Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 11590
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva baserer du det utsagnet på, at det er gjerrig å la være? De får en lønn som tilsvarer det for eksempel en helsearbeider gjør, som også driver service for mennesker. Gjerne mer personlig. De får ikke tips.

Mtp andre land, greit. Da er det kanskje sånn at den faste lønna er lagt opp til det.

"En del av gamet". Hvem fant opp dette gamet? Hvorfor følger vi alle blindt reglene eller normene uten å se kritisk på det? Bare for å virke "big shot". Det er ingen annen grunn til det, ikke i Norge.
Vis hele sitatet...
Du leste innlegget mitt, du vet hva jeg baserer det på. Man trenger ikke forstå hvordan drikskulturen har oppstått, og det spiller ingen rolle hva en bartender tjener. Hvorfor tror du folk tjener forskjellig? At en helsearbeider tjener dårlig er urettferdig og velkjent, men her er det irrelevant.

Du prøver å finne ut av hvordan drikskulturen har oppstått, og mener alle som gir driks prøver å virke "big shot". Beklager å måtte fortelle deg at du bør undersøke litt bedre.

Sitat av dhassassin Vis innlegg
Jeg er absolutt ikke enig. I Norge er alle mat prisene på restaurantene priset slik at "driksen ligger i prisen". Dvs at servitørene skal kunne leve av lønna si, ikke driksen.

Mange servitører har til og med tarifflønn! Så hvorfor drikse da?
Vis hele sitatet...
For noe tøv at driksen ligger i prisen. Bare en av mange unnskyldninger jeg hører for å la være å gi driks. Fra å si at servitører tjener nok allerede, til å undersøke hvorfor drikskulteren har oppstått og hvordan man kan bruke historien til å snu seg unna. Ja, servitører skal kunne tjene av lønna si, det er derfor man ikke gir like mye driks i Norge som i andre land.

Bussjåfør er et serviceyrke, men man gir ikke dem driks. Å stå i skranken på jernbanestasjonen er også et serviceyrke. Man velger jobben sin etter eget ønske, og hvis man vil inn i servicebransjen OG kunne tjene litt ekstra på driks, ja da søker du jobb de plassene du får det. Det er ikke rocket science.
Sist endret av wanna-b; 11. november 2013 kl. 00:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Man trenger ikke forstå hvordan drikskulturen har oppstått, og det spiller ingen rolle hva en bartender tjener.
Vis hele sitatet...
Begge deler er relevant. Har den oppstått fordi serveringspersonale tradisjonelt har vore lågt eller ulønna, og tips har vore lønnsinntekta? Det er tilfellet i USA; der utgjer tips store delar av lønna. I Noreg er lønna derimot rimeleg god, og tips er ikkje nødvendig for å overleve.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
For noe tøv at driksen ligger i prisen.
Vis hele sitatet...
Til dels gjer det nok det. Lønnsnivået i Noreg er rimeleg høgt, og vi har fagforeninger som ser arbeidsgjevarane i korta når det gjeld lønn, og er kjapt ute med å påpeike om ein resturant har dårlege lønnsvilkår. I USA er ikkje det tilfellet; der er lønnsnivået lågare, og tips større del av lønna til serveringspersonalet.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Ja, servitører skal kunne tjene av lønna si, det er derfor man ikke gir like mye driks i Norge som i andre land.
Vis hele sitatet...
Men kor ny er skikken i Noreg?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
OG kunne tjene litt ekstra på driks, ja da søker du jobb de plassene du får det. Det er ikke rocket science.
Vis hele sitatet...
Problemet er forsåvidt ikkje tips, men den dagen arbeidsgjevarane tar til å nytte det som del av lønna. For det første så betaler folk i liten grad skatt av tipspengane, slik at det effektivt vert svart inntekt. Det skaper igjen problem i form av at det ikkje vil inngå i dagpenge/sjukemeldingspengar, som kan slå tilbake på tilsette. Og det er det fagforeningene forsøker å unngå ved å gå ut mot tipsing. Fast løn er ryddigare måte å gjere det på, for alle parter. Eg som kunde veit kva det er venta at eg skal betale, og eg veit at pengane vert handsama på ein fornuftig måte. Den tilsette veit kva ho får i løn, og veit kva dagpengane er om bedrifta skulle gå konkurs.
Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Forresten, sitter dere en gjeng ved et bord, og servitøren spør om dere vil ha noe å drikke, og en av dere sier nei takk, men så spør om et glass vann ETTER jeg har kommet med drikken til de andre, sånn type 1 minutt etter at de andre bestilte drikke, så blir jeg litt oppgitt.... Dette er da samme typen folk som ikke tipser heller.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje nettopp grunnen til at de ikke tipser deg heller, hvis du blir så tydelig oppgitt og himler med øynene.

Gidder ikke svare på resten da andre har svart tydelig nok, høres ikke ut som om serviceyrket passer for deg, og det at du må jobbe lenge og sent er en sak du må ta med arbeidsgiver, slik som alle andre med jobb.
Mister mer og mer lysten på å tipse servitører for tida.
Nå i helgen var vi 4stk som spiste på en bedre resturant og totalen kom på litt over 4000kr og siden vi syntes at kelneren gjorde en god jobb tipset vi han med 250kr, da kunne man se på hele fyren at han skiftet holdning med en gang og ble rett og slett furt! Fikk faen i meg lyst til spørre om å få pengene tilbake! Faen til frekk fyr, vi ga han altså ca 125kr ekstra i timen en det han får fra arbeidsgiver og så blir han sur, sikkert fordi det var under 10%.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Mister mer og mer lysten på å tipse servitører for tida.
Nå i helgen var vi 4stk som spiste på en bedre resturant og totalen kom på litt over 4000kr og siden vi syntes at kelneren gjorde en god jobb tipset vi han med 250kr, da kunne man se på hele fyren at han skiftet holdning med en gang og ble rett og slett furt! Fikk faen i meg lyst til spørre om å få pengene tilbake! Faen til frekk fyr, vi ga han altså ca 125kr ekstra i timen en det han får fra arbeidsgiver og så blir han sur, sikkert fordi det var under 10%.
Vis hele sitatet...
Haha, hvis det var grunnen til at han ble snurt... Ja, da hadde jeg spurt han hva som var gale, og kanskje gått så langt som å si: oi, jeg ga deg visst mer enn jeg trodde, kan jeg få tilbake 200?
Hvorfor skal servitører få ekstra lønn av kundene, mens de som står og stresser på kjøkkenet ikke gjør det? Syntes det ville vært riktigere å gi bonus til de som lager maten hvis den er ekstra god, ikke de som bare leverer den.
Jeg gir bare driks hvis det blir mer jobb å skulle veksle, eller det har vært ekstra service langt ut over det vanlige.
Spiser på restaurant kanskje en gang i året så det blir ikke mye tap. I utlandet blir det anneledes og da kan jeg fort gi 1\4 av prisen i driks, men det er mest fordi jeg er nordmann som føler meg stinn av gryn eller jeg ikke kan valutaen.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Mister mer og mer lysten på å tipse servitører for tida.
Nå i helgen var vi 4stk som spiste på en bedre resturant og totalen kom på litt over 4000kr og siden vi syntes at kelneren gjorde en god jobb tipset vi han med 250kr, da kunne man se på hele fyren at han skiftet holdning med en gang og ble rett og slett furt! Fikk faen i meg lyst til spørre om å få pengene tilbake! Faen til frekk fyr, vi ga han altså ca 125kr ekstra i timen en det han får fra arbeidsgiver og så blir han sur, sikkert fordi det var under 10%.
Vis hele sitatet...
Err, come again? Bare for å sjekke om jeg har forstått dette riktig:
Dere betalte litt over 400kr for maten + 250kr i driks, så totalen blir på litt over 650kr
Og dette får du til å bli under 10%?

(250/400)*100% = 62.5%

Makes sense?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Err, come again? Bare for å sjekke om jeg har forstått dette riktig:
Dere betalte litt over 400kr for maten + 250kr i driks, så totalen blir på litt over 650kr
Og dette får du til å bli under 10%?

(250/400)*100% = 62.5%

Makes sense?
Vis hele sitatet...
Står 4000, ikke 400
Sitat av Cookie Monster Vis innlegg
Står 4000, ikke 400
Vis hele sitatet...
Hups!
Ydmyke unnskyldninger @A-tillah og alt dfet der.
Ah, well.

Uansett, on topic: det blir for dumt når servitørene forventer en bestemt sum. Jeg har alltid tenkt på driks som en gave eller en påskjønnelse; noe man gir ekstra fordi situasjonen tilsier at det er på sin plass. Skal de ha en konkret sum, så får de skrive det på regninga. Å forvente en lineær sammenheng mellom sum og driks blir også tåpelig; i alle andre situasjoner går provisjonen ned når summen går opp.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Jeg gir bare driks hvis det blir mer jobb å skulle veksle..
Vis hele sitatet...
Dette er jeg igrunn enig i. Koster noe 99 kr, og jeg betaler kontant er jeg ikke så kjempeinteressert i å gå med den krona i lommen. Det gjelder jo selvfølgelig alle plasser man får veksel. Da synes jeg heller det kunne vært på sin plass med et Røde Kors beger eller noe slikt. Det er vel en del som har slike rundt omkring.

Men at det blir mer jobb å veksle for den bak baren driter jeg i. Hvis han vil ha den krona må han jo veksle den ut av kassen uansett.

Når jeg jobbet i mobilbutikk var all positiv differanse som regel bare små kroner her og der. Det ble stort sett brukt til å gi kunder muligheten til å slippe å trekke kort ved mobilkjøp til en krone. Så de lå stort sett på en egen plass i kassen for slike formål.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
For noe tøv at driksen ligger i prisen. Bare en av mange unnskyldninger jeg hører for å la være å gi driks. Fra å si at servitører tjener nok allerede, til å undersøke hvorfor drikskulteren har oppstått og hvordan man kan bruke historien til å snu seg unna. Ja, servitører skal kunne tjene av lønna si, det er derfor man ikke gir like mye driks i Norge som i andre land.

Bussjåfør er et serviceyrke, men man gir ikke dem driks. Å stå i skranken på jernbanestasjonen er også et serviceyrke. Man velger jobben sin etter eget ønske, og hvis man vil inn i servicebransjen OG kunne tjene litt ekstra på driks, ja da søker du jobb de plassene du får det. Det er ikke rocket science.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/jobb/--Dri...n-6743530.html

les: "Tore Skjeldstadaune, leder i Oslo Servitørforening, er enig og mener driks går utover servitørenes yrkesstolthet når serveringsavgiften er en innbakt del av lønnen deres."

Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Ja, dette er syting og klaging i høyeste grad. Hadde folk oppført seg, bestilt korrekt og oppført seg korrekt og ikke hatt filleting å klage på, så hadde jeg ikke hatt problemer med at folk ikke tipser. Da hadde jobben vært en dans på røde roser! Selvfølgelig kunne alle jobber vært bedre, men jeg mener at jeg fortjener de 25 kronene jeg får i timen når jeg løper i 8 timer for å blidgjøre alle andre direkte. Timelønnen min blir da ca 165 kroner, noe som absolutt er levelig ekstrainntekt for en student. Jeg klager overhodet ikke på lønna eller tipsinga, men jeg synes tipsingen er grei som den er egentlig!
Vis hele sitatet...
INGEN jobb er en dans på røde roser. INGEN jobb skal være en dans på røde roser, nettopp derfor det heter jobb Det er ikke fritid, ikke funtime, ikke slappe-av-tid og heller ikke en enkel tid, DET ER JOOOOBB. Jobb = den tiden du står til disponisjon for din arbeidsgiver, hvor du skal gjøre den jobben som arbeidskontrakten tilsier at du skal gjøre. I ditt tilfelle, servere. Do it.

Jeg ser ikke hvorfor servitøren er mer "verdig" til å få tips enn andre, tross alt, jobben dems er å gjøre kundene fornøyde OG servere. Hvis det skal tips til for å få et smil fra deg og noen ekstra ytelser, ja da anbefaler jeg deg å bytte yrke.

Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Jeg sa aldri noe om å måtte noe. Men bestiller man et større antall forskjellige drinker, så tar det lengre tid, og vi får ikke tatt unna kunder raskt nok. Sier ikke at du bør tipse, men hvis du hadde tipset meg en femmer for det så hadde jeg blitt glad for det. Og tro meg, jeg ville mye heller jobbet bak kassa på rema om jeg hadde fått 150 kroner i tips der iløpet av en dag. Vet det er mye dritt for de som jobber bak kassa også, derfor prøver jeg alltid å si "hei" og "ha en fin dag!" til de i kassa. Ja det er normal høflighet, men jo mer du jobber i servicebransjen, jo mer skjønner du at folk flest er noen idioter.
Vis hele sitatet...
Jeg har jobbet i både baren og i kassa på rema faktisk. Hvilken jobb ville jeg aaaldri gått tilbake til? Jo, kassa på rema. årsaken til dette er fordi rema er en ensidig jobb, hvor du sitter i kassa fra 8-10 timer, beepbeepbeep, pose? kvittering? beepbeepbeep. Tida går like sagte som den gjør på tredemølla, eller mikrobølgeovnen for den sagsskyld. I baren får jeg flere utfordringer og en mer variert dag. Men, så klart, det å stå i baren kan være møkk irriterende også. Finnes kunder som jeg har hatt lyst til å dra til liksom, men sånn var det i kassa på rema også, tro det eller ei. Med 40m kø i julestria, og folk som hylte fordi vi var tomme for fløte. It was not fun to be me. Allikevel satt jeg der med et lite smil klistra i trynet og sa "God jul" - og nei, jeg fikk ikke tips.

Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Poenget med tomaten var mer det at hvis det er full restaurant, og folk ber om "med ditt, uten datt, ekstra ditt, ikke så veldig mye ditt, men litt" så føkker dere opp for kjøkkenet. Det tar 3 minutter ekstra å legge opp tallerkenene til bordet ditt, noe som betyr at andre må vente lengre. I tillegg er det mye enklere å gjøre feil når det kommer slike bestillinger..
Vis hele sitatet...
Dersom dette med den tomaten skal være så jævla vanskelig, så si pent og snilt "Beklager, det kan ikke ordnes, da vil jeg heller anbefale deg og kjøpe en annen rett, for eksempel.... tunfisk salat?". Enten mister du denne kunden, eller så bestiller de noe annet.

Sitat av Haagiboy Vis innlegg
MEN, hvis jeg yter en ekstraservice, f.eks om du spør meg om ikke du kan få smake på hotsaucen før du kjøper burger, og jeg fikser det til deg, så tenker jeg at her er det tips å hente. Noe som selvfølgelig ikke stemmer. Men hvis man spør servitøren sin om noe utenom det vanlige, og servitøren fikser opp i det, så fortjener h*n tips.
Vis hele sitatet...
Å yte (ekstra) service er en del av jobben din. På rema1000 fikk jeg kjeft av sjefen dersom ikke jeg løp butikken rundt for å finne rosinene kunden ikke fant selv. Jobben min var egentlig å sitte i kassa, men dersom en kunde ikke fant noe, trengte hjelp med noe, ofte var det eldre som trengte tlf for å ringe etter taxi, uansett hva, jeg måtte gjøre det - med et smil om munnen.

Seriøst, hvis du forventer tips for (ekstra) service, da fortjener du ikke tips.

Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Kveldstid med kjøp av øl= forventer ingen tips. Bestiller du 2 mojito, 1 cosmopolitan og 1 bloody mary, så burde du virkelig tipse bartenderen din. Ja, han gjør bare jobben sin, men du har gjort jobben hans en god del mer hektisk. Og det er ene og alene din feil. Eller, du kunne gjort det verre... verste jeg vet er om det står en kompisgjeng som skal bestille, og alle ikke er klare, men noen er, og det er selvfølgelig kø på drinker allerede. Da er det utrolig typisk å få bestilling på 1 og 1 mojito med 3 minutters mellomrom. Bestill alt på en gang, jo mer like ting jo bedre. Bartenderen din blir glad + dere får drinkene raskere.
Vis hele sitatet...
Du er en bartender, du serverer alkohol til allerede - noen ganger sterkt - berusede folk. Hva forventer du? De fleste er hjernedøde, drittsekker og ekstremt surrete. Ikke klarer de å taste pinkoden sin riktig heller. Men, de er fulle. De i køen bak får bare vente litt lenger, de står sikkert uansett og prater med masse andre (fulle) folk også.


Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Og hva vet du om å drive en restaurant? På sommerjobben min som kokk så fikk jeg vite at vi måtte ha minst 50tusen i omsetning for å gå i direkte pluss HVER dag. Dvs tjener vi 100tusen en dag så er det 40-50 tusen i lomma til eierne. Men de dagene vi har som bare er rundt 30tusen så taper eierne 20tusen.
Vis hele sitatet...
Da gjelder det å ta vare på de kundene man har og yte god service, så når man den plussen ganske ofte til slutt skal du se!