Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 9632
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Tenkte kanskje det var noen på forumet her som har erfaringer med husbanken og startlån.

Dersom man har fått innvilget en ramme fra Husbanken på inntil 500.000 kr som startlån, er det noen som har erfaring med å få brukt dette som egenkapital hos andre banker?

Jeg har fått følgende svar fra de banker jeg har kontaktet foreløpig:

Eks: Bolig med prisantydning 1 500 000. Jeg får kun låne 85% av banken, altså 1 275 000 kr. Dersom jeg legger på rammen fra Husbanken er man nede i 775 000 kr. Da er 775 000 som er beløpet banken kan gi meg tilbud på det objektet, siden de mener at man ikke kan belåne mer enn 85%, uavhengig om hvilke bank man tar opp lån hos.

Planen min og saksbehandleren i kommunen var at jeg skulle kunne (som i eksempelet ovenfor) bruke 225 000+dokumentavgift på ca.50 000 fra Husbanken, men dette aksepterer altså ikke de banker jeg har prøvd meg hos.

Noen som har erfaringer hos andre banker?
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøv med Jørgen hos Landkreditt bank. De er fantastiske på kundeservice og forslag til løsninger lykke til!
Egenkapital er penger som ikke er lånt, det er det som menes med egenkapital, penger du har selv.
Så jeg tror det vil være vanskelig å finne en bank som går med på 100% finansiering. Da det å betjene to lån naturlig nok vil være vanskeligere enn å kun betjene ett lån.
Sist endret av Veggen; 12. september 2017 kl. 14:12.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det skjønner jeg, men Husbankens startlån skal jo være et boligsosialt tiltak for å få langvarige økonomisk vanskeligstilte inn på boligmarkedet. Dersom man skal spare til egenandel og ligger såvidt over statens normsatser vil det jo kunne ta mange tiår før man har spart seg opp noen hundre tusen?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dersom man skal spare til egenandel og ligger såvidt over statens normsatser vil det jo kunne ta mange tiår før man har spart seg opp noen hundre tusen?
Vis hele sitatet...
Om du bruker mange tiår på å spare opp noen hundre tusen, hvor mange tiår har du da tenkt å bruke på å betale tilbake ett par millioner i lån ?
Sist endret av rfa; 12. september 2017 kl. 16:07.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det skjønner jeg, men Husbankens startlån skal jo være et boligsosialt tiltak for å få langvarige økonomisk vanskeligstilte inn på boligmarkedet. Dersom man skal spare til egenandel og ligger såvidt over statens normsatser vil det jo kunne ta mange tiår før man har spart seg opp noen hundre tusen?
Vis hele sitatet...
om det tar så lang tid å spare seg opp egenkaptal. hvordan tror du det da blir å sitte med 2 lån?

banken skal ha sine penger med renter. og det skal jaggu meg husbanken ha også..

blir jo mye dyrere. og ren og skjær galskap å gi slike lån til folk uten penger
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vet dere hva startlån fra Husbanken er? Hele grunnlaget er et boligsosialt tiltak for at langvarige økonomisk vanskeligstilte skal komme seg på boligmarkedet og heller bruke pengene sine i investering. Dette kompenseres ytterligere med mulige tilskudd og bostøtte. Dessuten er det svært lav rente på startlånet i forhold til andre banker.

Jeg kan heller ikke forstå at det er spesielt nye dyrere å sitte på to lån i forhold til ett lån stort lån, dersom renten er den samme og den totale lånesummen den samme - foruten etablerings og termingebyrer.

Videre kan man fint håndtere et boliglån med de samme pengene man bruker på husleie pr mnd. Det er ikke slik at man er bostedsløs og bor i skogen.

Uansett: erfaringer med egenkapital og startlån ønskes. Ikke mer svada om at noen ikke kan klare å betale. Sparing er ikke et alternativ, da som sagt alle penger går til husleie og livsopphold.
Går fint, gitt at banken aksepterer det.
Har selv husbank lån som egenkapital.
Dog det er en stund siden jeg tok lån.
Beste er vel å høre med aktuelle banker hvordan de stiller seg til det
Lykke til!

Kom forresten på at hele grunnen til at jeg har startlån fra husbanken er fordi min ordinære bank ville at jeg søkte på det.
Sist endret av Mrlarsen; 12. september 2017 kl. 18:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når jeg kjøpte bolig i 2013 mens jeg var lærling, fikk jeg 20% (400k) av summen i startlån av kommunen, og resterende 80% (1,6m) av husbanken. Dette var da en husbankleilighet. Så det er mulig.
Sist endret av hotline; 12. september 2017 kl. 18:55.
Regner med det er litt rundt hvordan markedet er osv.
Har vel blitt en del vanskeligere å få lån de siste par årene en hva det var for 5-7 år siden.
Sitat av rfa Vis innlegg
Om du bruker mange tiår på å spare opp noen hundre tusen, hvor mange tiår har du da tenkt å bruke på å betale tilbake ett par millioner i lån ?
Vis hele sitatet...
For det er litt annerledes å betale både lånet + renter der hvor en leier pluss at en i tillegg skal spare opp 200 000 kr. Men som du ser jeg skriver så betaler en allerede både lån og renter. Så vanskelig å forstå er det vel ikke?
Det er en dårlig ide å låne penger for å bruke som egenkapital. Det er en god grunn til at det er viktig å ha egenkapital, og når man låner penger til dette er formålet borte.
Dette vet du såklart, men du må klare å betjene to lån plutselig da. Også dersom du mister jobben eller noe annet uforutsett skjer.
Sitat av DSlhm Vis innlegg
om det tar så lang tid å spare seg opp egenkaptal. hvordan tror du det da blir å sitte med 2 lån?

banken skal ha sine penger med renter. og det skal jaggu meg husbanken ha også..

blir jo mye dyrere. og ren og skjær galskap å gi slike lån til folk uten penger
Vis hele sitatet...
Er det så ugunstig å ha lån hos husbanken? Bedre det enn å sitte med ett enkelt lån i en annen bank?

Nei, folk har penger til å bo. Ser i alle fall ingen som bor på gaten her når jeg titter ut av vinduet...
Jeg ville sittet på gjerdet, spart opp penger og ventet på at boblen sprekker. For det kommer den til å gjøre, de fleste eksperter virker være enige om det.
Kan jo høre med husbanken om det er noen mulighet for å få hele lånet der?
Når jeg kjøpte så lånte jeg egenkapitalen av kommunen førstehjemslån lån kalte di det. Fikk også lånt til oppfiksing. Har du snakka med kommunen din om di har ett sånn tilbud?
Kan være greit å lese boliglånsforskriftene som gjelder for 2017 før man uttaler seg. At folk har fått lån tidligere er ikke bevis på at man får det nå. Kravet i dag er 15% egenkapital. Dette er et krav bankene bare kan avvike på 10% av lånene sine. Et lån fra husbanken er fortsatt et lån, og havner ikke inn under egenkapital. Om du på ingen måte har mulighet til å spare deg opp egenkapitalen så virker det nesten rart at de vil gi deg lån i det heletatt. Boliglånsforskriftene sier at man bare kan ha en gjeld som tilsvarer 5x brutto årslønn, og at man skal tåle en renteoppgang på 5%.

Så ja, kort oppsummert er nok din beste sjanse å prøve å overtale en bank til å la deg slippe inn under deres frie 10%. Om du vil ha innspill på om det er et gunstig tidspunkt å investere i bolig så får du si fra.

EDIT: kilde: https://www.regjeringen.no/no/aktuel...ift/id2523967/
Sist endret av Bandoloo; 13. september 2017 kl. 00:29.
Sitat av Bandoloo Vis innlegg
Kan være greit å lese boliglånsforskriftene som gjelder for 2017 før man uttaler seg. At folk har fått lån tidligere er ikke bevis på at man får det nå. Kravet i dag er 15% egenkapital. Dette er et krav bankene bare kan avvike på 10% av lånene sine. Et lån fra husbanken er fortsatt et lån, og havner ikke inn under egenkapital. Om du på ingen måte har mulighet til å spare deg opp egenkapitalen så virker det nesten rart at de vil gi deg lån i det heletatt. Boliglånsforskriftene sier at man bare kan ha en gjeld som tilsvarer 5x brutto årslønn, og at man skal tåle en renteoppgang på 5%.

Så ja, kort oppsummert er nok din beste sjanse å prøve å overtale en bank til å la deg slippe inn under deres frie 10%. Om du vil ha innspill på om det er et gunstig tidspunkt å investere i bolig så får du si fra.

EDIT: kilde: https://www.regjeringen.no/no/aktuel...ift/id2523967/
Vis hele sitatet...
Greit kanskje å presisere at avviksgrensen er på 8% i Oslo, og at forskriften som hindrer flest nye lån er "5-ganger-inntekt"grensen.

Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Jeg ville sittet på gjerdet, spart opp penger og ventet på at boblen sprekker. For det kommer den til å gjøre, de fleste eksperter virker være enige om det.
Vis hele sitatet...
Nei, det vil den trolig ikke.
Slutt å tull.

En 5-10% nedgang er forventet, men at "bobla sprekker" er det ingen grunn til å tro.
Sist endret av Uglemos; 13. september 2017 kl. 18:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Er det så ugunstig å ha lån hos husbanken? Bedre det enn å sitte med ett enkelt lån i en annen bank?
Vis hele sitatet...
neei, vilkårene er sikkert dritbra de.. men man _får_ jo ikke akkurat pengene, de skal jo tilbakebetales med renter de og som hos alle andre som låner ut penger
Det er en lovpålagt sperregrense på maks 85% lån på boliglån. Dvs at du MÅ ha 15% i egenkapital.
Avhengig av hvilket type "lån" du får av husbanken så kan de pengene telle som egenkapital eller som ett lån. Etableringslån, startlån osv.
Enkelte kommuner tilbyr også en sum til egenandel hvis du har bodd over 5 år sammenhengende i den kommunen, hvor du da slipper å betale tilbake. Andre kommuner gir deg en gratis tomt å bygge på. Er ikke 100% sikker på om førstnevnte tilbys enda, men det var den muligheten jeg og samboeren min fikk når vi fikk vårt første barn og hu gikk uten inntekt.
du kan visserligen få 100% finanisering i dag om du har kausjonist, så du "må" ikke ha 15% egenkapital
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar så langt. Jeg er klar over Finanstilsynet sine krav til 85% maks belåningsgrad på en eiendom, og at man kan få kausjonist med pant i annen eiendom utover dette. Det er imidlertid uinteressant, det var erfaringer med startlån som egenkapital jeg var ute etter her.

Jeg får tilbud om lån langt over beløp jeg er ute etter å låne, så betjeningsevnen min er grei nok. Men siden jeg ikke har egenkapital, fikk jeg startlån som en slags 85/15 finansiering.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Og dersom jeg skal spare til egenkapital til et objekt i min prisklasse, må jeg spare i omtrent 12 år før jeg har det, etter faste utgifter og livsopphold som er relativt lavt (6-7000 pr mnd).
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Virker ikke som om enkelte folk i tråden her forstår hva startlån fra husbanken er.
Dette er i praksis det samme som et kommunalt startlån,
hvor man får lån til egenandelen. Vilkårene er gode, og det er en ypperlig måte for vanskeligstilte å komme seg inn i boligmarkedet på.

Det er visse krav, for å kunne få startlån. Bl.a kan man ikke ha for høy inntekt. Når jeg søkte startlån noen år tilbake, så hadde jeg for høy inntekt. Den gangen kunne man ikke tjene mer enn 6G. (6xGrunnebeløpet i folketrygden). Hvordan reglene er idag, vet jeg ikke.

Søknadsprosessen er komplisert, og omfattende, og det tar gjerne evigheter før man får svar.
Dersom du har fått innvilget 500.000,- fra Husbanken, så bør det absolutt være muligheter for at du skal kunne få kjøpt deg noe.

Hvorfor bankene ikke aksepterer startlån som finansiering, høres for meg merkelig ut.
Tror ikke dette har noe med 100% belåning å gjøre, siden lån fra husbanken er ment for nøyaktig dette formålet.
Jeg mistenker at det kan ha noe med din betjeningsevne i forhold til å takle renteøkninger m.m.

Bankene er veldig rigide på akkurat dette ovenfor meg. Det spiller ingen rolle, om du dokumenterer med budsjett, kontoutskrifter m.m, at avdrag vil være innenfor din betjeningsevne, selv med renteøkning. Bankene går utifra Sifo's referansebudsjett og beregner at du må kunne håndtere en renteøkning på x antall %.

Dette ble en utfordring for meg når jeg skulle kjøpe bolig. Jeg hadde et annet lån fra før, hvor jeg hadde en nedbetaling på 3 år igjen.

Banken regnet da ut de totale avdrag jeg måtte betale for alle lån, + en renteøkning på 6-7%.
(Selv om det var fullstendig urealistisk at renten skulle stige 6-7% før jeg var ferdig med å nedbetale lån nummer 2. som stod på 3 år.)

For at jeg skulle få innfridd lån, så måtte jeg endre det gamle lånet til 7 år, for å komme innenfor "betjeningsevnen" banken mente jeg måtte ha, selv om jeg fint kunne klart lånet på bolig og lån nummer 2 på 3 år.

Uansett, enden på visa var at jeg måtte låne penger av min far til EK, fordi jeg hadde for høy inntekt for å få startlån. Deretter endre på nedbetalingstid på lån 2 fra 3 år til 7 år.

I tillegg, så måtte jeg bløffe banken at lånet fra min far, skulle nedbetales på 20 år. (Dette betaler jeg fint ned på 5 år. Har kun 3 år igjen med de avdragene jeg betaler idag.) Når jeg sa til banken at jeg skulle betale tilbake lånet til min far på 5 år, så gikk de ikke med på det, pga dette ville resultere i "manglende betjeningsevne" ved renteøkning....

Enden på visa ble vertfall at jeg fikk kjøpt meg en leilighet etter mye fram og tilbake.