Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5085
Hei, jeg vet politiet liker å true med: "kom fram, ellers sender jeg bikkja på deg!"

Hva om du svarer med "javel, men da dreper jeg den". Kanskje vil du bli spart for et hundeangrep, men er det straffbart? Bare å true med å drepe en politihund? Hvis du ikke har vist våpen kan vel ikke politiet reagere som om du hadde våpen, om du faktisk mener at du kan drepe en hund med bare nevene?

Jeg har lest at å skade/slå politihunder kan i retten få deg dømt som om du skadet en offentlig tjenestemann.

Hvis politimannen sender hunden på deg likevel og du dreper den, blir du dømt for drap på politimann?

Edit: en politihund skal ikke skade en mistenkt. Om en hund hadde løpt mot meg og jeg satte en kniv i halsen på den handlet jeg jo i nødverge?
Sist endret av skruetrue; 19. november 2016 kl. 08:06.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ein politihund kan utmerka godt skade ein mistenkt om det er påkrevd. Politiet har lov til å bruke den grad av makt som er nødvendig for å gjennomføre eit tenesteoppdrag. Det går heile vegen, fra å holde deg på skuldra til, om nødvendig, skyte for å drepe. Bruk av hund for å pågripe er midt på eskaleringsstigen.

Du kan generelt sett ikkje argumentere med naudverje mot ei tenestehandling når vedkommande har identifisert seg som politi.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ein politihund kan utmerka godt skade ein mistenkt om det er påkrevd. Politiet har lov til å bruke den grad av makt som er nødvendig for å gjennomføre eit tenesteoppdrag. Det går heile vegen, fra å holde deg på skuldra til, om nødvendig, skyte for å drepe. Bruk av hund for å pågripe er midt på eskaleringsstigen.

Du kan generelt sett ikkje argumentere med naudverje mot ei tenestehandling når vedkommande har identifisert seg som politi.
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg tror jeg har drømt at jeg leste det. Satt og surfa lovdata.no da jeg kom over en lov som sa dette, men det kan jo umulig stemme, så du har nok rett.
Det har vel ikke vært tilfeller av drap av politihund i Norge, men en mann ble i 2008 dømt for vold mot politihund. Høyesterett fastslo da at politihunden var å anse som én del av en todelt politienhet og at han skulle dømmes for vold mot offentlig tjenestemann. Om du dreper en politihund, eller truer med å drepe en politihund, så er det vel sannsynlig at du vi bli dømt etter det samme prinsippet.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det har vel ikke vært tilfeller av drap av politihund i Norge, men en mann ble i 2008 dømt for vold mot politihund. Høyesterett fastslo da at politihunden var å anse som én del av en todelt politienhet og at han skulle dømmes for vold mot offentlig tjenestemann. Om du dreper en politihund, eller truer med å drepe en politihund, så er det vel sannsynlig at du vi bli dømt etter det samme prinsippet.
Vis hele sitatet...
Fant en annen artikkel på Dagbladet hvor en kar i USA fikk 34års fengsel for drap på politihund (URL="http://www.dagbladet.no/nyheter/fikk-34-ars-fengselsstraff-for-a-drepe-politihundnbsp--jeg-synes-han-fikk-som-fortjent/61031089"]artikkel[/url]) men en norsk politijurist kommenterer saken og sier

I henhold til straffeloven er vernet for hund og menneske ulikt. En hund defineres som en gjenstand, og bestemmelsen om drap beskytter kun mennesker. Likevel vil drapet av en politihund rammes av straffeloven om skadeverk eller grovt skadeverk.

- Tatt i betraktning at en politihund fordrer en stor grad av opplæring, vil hundens verdi lett vil bli så høy at det å drepe den vil medføre at skadeverket er grovt, skriver Kraby.
Vis hele sitatet...
I straffeloven straffes grovt skadeverk med bot eller fengsel inntil 6 år. Så virker nesten som om det er litt fra og til om hunden er gjenstand eller offentlig tjenestemann
Sist endret av skruetrue; 19. november 2016 kl. 08:35.
Spetznas trener på dette
https://youtu.be/gNvFr4at8MU Fra 2min og 10 sek, litt vanskelig å trene på da

*edit* ikke å drepe, men sette hunden ut av spill
Sist endret av gekko4u; 19. november 2016 kl. 08:33.
Sitat av skruetrue Vis innlegg
I straffeloven straffes grovt skadeverk med bot eller fengsel inntil 6 år. Så virker nesten som om det er litt fra og til om hunden er gjenstand eller offentlig tjenestemann
Vis hele sitatet...
En privateid hund som ikke er i bruk i noen tjeneste er å anse som en gjenstand. Men mannen som i 2008 ble dømt for vold mot politihund, ble dømt for vold mot offentlig tjenestemann og ikke skadeverk. Politihunder i tjeneste har en spesiell status, og det er derfor Høyesterett fastslo at mannen skulle dømmes for vold mot tjenestemann. Som artikkelen jeg lenket til sier:

Høyesterettsdommerne presiserte dessuten at en polititjenestemann og en politihund opptrer som én enhet og at den firbeinte derfor er å betrakte som tjenestemann den også. Da mannen slo hunden, var det altså den ene delen av en todelt politienhet han utøvet vold mot.
Vis hele sitatet...
Politiadvokaten ser ut til å påpeke at bestemmelsen for drap kun beskytter mennesker, og det er nok riktig i seg selv, men Høyesterett slo jo også fast at den tidligere nevnte mannen skulle dømmes på lik linje som om han hadde utført samme handling mot et menneske i offentlig tjeneste.

Samtidig kan man nok tolke Høyesteretts avgjørelse som at polithunden er en del av politibetjenten som har hunden i sin kontroll – så begge er én enhet hvor hunden er en forlengelse av betjenten. Om man tolker det slik, så kan fortsatt vold mot hunden være vold mot tjenestemann, mens drap av hunden ikke er drap av tjenestemann, men heller kanskje grov vold med alvorlige følger. Så det er nok vanskelig å si noe sikkert om hvordan man vil bli dømt uten å faktisk se en avgjørelse om akkurat dette fra Høyesterett.

At det er straffbart å true med drap av politihund er derimot helt opplagt.
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Spetznas trener på dette
https://youtu.be/gNvFr4at8MU Fra 2min og 10 sek, litt vanskelig å trene på da

*edit* ikke å drepe, men sette hunden ut av spill
Vis hele sitatet...
Ikke bare litt vanskelig, idiotisk.

Hundene er faktisk trent for å gjøre minst mulig skade. Det er et forhold her mellom det og å oppnå pågripelse.

Fordi det er nettopp det de holder på med, pågripelse. Når de sier "eller så sender vi hunden" så er det ikke for å maltraktere.

Har selv holdt på med både forsvarstrening av egen hund og som treningsfigurant. Bare det å tenke tanken på å motsette seg en malle er ganske far-fetched. For der skjer nemlig alt før du rekker å tenke. Så om du skal prøve på dette og bommer så blir bare resultatet større skade på deg selv, da er det jo bare å ønske lykke til.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det har vel ikke vært tilfeller av drap av politihund i Norge
Vis hele sitatet...
Mener (/ synser :V) å huske at det faktisk var et tilfelle av avliving av angripende hund i selvforsvar, hvor karen ble dømt til ganske mange års fengsel fordi hunde-passeren hadde politiuniform (og hunden hadde blitt lært opp til å angripe mennesker og skade dem).

Hundene har jo ikke politiuniform da, men argumentet var at en politibetjent er like mye verd som en hund - eller omvendt - så derfor Stor Herlig Straff (TM).

Kan se om jeg finner artikkelen senere idag, med mindre noen andre har gravd den frem før den tid.
Sist endret av Miss D. Meanour; 19. november 2016 kl. 10:53. Grunn: fordi feil ord
Her er en annen tråd også, om så og si det samme. https://freak.no/forum/showthread.php?t=185949
ArbeidsledigProletar
Med mindre du er veldig godt trent på situasjonen... Sånn typ spesialtrent soldat, så vil det jo ALDRI I LIVET lønne seg å slåss tilbake i nærkamp, hverken mot politi eller hundene deres. Og ja, du vil bli dømt, å true med vold mot politiet før de pågriper deg kommer ikke til å stoppe dem, ei heller være formildende om du skulle påføre dem skade eller drepe noen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg satt inne med en kar som hadde fått en dom på 9 måneder grunnet vold mot en politihund. Han hadde visst slått hunden veldig hardt over nesa. Så hvis du skulle drepe en politihund, da tror jeg du kan regne med et lengre fengselsopphold.