Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1660
Hei, jeg har en dansk Far, og kom til å tenke på om jeg kunne få dansk pass. (Ps har et lite veddemål)
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Det spørs på et par ting.

Er du født i danmark?
Er du døpt i danmark?

Hvis du ikke oppfyller noen av disse kriteriene, eller har bodd i danmark til du ble 18år, så får du ikke dansk pass.
Ja du kan få dansk pass hvis du er under 18 år selvom du ikke har bodd i danmark eller er født i danmark. jeg har dette selv med du blir jo ikke dansk statsborger og det står heller ikke personnummer i passet.
Dersom foreldrene er gift
Et barn blir automatisk dansk statsborger ved fødselen dersom foreldrene er gift, og enten faren eller moren er dansk.

Dersom foreldrene ikke er gift
Dersom barnets foreldre ikke er gift ved fødselen, får barnet automatisk dansk statsborgerskap dersom moren er dansk.

Dersom faren er dansk statsborger og moren er utlending, blir barnet kun automatisk dansk statsborger dersom barnet er født i Danmark.

Dersom barnet er født i utlandet, og foreldrene senere inngår ekteskap, blir barnet dansk statsborger fra det øyeblikk foreldrene er gift.

Les om reglene for statsborgerskap ved fødselen på justisdepartementets nettsider.
Dobbelt statsborgerskap
Det er et grunnleggende prinsipp i dansk lovgivning at dobbelt statsborgerskap skal begrenses så langt det er mulig.

Dersom en er dansk statsborger og oppnår statsborgerskap i et annet land, mister en derfor automatisk det danske statsborgerskapet.

Det er likevel mulig å ha dobbelt statsborgerskap i Danmark dersom en automatisk blir dobbelt statsborger. Dette gjelder for eksempel et barn som blir født i Norge av dansk mor og norsk far.
All in All: Så lenge foreldene dine var gift, når du ble født. Så har du rett på ett Dansk pass. Jeg er selv halvt dansk (faren min er Dansk). Og de var gift når jeg ble født. Så, jeg har da altså lov til og få et Dansk pass på kort tid.
Sist endret av SuperNgeeK; 30. juni 2013 kl. 14:31.