Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 891
Heisann.
Jeg har installert Linux på min bærbare skole pc.
Men som alle vet må man være logget på skolens domene for å kunne benytte seg av det trådløse internettet....
Så mitt spørsmål er:

Hvordan kan jeg logge på et domene, og koble til det trådløse netverket i linux?
Jeg har passord/brukernavn til min bruker på skolen. Hvor skal dette inn i bildet?

Kjører forresten OpenSuse, og har en HP Compaq.
På forhånd takk,
Dark
Men hvordan? =P
Har ikke greie på noe som helst rundt temaet domene... verken windows, eller linux
Kommer ikke det automatisk opp dersom du er tilkobla nettverket når du åpner en browser da?
Trenger nesten litt mer info. Er det en kiosk-løsning der du skriver brukernavn og passord inn i en web-side, eller er det 802.1x-basert med sertifikater. Det enkleste er vel å snakke litt med IKT-avdelingen på skolen din.
Okei, skal prøve...

Når jeg slår på pcn, skriver jeg inn brukernavn "fornavn.etternavn", og passordet. Så velger jeg domenet "NTVGS", fra en liste, og klikker ok.
Da jeg har logget inn, så er jeg tilkoblet nettet. Ikke noe mere instillinger osv.
Det går også ann å forandre passordet ved å gå innpå skolens passordkiosk via en nettleser.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Passordet til PC-en regner jeg med? Det betyr antageligvis at du ikke kan se nettverkspassordet ditt (om du fortsatt har Windows altså, ja, jeg ser du ikke har det). Beste resultat oppnår du antagelig (spørs på IKT-avdelingen på skolen din) ved å finne ut hvordan IKT-avdelingen kan legge inn passordet på PC-en din, uten at du har tilgang til det (for å forhindre at utenforstående misbruker skolenettverket)
Sitat av Jonta Vis innlegg
Passordet til PC-en regner jeg med? Det betyr antageligvis at du ikke kan se nettverkspassordet ditt (om du fortsatt har Windows altså, ja, jeg ser du ikke har det). Beste resultat oppnår du antagelig (spørs på IKT-avdelingen på skolen din) ved å finne ut hvordan IKT-avdelingen kan legge inn passordet på PC-en din, uten at du har tilgang til det (for å forhindre at utenforstående misbruker skolenettverket)
Vis hele sitatet...

Vil det si at jeg ikke kan koble til domenet uten at jeg kan nettverkspassordet?

PS: Når man endrer passordet i passordkiosken, så endres det både på pcn, itslearning, og skolearena. Systemet heter forresten "feide"
Det du må finne ut av er hvordan det trådløse nettverket er sikra, er det vanlig WEP, eller WPA er det noe problem, du må bare finne nøkkelen. Men er det WPA-enterprise 802.1x kan det godt være at de f.eks bruker maskin og bruker sertifikat og da blir det straks mye værre.
Okei, takk for tips alle sammen =)
Skal høre med it-avdelinga i morgen