Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3828
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
(Usikker på hvilken kategori som dekket dette spørsmålet og vil gjerne være anonym)

Jeg har gått fast på lamictal i to år nå for bipolar 2, og jeg opplever svært svingende sexlyst..
Jeg er i et forhold og vi har det helt fantastisk sammen! Så er ganske sikker på at typen og forholdet ikke er problemet.

Jeg har bare ikke lyst på sex til tider! Det frister ikke i det hele tatt og jeg tar ikke på noen måter intiativ. Når vi begynner å kose og han tar på meg så blir jeg på en måte gira men kan ikke tenke meg å ha sex.

Kleint å spørre om dette her, men tror jeg får bedre svar her enn på andre forum.

Så, er det noen andre som tar lamictal som har opplevd det samme eller som har noen råd for dette? Jeg elsker typen min og er enda forelska etter to år så vil jo selvfølgelig få dette til å fungere..
Nei har ikke merket noe til det ved bruk av Lamictal. Kan det være at du er litt deprimert uten å være klar over det selv? Depresjon dreper all sexlyst hos de fleste mennesker. Bruker du andre medisiner i tilleg til L ?
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av englestøv Vis innlegg
Nei har ikke merket noe til det ved bruk av Lamictal. Kan det være at du er litt deprimert uten å være klar over det selv? Depresjon dreper all sexlyst hos de fleste mennesker. Bruker du andre medisiner i tilleg til L ?
Vis hele sitatet...
Kan være det ja.. gikk igjennom en tung periode i sommer der jeg var skikkelig deprimert i 3 uker, overarbeidet og mye dritt som skjedde. Var litt glemskt med medisinene da, glemte å ta de et par dager, men var bevisst på det og tok meg sammen og fikk skikkelig rutiner med å ta de igjen. Har følt meg helt topp etter det.

Men det som er litt rart er at jeg nesten føler meg litt «høy» for tiden, motsatt enn deprimert, men samtidig litt nedstemt. Er vanskelig å forklare men er nok at det er høst. Har alltid slitt med depresjoner på høsten men det har holdt seg stabilt de siste to årene så er bare så usikker på hva det er og det irriterer meg at det er sånn.

Hater å være bipolar. Er skikkelig trist å være såpass ustabil i følelsene til tider..

Går kun på ppiller og lamictal..
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan er spise/soverutinene dine?

Fikk selv diagnosen bipolar 2, for 10 år siden. Har gått på lamictal de siste 2 årene og opplever selv at jeg får mindre sexlyst i perioder. Det kommer kanskje som et resultat av at jeg har blitt deprimert/mer nedstemt som følge av dårlige rutiner. Jeg hadde allerede svingende sexlyst før jeg begynte på lamital, men jeg erfarer at det er pga. dårligere rutiner, tider på året og perioder med mye stress som setter sexlysten i sving. Hos meg kan det også gå andre veien med sexlysten, til punktet hvor den føles umettelig...

Som englestøv sier, kan det være at du begynner å bli deprimert uten at du har andre klare indikasjoner på det. Etter at jeg begynte å bruke lamictal har jeg i de tilfellene hvor jeg har gått over i en depresjon blitt slik du beskriver. Har følt meg "høy" og nesten litt "oppstemt" i væremåte, men depresiv i tankegangen. Litt som om hypomanien blander seg med depresjonen på en måte.

Nå behøver det ikke være sånn at du er deprimert, men det kan være at kroppen sier ifra på et vis.

Hvis jeg kan gi deg noen gode råd, er det å få gode rutiner på søvn og matinntak. Og kanskje som en liten "kick-start" pleier en joggetur/gåtur å sette i gang kroppen for meg. Eller andre aktiviteter der hvor du opplever mestring.

Håper det bedrer seg
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det kan også være at dosen din er for høy eller for lav. Ta et serumspeil hos fastlege.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Føles godt å høre dette fra noen som har det som meg!

Kan nok forbedre spisevanene mine ja. Ikke veldig flink til å spise til rett tid eller huske å spise flere måltider. Er på god vei til å få bedre søvnrutine da!

Har endelig funnet rett dose, tok blodprøve for 4 uker siden og nå var speilet slik det kan være.

Har hund så går 3-4 turer om dagen, hjelper meg hvertfall med å holde meg i gang og komme over de tunge periodene. Er så drit lei av å være så «ustabil». Er jo selvfølgelig mye bedre nå men har enda ikke funnet roen med at det er bare sånn jeg er...

Takk for svar, greit å høre andres erfaringer
Reduser sexlyst er ikke nevnt som bivirking på Lamictal i Felleskatalogen så årsaken er sannsynligvis noe annet. Har du snakket med legen din om dette?
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Nei, sluttet nettopp på urinprøve hos ho så er ikke supergira på å gå til ho hvis ikke det er krise.

Vil tro dårlige matvaner, dårlige søvnvaner og alt for mye hasjrøyking er grunnen...