Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1185
Morna Jens!

Jeg elsker landet huset mitt står på, men politikerne som forvalter landet rundt vikrer ikke å ha noen forståelse for tiden vi lever i,
mye gamle tenkesett, rare regler, ting som ikke resonnerer spesielt godt med dagens status quo.

For å neven en så står strømpriser ganske høyt på lista mi, det at strømprisen går opp er helt absurd.

Denne ranten handler om strøm.

Hvor kommer egentlig strøm fra? Gi den tanken to sekunder.
Det går aldri tomt for strøm og vi øker effektiviteten på produksjon hvert år, for hvert år som går så kan vi produsere mer strøm, billigere enn året før.
Strømselskaper er ene og alene ansvarlig for stagnering i samfunnet, strøm burde være en statlig infrastruktur.
Når bedrifter sliter med å holde lysene på, hvordan utvikler samfunnet seg i slike tider?
Når strømmen selges som om det skulle vært en ikke fornybar ressurs, som om det en dag skulle gå tomt, da går det som det går nå, ikke spesielt bra.

Et sammendrag av de 30 siste årenes politiske hendelser kan trekkes sammen til at i 1991 så ga vi privat sektor ansvar for utvikling ved å gi fra oss strømmen til private investorer.
Deretter delegerte vi resten til kommunene uten å gi en eneste tanke til hva det vil koste kommunene og drifte disse tidligere statlige tjenestene.
Rart det er forskjell på skole tilbudene rundt om i landet? merkelig.
Da jeg gikk på ungdomsskolen så lærte vi at korrupsjon ikke var spesielt utbredt i Norsk politikk.. For å si det pent - De løy.

Vindmølleparker for å fase ut utvinning av olje og gass??
En vindmølle bruken 1-2 kubikk olje pr tredje år, hvor mange møller er det i en park?
I gjennomsnitt 20, det blir 20-40kubikk per park, hvor mange parker har vi? og hvor mange trenger vi for å gå "grønn".
I Norge er det 64 vindkraftverk, hvis vi sier 30kubikk per park x 64.
Det er 1920kubikk Olje til drift og vedlikehold hvert tredje år.
Bare i Norge så snakker vi roughly 2000kubikk bare for å drifte de.
Vind er vell og bra på papiret, men å selge det som en løsning på utvinning av olje? nådu..

Det er stort sett slik politikken går her til lands, hvor er satsingen på ny teknologi?
Gitt en milliard til utvikling av kule-løse lager i form av magneter så trenger ikke de vindmøllene olje lenger.
Hvis du kan løse friksjon, da først kan du begynne å fase ut olje.
Jeg har vært ute å stilt spørsmål til politikere i de representative partiene, spurt de om dette med utfasing av olje.
De babler om fornybar energi, men ingen av de er klar over at alle dagens metoder for å produsere energi baserer seg på å snurre noe rundt i ring.
For å gjøre dette så liker vi å bruke metaller som ikke liker å rulle mot hverandre, så da må vi ha olje.

Magnetlager? hva er det for noe?.. - Norsk Politiker.
Jeg sier ikke at magnetlager er den hellige grad, men når du allerede har mengder strøm i sirkulasjon for å drifte "magnetiske flytlager",
så kan du kanskje legge en krets til en motor og line cylinder med induksjon stål, varme opp og sprøyte inn vann å veldig rask få det til å ekspandere, I dont know..
Hmmm, så enkelt er det nok ikke, men se for deg at mengden strøm du bruker ikke er til hinder for hva du er i stand til å produsere.
Strøm kan bakes inn skatt å andre avgifter, vi er eksperter på slikt.
Strøm kunne vært "gratis", bare tenk litt på hvor den kommer fra.
Utenom brudd i linje eller produksjon, har din husstand noen gang opplevd at det var tomt for strøm fordi strømselskapet ikke klarte å produsere nok strøm?
Jeg er kanskje ikke skrudd helt riktig sammen, men slik jeg ser strøm så er det et sidelengs åttetall, og det kan bli en riktig kontantku som kan melkes til tidens ende, det går aldri tomt.
Når strøm er det som har skutt samfunnet inn i atomalderen så blir det litt feil, litt grådig og veldig dumt å sette en pris på det, strømprisen styrer nesten frekvensen samfunnet utvikler seg.
Jo høyere strømprisen blir, jo lavere blir utviklings frekvensen.
Og visaversa.
Er jeg helt teit eller?

All annen politikk drives som "plaster på såret politikk" fordi vi har gitt bort strømmen.
Vi har helt frivillig gitt private aktører innen strøm et sugerør ned i det norske samfunnet, det dypeste sugerøret av dem alle.
Strømmen som hele samfunnet er bygget på, den forvaltes av noen som ikke har samfunnets beste interesse, de produserer som sagt strømmen billigere og smartere for hvert år som teknologi utvikler seg, men de har ingen interesse å gi noe av gevinstene tilbake til samfunnet, de er private aktører, strømprisen vil alltid gå opp.
Vi gir ikke privat sektor fult ansvar for helse? vann og avløp? veier?
Av samme grunn burde strøm gå under staten, vi er skutt i foten inntil staten tar strømmen tilbake.

Some food for thought.
Strømmen for min del har omtrent vært gratis i hele sommer fram til nå, så å ha strøm høyt prioritert på lista si over ting man irriterer seg over synes jeg er merkelig.

Ellers så tror jeg du har misforstått mye grunnleggende her. Jeg syns du bør installere solcellepanel på taket ditt slik at du forsyner strømmen din selv.
Vel i vårt lille land så er det litt enkelt sagt politikernes skyld at vi har fått "dyrtid" på strøm. Det var en politisk beslutning at strøm skulle være en børsvare og det var også en politisk beslutning på at vi skulle kjøre på med utenlandskabler. Dyr strøm? Det er ikke samenes feil. Eller de som kjemper mot vindmøller eller naturvernere. Det er våre politikeres feil. At de samtidig slo bena unna det største fortrinnet norsk industri hadde brydde de seg lite om.

Solceller er helt topp det, for de som eier egen bolig, har dyp nok lommebok til å kjøpe inn paneler og få det montert og installert. Og gjerne i kombinasjon med en batteribank, etterisolering, varmepumpe osv. Men enøk tiltakene vi har premiert i Norge i lang tid har jo i realiteten vært statsstøtte til bemidlede personer med tykkere lommebok enn snittet. Fordi enøkstøtten betales etterskuddsvis slik at alt må forskutteres av eieren av boligen. Og selv når noen er sikre på at de får støtte har det vært utallige saker i media som viser at selv om folk har søkt om enøk støtte, og fagfolkene som har bidratt til at alt kom på plass har trodd at alt var korrekt utført og i henhold så er det mange som har endt opp med avslag. Kjipt for folk som egentlig ikke hadde råd i utgangspunktet. Og derfor er det de med dype lommer og varmekabler i innkjørselen som har vunnet stort på våre enøktiltak.

Blir det trangt i vinter grunnet høye strømpriser? Send en epost til alle på stortinget og skjell de ut.

Før kablene ble bygget og kom på plass kunne vi diktert bruken av de, satt krav til dekning av egen energi først og sikret at bedrifter i kraftkrevende industri ikke ble tapere. Men det klarte de ikke få plass.
Sitat av _abc_ Vis innlegg

Blir det trangt i vinter grunnet høye strømpriser? Send en epost til alle på stortinget og skjell de ut.
Vis hele sitatet...
Nei. Strømstøtten er forlenget ut 2024.
Prøv igjen om ett år.
Sitat av Dough Vis innlegg
Nei. Strømstøtten er forlenget ut 2024.
Prøv igjen om ett år.
Vis hele sitatet...
Men i tilfelle du ikke var klar over det, strømstøtten løser ikke alt for alle. Og mange vil sikkert få det trangt også denne vinteren som ikke får dekt inn ekstrakostnader. Var ikke bonden en av gruppene som sleit kraftig? De fikk ikke strømstøtte på driftsbygningen, og tilskuddet var beregnet året før med datidens strømpriser og inflasjon.

Vi leser nok om folk som er ikke treffes av strømstøtten også denne vinteren. Vent å se.
For det første, det er ingenting som heter evig med strøm, her i Norge får vi tilnærmet all strøm fra vannkraft. Vannet lagres i magasiner, disse blir tomme ved høyt forbruk av strøm og lite nedbør. Dette rammer oss spesielt under kalde vintre etter tørre sommere fordi magasinene ikke har fått fylt deg opp. Dette skjedde i fjor og i 2010-2011, og strømrasjonering er langt ifra et utenkelig scenario.

Du sier også at vi øker effektiviteten på produksjon hvert år, noe som til en viss grad stemmer. Problemet er at behovet for strøm er mye større enn effektiviteten øker, blant annet grunnet elektrifisering som foregår i Norge for tiden. Strømbalansen er fremdeles positiv og vi kan eksportere kraft, men behovet øker såpass raskt at innen 2026 så vil vi være i null, og må begynne å importere strøm ved videre økt forbruk.

Strøm er forsåvidt en statlig eid ressurs, der 88% av vannkraftproduksjon vår er statlig eid. Nettselskapene er hovedsakelig eid av kommunene rundt om i landet, og transmisjonsnettet er eid av Statkraft.

Videre så snakker du om at det er så ekstremt stort forbruk av olje for å drifte vindmøller? 2000 kubikk? Norge produserte alene 122 milliarder kubikkmeter med olje i 2022. Du snakker om dråpe i havet i det store bildet.. Vindkraft vil i ekstremt mye større grad føre til et redusert behov for olje i verden, ved å tilby en ren og fornybar energikilde som alternativ til oljen.

Alt du sier om behovet for olje til vindmøller og at vi må utvikle nye teknologier og kuleløse lagre er bare tull, som jeg tidligere har poengtert ved tall. Staten bruker istedet penger på å utvikle grønn teknologi som faktisk kan hjelpe samfunnet i dette skiftet vi er i, f eks. batterifabrikker.
De lovde faktisk 15 milliarder til grønn omstilling i det siste statsbudsjettet.

Resten av det du sier er mumbo-jumbo som enten er uforståelig eller ikke verdt å svare på.
Vannet lagres i magasiner, disse blir tomme ved høyt forbruk av strøm og lite nedbør. Dette rammer oss spesielt under kalde vintre etter tørre sommere fordi magasinene ikke har fått fylt deg opp. Dette skjedde i fjor og i 2010-2011, og strømrasjonering er langt ifra et utenkelig scenario.
Vis hele sitatet...
Det er også en annen grunn til at magasinene renner seg halvtørre. Og det er overproduksjon for profittmaksimering.
Sitat av Jorg Vis innlegg
For det første, det er ingenting som heter evig med strøm, her i Norge får vi tilnærmet all strøm fra vannkraft. Vannet lagres i magasiner, disse blir tomme ved høyt forbruk av strøm og lite nedbør. Dette rammer oss spesielt under kalde vintre etter tørre sommere fordi magasinene ikke har fått fylt deg opp. Dette skjedde i fjor og i 2010-2011, og strømrasjonering er langt ifra et utenkelig scenario.

Du sier også at vi øker effektiviteten på produksjon hvert år, noe som til en viss grad stemmer. Problemet er at behovet for strøm er mye større enn effektiviteten øker, blant annet grunnet elektrifisering som foregår i Norge for tiden. Strømbalansen er fremdeles positiv og vi kan eksportere kraft, men behovet øker såpass raskt at innen 2026 så vil vi være i null, og må begynne å importere strøm ved videre økt forbruk.

Strøm er forsåvidt en statlig eid ressurs, der 88% av vannkraftproduksjon vår er statlig eid. Nettselskapene er hovedsakelig eid av kommunene rundt om i landet, og transmisjonsnettet er eid av Statkraft.

Videre så snakker du om at det er så ekstremt stort forbruk av olje for å drifte vindmøller? 2000 kubikk? Norge produserte alene 122 milliarder kubikkmeter med olje i 2022. Du snakker om dråpe i havet i det store bildet.. Vindkraft vil i ekstremt mye større grad føre til et redusert behov for olje i verden, ved å tilby en ren og fornybar energikilde som alternativ til oljen.

Alt du sier om behovet for olje til vindmøller og at vi må utvikle nye teknologier og kuleløse lagre er bare tull, som jeg tidligere har poengtert ved tall. Staten bruker istedet penger på å utvikle grønn teknologi som faktisk kan hjelpe samfunnet i dette skiftet vi er i, f eks. batterifabrikker.
De lovde faktisk 15 milliarder til grønn omstilling i det siste statsbudsjettet.

Resten av det du sier er mumbo-jumbo som enten er uforståelig eller ikke verdt å svare på.
Vis hele sitatet...
_abc_ du fyller greit inn det jeg ikke vet eller får sagt, jeg liker holdningen.

Så til Jorg
Dingding.

Det nettopp det som er greia, et vannkraftverk må bygges og så må det driftes, og så lenge det driftes så slutter ikke strømmen å komme, det er som gress når det først er oppe å går, det bare kommer opp av bakken nærmest. Det som koster penger er å drift og vedlikehold, ikke strømmen. Hvem er som drifter strømnettet? og hvor mye penger koster det egentlig å drifte når det først er oppe? Jeg skal ikke si at elektrikere ikke jobber, de jobber hardt når de først må, men en elektriker med kaffen på magen beina på bordet er ikke et ukjent fenomen i industri.
Det jeg sier er at koster det egentlig så mye etter at man har satt opp et kraftverk?
Det blir ikke mindre biler så vi bygger større og bedre veier på alle manns regning så får alle bruke de fritt.
Strøm kan ikke ha en markedsverdi slik den har nå, strøm er noe vi må ha, kommer du hjem til noen og de sier at de ikke har strøm så lurer du på hvorfor, hvordan kan de leve uten strøm? er ikke det litt ubeleilig? strøm er så fundamentalt at den første tanken er ikke, har ikke du råd til strøm? Strøm begynner å bli som vann utviklede land, en menneskerett.

Du misforsto poenget mitt med vindkraft, det jeg sier er vis det var så utrolig viktig å gå grønn, hvorfor gjør vi ikke det? Hvorfor driver vi å vaser rundt grøten, det er ingenting som stopper oss i å utvikle teknologi som kan snurre rundt og produsere energi uten å støtte seg på olje.
Det jeg sier er at tenk hvis du kan ta oljen ut av vindmøller.
Oljen er bare der for smøre metaller, og så tenker du hvor mange andre steder bruker vi olje for å smøre metaller? Kan oljen byttes ut i de applikasjonene også? Da begynner vi å snakke en betydelig mengde olje som vi ikke lenger trenger å produsere.
Akkurat det ble litt avsporing, men det var mest for å poengtere hvor smått politikerne våre tenker om ting, tanken er ofte god av hjerte, men lite gjennomtenk. "typ ja! ja vi produserer strøm med vind! for det er grønt det" og det er det også, men det gir et falsk bilde av det å være grønn fordi folk flest vet ikke hvor mye olje som går i en slik, og noen vet ikke at det er olje i de engang, just sayin.
Ja det er bare dråper, men jeg er bare et menneske, forventer du virkelig at jeg alene skal løse verdens problemer? Hvor er dine forslag?

Mann, jeg tok deg rimelig seriøst helt til du skreiv at vi ikke har bruk for kuleløse lagre.
Klarer du ikke forestille deg revolusjonen det vil føre til?
Hvis ikke du har mekanisk forsåelse så er du undskyldt.
Men hvis du har peiling og du fortsatt ikke klarer du ikke forestille deg hva et friksjonsfritt lager vil gjøre med mekanisk teknologi?
Hvor er det man taper effekt i mekaniske konstruksjoner som roterer?
Er friksjon bare tull det da? alright.
Sitat av Utvandrer Vis innlegg
Men hvis du har peiling og du fortsatt ikke klarer du ikke forestille deg hva et friksjonsfritt lager vil gjøre med mekanisk teknologi?
Hvor er det man taper effekt i mekaniske konstruksjoner som roterer?
Er friksjon bare tull det da? alright.
Vis hele sitatet...
Et friksjonsfritt lager er det man kaller perpetuum mobile, en evighetsmaskin.

Start med å forestille et univers uten friksjon på makronivå og jobb deg derfra. Lykke til!
Sist endret av supercali; 11. oktober 2023 kl. 23:13.
Sitat av supercali Vis innlegg
Et friksjonsfritt lager er det man kaller perpetuum mobile, en evighetsmaskin.

Start med å forestille et univers uten friksjon på makronivå og jobb deg derfra. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Cmon da, ikke vær så bokstavelig.
Joda jeg har diskutert dette i klasserom og auditorier også.
Men det er ikke helt det jeg mener, motstand vil det være, men ikke i den forstand at vi må smøre på med olje for at det ikke skal bli ødelagt når det er i bruk.

Ble litt feil å si vi må løse friksjon, kanskje litt mer riktig å si at vi må komme opp med en bedre måte og håndtere det på.
Sist endret av Utvandrer; 11. oktober 2023 kl. 23:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Utvandrer Vis innlegg
Cmon da, ikke vær så bokstavelig.
Joda jeg har diskutert dette i klasserom og auditorier også.
Men det er ikke helt det jeg mener, motstand vil det være, men ikke i den forstand at vi må smøre på med olje for at det ikke skal bli ødelagt når det er i bruk.
Vis hele sitatet...
De blir like herlig ødelagt med olje, bare ikke i samme tempo.

Start med Noether's teorem.
Sitat av supercali Vis innlegg
De blir like herlig ødelagt med olje, bare ikke i samme tempo.

Start med Noether's teorem.
Vis hele sitatet...
Som var poenget mitt.

Mann, dame? hva enn du identifiserer som.
Se for deg at du kan sentrere et lager av magnetisk gods over en stor magnet, på sidene har du flere små magneter for å holde lageret i senter, burde ikke være så vanskelig å forestille seg, de har da klart å gjøre dette med tog, typ maglev.
Det er på ingen måte 1/1 teknologi slik du ser ut til å tro at jeg snakker om, jeg er klar for den diskusjonen og, men det er ikke det jeg tenker på her.
Typ maglev, det går ganske mye energi til det å drive et slikt system så du går på ingen måte i null eller over, men når du allerede produserer store menger egen strøm slik som for eksempel store skip, jeg har maritim bakgrunn så det er dit hode mitt går for eksempler..
Men i et slikt tilfelle, begynner det ikke å gi mening å snurre ting på magneter istedenfor kuler?
Det som snurrer på magneter vil jo ikke bli ødelagt av direkte kontakt med annet gods, i dag bruker vi en tynn oljefilm slik at gods glir mot hverandre, og som du sier - ting blir likevel ødelagt. Så det jeg foreslår er at bytter ut mekanisk kontakt med magnetisk kontakt for å skåne godset fra slitasje. "Friksjon" eller motstand vil fortsatt oppstå, men som magnetisk kraft, som har mindre bivirkninger, kanskje?

Klarer man å gjøre dette uten noen side virkende kraft for sentrering av lageret, da begynner vi å snakke evighetsmaskin, men den tanken trenger noe mer tid

Forsto jeg meg riktig eller fremstår jeg ennå mer crackpot?
Sist endret av Utvandrer; 12. oktober 2023 kl. 00:02.
Hvordan skal politikere som bor i pendlerboliger med gratis strøm, internet og mye mer skjønne hvordan det er for normale folk som må betale alt selv? De alle bor gratis i fine leiligheter på vestkanten og har null anelse om hvordan det er å måtte velge mellom strømregningen eller mat/fritid.

Frem til det blir ett skifte der hvor politikerne sliter økonomisk så vil det nok bli lite endringer rundt det og andre ting.
Det er nå vi må bygge atomkraftverk og gi alle innbyggere gratis strøm, og vi må bygge ut jernbanen, dobbeltspor hele jævla veien, vi skal ha strøm nok til det også. Dessuten skal vi ha masse ladepunkter langs en gjennomgående E6 med minst 2 felt i hver kjøreretning gjennom hele Norge (vi må nok bygge tunnel gjennom Dovrefjell). Dit kommer vi en dag.