Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 7230
Har søkt litt rundt uten å finne svar på spørsmålet mitt... Hva skjer hvis jeg blir tatt for å Ha laget f.eks 20L øl 4,5% (som er fullstendig lovlig) og ha solgt brygget til kompiser uten noen som helst form for lisens?
Takker for alle svar
Nå er ikke jeg noen ekspert på noe vis, men jeg har mine mistanker om at politiet ikke kommer til å gidde å bry seg med dette engang. Med mindre du selger til mindreårige, så klart...
Har hørt historie om en kæll her i byen som brygger hjemmebrent av god kvalitet og selger. Han ble visst tatt for ganske lite og fikk en god bot, samt fratatt utstyr.

Så du bør være forsiktig med hvem du selger til og ha faste kunder. Dumt å selge til halvkjente folk som prater over hele.
forskjell på øl og brennevin vil jeg tro
Men så er det jo litt forskjell på Hjemmebrent å hjemmelaget øl da. ^^
Trådstarter
Jeg har en plan om selge til mine mindreårige venner fordi jeg kan tjene gode penger på denne måten (pga at det er vanskelig for mindreårige å skaffe alkohol på andre måter) kan jeg bli straffet hvis jeg selger til mindreårige når jeg er det selv?
Cookie Monstah ^_^
ja, det kan du. sier seg selv i grunnen :P
men sjansen for å bli tatt er veldig liten da
Trådstarter
Hehe, selfølgelig sier det seg selv, er litt sløv..
Det jeg egentlig lurer på er vell egentlig hvilken type straff jeg KAN få
Det som faktisk er det verste, er at om du bor på ei mindre bygd eller tilsvarende vil sikkert dette være el dorado for det lokale politiet.

Når det er sagt så er det jo ikke noe i veien for å brygge både øl og vin, det tror jeg politiet driter fint i, men om du selger det til kompiser som er under 18 blir det jo egentlig som om du selger til en mindreårig.

Så du kan brygge selv, uten problemer (bare varsle foreldre, tror de skjønner greia om det oser gjærlukt av rommet ditt ^^) men du skal være litt mer diskré om du skal selge det videre. Og hold deg unna hjemmebrenning. (ihvertfall i første omgang, få deg trønderbart først )

EDIT: så sisteinnlegget ditt nå TS; det som skjer er vel bare en advarsel fra politiet, tror ikke det er bot eller rulleblad i første omgang. Igjen så er det jo sikkert avhengig av omfanget, men om du bare forsyner et par-tre folk får du deg nok bare en liten prat.
Sist endret av Eplegutten; 8. juli 2012 kl. 20:07.
Her er opptil flere gode svar:
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1088535

I korte trekk, nei, du kan ikke selge øl uten skjenkebevilling.
Ser han holder til i Compton, kan ikke være så stress da..haha ;P
Jeg tror det blir samtaler med polis og foreldre involvert. Så må du ikke gjøre det igjen, ellers blir det kanskje barnevernet? Du får ingenting på rullebladet med èn gang, du får nok en sjans til å skjerpe deg.

Aldri glem hvordan ting kan utvikle seg. Hvis f.eks. en fest tar av, og folk der har kjøpt av deg, polisen kommer, ser flaskene, spør hvor folk har kjøpt det .. du er busted.
Bare forhold deg forsiktig
Sitat av meitemark Vis innlegg
I korte trekk, nei, du kan ikke selge øl uten skjenkebevilling.
Vis hele sitatet...
Det han sa.