Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 9343
Hei, har et 5 sifferet beløp i kontanter som jeg gjerne ville ha satt inn på sparekontoen min, men opphavet om hvor disse pengene kommer fra er ikke helt lovlig uten å gå mere inn på det. Jeg har også den de siste 6 måndene mottatt flere bankoverføringer direkte inn på konto som er på tilsammen ca. 50.000kr, som også er fra ulovlig virksomhet.

Er det stor sjanse for at jeg kan få en telefon fra noen skumle typer fra staten om jeg setter de inn på konto? Kan risikere å få en sak mot meg om å legge fram bevis der jeg har anskaffet disse pengene på lovlig hvis?

Hvor store summer i året er det "trygt" å sette inn før staten fatter misstanke?
Sist endret av Skyfx; 24. november 2012 kl. 22:49.
Vill ikke anbefale deg å sette inn svarte penger som du skal spare på en konto nei, å sette inn å bruke med engang på regninger går greit..

Men den dagen purken tar deg for det du driver med, så kommer de garantert til å sjekke dine konti, å vis du har penger der som du ikke kan forklare da så vill du nok miste dem....
Alle transaksjoner som overskrider 5000,- blir flagget. Dette gjelder alle norske banker og er pålagt av riksrevisjonen. Dette danner grunnlag for etterforsking ved behov.. Ikke akkurat å anbefale å utfordre dette systemet nei..
Sist endret av woff; 24. november 2012 kl. 23:18.
det jeg vet endel gjør er og sette opp f.eks fiktive finn annonse med noen dyre høytalere eller noe sånt
Sitat av woff Vis innlegg
Alle transaksjoner som overskrider 5000,- blir flagget. Dette gjelder alle norske banker og er pålagt av riksrevisjonen. Dette danner grunnlag for etterforsking ved behov.. Ikke akkurat å anbefale å utfordre dette systemet nei..
Vis hele sitatet...
Det er vel 10 000,- ?

Om det kun er et 5-sifret beløp så kan jo det bortforklares på de enkleste måter.
Du bør ikke sette inn svarte penger på konto nei, i hvert fall ikke når det er snakkom et femsifret beløp. Ville heller brukt disse pengene på dagligvareting som er vanskeligere å spore, evt. hvitevaske dem på en eller annen måte.
Ganske sikker på at det er 5000,- som er minimumsbeløp ja. Mulig de har hevet beløpet men uansett hjelper det lite.. Men det finnes da utallige måter å omgå / lure systemet på!
Et tips, som kanskje kan fungere er jo å bruke kontanter på alt du kan bruke kontanter på! Mat, bensin, frisør, klær osv.. Så fører du et lite "regnskap" på hvor mye du har brukt av disse pengene på diverse ting, og setter over tilsvarende beløp på sparekonto fra lønna du får..

Med mindre du snakker om flere hundre tusen, så tror jeg ikke myndighetene vil merke dette. Hvis de faktisk ser på kontoene dine så finner de kanskje fort ut at du må leve på luft.. Da det går mye penger på mat, og du bruker etter kontoen og bedømme - 0 kroner?

Så, hvor smart det er vet jeg egentlig ikke.. Men jeg regner med dette vil fungere greit så lenge det ikke er snakk om så jævla mye.
Sist endret av KarlsenK; 24. november 2012 kl. 23:36. Grunn: skriveleif
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
50000 er ikkje allverden. Og nei, alle transaksjoner på over 5 eller 10000 blir ikkje flagga; det gjeld utanlandstransaksjoner.

Har du null i inntekt har du problemer med å forklare 50k. Har du en halvmillion i inntekt er ikkje 50k i kontanter, over et år, problem å forklare.
Sitat av woff Vis innlegg
Ganske sikker på at det er 5000,- som er minimumsbeløp ja. Mulig de har hevet beløpet men uansett hjelper det lite.. Men det finnes da utallige måter å omgå / lure systemet på!
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at det er 5000,-
Har du noen kilder på dette?

Jeg har hørt at det ikke er noen grense, er for å forhindre at noen ligger akkurat under grensen for å unngå å bli oppdaget. Banken har meldeplikt hvis de mistenker om at det skjer noe kriminelt. F.eks. hvitvasking, skatteunndragelse eller heleri.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fishface Vis innlegg
Hvordan vet du at det er 5000,-
Har du noen kilder på dette?

Jeg har hørt at det ikke er noen grense, er for å forhindre at noen ligger akkurat under grensen for å unngå å bli oppdaget. Banken har meldeplikt hvis de mistenker om at det skjer noe kriminelt. F.eks. hvitvasking, skatteunndragelse eller heleri.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/hl-20090306-011.html
Jeg har satt inn godt over hundre tusen på en konto til sammen på ett år, jeg ble tatt av politiet pga den måten jeg tjente de pengene, de ville ha fullmakt til å se over kontoene mine, det var greit nok for meg (de hadde fått det uansett, hadde bare tatt litt lengre tid)

De så jo akuratt hva jeg hadde satt inn i kontanter, men alle pengene var blitt brukt på regninger og diverse "luksus" så kontoen var tom, så det var ikke noen penger å beslaglegge

Fikk "dommen" i posten her om dagen, ble ei bot på 8000.- sto ingenting om pengene

Men jeg er sikker på om pengene hadde stått på kontoen så hadde jeg nok hatt større problemer ja...

Så mitt råd er, sett inn penger vis du trenger det, men ikke mere enn det, oppbevar resten på en trygg plass og bruk kontanter på alle handler som man kan gjøre det, å la heller lønningskontoen vokse
Sitat av woff Vis innlegg
Ganske sikker på at det er 5000,- som er minimumsbeløp ja. Mulig de har hevet beløpet men uansett hjelper det lite.. Men det finnes da utallige måter å omgå / lure systemet på!
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde å søke meg litt fram til noe, men fant ikke så mye. 5000 gjelder i hvert fall utenlandsktransaksjoner slik slashdot sier.

Jeg mener jeg har lest i en bankavtale eller noe at banken har meldeplikt til skatteetaten ved innskudd på over 10 000,-

Sannsynligheten for at jeg tar feil er vel større enn at jeg har rett..
Fant dette her. Kilde.
7.10.4.3.2 Hvem har meldeplikt

Hvitvaskingsloven § 4 fastsetter hvem som har meldeplikt. For det første omfattes finansinstitusjoner, Norges Bank, e-pengeforetak, foretak og personer som driver virksomhet som består i overføring av penger eller pengefordringer, verdipapirforetak, forvaltningsselskaper for verdipapirfond, forsikringsselskap, pensjonskasser, postoperatører ved formidling av postsendinger, verdipapirregistre, andre foretak hvis hovedvirksomhet er omfattet av punktene 2 til 12 og 14 i vedlegg I til direktiv 2000/12/EF om adgang til å starte og utøve virksomhet som kredittinstitusjon, herunder utlånsvirksomhet, fondsmegling, betalingsformidling, finansiell leasing, rådgivnings- eller andre tjenester knyttet til finansielle transaksjoner samt utleie av bankbokser. I tillegg gjelder loven for statsautoriserte og registrerte revisorer, autoriserte regnskapsførere, eiendomsmeglere og boligbyggelag når det drives eiendomsmegling, forsikringsmeglere, prosjektmeglere, valutameglere, advokaterog andre som ervervsmessig eller stadig yter selvstendig juridisk bistand, når de bistår eller opptrer på vegne av klienter ved planlegging eller utførelse av finansielle transaksjoner eller visse transaksjoner som gjelder fast eiendom eller løsøregjenstander, forhandlere av gjenstander, herunder auksjonsforretninger, kommisjonærer og lignende, ved transaksjoner i kontanter på 40 000 norske kroner eller mer eller et tilsvarende beløp i utenlandsk valuta. Loven gjelder også for foretak og personer som utfører tjenester på vegne av eller for rapporteringspliktige.
Vis hele sitatet...
Så å sette inn 50K i en smell er nok ikke særlig lurt. Ser ut som alt over 40K skal rapporteres.
Sist endret av ompapa; 25. november 2012 kl. 02:42.
Det er automatisk flagging av transaksjoner på 5000 kr og oppover til skattemyndigheten. Når det er sagt så er det langt i fra noen automatikk i at noen sender deg brev fra skatteetaten. Det verste som kan skje om de tar kontakt med deg er at du må skatte av dem. Uansett, 50 000 kr er ikke noe problem å forklare. Si at du solgte et samleobjekt på bruksbørsen, at du har solgt unna diverse eiendeler eller noe slikt. Det er en flytende grense for når større summer blir tatt tak i.

Meldeplikten over gjelder for eksempel butikker. De er pålagt å rapportere kontanter på over 40 000. Dvs, at du ikke kan kjøpe en bil eller et stereoanlegg til 1 mill kontant uten at de rapporterer.

At pengene du satte inn av ulovlige er jo i for seg irrelevant. Ingen kan spore kontanter med letthet. Men om du ofte mottar kontooverføringer fra kriminelle, og en av disse blir etterforsket, så kan elektroniske spor lede mot deg veldig enkelt. Ha det i bakhodet

Kilde: Revisor i familien, og er selv eier av konto i Hong Kong, så jeg har måttet sette meg inn i ting for å få hjem "rene" penger.