ingen gode studier som viser at noopept faktisk har noen nootropisk virkning på friske mennesker. Selv moderskipet piracetam kan det sås tvil om, en metastudie hevdet at det ikke fantes solide bevis på at det hjelper folk med kognitive sykdommer som f.eks. demens engang, og på langt nær friske mennesker.

De nootropika som til dags dato har best bevis for en (moderat) nootropisk effekt (forbedrer kognitive evner) i friske mennesker er koffein, spesielt i kombinasjon med l-teanin; modafinil; bacopa monnieri; og nikotin.
Modafinil og phenibut er ikke noe du kan bruke vær dag så det er sagt.

Jeg bruke aniricetam en periode og følte at jeg fikk noe effekt av det. En viss klarhet i tankegangen.
Modafinil derimot gjorde meg speedet uten rusen og nedturen, utrolig bra for en ekamsperiode men ikke hver dag for min egen del.
Phenibut opplevde jeg like sterkt om ikke sterkere enn benzoer når jeg tok en stor dose for å få søvn på 12 timers fly. Jeg sovnet bokstavelig talt da jeg lente hodet bakover, men denne rusen var ikke akompagnert av sløvheten man får fra benzoer.

Kunne godt sett for meg og phenibut og modafinil liggende til en gang i blant. Taurine tabletter fikk jeg også godt humør og velvære fra, det krysser blod-hjerne barrieren og aktiverer GABA reseptorer visstnok, noe rene GABA supplementer ikke gjør.

Det neste jeg skal kjøpe er vel L-theanin, uten å ha prøvd eller lest så mye om det så har jeg hørt det nevnt nok til at det må testes ut.
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Jeg bestilte phenibut for en stund siden, fra England. Leveringen skulle ifølge nettsiden vært her mellom den 03.12 og 10.12, men fortsatt ingen pakke i posten. Bruker det å ta mye ekstra tid nå før jul eller burde jeg tenkte at brev fra tollvesenet, evnt besøk fra politiet kan komme?
Sitat av Shlask Vis innlegg
Jeg bestilte phenibut for en stund siden, fra England. Leveringen skulle ifølge nettsiden vært her mellom den 03.12 og 10.12, men fortsatt ingen pakke i posten. Bruker det å ta mye ekstra tid nå før jul eller burde jeg tenkte at brev fra tollvesenet, evnt besøk fra politiet kan komme?
Vis hele sitatet...
Brev fra tollvesenet kan komme, men kun at det er legemiddel og vil bli sendt tilbake. Nei langt ifra politiet kommer ikke pga Phenibut.. Da ville de hatt mye og gjøre haha
Sitat av Shlask Vis innlegg
Jeg bestilte phenibut for en stund siden, fra England. Leveringen skulle ifølge nettsiden vært her mellom den 03.12 og 10.12, men fortsatt ingen pakke i posten. Bruker det å ta mye ekstra tid nå før jul eller burde jeg tenkte at brev fra tollvesenet, evnt besøk fra politiet kan komme?
Vis hele sitatet...
Oi, har helt samme problem, til og med tidene er helt det samme. Kjøpte fra England, skulle ha kommet frem allerede, men har ikke gjort det.

Det rare er at de bruker så langt tid på å sende selve resept krevende brevet.
Bestilte phenibut for 1mnd (en annen) som ble stoppa og fikk resept på dagen den ble stoppa, men det kan jo være at det er juletider og de har mye å gjøre. (har ikke tracker på den så får ikke se hvor den er, kan også hende at de glemte å gi meg hentelapp)

Har bestilt en annen pakke som avsenderen har skrevet på "creatine capsules" på, men det inneholder egentlig phenibut... forhåpentligvis den går gjennom!
Og under 200kr selvfølgelig
Lykketil!

Da ble den stoppet, hmm.. hvor vanskelig skal det være å få phenibut nå til dags.

Er det mulig å klage? Phenibut er jo ikke i noe som helst liste..

Blir litt oppgitt andre gangen nå.
Sist endret av Fabelmk; 11. desember 2014 kl. 16:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fabelmk Vis innlegg
Er det mulig å klage? Phenibut er jo ikke i noe som helst liste..

Blir litt oppgitt andre gangen nå.
Vis hele sitatet...
Sitat av Lovdata
§ 5.Klassifisering av vare i tvilstilfelle

Denne forskrift er ikke til hinder for at Statens legemiddelkontroll også klassifiserer andre varer, stoffer, droger eller preparater som legemidler.

1 Jf. forskrift 22. desember 1999 nr. 1559 om legemidler §§ 2-1 til 2-3.
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...gemiddellisten
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hey!

Bestilte ganske nylig Phenibut (kapsler, anerkjent merke), som er blitt stoppet i tollen.

Fått følgende brev:

"Innførselsrestriksjoner, legermidler: Sendingen inneholder forbudt vare. Sendingen vil bli returnert til avsender ved returfristens utløp. Inneholder GABA"

Fulgt av:

"Det har ankommet en sending til deg som inneholder varer som klassifiseres som legemiddel. Vi gjør oppmerksom på at det ikke er tillatt å innføre legemiddel til privat bruk fra land utenfor EU/EØS.

Nærmere informasjon finner du under meny for import og salg på www.legemiddelverket.no.

Sendingen vil bli returnert ved returfristens utløp (04.06.15)."


Dette var jo åpenbart litt kjipt, da jeg var gira på å prøve det ut (i små doser, ikke noe planer om rus/misbruk).
Stemmer det egentlig at Phenibut er ulovlig?
Har jeg noe som helst å vinne på å sende inn en klage, forhøre meg med legemiddelverket, e.l.?
Burde jeg kontakte dem for å prøve å få den ut, eller er jeg bedre tjent med å la denne seile? (sorry hvis jeg spør altfor dumt, er vel litt amatør i det her, så jeg trenger å bli gitt det i klartekst, evt. orienteres om hvorvidt det er noen smutthull...)


PS: Ser at de påpeker "forbudt å innføre fra land utenfor EU/EØS".
Denne kom fra USA, ser jeg.
Står jeg mer sannsynlig til å lykkes dersom jeg bestiller fra et EU/EØS-land, eller vil jeg få problemer uansett?
Sist endret av Nissepappa; 29. mai 2015 kl. 13:49.
Leser du tråden så får du svar på spørsmålet ditt.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Nissepappa Vis innlegg
Hey!

Bestilte ganske nylig Phenibut (kapsler, anerkjent merke), som er blitt stoppet i tollen.

Fått følgende brev:

"Innførselsrestriksjoner, legermidler: Sendingen inneholder forbudt vare. Sendingen vil bli returnert til avsender ved returfristens utløp. Inneholder GABA"

Fulgt av:

"Det har ankommet en sending til deg som inneholder varer som klassifiseres som legemiddel. Vi gjør oppmerksom på at det ikke er tillatt å innføre legemiddel til privat bruk fra land utenfor EU/EØS.

Nærmere informasjon finner du under meny for import og salg på www.legemiddelverket.no.

Sendingen vil bli returnert ved returfristens utløp (04.06.15)."


Dette var jo åpenbart litt kjipt, da jeg var gira på å prøve det ut (i små doser, ikke noe planer om rus/misbruk).
Stemmer det egentlig at Phenibut er ulovlig?
Har jeg noe som helst å vinne på å sende inn en klage, forhøre meg med legemiddelverket, e.l.?
Burde jeg kontakte dem for å prøve å få den ut, eller er jeg bedre tjent med å la denne seile? (sorry hvis jeg spør altfor dumt, er vel litt amatør i det her, så jeg trenger å bli gitt det i klartekst, evt. orienteres om hvorvidt det er noen smutthull...)


PS: Ser at de påpeker "forbudt å innføre fra land utenfor EU/EØS".
Denne kom fra USA, ser jeg.
Står jeg mer sannsynlig til å lykkes dersom jeg bestiller fra et EU/EØS-land, eller vil jeg få problemer uansett?
Vis hele sitatet...
Vel, det er sjanse for å bli stoppet av en overivrig toller som krever resept eller legeerklæring, ellers blir varen returnert eller destruert. Men du risikierer iallefall ikke bot, slik man får for å bestille legemidler fra land utenom EU/EØS. Tilogmed Paracet er ulovlig å bestille fra som f.eks USA.
Bestill Phenibuten din fra UK så går den igjennom
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvordan er det å blande phenibut med benzo og opiater?