Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5520
Hei folkens;
Hunder er strengt tatt siviliserte ulver, og ute i det fri ville de alle spist rått kjøtt fra åtsler og dyr de jakter og feller selv.
Er det da feil av oss hundeeigere å steike/ koke kjøttdeigen/ kotelettene/ kjøttbeina før vi lar Fido glefse det i seg..??
Har noen av dere erfaringer med hva som er best eller direkte skadelig hva angår å servere ei bikkje av kjøttmat...???
Det er best å servere bikkja kokt kjøtt fremfor rått.
Jeg har gitt Vom til bikkja mi i 12 år, det er plussprodukter fra slakting (lever, lunger, nyrer, fett og avkapp) som ikke er varmebehandlet. Nødvendig i mitt tilfelle da hunden er allergisk mot det meste av behandlet hundemat desverre. Hunden min trengte ingen tilvenningsperiode da vi gikk over fra vanlig tørrfor til vom, men det er sikkert litt forskjellig fra hunderase og størelse. Jeg hadde ikke hatt noen betekninger med å gi en voksen hund rått kjøtt iallefall
Sist endret av kliffen; 4. juli 2016 kl. 21:59.
Vi gir bikkja vår vom, men rått kjøtt er det ikke snakk på at kjøteren vil ha.

Har prøvd både hjortebein, hvalkjøtt, elg og kjøtt fra butikk. Nei, ikke snakk om. Varmebehandler jeg det så går det ned på høykant. Store mengder er lettest koke, men bikkjer bør ikke få kokt bein. Da det lettere splinter opp.

Vom er definitivt det beste for vår bikkje. Både bedre pels og avføring. Fast og fin. Teller mye når man plukker drit 4 ganger for dagen. Skiten på vom er som tørre små baller. Luktfritt og det som er. Kan tenke seg til selv om man måtte ete tørrfor 365 dager i året...

Vom er forsåvidt 1/3 av prisen opp mot dyrere hundemat (Eukonoba osv). Betaler 300 kr. selv for 20 kg. delt opp i tolv. Holder ca 3 uker. Er vel ca 2% av bikkjas kroppsvekt som skal gis i mengde pr. dag.

Har en 45 kg. sort stor Dobberman selv.

http://imageshack.com/a/img908/884/CAYyWT.jpg
Sist endret av Hei-Det-Er-Meg; 4. juli 2016 kl. 22:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bikkjer har mage som tåler rått kjøtt helt fint. Om bikkja stikker av så eter den alt den kommer over/feller av halvdaue skapninger når den er på egenhånd, de kan få orm og greier av åtsel. Men ikke av rått kjøtt.

Men vanlig rått kjøtt er ikke noe problem. Det er rett ut meningsløst å koke kjøttet for å servere til bikkja. Om den ikke spiser med en gang så spiser den nok når den blir sulten. Bare tull å ha kresne hunder.
Sist endret av frtoretang; 5. juli 2016 kl. 00:14.
Du skal ha grei tilgang på kjøtt om det er kun det du skal fore bikjja di med hele livet, frtoretang.

Det er snakk om godbit for min del, ikke kjøtt over hele linja. Har ikke 23 hjort i hagen som jeg har fellingstillatelse på, dessverre.
Ja det kommer jo an på hva du forer på det, er mange hundekjørere som forer på kobbe, sel, avkast fra fiskeindustri, oksekalver som melkebønder ikke forer opp fordi oksekalvene bare blir en utgift for dem. Er mange måter å skaffe mengder av kjøtt til bikkjene. Og det er som regel prima varer til lav pris.

Men nå trenger jo ikke bikkja leve på kun kjøtt. Går fint an å bruke tørrfor også, eller vom etc. En ser på bikkja om den har det bra og får god mat. Er pelsen blank og fin så er det ofte helt greit. Det er jo ofte pelsen er først ser det på om bikkja mangler noe i kosten.

Selv har jeg foret med restemiddag av alt fra fiskegrateng og potet til lapskaus om jeg plutselig har vært i beit for hundemat en søndag. Bikkjene mine har alltid spist alt og det er veldig enkelt for meg og helt sikkert bra for bikkja.
Sist endret av frtoretang; 5. juli 2016 kl. 00:37.
Er hundekjører jeg, å vi bruker vom, fisk, avfall etter elgjakta m.m
Alt kjøtt hunden skal ha, bør ha vært frosset eller skikkelig varmebehandlet på forhånd (koke/steke tror varmebehandling er absolutt sikrest). Og grunnen er at rått kjøtt kan inneholde en rekke leie parasitter og infeksjoner, du antageligvis ikke vil at Fido skal ha. Her kan bl.a. trikiner nevnes, diverse bendelormer, spolorm, en rekke encellede parasitter (amøber) og en rekke bakterieinfeskjoner (botulisme er verst).

Trikiner er ekstremt sjeldent hos hjortedyr, men blir en infisert, så er du/dyret skikkelig dårlig en stund (noen måneder). Etter dette så lever du ikke mer, eller ikke merker noe mer. Altså hvis trikinlarvene ved en feil infiserer hjernen, indre organer (ca. 1 % av tilfellene om jeg ikke husker feil), så er det dødelig. Dødsårsak kan også være, at infeksjonen blir for massiv. Denne fasen inntreffer mellom 3 til 7 uker etter inntak. Etter 8 uker dør du ikke av trikininfeksjon. Ellers er det bare ubehag, den gitte tiden, senere så kan tikinlarvene leve inne i de ombygde muskelcellene i 30 år. Og da tror jeg du ikke merker noe nevneverdig.

Kilde for videre lesning om trikiner:
http://www.trichinella.org/bio_lifecycle.htm (skrevet av Dickson Despommier, som har forsket ca. 25-30 på Tricinella spiralis (en trikinart) og han er kanskje den som vet mest i verden om trikiner.

https://en.wikipedia.org/wiki/Trichinella_spiralis

http://medical-dictionary.thefreedic...om/trichinosis
En viktig ting å tenke på er vitaminer og sporstoffer. Ulver eter ikke bare indrefileten. Hvis hunden får kjøtt er det viktig med varierte deler av dyret. Hvis Fido bare får filet oppstår det noen nasty mangelsykdommer i lengden.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Alt kjøtt hunden skal ha, bør ha vært frosset eller skikkelig varmebehandlet på forhånd (koke/steke tror varmebehandling er absolutt sikrest). Og grunnen er at rått kjøtt kan inneholde en rekke leie parasitter og infeksjoner, du antageligvis ikke vil at Fido skal ha. Her kan bl.a. trikiner nevnes, diverse bendelormer, spolorm, en rekke encellede parasitter (amøber) og en rekke bakterieinfeskjoner (botulisme er verst).

Trikiner er ekstremt sjeldent hos hjortedyr, men blir en infisert, så er du/dyret skikkelig dårlig en stund (noen måneder). Etter dette så lever du ikke mer, eller ikke merker noe mer. Altså hvis trikinlarvene ved en feil infiserer hjernen, indre organer (ca. 1 % av tilfellene om jeg ikke husker feil), så er det dødelig. Dødsårsak kan også være, at infeksjonen blir for massiv. Denne fasen inntreffer mellom 3 til 7 uker etter inntak. Etter 8 uker dør du ikke av trikininfeksjon. Ellers er det bare ubehag, den gitte tiden, senere så kan tikinlarvene leve inne i de ombygde muskelcellene i 30 år. Og da tror jeg du ikke merker noe nevneverdig.

Kilde for videre lesning om trikiner:
http://www.trichinella.org/bio_lifecycle.htm (skrevet av Dickson Despommier, som har forsket ca. 25-30 på Tricinella spiralis (en trikinart) og han er kanskje den som vet mest i verden om trikiner.

https://en.wikipedia.org/wiki/Trichinella_spiralis

http://medical-dictionary.thefreedic...om/trichinosis
Vis hele sitatet...

Det kommer helt an på hva kjøtt du forer med. Bendel, trikiner, etc er ikke et problem om du forer vom, oksekalver, etc.

Forer du rådyr/hjort/elg er det ikke funnet trikiner i Norge såvidt jeg vet. Sjansen for trikiner fra hjortedyr er forsvinnende liten her i landet.
Det har vært funn av trikiner hos bjørn, rev og villsvin men jeg antar du ikke forer på kjøtt fra disse? Svinekjøtt i norge er forresten også sjekket for trikiner.

Orm det skjer. Nesten uavhengig av hva du forer. Såfremt bikkja ikke kun er en sofahund så vil den kunne få orm. Det er heldigvis en rask og effektiv kur mot orm.

Mtp infeksjoner så vil jeg bare nevne at bikkjer fint spiser åtsel uten å bli syke - bikkjer er langt tøffere enn folk fleste tror. De er jo nær familie med ulv og er jo laget for en varierende diett med fokus på fett og proteiner. Merk at jeg ikke foreslår at du skal fore på åtsel jeg bare nevner at de tåler det.

Du må gjerne varmebehandle maten til bikkja de, du gjør jo ikke noe galt om du varmebehandler men du trenger ikke kjøre på varmebehandlet som en fest regel. Har du dårlig tid en dag, for på rått kjøtt.
Hundene mine spiser alt de finner, og det går helt fint. De får også høyere livskvalitet av mat det er litt mer strev med, som bein/slinser osv. Her om dagen slukte den ene en due som akkurat var blitt drept av en ugle/falk. Bare noen fjør igjen når hun var ferdig.
det finnes ganske grundige oppskrifter på rawfood for hundfer på nett, hvis du ikke bare vil gi gubben vom da
Får legge til at det er farligere å gi bikkja søtsaker, enn å gi den rått kjøtt.
Hadde ei husky tispe i ti og ett halvt år,denne spiste nesten ikke tørrmat,men slukte både frosset,stekt og rått kjøtt hele tia uten problem.

Faktisk så foretrakk dama mus(vonn)fugl.billig frosset kjøtt type alt du finner i butikk fremfor tørrfor.

PS ikke gi hunden mye levver,noen får magasjøv av det
Sist endret av sanasana; 7. juli 2016 kl. 00:06.
Mater bikkja med tørrfòr blandet med kokt innmat. Det være seg kyllinglever, kyllingkrås, storfelever, kyllinghjerter. Fornøyd hund, perfekt avføring.