Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 872
Hei,

Jeg har altså fått til denne ftp-serveren min, og den funker omtrendt som den skal. Da jeg hverken har domene, eller vet hvordan jeg får et domene til å funke med serveren min om jeg kjøper et, prøvde jeg bare et .moo.no, slik at jeg fikk en addresse (www.hvaennjegvilha.moo.no) i stedet for http://minIP. Problemet er at når jeg går på www.ønsket"domene".moo.no, så byttes addressefeltteksten ut med min IP igjen, selv om at jeg kommer inn på siden:P

I tillegg lurer jeg på om jeg kan få domene til serveren uten og betale, og bruke IPv6 i stedet. Da tenker jeg selvsagt på gratis domener:P Husker fra tiden jeg var på IRC med freeshells og sånn at folk hadde servere med vhosts og alt, kunne lage omtrendt så mange de ville:P
Du må velge "skjul orginal URL" når du lager moo adressen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Et domene koster en hundrings i året, ikke akkurat noe stort økonomisk tap.
Jeg tror du blander med subdomener her, når man eier et domene kan man lage så mange subdomener du bare føler for som kan brukes som vhosts.

poppolo har rett angående adressen, det heter også "URL cloaking" på engelskspråkelige sider.
Dodecha: planen er nok å kjøpe domene etter hvert, men vil utforske og lære litt først Da følte jeg det var like greit og begynne med et gratis Når det gjelder .moo.no sto det skjul URL? Og så: Tittel dersom vi skjuler URL? eller noe slikt, så jeg så ikke URL-delen, og trodde det kun var tittel-cloak Takk for hjelpen.

Japp, men dette forklarte jo en hel del

og en siste ting; Jeg kobler altså til serveren min via puTTy fra windowsmaskinen min. Når jeg er hjemme, funker det bare fint - kobler meg bare til serverens lokale IP (10.0.0.1), men dersom jeg er et annet sted og prøver, bare nå med min eksterne IP, så får jeg etter en stund: Connection refused... Har åpna porter i routeren, og det må ha fungert, fordi før jeg gjorde det, så funka ikke engang å koble til 10.0.0.1 ^^
Sitat av cromoglic Vis innlegg
Når jeg er hjemme, funker det bare fint - kobler meg bare til serverens lokale IP (10.0.0.1), men dersom jeg er et annet sted og prøver, bare nå med min eksterne IP, så får jeg etter en stund: Connection refused... Har åpna porter i routeren, og det må ha fungert, fordi før jeg gjorde det, så funka ikke engang å koble til 10.0.0.1 ^^
Vis hele sitatet...
Om du måtte åpne porter i routeren for å nå 10.0.0.1 har du et pussig hjemmenettverk.
Uansett - for å sjekke om porten er forwardet riktig kan du prøve å koble til dittnavn.moo.no selv om du er bak samme NAT -- dersom forwardingen fungerer skal det bli akkurat samme som å koble til direkte på 10.0.0.1.

Jeg har tre forslag:
1. Din eksterne IP har forandret seg (veldig plausibelt).
Statisk IP er noe de aller fleste (om noen) ikke tilbyr uten videre; du må enten kjøpe det eller i det minste be om det. Det vil si at din IP har forandret seg, og DNS-recorden må oppdateres. (sjekk hvilken IP det pekes mot med kommandoen nslookup dittnavn.moo.no og din adresse på http://ipadresse.no/)

Dersom du skaffer deg en adresse hos DynDNS får du med en klient som til enhver tid oppdaterer din eksterne IP mot ditt subdomene.

2. FTP-serveren din støtter kun tilkoblinger fra en gitt IP-range, f.eks. ditt LAN.

3. Tvilsomt, men: FTP-serveren trenger å kunne verifisere adressen den kontaktes med, kan løses med å legge til dittnavn.moo.no i hosts-filen.

Sjekk også feillogg, hvis DNS er i orden bør tilkoblingsforsøket logges på FTP-serveren og den vil kunne gi deg et langt bedre overblikk over problemet enn jeg kan.
Hmm. TIl ditt første forslag, hehe, nei:P Den er den samme. Har uansett statisk
2: jeg har ikke noe slik installering, og egentlig er det ikke en pur ftp-server, snarere en pc jeg bruker til det meste, inklusive ftp-server... men dersom kubuntu kommer med noe slikt som standard, kan det jo hende...

3: Hmm, tja, skal prøve men å koble til ftp-området går jo uansett hvor jeg er... f.eks. ftp://IP. Litt rart at det funker:P

takk for svar
Regner med du bruker en av standard ftp-pakkene i Ubuntu uansett? Jeg holder en knapp på vsftpd's simplisitet for enkel hjemmebruk. Ang 2&3, forstod jeg det på post #4 at ekstern IP ikke fungerte.

Uansett: logger er første bud. Står det ingenting i loggen må det være routeren som er feil konfigurert. Du kan ta en
sudo grep -i error /var/log/loggfil
for å få et overblikk over feilmeldinger som har oppstått underveis. tail er også et fint verktøy for å se slutten av en logg (f.eks. rett etter at du har prøvd noe).