Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1568
Det har nå oppstått et problem her som jeg ikke finner løsningen på ... HVer eneste gang jeg slår av maskina, blir jeg nødt til å legge inn primary og secondary Dns under "manual configuration" under nettverksinnstillinger for i det hele tatt å kunne komme meg inn på nettsider. Innstilingene er borte når jeg slår maskina på igjen, så det her begynner å bli litt slitsomt..Bruker Ubuntu 7.10.
Har ikke lang erfaringer med Ubuntu, i allefall ikke nok til å finne løsningen på dette...
Noen som vet?
Tja, har du DHCP server gående på en router eller får du DHCP rett fra modem\ISP ?

Samme problem uansett hvilket nett du koblet til ?
/etc/resolv.conf
Til AtXbYeA: Rett fra modem. har ikke ruter

Fiskn: sudo: /etc/resolv.conf: command not found
Sitat av lillepuke
Til AtXbYeA: Rett fra modem. har ikke ruter

Fiskn: sudo: /etc/resolv.conf: command not found
Vis hele sitatet...
Det er en tekstfil. Åpne den i din favoritteditor og slå deg løs.
Eh-he? Jeg fant en mappe i /etc som het resolvconfig, inne i den lå update-libc.d, åpnet den og fant et shell script som het avahi-daemon, det her ga lite mening for meg iallefall... Noen som kan forklare?
resolv.conf skal ligge i etc mappen..
Sitat av loathsome
Åpne den i din favoritteditor og slå deg løs.
Vis hele sitatet...
Kan være en blindvei, for i mange tilfeller så generes /etc/resolv.conf automatisk av systemet (Typisk DHCP daemonen). Altså, dersom du gjør manuelle endringer i denne filen så kan de forsvinne igjen (ved for eksempel neste oppstart, så er du tilbake hvor du startet.)

Min /etc/resolv.conf fil her har dette som første linje:

Kode

# Generated by dhcpcd for interface eth0
Det hadde kanskje vært mulig å legge til ekstra DNS informasjon i /etc/resolv.conf under oppstart automatisk, med de lokale RC-skriptene.
Det er det her som står i update-libc.d:

#!/bin/sh
#
# If we have an unicast .local domain, we immediately disable avahi to avoid
# conflicts with the multicast IP4LL .local domain

if [ -x /usr/lib/avahi/avahi-daemon-check-dns.sh ]; then
exec /usr/lib/avahi/avahi-daemon-check-dns.sh
fi
Når du har koblet deg til nettet på vanlig måte, åpne /etc/resolv.conf, oppsettet vil se noe slikt ut:

Kode

           search openna.com
           nameserver 208.164.186.1
           nameserver 208.164.186.2
Dette forandrer du til de DNS-ene du får fra din ISP og forandrer "search openna.com" til "search telenor.no" f.eks (om det er telefnor du har)

Dette må gjøres som superbruker, så det letteste har ville vært å åpne en terminal og bare skrevet sudo gedit /etc/resolv.conf
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sliter litt med dette jeg også. Tenkte det var bedre å dra opp denne tråden enn å starte en ny. Er kun en uke uti min linux erfaring, så er mulig jeg er rimelig på jordet

Jeg vil ha primary nameserver til min dns-server på lokalnettet og secondary til ISP'en sin dns.

Jeg endrer /etc/resolv.conf som root til:

Kode

domain [domene.local]
search [domene.local]
nameserver [serverip]
nameserver [isp's dns]
(domene.local er mitt lokale domene på win08servern)

Får forsatt ikke resolva det jeg har satt opp i servern, på tross av at det funker helt fint fra en xp pro maskin som er medlem av domenet på serveren. Har dog ikke klart å få kontakt med domenet på serveren fra Ubuntu pc'en, selv om jeg har installert nødvendige pakker og fyllt inn riktige data.

Selv om jeg fjerner isp'ens nameserver fra resolv.conf fungerer det ikke. Og det merkelige er at jeg fortsatt får resolva dns'er på internett. Akkurat som om den ikke resolver dns'ene jeg har satt opp, men benytter seg av redirecten min dns server gjør til andre dns servere.

Et annet alternativ kunne vært at endringene jeg gjør ikke endrer hva systemet bruker som nameserver, men når jeg skriver dnsdomainname (og -d) får jeg opp ip'en til dns-servern min.

En annen ting er at etter en reboot er denne endrede resolv.conf renamet til resolv.conf~ og den samme resolv.conf som inneholder standard dns oppsett fra isp som var der i utgangspkt. er tilbake.

Har kikka mye rundt på nettet og finner bare denne fremgangsmåten og folk mener det funker, sett bort i fra at de må gjøre endringene hver gang de restarter.

Noen som har noen råd til meg? Sånn annet enn å bytte til linux server, da jeg føler jeg trenger litt mer erfaring med systemet for å gjøre det. Synes linux er inmari interessant så er litt kjipt å bli stående fast her..

Mvh
Sist endret av DeMenT; 12. desember 2008 kl. 21:08.