Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 736
Limited edition
Moff's Avatar
Hei!

Jeg driver med en del småprogrammer for tiden - basert på sockets.
Det å lage masse tull som kan brukes over LAN er spennende.
Men hvis man vil ha det ultimate - å sende tull over internett -
hva må da til? Jeg har tatt opp temaet før, og da ble det snakk om forwarding
av porter på ruteren. Men dette er fryktelig tungvindt.
Hvis jeg skal kunne sende dette programmet til andre,
så er det dumt at de også må forwarde portene sine.
Hva slags system er det spill og andre internett-ting bruker?
Man trenger jo ikke å forwarde portene sine for å spille dataspill online.
Er det en fryktelig vanskelig metode?
... ettersom jeg benytter VB6?

Takk på forhånd!
enkleste er vel å bruke porter som de allerede har forwardet? la programmer kjøre gjennom port 80 er jo en slager f.eks. Problemet er bare at den kan være "opptatt" av netleseren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Litt oppklaring om TCP.

En server er somregel en som lytter på en port, i.e en webserver som somregel lytter på port 80. En eventuell klient kan da sende en forespørsel til port 80 og få et svar. Serveren *MÅ* ha port 80 åpen inn til seg, altså forwarded om den står bak en NAT-router.

Klienten derimot, sender bare en pakke mot den porten, og dermed treng ikkje den ha portar forwarda mot seg. Klienten (nettlesaren) sender på vilkårleg port, og garantert ikkje port 80.

Så jo, du må på eit vis forwarde porter viss det skal vere peer to peer. Ellers kan du sette opp sentralisert server, som klientane kan kontakte. Då treng du ikkje forwarde portane, etter som samtlige klientar kun har utgåande connections mot serveren. Til gjengjeld må jo tenaren ha opne portar.
Limited edition
Moff's Avatar
Trådstarter
Aaah! Enkelste løsning blir jo da å bruke port 80.
Men jeg er ikke helt sikker på at jeg forstod svaret ditt Slashdot.
Hvis 'serveren' min sitter å lytter på en port - og det andre programmet
sender til den porten til IP-adressen serveren ligger på - hvordan kan
serveren sende et svar tilbake uten at portene til 'det andre programmet'
er forwardet? Går det av seg selv, eller?

Så vidt jeg forstod er det slik at man kan sende men ikke motta?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Moff
Aaah! Enkelste løsning blir jo da å bruke port 80.
Men jeg er ikke helt sikker på at jeg forstod svaret ditt Slashdot.
Hvis 'serveren' min sitter å lytter på en port - og det andre programmet
sender til den porten til IP-adressen serveren ligger på - hvordan kan
serveren sende et svar tilbake uten at portene til 'det andre programmet'
er forwardet? Går det av seg selv, eller?

Så vidt jeg forstod er det slik at man kan sende men ikke motta?
Vis hele sitatet...
Server-klient-modell. Vil ikkje hjelpe deg en døyt å bruke port 80. Den porten må *FORTSATT* forwardast til maskina programmet kjører på.

Kort sagt, en nat-brannmur *husker* at t.d 10.0.0.242 sendte en pakke til 193.217.198.14 fra port 23984 og sender derfor innkommande trafikk fra 193.217.198.14 på port 23984 til 10.0.0.142. Det er andre vegen som er problemet - og du *MÅ* ha forwarding *med mindre* du har en sentralisert server.

Anyhow, når du har såpass lite kunnskap om nettverk er du garantert å lage blødande sikkerhetshol i applikasjonen din.
Limited edition
Moff's Avatar
Trådstarter
Okei. Got it.
Tusen takk for svarene!

Sitat av slashdot
du har såpass lite kunnskap
Vis hele sitatet...
Finnes vel en penere måte å snakke fra levra på?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Moff
Finnes vel en penere måte å snakke fra levra på?
Vis hele sitatet...
Eg påpeikte fakta. Om du ikkje liker å få ting slengt i trynet i relativt direkte former er vel neppe nff rette plassen...
Limited edition
Moff's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot
Om du ikkje liker å få ting slengt i trynet i relativt direkte former er vel neppe nff rette plassen...
Vis hele sitatet...
Indirekte: Jeg ser ingen andre utrykke seg på denne måten på dette forumet.
Direkte: Spis bæsj.

http://www.battlefield.no/forum/style_emoticons/bf/lol.gif
Sist endret av Moff; 21. september 2006 kl. 20:27.
Ta svaret fra Slashdot som det var en direkte måte å fortelle at du hadde 1 veldig, veldig stor feil i tankerekken og enten har han lykkes; altså fått deg til å tenke over saken, eller så har han feilet, dvs fått deg mer opphengt i at han kalte en spade for en spade.

Når en slik person forteller deg noe så graver du ikke en skyttergrav, men benytter heller muligheten til å drikke fra kunnskapens brønn ...

(og dette var ikke en gang sarkasme eller ironi)
Limited edition
Moff's Avatar
Trådstarter
Du må gjerne kalle en spade for en spade så lenge du ikke sier at jeg ikke aner hva jeg driver med. Jeg skylder Slashdot ganske mye opp gjennom tiden for forholdsvis mange gode svar på ting jeg lurer på. Jeg er veldig taknemlig for alle disse svarene. Jeg lurer dog ikke på hvorvidt jeg vet hva jeg holder på med - og trenger strengt tatt ikke et svar på det heller. Misforså meg rett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Når du kjem med spørsmål om opning av portar, og kvifor du må gjere det, så er det veldig lett å oppdage at du ikkje har spesielt mykje peiling på nettverk - close to 0 for å spesifisere det litt Så ja, utifra det du seier så antar eg at du har 0 peiling på nettverk..