Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2944
I straffesaken mot ABB er det reist tvil om han var strafferettslig tilregnelig eller ikke da han begikk sine 2 terrorattentater.

Denne (og all annen) tvil skal komme tiltalte til gode.

I praksis dreier spørsmålet seg om ABB skal sperres inne livet ut i fengsel eller i en psykiatrisk institusjon. Han er klar over dette og har gitt klart uttrykk for at han foretrekker fengsel sammen med kriminelle framfor "galehus" sammen med sinnsforvirrede.

Logisk sett bør da tvilen komme han til gode slik han selv ønsker.
Men NEI, samtlige kommentatorer synes å mene at aktoratet og eventuellt domstolen har rett og plikt til å definere tiltaltes eget beste stikk i strid med det han selv gjør.

Dette må begrunnes med at samfunnet plikter å beskytte tiltalte mot seg selv fordi han ikke forstår sitt eget beste. Men denne begrunnelsen faller på det vi alle har sett under denne saken:

Tiltalte har riktignok et ekstremt politisk syn. Og han har en fanatisk vilje og evne til å la "hensikten hellige midlene" - uansett hva. Men ut fra dette ståstedet er han betydelig mer målbevisst, rasjonell og metodisk enn det store flertallet. Altså det stikk motsatte av å ikke ha kontroll over egne handlinger = utilregnelig.
Å plaffe ned ungdommer på grunn av et illusorisk problem som "islaminvasjonen" av Norge utgjør? Jeg vil ikke kalle det særlig tilregnelig, samme hvor godt det er planlagt (uten at jeg helt ser hvorfor det skulle være relevant).
Sist endret av exocytose; 19. juni 2012 kl. 19:55.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
I straffesaken mot ABB er det reist tvil om han var strafferettslig tilregnelig eller ikke da han begikk sine 2 terrorattentater.
Vis hele sitatet...
De som har reist denne tvilen, bør tenke over at dersom ikke ABB, men en like fanatisk islamist hadde utført de 2 terror-handlingene 22. juli, ville alle uten videre ha definert terroren som politisk-religiøs motivert forbrytelse - full stopp!

Sitat av Afasar Vis innlegg
Å plaffe ned ungdommer på grunn av et illusorisk problem som "islaminvasjonen" av Norge utgjør? Jeg vil ikke kalle det særlig tilregnelig, samme hvor godt det er planlagt (uten at jeg helt ser hvorfor det skulle være relevant).
Vis hele sitatet...
Du definerer her ekstremt politisk-religiøst syn og handlinger som "ikke særlig tilregnelig". Med det forveksler du "tilregnelig" med "vanlig adferd/handlingsmønster"

Du glemmer også at for fanatikeren (In casu ABB) er flertallets "illusoriske problem" høyst relle problem. Også rent objektivt kan du diskutere begrepet "islaminvasjon". I det minste "tallmessig" i Oslo og andre byer med høy prosentdel islamske innvandrere er betegnelsen OK.

"Godt planlagt" er relevant som bevis/indisium på det motsatte av psykotisk mangel på evne til rasjonell tankeevne.
Fyren hevder at han handlet i selvforsvar. Måten han gjorde det på peker kanskje i retning av at han er klin kokkos? Kanskje han bør skifte navn til Anders Bering Dikemark?
Det virker som mange mener at politikk og psykiatri er to "non-inclusive" områder; at man ikke kan være utilregnelig så lenge man husker på å kalle ytringene/handlingene sine for politikk.

Hvorfor kan ikke et ekstremt politisk-religiøst syn vitne om utilregnelighet?
Husby og Sørheim forklarte det egentlig bra i retten: Dersom et individ begynner å utvikle paranoide schizofrene trekk, vil disse gi seg uttrykk i de ting som individet kjenner godt og er opptatt av fra før av, saker som ofte er i media eller på nett.

En analogi til Breivik-saken (ekte sak): En person jeg kjenner, og som lider av paranoid schizofreni, så en dag (da sykdommen hadde eskalert) et TV-program om resirkulering. Sykdommen fikk personen til å tro at det rette å gjøre for å redde miljøet/verden (etc.) var å samle sammen alt søppel i hele nabolaget og lagre det i sin egen kjeller. Dette foregikk en god stund, og vedkommende brukte mye tid og krefter på å planlegge hvordan å ikke bli oppdaget (til tross for at personen trodde at h*n gjorde det rette....). Dersom dette ikke hadde blitt oppdaget, ville det kunna ha fått ganske store konsekvenser (rotter, annen sykdom, å måtte rive bygningsmassen etc) , ettersom personen bodde i rekkehus.

Dersom det hypotetisk hadde blitt noen rettsak ut av dette (dersom vedkommende ikke hadde blitt oppdaget relativt tidlig) : Tenk dere at mange miljøforkjempere (Bellona f.eks) samt representanter fra diverse politiske partier skulle møte opp for å forklare til retten at resirkulering er et kjempegodt tiltak, og at miljøsvin ødelegger jordkloden vår. Tenk dere så at dette skulle bli brukt som et argument for at vedkommende var tilregnelig. "Det finnes flere som deler tiltaltes mening om resirkulering, derfor kan tiltalte ikke være utilregnelig".

I tillegg skriker daglig hver eneste "forstå-seg-på-er" (uten psykiatrisk kompetanse) i den offentlige debatten at vedkommende være tilregnelig siden h*n klarte å planlegge og skjule seg en god stund.

Er det ikke mulig at vedkommende kan være utilregnelig, samtidig som at resirkulering kan være kjempeflott?
Redpilled alfahann
Alle kriminelle kan sies å være et offer for sin egen psyke. Derfor er det den tiltaltes forståelse for konsekvense av en handling som er relevant og ikke om vedkommende har en sykdom eller ikke.
Det under er min personlige mening og oppfatning. Jeg mener at Breivik skal dømmes strafferettslig tilregnelig, skal prøve å forklare hvorfor.

Og si at han er utilregnelig blir for meg veldig deterministisk, da kan man også på en måte si at alle som begår en kriminell handling ikke kan straffes for dette fordi det alltid vil være en kombinasjon av arv og miljø som gjør at disse menneskene får et verdenssyn/livssyn/etikk som muliggjør kriminelle handliger. Hvis dere forstår hva jeg prøver og si. Samtidig så føler jeg at å kalle han utilregnelig blir som og si at mennesker som er imot muslimsk innvandring og islam som religion ikke er skrudd riktig sammen. Og jeg vil ha et så åpent samfunn som mulig hvor ingen meninger skal trampes på og knebles!
Loven sier tvilen skal komme tiltalte til gode, men det er vel i skyldspørsmålet- og ikke hvorvidt tiltalte kan bli dømt utilregnlig.. Eller har jeg misforstått loven komplett?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Samtidig så føler jeg at å kalle han utilregnelig blir som og si at mennesker som er imot muslimsk innvandring og islam som religion ikke er skrudd riktig sammen. Og jeg vil ha et så åpent samfunn som mulig hvor ingen meninger skal trampes på og knebles!
Vis hele sitatet...
Det er da mange som er mot muslimsk innvandring og islam som religion, uten at de gjør sånt som det ABB har gjort. Det er også de aller færreste som tar bilder av seg selv i en selvkonstruert "ridderjustitiarius"-uniform, tildeler seg selv krigskorset med tre sverd og tror de er kommandører i "Den norske antikommunistiske motstandsbevegelsen"... osv osv.

Så jeg vil vel påstå at det er et par andre punkter enn bare det at han var "mot muslimsk innvandring og islam som religion" som veier inn hvis han skulle bli kjent utilregnelig.

Selv vet jeg ikke helt hva jeg håper. På en måte ville det være mer passende å låse han inne på gjøkeredet på livstid, men dessverre kan vi jo ikke garantere at han blir der på livstid. Vi hadde rett og slett trengt et "arkham asylum for the criminally insane".
Sist endret av atomet; 19. juni 2012 kl. 21:49.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Alle kriminelle kan sies å være et offer for sin egen psyke. Derfor er det den tiltaltes forståelse for konsekvense av en handling som er relevant og ikke om vedkommende har en sykdom eller ikke.
Vis hele sitatet...
Relevant for hva da? Og hvordan ville en slik endring av rettssystemet være til det bedre?

Dessuten er det mer enn kun psyke som bestemmer hva en person vil gjøre. Selvsagt med mindre du velger å se samlet på samfunnets påvirkninger, og ens naturlige/genetiske psyke. Det blir uansett en rar og oversimplifisert modell som ikke tar for seg alle aspekter (og samspillet mellom dem) som bidrar til at et individ utfører en viss handling.

Enkelte ganger er det slik at miljø-faktorer er svært overveiende: Ta for eksempel scenarioet at del av populasjonen lever i ekstremt fattige kår, uten noen sjanse til å klatre i den sosioøkonomiske rangstigen. De fleste, uavhengig av egen genetisk betinget psyke, vil i den situasjonen være i stand til for eksempel å stjele mat for å overleve.
Sist endret av Vargas; 19. juni 2012 kl. 22:11.
førstemann på månen
Sitat av Afasar Vis innlegg
Å plaffe ned ungdommer på grunn av et illusorisk problem som "islaminvasjonen" av Norge utgjør? Jeg vil ikke kalle det særlig tilregnelig, samme hvor godt det er planlagt (uten at jeg helt ser hvorfor det skulle være relevant).
Vis hele sitatet...
Når du beskriver det som et "illusorisk problem" høres det sinnssykt ut. Men greia er at det er en ganske stor konspirasjonsteori. Det er ikke noe han har funnet opp selv, og det er ingenting som tyder på at fyren har en alvorlig virkelighetsbrist. (hvertfall slik jeg oppfatter det)


Jeg digger denne artikkelen her. Den handler om "Son of Sam," som latet som om han var utilregnelig for å slippe straff.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Det under er min personlige mening og oppfatning. Jeg mener at Breivik skal dømmes strafferettslig tilregnelig, skal prøve å forklare hvorfor.

Og si at han er utilregnelig blir for meg veldig deterministisk, da kan man også på en måte si at alle som begår en kriminell handling ikke kan straffes for dette fordi det alltid vil være en kombinasjon av arv og miljø som gjør at disse menneskene får et verdenssyn/livssyn/etikk som muliggjør kriminelle handliger.
Vis hele sitatet...
Det hadde vært flott om det var et slikt syn som preget det norske rettssystemet. Da kunne vi få bort slike totalt idiotiske uttrykk som at man "soner straffen for å gjøre opp for seg". Istedenfor at samfunnets reaksjonsform for uønsket/voldelig/frihetskrenkende atferd skal være å påføre et onde på den dømte, så kunne vi heller fokusere enda dypere på selve årsakene til handlingene. Er det ikke bedre å hjelpe og forstå, enn å skremme og straffe?

Men uansett: Dersom vi skal anta at fri vilje eksisterer (noe undertegnede egentlig holder seg for god til) , er det slik at de som har tilstrekkelig store forandringer i hjerneaktivitet, ikke har like stor grad av fri vilje som "oss andre". Dette er spesielt uttrykt ved alvorlige lidelser som paranoid shizofreni -> den frie viljen som personen hadde før, er nå borte. Men som sagt, det er etter mitt syn mye bedre å innse at ingen av oss egentlig har kontroll over våre handlinger, eller fri vilje.
Sitat av nudo Vis innlegg
Fyren hevder at han handlet i selvforsvar. Måten han gjorde det på peker kanskje i retning av at han er klin kokkos? Kanskje han bør skifte navn til Anders Bering Dikemark?
Vis hele sitatet...
Om du forsøker å sette deg inn i verdensbildet hans så gir det mening at han oppgir at det var i selvforsvar. Det er selvsagt ikke snakk om forsvar mot angrep på hans eget legeme, men på kulturen som han regner seg som en del av. Han føler at nordmenn som folkeslag er i ferd med å bli utslettet av innvandring, noe som beviselig skjer i en viss grad i dag, og handlet på en måte han fant logisk for å stoppe dette.

Såvidt jeg har forstått er det ikke selve terroren som var hele målet hans, men han brukte det som et middel for å bli kjent, og å gjøre dette manifestet og sin ideologi kjent.
Sist endret av KultNick; 19. juni 2012 kl. 23:56.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Samtidig så føler jeg at å kalle han utilregnelig blir som og si at mennesker som er imot muslimsk innvandring og islam som religion ikke er skrudd riktig sammen.
Vis hele sitatet...
Nei, det blir som å si at denne mannen ikke er riktig skrudd sammen. Han representerer på ingen måte mennesker som er imot muslimsk innvandring og islam som religion, og utfallet av rettssaken burde ikke ha noen betydning for disse menneskene.
Det er utenfor min personlige tankekapasitet å kunne forstå at noen som helst kan gjennomføre et slikt terrorangrep, av denne størrelsen med så mange i så lav alder, som offer. Jeg ser på ABB som en psykotisk mann, med et verdensbilde som er totalt frastøtende for en vanlig demokratisk nordmann, med ett vanlig norsk syn på verden.

ABB sine verdier vanskelige å definere. Det er ikke tvil om at han har en spesiell ideologi, men jeg reagerer likevel på at han har blitt gjengitt som en "ekstrem nasjonalist" av noen. En person med et sterkt og nært forhold til sin nasjonalitet, ville tvilsomt ha klart å gjennomføre et slikt angrep, som involverte drap på rundt 70-80 (norske) ungdommer. De fleste av ungdommene som befant seg på Utøya, 22. juli i fjor sommer, hadde begge sine halvdeler stammende fra pur norske foreldre og forfedre.

Så har jeg tenkt litt på et annet synspunkt som kanskje er viktig å bringe på banen. Ser man på Osama bin Laden, Adolf Hitler, og andre verdenskjente (i negativ betydning selvfølgelig) mordere og skapere av terror, er det riktig å se på disse som mennesker med veldig spesielle holdninger, eller skal man se på de som psykotiske mennesker med vrangforestillinger?

Jeg tror det kan belyse debatten å se på tidligere terrorister og personer med (etter min mening) en forvrengt oppfatning av verden, for å se flere sider av saken.
Jeg tror det er vanskelig for mennesker, uansett hvor høy og god utdannelse de har, å sette en kontant og direkte diagnose av Behring Breivik.

- Fredrik
Sitat av fisk23 Vis innlegg
ABB sine verdier vanskelige å definere. Det er ikke tvil om at han har en spesiell ideologi, men jeg reagerer likevel på at han har blitt gjengitt som en "ekstrem nasjonalist" av noen. En person med et sterkt og nært forhold til sin nasjonalitet, ville tvilsomt ha klart å gjennomføre et slikt angrep, som involverte drap på rundt 70-80 (norske) ungdommer. De fleste av ungdommene som befant seg på Utøya, 22. juli i fjor sommer, hadde begge sine halvdeler stammende fra pur norske foreldre og forfedre.
Vis hele sitatet...
Dette forklarer han med at AP og AUF er for multikulturalisme og innvandring, og dermed å regne som forrædere og legitime mål etter hans ideologi siden innvandring og multikulturalisme utvanner det han kaller norsk. Norge henrettet også norske forrædere etter andre verdenskrig, og det var siste gang vi tok i bruk dødsstraff.
Sist endret av KultNick; 20. juni 2012 kl. 02:42.
Sitat av reklame Vis innlegg
Loven sier tvilen skal komme tiltalte til gode, men det er vel i skyldspørsmålet- og ikke hvorvidt tiltalte kan bli dømt utilregnlig.. Eller har jeg misforstått loven komplett?
Vis hele sitatet...
NEI,
Du forstår loven riktig:
Tvil om skyld skal komme tiltalte til gode.
Etter lovens bokstav betyr det frifinnelse.

Det er bare den haken at begrunnelsen er at tiltalte skal dra fordel av tvilen.
Er det tvil om bevis, er saken grei:
Det er en fordel for tiltalte å bli frifunnet og følgelig gå ut av retten som en fri person.

Er det tvil om strafferettslig tillregnelighet, vil det også i de fleste sakene være en fordel med frifinnelse = helbredende behandling i psykiatrisk anstaltmed påfølgende utskriving som fri person.

In caso med 2 livslange alternativer er det imidlertid både objektivt og subjektivt i tiltaltes interesse å ikke bli (frikjent +) puttet i "galehus" framfor å sone i fengsel.

Da støter vi på et relativt sjeldent problem i rettssystemet:
"Lovens bokstav" strir mot "lovens ånd".
Og da er det sikker rettspraksis for at lovens ånd skal ha fortrinnsrett foran lovens bokstav.

Du kan si dette er rettssystemets svar på
"Det er tillatt å bruke hue"
når rigid bokstavtolking av reglement og regler fører til urimelige resultater.
Sist endret av timerbeltkiller; 20. juni 2012 kl. 08:39.
Jeg tror folk glemmer at det er ikke bare meningene hans som blir diagnostisert, folk snakker om at man sykeliggjør ekstreme meninger, det gjør man ikke, man diagnostiserer en person som snakker i koder (uttrykker følelser i prosent), viser lite til ingen empati for ofrene, er ukonsekvent i slutningene sine (han klarer ikke å bestemme seg for om det er han eller vi som kjemper for et islamfritt Europa) og tar livet av 69 ungdommer for fote uten å bli berørt (det skal sies at han var jacked up på steroider og annet dop, men for alle andre ville dette vært en vanskelig oppgave), i tillegg nekter han å ta en MRI-undersøkelse som kunne hjulpet veldig i diagnostiseringen. At man er psykotisk hindrer en på ingen måte i å planlegge og utføre voldsomme handlinger (American Psycho noen?), mange har et inntrykk av at paranoid schizofrene nødvendigvis har nedsatte sjelsevner i forhold til friske mennesker, dette er usant, mange psykotiske mennesker lever helt vanlige liv og skjuler sitt sanne jeg ved å imitere oppførselen andre mennesker. Nå er ikke jeg en psykolog og vil ikke sette en diagnose på Breivik, men i mine øyne ville det vært helt naturlig å diagnostisere han med en form for psykose, gitt selvfølgelig at dette kan backes opp av ordentlige psykologer (noe det har blitt).

Uansett skal ikke folks rettsfølelse ha noe å si i en rettssak, er Breivik psykotisk er han psykotisk og vi som rettsstat må ta hensyn til dette og ikke opinionen, hvis ikke kaster vi alle verdiene Breivik kjempet mot på dør.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
En veninne av meg sa at hvis man tror nok på en ting, så blir det til slutt sannheten for deg. Mest sannsynlig snappa det oppi hodet for han da han bestemte seg for hva han skulle gjøre. Han ble sikkert banka opp av en innvandrer e.l som var 'siste dråpa' for ABB. Det er et godt spørsmål om han er utilregnelig eller tilregnelig, et jævlig bra spørsmål.

Det peker mot utilregnelighet når han kan sitte der uten å eie noen empati for ofrene som forklarer hvordan vennene ble skudd og dem selv skuddskadet, men gråte av sin egen video hvor alt liksom gikk "galt". Et enormt ego, og mangel på empati gjør at han ligner en psykopat.

Men det går vel også an å være en tilregnelig psykopat?

Vil gjerne sitere min svoger som er nevropsykolog, og hva han sa da jeg spurte om ABB var tilregnelig eller ikke:

"Jeg klarer ikke svare på om han er tilregnelig eller ikke, men det er jo klart at han ikke er ved sine fulle fem. "
Sist endret av Kusetjuv; 20. juni 2012 kl. 12:07.
Jeg tror det kan være ganske farlig å blindt lukke øynene for politisk ekstremisme og forklare det bort med at fyren er klin kokkos. Var selv i retten og hørte ABB fortelle at om det var en sjeggete jihadist som satt der ville det ikke vært en eneste rettpsykiater som i det heletatt vurderte om han var utilregnelig, for da hadde alle skyldt på ideologi og dømt han til 21år + forvaring uten noe mer om og men.
Er nok noe i det.
Ja, all tvil skal komme tiltalte til gode, og dette stiller jeg meg 100% bak, fordi jeg tror på demokratiet.
Men tvilen skal ikke komme han så mye til gode at han kan velge dom.
Vanligvis ville vel tvil ført til utilregnelighet, men breivik ønsker ikke dette.
Jeg er spent på hva dommen blir. Tror han blir dømt tilregnelig.
Når de sier at "tvilen skal komme tiltalte til gode" betyr det at hvis det er tvil skal han få den mildeste straffen. Dette uavhengig av hvilken straff tiltalte selv ønsker -- som i alle andre rettssaker. (Hvis det for eksempel er tvil om skyldspørsmålet, skal tiltalte frifinnes. Det er det riktignok ikke her, så tvilen gjelder kun straffeutmålingen.) Juridisk sett er psykisk helsevern regnet som mildere enn fengsel.

Det som er spesielt her er at han selv ønsker det som formelt sett er den strengeste straffen. For ham har det med prestisje å gjøre. Personlig mener jeg at han nok vil oppleve "galehuset" (med tvangsmedisinering og tvangsterapi) som en verre straff enn å sitte på et lite rom og spille dataspill og få maten servert. Så slik jeg perrsonlig ser det (helt u-juridisk) er dette en passende straff, kanskje den eneste som faktisk vil svi.

I tillegg mener jeg at det ikke holder å si at det er hans politiske meninger som sykeliggjøres. Det er det at han har drept over sytti personer som sykeliggjøres, og det er slik det skal være.
Sist endret av Ramaskrik; 22. juni 2012 kl. 18:24.
Sitter i en diskusjon her, om lurer kjapt på om ABB er dømt? er han utilregnerlig eller ikke?
Det er litt påfallende at ingen av de andre psykologene, psykiaterene eller politietterforskerne, som har hatt kontinuerlig døgnobservasjon og samtaler med tiltalte, enda da han var "et ferskt åsted", har funnet tegn til psykose eller vrangforestillinger.
Han er ikke dømt enda. Alle vitnene er ferdige, og aktoratet har kommet med sin påstand. Det vil si at advokaten som er "mot" Breivik (Svein Holden) har fortalt dommeren hvilken straff han mener er riktig, og forsvareren (Lippestad) har fortalt dommeren hvilken straff han ønsker (frifinnelse). Men selve dommen er fremdeles opp til dommerne. Den kommer i august.