Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 9237
Hei, det har seg slik at jeg ønsker å gå på folkehøgskole neste år. Mange av de linjene som frister mest viser å være kristen. Greia er at jeg absolutt ikke er kristen.

Har ikke noe imot kristne mennesker, men ut i fra erfaring virker det som om dagens kristne ungdommer er litt spesiell. Min egen mening er at kristne folk ofte har en liten logisk brist som også kommer frem andre steder..(ikke skyt meg her)

Jeg tenker at det sikkert er flere som meg der, men om 95 % er kristne ekstremister så kan det bli litt vanskelig.. (<-på kanten)

Kan også legge til at jeg har søkt på Risøy FHS. (midt i bibelbeltet)

Noen med erfaring/innspill?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
bit tenna sammen og lat som du synger.
Kristen eller ikke kristen, det er folka du blir kjent med som betyr noe.
Det er litt flere regler hos de kristne, men du kommer fortsatt til å møte masse hedninger og gjøre ukristelige gjerninger
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Anbefaler å bruke denne siden, det var sånn jeg fant ut hvilken FHS jeg ville gå på.

Jeg har hørt at kristne FHSer varier veldig. Hos noen er det som på en vanlig FHS, bare mer kristent, mens andre skoler har veldig strenge regler i forhold til de vanlige FHSene. (Dette varier selvsagt stort på hver skole, kristen eller ei.)
Les på hjemmesidene til hver enkelt av skolene for å se hvordan de praktiserer og hva slags tilbud du får. (valgfag, fasiliteter etc.)

Selv valgte jeg å ikke gå på en kristen FHS fordi jeg misliker religionen. Hvis du mener kristne mennesker har en "liten logisk brist" tror jeg ikke det er en kjempegod idé for deg å søke til en, siden du nesten garantert vil finne like tilbud på en annen FHS. Men dette får være opp til deg.

Hva slags linje er det du ønsker å gå forresten?
Noe snodig.
feitsomfaen's Avatar
Trådstarter
Har brukt den siden du linker til. Tenkte at en linje som omfattet en del reising ville vært passende. Er også glad i sjøen. På Risøy har de "go to gate" og "seil-surf-kite". Tenkte at en av de må passe.
Elverum er en skole med tilsvarende tilbud, men der er det fullt.

Har lest om mange som har gått på kristen folkehøgskole (ateister) som har hatt det veldig bra. Men jeg er fortsatt ganske skeptisk. Vil ikke kaste bort ett år..
Nu vet jeg ikke hvordan alle fhs her i Norge er, men kan si at det ikke er slikt at du blir presset til å lese bibelen, synge kristene sanger eller noe annet. Hvert fall ikke der jeg gikk på skole.
Så etter min erfaring, er det opp til deg selv hvor kristent du vil at det skal være.
Noe snodig.
feitsomfaen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cats Vis innlegg
Nu vet jeg ikke hvordan alle fhs her i Norge er, men kan si at det ikke er slikt at du blir presset til å lese bibelen, synge kristene sanger eller noe annet. Hvert fall ikke der jeg gikk på skole.
Så etter min erfaring, er det opp til deg selv hvor kristent du vil at det skal være.
Vis hele sitatet...

Jeg vet at det ikke blir presset på meg og en bønn til frokosten takler jeg. Jeg tenker mer på type folk som velger å gå der. Og det at det er i den mer religiøse delen av landet.

Erfaringer folkens! Anyone?
Jeg gikk på FHS på nittitallet, da var det stort sett kristne folkehøgskoler. Jeg er ikke religiøs i det hele tatt, men jeg syntes ikke det var noe problem på denne skolen. Kan ikke si det var mye misjonering, selv om det var litt tull som obligatorisk kor, irrasjonell frykt for Ringenes Herre, osv.

Jeg synes egentlig det var interessant å se på nært hold hvordan kristne er, jeg lærte veldig mye dette året om hvordan religiøse folk tenker. (Mye mer interessant enn akkurat hva slags gud de tror på.) Ett år var nok, men det var veldig interessant å se deres logikk og deres kultur som gjorde at dette var logisk for dem.

Heldigvis respekterte de at jeg er ateist. Hadde de mast om å frelse meg, hadde jeg sluttet på dagen. Denslags religiøse er det umulig å snakke toveis med.
Noe snodig.
feitsomfaen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Jeg gikk på FHS på nittitallet, da var det stort sett kristne folkehøgskoler. Jeg er ikke religiøs i det hele tatt, men jeg syntes ikke det var noe problem på denne skolen. Kan ikke si det var mye misjonering, selv om det var litt tull som obligatorisk kor, irrasjonell frykt for Ringenes Herre, osv.

Jeg synes egentlig det var interessant å se på nært hold hvordan kristne er, jeg lærte veldig mye dette året om hvordan religiøse folk tenker. (Mye mer interessant enn akkurat hva slags gud de tror på.) Ett år var nok, men det var veldig interessant å se deres logikk og deres kultur som gjorde at dette var logisk for dem.

Heldigvis respekterte de at jeg er ateist. Hadde de mast om å frelse meg, hadde jeg sluttet på dagen. Denslags religiøse er det umulig å snakke toveis med.
Vis hele sitatet...
Så du fant deg til rette med de kristne? Er det mange ikke-kristne der? Hvor i landet? Skulle du ønske at du valgte en frilynt skole? Det virker som om du var eneste ateist på skolen Mer info!
Dette var på Sunnmøre. Jeg var ikke den eneste ateisten, nei. De fleste var der fordi de ville gå på FHS, husk at for 15 år siden var det nesten alle FHS kristne. I dag er det jo frilynte som er vanligst, så jeg tror kanskje det er større andel kristne elever på kristne FHS i dag? Jeg vet ikke.

Uansett, det var bra folk. Var vel 50/50 kristne og ikke-kristne blant de jeg ble kjent med, og ingen ekstremister i min gjeng. Det fantes en håndfull, men dem holdt jeg meg unna. Lærerne var ok, alle sammen. Det verste var vel alkoholforbudet, men så lenge man var forsiktig så gikk det greit.

Ellers må jeg understreke at jeg ikke vet hvordan det er i dag. Dette var 1997/1998, rett etter ungdomsskolen for min del.
En "kristen" fhs drives av en misjon innenfor kristendommen.
De driver dette for å tjene penger til sitt andre arbeid rundt i landet og verden, dey er vel heller få av de kristne skolene igjen som praktiserer noe hard kristen reklamering for elevene sine.

De drives av kristne misjoner som ønsker kristne verdie der de kan få det. Kanskje du må stille på en 3 minutters andakt hver skoledag men ellers tror jeg ikke du merket at det er kristne skoler.
Kjente ei som gikk på kristen folkehøyskole i stavanger. Der ble de kastet ut av skolen hvis de drakk alkool, det var vakter som sjekket rommene hele tiden, "leggetid" osv. Jeg hadde ikke taklet og gått der
Sitat av Morgul Vis innlegg
Kjente ei som gikk på kristen folkehøyskole i stavanger. Der ble de kastet ut av skolen hvis de drakk alkool, det var vakter som sjekket rommene hele tiden, "leggetid" osv. Jeg hadde ikke taklet og gått der
Vis hele sitatet...

Har gått på en sånn skole i nærheten av Stavanger og blitt kastet ut for nettopp alkohol. Folkene jeg møtte der var ikke kristen, faktisk så var en liten minioritet kristne. Veldig kule lærere og, var veldig få av dem som faktisk var kristne selv. Vi syngte en sang før middag, og det var valgfritt og det eneste ritualet man gjorde om dagen.

Har seg sånn at FHS'er som er kristen får ett større statsbidrag enn de ikke-kristne, it's once again all about them moneys. Jeg er ikke-troende og hadde det kjempegøy.
Sitat av d4h1e Vis innlegg
Og det at det er i den mer religiøse delen av landet. Erfaringer folkens! Anyone?
Vis hele sitatet...
Beliggenheten skal du i hvertfall ikke tenke på. Har selv bodd en del år av livet type 15 minutter unna skolen du nevner, og selvom kanskje statistikken viser det vil jeg påstå at jeg aldri har merket noe til at det visstnok er den mer religiøse delen av landet.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Sitat av d4h1e Vis innlegg
Kan også legge til at jeg har søkt på Risøy FHS. (midt i bibelbeltet)

Noen med erfaring/innspill?
Vis hele sitatet...
Jeg gikk på den samme skolen for ett par år siden. Var litt bekymret for det samme som deg, nettopp av samme grunner. Det eneste som jeg opplevde som religiøst i løpet av skoleåret, var én gudstjeneste i den første uken, som faktisk var litt koselig. Pluss at på den årlige turen til Dagali var det en liten tur innom et kapell, men det var det mange av oss som ikke gadd. Følte det var veldig blandet drops når det kom til de som var troende og ikke, men man merket det som regel ikke.

Ble veldig overrasket over at mot slutten av året fant jeg ut at en av de jeg hang mest med, viste seg å være sterkt troende! Hadde et veldig flott år, med masse nye menneske og kule lærere!

Hvilken linje har du tenkt deg på, forresten?
Noe snodig.
feitsomfaen's Avatar
Trådstarter
Ramaskrik: "irrasjonell frykt for Ringenes Herre, osv." *ler*

Godt å høre at det er litt av vært. Tenkte på "go to gate" og seil-surf-kite.
Sist endret av feitsomfaen; 11. mars 2014 kl. 02:52.
Kom på det nå!, att Risøy er kristen greier.

Søkte der nå i går, på dykking og "go to gate" som andre valg. Kompisen min går der nå og du er i kirken 1 gang, og det blir nevnt noen kristene ting der.

Du blir faktisk kastet ut om du drekker på risøy

kan legge til dette: hørte med kompisen min som går der.

http://gyazo.com/d36d3a2ff3e3e45a4a47c2693ec2ce21.png
Sist endret av VitoScaletta; 11. mars 2014 kl. 03:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har gått på kristen fhs. Foruten et andaktsmøte hver morgen, merker jeg lite til at det var en kristen skole. Og andaktstimen brukte jeg på en kaffe og en snus. Helt greit.

Inntrykket mitt var også at et fåtall av elevene var kristne(jeg antar 10%).

Regler for alkohol som du skriver på face med din venn. Dette løste vi med å leie noen hytter i området og reiste dit og festet noen helger.

Kristen eller ikke: mange fhs som ikke er kristne har også husregler mot rus.

Dersom du velger skole utfra om du har lov å drikke på skolens område eller ikke, tror jeg at nettopp du har behov for et modningsår på fhs. Lykke til.
Sitat av d4h1e Vis innlegg
Ramaskrik: "irrasjonell frykt for Ringenes Herre, osv." *ler*
Vis hele sitatet...
Ja, haha. Husker en kveld, jeg og en jente begynte å tenne stearinlys. Så fant vi en kasse med ca 100 kubbelys, og det ble en greie å tenne flest mulig. Da rommet var helt fullt av flammende lys måtte vi åpne døra for å få inn litt frisk luft, og en av lærerne klikka helt: Dette var strengt forbudt, slokk alle lysene med en gang! Jeg tenkte de var redd for brann, og satte i gang å slokke.

Så viste det seg neste dag at de trodde vi drev med satanisme (på grunn av en Ringenes Herre-plakat med runeskrift og "symboler"), og de hadde giret hverandre opp på lærerrommet neste morgen. De var helt vettskremte alle sammen, og vi fikk en lang preken om at hvis vi slapp okkulte krefter inn på skolens område, så ville det være skadelig både for oss og for dem som skulle bo på rommet i framtida. Dette var jo faktisk på nittitallet, da Greven og gjengen holdt på som verst. De kristne var langt mer redd for å slippe løs Satan, enn for at gamle kulturminner gikk opp i røyk.

Men jeg ser jo i ettertid at vi lett kunne satt fyr på hele skolen. Anbefaler ingen å prøve det samme...
Sist endret av Ramaskrik; 11. mars 2014 kl. 12:16.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Ja, haha. Husker en kveld, jeg og en jente begynte å tenne stearinlys. Så fant vi en kasse med ca 100 kubbelys, og det ble en greie å tenne flest mulig. Da rommet var helt fullt av flammende lys måtte vi åpne døra for å få inn litt frisk luft, og en av lærerne klikka helt: Dette var strengt forbudt, slokk alle lysene med en gang! Jeg tenkte de var redd for brann, og satte i gang å slokke.

Så viste det seg neste dag at de trodde vi drev med satanisme (på grunn av en Ringenes Herre-plakat med runeskrift og "symboler"), og de hadde giret hverandre opp på lærerrommet neste morgen. De var helt vettskremte alle sammen, og vi fikk en lang preken om at hvis vi slapp okkulte krefter inn på skolens område, så ville det være skadelig både for oss og for dem som skulle bo på rommet i framtida. Dette var jo faktisk på nittitallet, da Greven og gjengen holdt på som verst. De kristne var langt mer redd for å slippe løs Satan, enn for at gamle kulturminner gikk opp i røyk.

Men jeg ser jo i ettertid at vi lett kunne satt fyr på hele skolen. Anbefaler ingen å prøve det samme...
Vis hele sitatet...


Haha! Gikk selv på kristen folkehøyskole i 09. En kjedelig kveld tenkte vi å teste ett hjemmesnekra ouija brett. Endte med kraftig overdrivelse fra en medelev som var "besatt av satan". Etter en stund begynte folket å freake ut å lydnivået ble høyere med hyl å skrik. Endte med at Rektor kom løpende å ba fadervår opptil flere ganger til enhver av oss å gud vet hvor mange timer vi satt i "avhør".


Hadde også en kompis der som nesten ble kastet utt grunnet en dimmu borgir plakat på rommet sitt, samt noen som ble kasta ut grunnet hasj bruk.
Alkohol var forbudt å det var ett bygg for guttene å ett for jentene. Samt "vakter" som sjekket at alt gikk riktig for seg. (Kunne komme busende inn på rommet ditt for å sjekke etter gutter/jenter.

Alt i alt ett veldig artig år for meg iallefall, er selv ikke kristen å de fleste andre sa også at dem ikke var særlig kristne av seg. Vi ble tvunget til å være med i kor, morgenbønn, bibelmøter og andre ting jeg helst ville sluppet.
Dette med alkohol varierer fra skole til skole. Skolen jeg gikk på (stavern) tillot ikke nyting av alkohol at all, selvom man var utenfor skolens område. Hadde man drukket i en ferie var det no-go, men de kan jo ikke håndheve dette. Kristenheten blant skolens elever var også rimelig høy, men frykt ikke, de fleste var ikke bibelryttere, men beware, de er stort sett regelryttere alle som en. Gikk et lite rykte om at noen røyket farlig marijuanadop på skolen, så politiet kom på morgenmøtet (forsamling med obligatorisk oppmøte før timene starter, hver dag, der de fremmer gode kristne moraler i form av personlige fortellinger fra lærerne) og sniffet på alle når man forlat rommet, jeg og noen til ble markert, blei kastet ut når de fant en 0.2 på rommet mitt.

Er også andre ting som er usakelig mange plasser, feks. at de har ukentlige sjekker av rommene for å se om det er vasket bra nok (selvom man ironisk nok betaler for vasking, wtf), de sjekker nok etter andre ting også, men det er bare en av vaskekjærringene som sjekker.

Andre skoledag ble alle dratt med på obligatorisk oppmøte i frikjerka til skolen, der man hørte på svada fra søndagsskolen og presten prate piss. Man måtte også høre på små uskyldige barn som var i prosessen av å bli hjernevasket synge "Hvem har skapt alle menneskene, Gud i himmelen. Hvem har skapt alle stjernene, Gud i himmelen osv". Så om du er en som blir lett provosert, kan jeg bare hilse og si lykke til. Jeg utbrøt i noe så tett som JA OG TO PLUSS TO ER FEM i provosert rage.

Etter dette ene oppmøtet i kjerka er resten frivillige, det er også ofte noe de kaller for Torsdagsmøte, der de møter hos en av lærerne for å prate om Gud og andre religionsbaserte pisshistorier. Det er en fin måte å få seg litt god kake og en kopp kaffe, da. Men jeg møtte ikke opp mer enn èn gang. Det er også mye favorisering ute og går (hvert fall på skolen jeg gikk på). Da vi 4 som ble tatt for NARKOTIKA, ble bare to av oss utkastet, underskrevne og en norsk-spansk kjernekar som ikke hadde gjort en flue fortred. Spekulerer i at bakrunnen hans hadde noe med saken å gjøre, og mitt "fravær" (jeg møtte aldri på morgenmøtet, da jeg gikk der for å lære mer om musikk, ikke Gud.)

Sendte mail før jeg begynte, der jeg la ut min sak om at jeg er ikke-troende, og har ingen planer om å bli det motsatte, fikk bekreftet at det ikke var noe snakk om religøse sessions for de som ikke vil, men dette viste seg altså å være tull og fanterier, man får fravær hvis man ikke er med på disse tingene.

Ellers var det et flott år (4 mnd +-, til jeg ble kastet ut), med mange kule folk, og mange idioter. Det er alltid noen likesinnede på slike plasser. Har du en innebygd radar slik som meg, finner du nok meningsdelerne dine ganske lett.


Kanskje litt negativt vinklet innlegg, men jeg syns FHS er noe flotte greier. Bare du klarer å vende det døve øret til (pun intended). Kos deg!
De fleste som reiser på folkehøyskole bruker jo å reise et stykke bort fra der de bor, så at skolen ligger mitt i bibelbeltet har sikkert ikke så mye å si, for de som bor der fra før har dratt lenger unna
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Kom på det nå!, att Risøy er kristen greier.

Søkte der nå i går, på dykking og "go to gate" som andre valg. Kompisen min går der nå og du er i kirken 1 gang, og det blir nevnt noen kristene ting der.

Du blir faktisk kastet ut om du drekker på risøy

kan legge til dette: hørte med kompisen min som går der.

http://gyazo.com/d36d3a2ff3e3e45a4a47c2693ec2ce21.png
Vis hele sitatet...
Du store min hatt, at du snart er 20 gjenspeiles ikke i måten du kommuniserer på! Det er greit å være "kul" og "rebel", men hvis du ønsker et år med flatfyll uten at noen setter grenser for deg ville det vel vært lettere måter å gjøre det på?
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Du store min hatt, at du snart er 20 gjenspeiles ikke i måten du kommuniserer på! Det er greit å være "kul" og "rebel", men hvis du ønsker et år med flatfyll uten at noen setter grenser for deg ville det vel vært lettere måter å gjøre det på?
Vis hele sitatet...
Nei er ikke sånn jeg mente det at man ikke kan dra på helgefylla en gang i blant uten å være redd for å miste skoleplassen min, greit jeg skrev det på en litt barnslig måte, men ble bare irritert der og da.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg villle dratt på kristen høyskole. Jentene er kåte der. 99% av de du møter der drar på kristen skole for å please folka si.

Og så ville jeg holdt rusinga mi "on a low".
Sist endret av meaculpaUIO; 11. mars 2014 kl. 13:47.
Jeg går på kristen FHS akkurat nå. Jeg er ateist selv, men valgte allikevel å gå her. Angrer ikke i det hele tatt.

Det er et stort mindretall som er kristne her, og jeg ser ingen problemer med at det hadde vært fler kristne her heller.
Regler her er bl.annet det at man ikke kan ha alkohol i blodet på skolens område, eller på turer i regi av skolen. Dvs, at du fullt mulig kan drikke i helgene, men kan ikke reise tilbake til skolen for å sove der. Og nei, det er ikke slik at rommene blir sjekka. En kan LETT greie å snike seg inn på rommet etter man har drukket, og jeg vet om fler som har drukket på rommet også (ikke anbefalt uansett).

Fordeler er at det er mye mindre bråk på kveldstid, og nattestid, både helg og hverdag. Vi har valgfrie kristne opplegg i fritiden, som man kan bli med på om man har lyst. Ellers, så er det aldri en ansatt på skolen som har spurt om jeg har vært kristen.

Selvom du ikke er kristen, så ser jeg på kristen fhs som mye bedre uansett, pga de reglene som gjør at det er mye lettere å leve her. Mindre bråk, og mindre drikkepress osv.
Er du sikker på at det er stort sett kristne folk som søker? Personlig kjenner jeg svært få (vet om for den skyld) som er kristne i den grad at de går til kirken etc.
Risøy som OP har søkt på (eller skulle søke på) er det noen kristene men ikke så veldig mange som det kanskje var "før i tiden". De har elever av alle religioner og kulturer.
Er det ikke ganske standar at man ikke har lov til å være ruspåvirket innenfor skolens område? Enten det er fhs, vgs eller annen skole?
Sitat av Settoz Vis innlegg
Er det ikke ganske standar at man ikke har lov til å være ruspåvirket innenfor skolens område? Enten det er fhs, vgs eller annen skole?
Vis hele sitatet...
Jojo, men jeg tenker på internatene. Jeg vet om andre høgskoler med internater der det er drikking flere dager i uka i internatene
Har selv gått på kristen folkehøgskole, og når jeg ser tilbake på året er jeg veldig fornøyd med valget. Jeg var meget negativ til kristendom og religion generelt før jeg begynte på folkehøgskole. Tok meg ikke mange dagene og endre mening, er nå mer åpen for religion og ser noe av greia med og tro.

Du kan trøste deg med at det er mye av det kristene som ikke er obligatorisk. Hvis du elger og droppe dette så er du nok ikke den eneste. Når jeg tenker etter tror jeg det var flere på skolen som var ateister en kristene.

Så itt råd er og velge skole etter hvilke linje og skole du du synes er fristene, ikke om den er kristen eller ikke. Når alt kommer til alt så er det folka du kommer til.
Noe snodig.
feitsomfaen's Avatar
Trådstarter
Da har jeg fått tilbud om plass. Tror jeg bare kjører på og håper på det beste. Det er kun på freak.no det blir full oppstandelse når folk hører at man ikke kan drikke seg dritings.
Sitat av d4h1e Vis innlegg
Jeg vet at det ikke blir presset på meg og en bønn til frokosten takler jeg. Jeg tenker mer på type folk som velger å gå der. Og det at det er i den mer religiøse delen av landet.

Erfaringer folkens! Anyone?
Vis hele sitatet...

Det kommer selvsagt an på hvor stor fhs er, men for min del, var det veldig stor variasjon blant elevene som gikk der. Alt fra kristne, stonera, skatera, oppegående og mindre oppegående folk.