Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 6698
Hei.

Har forhørt oss om barn må kunne vise gyldig pass på kielferga og de fikk vi beskjed om de måtte. Har også sjekket info på nettsiden deres.

Det ser ut som vi kanskje ikke får pass i tide til minsten og vi er usikker på om det blir mulig og ordne nødpass da vi er i utlandet før vi reiser.

Så jeg lurer på om det er noen som har reist siste tiden? Sjekker de pass til alle som går ombord, eller er det bare i tilfelle det er kontroll?

Begge foreldra har gyldig pass men ikke sønnen på 5 år. Noen som har reist siste tiden eller har litt greie på hvordan dette kan gå? Kan de utvise skjønn? Kan ha med gyldig fødselsattest om det trengs.
Hei! Alle som reiser med Oslo-Kiel må ha pass. Colorline krever ikke pass, men er politiet som krever dette grunnet økt grensekontroll. Du vil komme deg i til Tyskland, men det er grensekontroll på båten igjen OG når du kommer i land i Norge. Så pass kreves for å reise, da dette er eneste gyldig legitimasjon i utlandet.

- Bookingmedarbeider, Colorline
Trådstarter
Så vi risikerer å bli sittende igjen i Tyskland i ytterste konsekvens? Eller missforstår jeg?

Eneste dag det er mulig å ordne nødpass er samme dag som båten går. Vi må vel senest være innsjekket på båten kl 13:00. Vi får prøve å få drop-in time for å ordne nødpass samme dag som båten går. Får krysse fingrene for at dette lar seg gjøre, men har sett at det er mye kø for å ordne slikt for tiden. Vet ikke om det er noen som har peil på om dette kan være gjennomførbart? Er under 2 uker til vi drar.
Det går an å ordne nødpass ved alle Norges ambassader i utlandet. Spørs jo litt hvor dere befinner dere, men det er altså en mulighet.
Sitat av kv81 Vis innlegg
Så vi risikerer å bli sittende igjen i Tyskland i ytterste konsekvens? Eller missforstår jeg?

Eneste dag det er mulig å ordne nødpass er samme dag som båten går. Vi må vel senest være innsjekket på båten kl 13:00. Vi får prøve å få drop-in time for å ordne nødpass samme dag som båten går. Får krysse fingrene for at dette lar seg gjøre, men har sett at det er mye kø for å ordne slikt for tiden. Vet ikke om det er noen som har peil på om dette kan være gjennomførbart? Er under 2 uker til vi drar.
Vis hele sitatet...
Tja, enten i Tyskland eller i inngangshallen på Colorline i Oslo. Ang. nødpass aner jeg ikke.
Har faktisk aldri trengt å vise pass på Kielferga annet en når jeg skal tilbake til båten ifra Kiel. (sier ikke at de ikke sjekker, så det kan fort skje når som helst)
Nødpass fungerer (du får ordnet dette litt i forveien også trenger ikke være akkurat samme dag, selv ordnet jeg meg nødpass 1 uke før jeg tok fly til Irland.
Trådstarter
Sitat av Poverud Vis innlegg
Tja, enten i Tyskland eller i inngangshallen på Colorline i Oslo. Ang. nødpass aner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Om vi ikke kommer på fergen så er det greit, billettene er bestilt og skaden er alt skjedd. Vi har bil utenfor fergen, så lenge det ikke får noen konsekvenser hvor vi blir sittende fast en plass så er det greit. Får vel i verste fall bare møte opp og forklare situasjonen til dem og se hva de sier da.


Sitat av Slæsken Vis innlegg
Har faktisk aldri trengt å vise pass på Kielferga annet en når jeg skal tilbake til båten ifra Kiel. (sier ikke at de ikke sjekker, så det kan fort skje når som helst)
Nødpass fungerer (du får ordnet dette litt i forveien også trenger ikke være akkurat samme dag, selv ordnet jeg meg nødpass 1 uke før jeg tok fly til Irland.
Vis hele sitatet...
Var på politistasjonen på torsdag og da fikk vi ikke nødpass men måtte søke på vanlig pass. Planen var å være i sverige til den 10. for så reise samme dag rett på kielfergen. Siden dette er en mandag så er det ikke aktuelt å reise til Oslo på fredagen og bo der flere netter. Men vi kan reise til Oslo på Søndag for en overnatting og møte opp i nødpasskø når de åpner på mandags morgen, men da må vi være innsjekket på båten kl 13:00.

Jaja, vi krysser fingrene for at det ordner seg i hvert fall. Takk for svar