Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4080
Er det ulovlig å gå rundt med en medisin (f.eks sobril) som man har resept på i lommene?

Og stiller det seg annerledes dersom man har 1 pille? eller 15 piller?
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Har du resepten med deg og ID burde det ikke være noe problem.
Nei såklart ikke. Nei, 1 og 15 går fint.
Sist endret av Relevant; 17. mai 2016 kl. 23:24.
Trådstarter
Ok, trodde kanskje de ville mistenke meg for selging dersom de fant det på meg..
Hva om resepten man har, er elektronisk?
Pilleboksen skal være merket med navn på innehaver av resept på etikett fra apoteket. Har du dette er det nok ikke noe problem.
Hvis man har en gammel pilleboks da med nye pillebrett i?
ja nå er det jo bare E-resept. Jeg har alltid med meg et miniapotek, men går ikke rundt med hele pakningen og dermed heller ikke den etiketten fra apoteket, det kan da ikke være noe galt med det? Med mindre det er mistenkelige mengder?
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Hvis man har en gammel pilleboks da med nye pillebrett i?
Vis hele sitatet...

Fundert på dette selv!
Pillebokser er IKKE lov.
Ei heller å ha pillene løst.
Du SKAL ha original forpaktning som har resept-klistermerket på seg med ditt navn påskrevet.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Pillebokser er IKKE lov.
Ei heller å ha pillene løst.
Du SKAL ha original forpaktning som har resept-klistermerket på seg med ditt navn påskrevet.
Vis hele sitatet...
Har du en lov å vise til når det gjelder dette?

Jeg har amfetamin på resept, og ble rådet av politiet til å alltid ha hele pilleboksen pluss aller helst kopi av resept med meg dersom jeg skal ha det med ut. Slik jeg forsto det var jeg ikke pålagt dette, det var kun for enkelhets skyld fordi jeg har en medisin mange misbruker.
Sitat av randomize Vis innlegg
Har du en lov å vise til når det gjelder dette?

Jeg har amfetamin på resept, og ble rådet av politiet til å alltid ha hele pilleboksen pluss aller helst kopi av resept med meg dersom jeg skal ha det med ut. Slik jeg forsto det var jeg ikke pålagt dette, det var kun for enkelhets skyld fordi jeg har en medisin mange misbruker.
Vis hele sitatet...
Det kan hende jeg morsforstår, men Blackkoz sa at en også skal ha med original forpakning. Nå blir det jo et definisjonsspørsmål på en pilleboks, men mange som tenker på en pilleboks får opp noe ala dette i tankeskyen. Det er også hva som kommer opp om en google ''pilleboks.''

Når en tenker på det, vil det jo naturligvis være for enkelhetens skyld best å ha hele kontegneren med den originale reseptlappen på, som Blackkoz sier. Dersom det ville vært ulovlig å gå rundt med hele pakka di, ville du støtt i problematikk når du skal til en bekjent for å sove der noen timer, er på reise, eller ganske enkelt nettopp har tatt ut resepten din.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det kan hende jeg morsforstår, men Blackkoz sa at en også skal ha med original forpakning. Nå blir det jo et definisjonsspørsmål på en pilleboks, men mange som tenker på en pilleboks får opp noe ala dette i tankeskyen. Det er også hva som kommer opp om en google ''pilleboks.''

Når en tenker på det, vil det jo naturligvis være for enkelhetens skyld best å ha hele kontegneren med den originale reseptlappen på, som Blackkoz sier. Dersom det ville vært ulovlig å gå rundt med hele pakka di, ville du støtt i problematikk når du skal til en bekjent for å sove der noen timer, er på reise, eller ganske enkelt nettopp har tatt ut resepten din.
Vis hele sitatet...
Slik tolker jeg han også, men jeg har skrevet litt uklart hva jeg mener ser jeg. Jeg ble rådet til å ha original forpakning (original pilleboks) og i tillegg aller helst kopi av resept på meg når jeg hadde med medisin ut på musikkeventer (fordi folk ruser seg på tilsvarende stoff i den sammenheng). Men slik jeg forsto det var det bare for enkelhelts skyld, ikke pålagt. Det er slik jeg har forstått det altså ikke ulovlig å gå rundt med løse tabletter eller tabletter i uoriginal pilleboks.

Så jeg etterspør bare dokumentasjon på at det faktisk er ulovlig å gå rundt med medisinen sin i uoriginal pilleboks, fordi det tror jeg ikke stemmer
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Broren min har aldri hatt noe problemer når han har tatt med seg medisinene sine, annet enn at han har fått noen ekstra spørsmål å svare på. Rådet som blir gitt er vel å ta med original forpakning, men random pilleboks + resepten burde vel fungere fint det også.
Jeg har alltid pillene løst i innerlommen på buksa. Gå rundt med en eske valium eller en boks med stesolid er smått upraktisk. Skal sies at jeg aldri har blitt stoppet av politiet, så jeg vet ikke hva som ev ville skjedd da. Kan umulig se for meg at det får noen konsekvenser.
Har blitt stoppet i tollen med flere brett med Sobril, paralgin forte og Zopiclone. Forklarte at jeg ikke hadde resept på med og var klar over at en skal ha legeattest når en krysser grensen med medisiner men at turen var impuls og jeg rakk ikke få time hos fastlege. Dette var kun løse brett med piller, ingen esker med klistrelapper med navn på. Forklarte at om de ønsket så kunne vi sjekke "mine resepter.no" på mobilen og da gikk det helt greit. Null stress sa de. Også blitt stoppet av politi med pillebrett i passasjersetet i vanlig kontroll. Da bare spurte de om det var reseptmedisiner, noe jeg bekreftet og det ble ikke noe mer med det. Tror ikke engang politimannen sjekket eller viste hva slags piller det var

Så jeg ville sagt gjør det som føles greit for deg. Havner du i noe greier så forklar situasjonen på en rolig måte. Det vil helt sikkert løse seg uten masse stress.

@Blackkoz om dette var veldig strengt og noe som ble håndhevet til enhver tid så ville vel fastlege eller behandler opplyst om problemet og gitt noen retningslinjer? Eller de på apoteket når en henter ut slike medisiner? Samme går jo for ritalin og annen "uppers". Det handler vel litt om å klare å gi en plausibel forklaring på hvorfor en har tablettene og akkurat den mengden på seg. Feks at en skal på tur, overnatting etc.
Sist endret av frtoretang; 18. mai 2016 kl. 17:00.