Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1414
En kompis har en compaq maskin. Nå vil den ikke bli startet skikkelig. Det eneste som kommer opp er Compaq logoen, mer skjer ikke :/ Han sier han har sjekket at alle kort\kabler\hardisker er skikkelig plugget i. Noen som vet hva som kan være galt?
Compaq her en egen oppstarts "bios" lagret på harddisken,
og hvis den ikke finner den skjer det der.
Kort sagt: problemer med harddisk, eventuelt er biosbatteriet tomt.
Hvilken compaq er det?

Løsninger; hvis den er noenlunde ny(max 2 år), ta den
tilbake til der den ble kjøpt og spør der. Garantien kan
fortsatt brukes, med mindre han har drevet på veldig mye innvendig.
Eldre enn det, plukk ut alle brukbare deler, bygg en ny maskin.

Hvis det er en Compaq presario 5030(31) kjøpt via cinet og norsk hydro, og lydkortutgangen fortsat virker... jeg vil ha det hovedkortet.


meite
Em, så du mener det er hard-disken som er wrecka? Det er 2 harddisker i kassen, kan jeg da prøve å sette slave-disken til primary og ta vekk den gamle primary disken?

Viss det er batteriet, er det bare å skifte det da?
Har´n prøvd og boot med boot-disket ellerno sånt a. kan jo kanskje være windows som er fucka. For pcen skal jo kunne boote (eller kanskje ikke compaq er jo no sære greier) å det er det samme om bios batteriet flat den skal boot fordet.
Det meitemark mener er at det på en god del Compaq-maskiner er en liten partisjon på HD'en som er BIOS (istedenfor på hovedkortet) på ca 8MB. Dette er en utrolig latterlig idé fra Compaq, noe de skjønte etter en stund og gikk bort ifra. Men hvis den ikke er der, så vil det nok ikke funke. Da må du ta kontakt med Compaq tror jeg. Men - som sagt - det er ikke på alle modeller, så det er noe du må finne ut selv! Lykke til!
Prazor: ja, kan virke sånn. Prøv å legg inn windows på den andre harddisken og test ut. nb; viktig. IKKE ha compaq hardisken i samtidig som du gjør dette, for maskinen er programert til ALTID å sette den gamleste compaq harddisken som master.

proXima: compaq er VELDIG sære greier, men når de først funker er de ypperlige. Tja, kan være windows, men ikke med den oppførselen.

Prazor: for å få ut dataen på den gamle compaq harddisken må han flekke den inn i en ikke-compaq maskin og kopiere alt over på en annen harddisk eller via netverk. Setter du en compaq hardisk i compaqen vil den evig og bestandig bli master.

Lurveleif: Hvis du bare skipper den skal det funke, men ikke hvis det er en compaq hd... det eneste som ligger på harddisken er et diagnoseprogram.

meite
meitemark: Nå stusser jeg på ett par ting. Er det ikke BIOS'en som ligger der? Mente fast og bestemt at det var det, og ikke bare diagnoseprogrammet. Har hørt at man ikke får starta PC'en uten den ekle partisjonen jeg, men det kan være feil. Og en annen ting: Er du virkelig sikker på at Compaq-disken ALLTID vil være master? Hvordan får de da gjort det? Jeg mener: Det blir jo satt i HW og det er jo ikke så mye å gjøre med det? Eller?

Snakket med fyren for noen timer siden. Hehe, han hadde nu tatt alle kortene ut av maskinen og plugget de inn igjenn. Og det funket biff etterpå Snodige saker :/
Originally posted by LurveLeif
meitemark: Nå stusser jeg på ett par ting. Er det ikke BIOS'en som ligger der? Mente fast og bestemt at det var det, og ikke bare diagnoseprogrammet. Har hørt at man ikke får starta PC'en uten den ekle partisjonen jeg, men det kan være feil. Og en annen ting: Er du virkelig sikker på at Compaq-disken ALLTID vil være master? Hvordan får de da gjort det? Jeg mener: Det blir jo satt i HW og det er jo ikke så mye å gjøre med det? Eller?
Vis hele sitatet...
deler av biosen, nermere bestemt det diagnoseproggramet ligger der. ikke noe mer. det skal gå helt fint å startet opp compaq maskiner uten en compaq hd der. men det de gjør er å bestemme at den (compaq)harddisken som er eldst SKAL være master. Selv om den er plassert på slaveplassen på cabelen, og den er satt til slave. brente meg på det der for noen år siden. mulig de har forandret det per nu, men jeg vet ikke.

kort fortalt, jeg har en compaq med 4,2 gig hd, og så satte jeg i en compaq hd på 500 mb ellerno, stappa med diverse wares. uansett ossen jeg gjorde det ble bestandig warez disken c: $#@#$!!!, så jeg sjekka compaq sine boards og diverse nyhetsgrupper. yepp, jeg var ikke den eneste.

hvilken disk som skal være master blir bestemt av et program i biosen. den sjekker datoen på disken og setter det opp i henhold til det den finner.

meite
Heh. Compaq slutter aldri å overraske meg.
Jeg har Compaq, og den funker bra den... Compaq er bra saker, men litt merkelige.
Har også vært borte i dette med BIOS'en på egen HD-partisjon på Compaq på jobb en gang. Kunden hadde fdiska og fjerna alle partisjonene inklusive den lille non-dos partisjonen etterpå nekta maskinen å boote. Kunden måtte få en oppstaertsdiskett fra Compaq for å få lagt inn BIOS på HD, etter det funka d som snus...

MAO Compaq har en del sære løsninger
Hehe, slev mener jeg at en del Compaq maskiner ser ut som noen forbannades romskip! lol, skal slenge inn bilde av et pent eksempel så snart som mulig
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
En kamerat av meg hadde Compraq før.. Kjøpte seg Voodoo3 så var ikke kabinettet dypt nok
Når han leverte det tilbake, og forklarte problemet, sa de 'Ahh du har Compaq?"

:P