Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2156
Nesten hver gang jeg ringer til supportnumre ala femsifret eller 8******* får jeg regning på oppmot hundre kroner pga kombinasjon av høy minuttpris og lange samtaler med mye dødtid og venting.. Hvorfor er det så dyrt å ringe support? Finnes det noen triks for å unngå disse latterlige kostnadene?
Send email? Noen gir deg en mulighet slik at de ringer deg når de har ledig.
Pleier alltid å si " kan dere ringe meg " så ringer de alltid tilbake så slipper du avgiften. Men velkommen til norge
Jeg bruker alltid chattefunksjon eller email om det er mulig, alternativt fasttelefon. Enkelte ganger er det billigere på fasttelefon.
Evt prøv deres tlf nr fra utlandet, da er det ofte 8 siffere istedet for den dyre 5 siffra dritten. NB: noen har begynt og sperre dette nr for å tjene mer penger :/
Noe jeg lurer på (kanskje noen av dere jobber i support, spesielt ISP) er om de bruker mye tid med vilje...
Når jeg har hatt problemer med ruteren, hører jeg masse tasting i 5-10min før de sier "Har du restartet ruteren?". Dette er jo det mest åpenbare spørsmålet å stille, før man begynner med noe annet.

"Har du restartet ruteren/modemet" burde være et spørsmål som kommer før man blir satt i kø. (Trykk 1 for ja, 2 for nei).
Sist endret av Zarlach; 6. september 2013 kl. 20:58.
Sitat av Zarlach Vis innlegg
Noe jeg lurer på (kanskje noen av dere jobber i support, spesielt ISP) er om de bruker mye tid med vilje...
Når jeg har hatt problemer med ruteren, hører jeg masse tasting i 5-10min før de sier "Har du restartet ruteren?". Dette er jo det mest åpenbare spørsmålet å stille, før man begynner med noe annet.

"Har du restartet ruteren/modemet" burde være et spørsmål som kommer før man blir satt i kø. (Trykk 1 for ja, 2 for nei).
Vis hele sitatet...
Normalt sett blir man beregnet på resolve time, mao desto kjappere du er desto bedre score får du som supportagent.
Denne funker http://www.tlfnr.com/

Jeg ringer alltid GRATIS fordi jeg ringer deres egentlige nummer (ring så mye du vil abo)
DnB f.eks 91504800
Onecall 479 44 444
Asker og bærum taxi 67100020
Canal digital parabol 35017770
DHL 66928000
NetCom 23889600
Oslo Taxi 22388090
Posten Fortolling 23147600
Samsung Norge 23242585

Noen av disse har sikkert ikke 5-sifret engang ;-)


Tjenesten for å finne disse numrene finner du her http://www.tlfnr.com/
Sist endret av frontman; 6. september 2013 kl. 22:10. Grunn: la til noen ekstra nummer
815 nummer ringer du jo gratis fra skype da, hvis jeg husker riktig...
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Baseprisen på de 5-siffrede numrene er det teletilsynet som setter, og den er jævla høy. Det er derfor de koster mye -- ikke fordi support ønsker å tyne deg for penger. Pengene går ikke til firmaet.

Du kan som det blir nevnt her tidligere med fordel ringe det fulle nummeret, du finner det gjerne på websidene under "slik ringer du fra utlandet" og lignende.
Sist endret av nso; 6. september 2013 kl. 22:57.
Sitat av Zarlach Vis innlegg
Noe jeg lurer på (kanskje noen av dere jobber i support, spesielt ISP) er om de bruker mye tid med vilje...
Når jeg har hatt problemer med ruteren, hører jeg masse tasting i 5-10min før de sier "Har du restartet ruteren?". Dette er jo det mest åpenbare spørsmålet å stille, før man begynner med noe annet.

"Har du restartet ruteren/modemet" burde være et spørsmål som kommer før man blir satt i kø. (Trykk 1 for ja, 2 for nei).
Vis hele sitatet...
Jobbet på teknisk support under studiene, så jeg kan alltids svare på det du lurer på (og synser uvitende om)..
Hvis en ISP får linjeeier Telenor til å sende ordre til montørselskap så er det feilårsaken som bestemmer hvem som betaler for feilrettingen (rundt 2000 kroner). Hvis det er feil på Telenor sin del av linjen, så betaler linjeeier feilrettingen, men hvis det er hjemme hos kunde eller på ISP-en sitt utstyr (f.eks. DSLAM)i telesentralen eller hjemme hos kunde (eller kunde har koblet opp utstyret feil) som er årsaken, så vil ISP bli fakturert (for da er det strengt tatt ikke noe en feilrettingsmontør skal ordne opp i) som igjen normalt vil søke regress hos kunde (og da er det du som sluttbruker som blir fakturert feilrettingsgebyret.

Kort forklart så skal alle de "dumme spørsmålene" forsøke å eliminere bort 100% av de unødvendige feilrettingene så verken ISP-en eller kunde blir fakturert for noe som kunne blitt ordnet opp i uten å involvere både linjeeier og deres montørselskap i det området (den telesentralen).

Og tro meg, kundeservice er fullt av studenter som ISP-en ikke bryr seg en dritt om (som regel innleid via vikarbyråer som ElanIT/Experis, Kelly, Xtra Personell, Adecco, ManPower etc), så de tjener minstelønn uansett (relevant) utdanning og blir målt utelukkende på antall telefoner (og noen ganger FCR, altså hvor mange av de sakene som ikke førte til flere henvendelser fra kunden, altså er det om å gjøre å holde samtalene korte samtidig som du løser problemet første gangen kunde kontakter kundeservice).

Tips: Hvis du ringer en kundeservice til en bedrift du har et aktivt kundeforhold til (altså betaler månedsleie etc) så har de mest sannsynlig stipulert i vilkårene at de dekker direkte kostnader du måtte ha.
Kostnaden å ringe til kundeservice er altså noe de aller fleste vil kunne få tilbakebetalt, men dette medfører som regel at du må dokumentere utgiftene med spesifisert faktura fra telefonleverandør etc.
Tapt arbeidsfortjeneste når nettet ikke fungerer er et typisk eksempel på indirekte kostnad som ikke blir dekket..
Sist endret av JohnMichael; 6. september 2013 kl. 22:57.