Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6669
Heisan folkens!
Jeg var en tur på europris å kjøpte gjær til brygging. Jeg fikk med litt turbogjøær til litt sats. Det jeg lurer på da er hvor farlig er det egentlig? Hvor stor sjans er det for at jeg blir blind/dør av hjemmebrent fra et europris destileringsapperat?
Det er plent umulig å gjøre dette om til tresprit slik at du blir blind eller dager, men drikker du deg dritings å tar bilen en tur på E6 er sjansene veldig store ��
Sist endret av Tenag; 6. mai 2015 kl. 23:42.
Lenge siden jeg så en slik tråd her faktisk.
Når du destillerer med et hjemmebrentapparat, er det eneste farlige du får i deg stoffer som løsner fra utstyret (som kjemikaler i plastslanger for eksempel!)

Man blir ikke blind eller dør av hjemmebrent, med mindre man aktivt vil lage den typen sprit for å gjøre noen blind / drepe noen. Bruk gjær, sukker og vann, så er du ihvertfall sikker på det. Man kan så klart bruke poteter, og et par andre ting også!
Ja helt ufarlig du hadde nok ikke greid å gjøre det til tresprit om du prøvde.
Sitat av En deling Vis innlegg
Ja helt ufarlig du hadde nok ikke greid å gjøre det til tresprit om du prøvde.
Vis hele sitatet...
Ikke sant! Det er farligere å røyke sigaretter enn å drikke den slags hjemmebrent som TS beskriver.
Sitat av eltev321 Vis innlegg
Heisan folkens!
Jeg var en tur på europris å kjøpte gjær til brygging. Jeg fikk med litt turbogjøær til litt sats. Det jeg lurer på da er hvor farlig er det egentlig? Hvor stor sjans er det for at jeg blir blind/dør av hjemmebrent fra et europris destileringsapperat?
Vis hele sitatet...
Du tenker på metanol som biprodukt?
I så tilfelle trenger du ikke bekymre deg.

Ja, du vil få en liten skvett metanol som biprodukt, men dette er bare for sporstoffer å regne i forhold til ferdig sprit.
For å fremstille metanol i større mengder kreves det helt andre produksjonsmetoder.
Voff
Trådstarter
Høres flott ut! Har en plan om å få kjøpt et destileringsapperat på europris, med mindre noen har enkle tips til å lage selv.
Sitat av eltev321 Vis innlegg
Høres flott ut! Har en plan om å få kjøpt et destileringsapperat på europris, med mindre noen har enkle tips til å lage selv.
Vis hele sitatet...
Europris selger ikke destilleringsapparat. De selger kun vindunker.
Prøv plastbrenneren.

Helst gå for en LM-kolonne
Selger dem destilasjonsapparat på europris?
Er det ikke slik at første skvetten som kommer ut av apparatet er metanol? Er i allefall det dem styrer med i "moonshiners" på Discovery (som forøvrig er den eneste kunnskapskilden jeg har om emnet).
Sitat av jorwax Vis innlegg
Er det ikke slik at første skvetten som kommer ut av apparatet er metanol? Er i allefall det dem styrer med i "moonshiners" på Discovery (som forøvrig er den eneste kunnskapskilden jeg har om emnet).
Vis hele sitatet...
Det stemmer, man skal gjerne kaste den første og siste skvetten som kommer ut av apparatet for unngå "forurensing"
kjedelig streiting
Sitat av jorwax Vis innlegg
Er det ikke slik at første skvetten som kommer ut av apparatet er metanol? Er i allefall det dem styrer med i "moonshiners" på Discovery (som forøvrig er den eneste kunnskapskilden jeg har om emnet).
Vis hele sitatet...
Den første skvetten inneholder noe metanol og andre lavtkokende stoffer som dannes under gjæringa. Da disse gir ekstra tømmermenn og ekkel smak pleier man å hive disse.

På samme måte vil man mot slutten av brenninga få med div. høytkokende fuseler.

Ellers så viser moonshiners hvordan man lagde hjemmebrent på tidlig 1900-tall(og kanskje langt utpå bygda i statene), med pot-stills ol. Nå bruker man fraksjonerende kolonner for å lage nøytral sprit, noe gir langt bedre separasjon enn de apparatene de viser på tven.
Sist endret av legalize_it; 7. mai 2015 kl. 10:15.
Sitat av jorwax Vis innlegg
Er det ikke slik at første skvetten som kommer ut av apparatet er metanol? Er i allefall det dem styrer med i "moonshiners" på Discovery (som forøvrig er den eneste kunnskapskilden jeg har om emnet).
Vis hele sitatet...
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Det stemmer, man skal gjerne kaste den første og siste skvetten som kommer ut av apparatet for unngå "forurensing"
Vis hele sitatet...
Jeg vil påpeke at å drikke den første skvetten ikke vil gjøre deg blind eller drepe deg, selv om det kanskje er mer metanol i det. Ingenting av det som kommer ut av apparatet vil gjøre noen blind eller drepe noen (med mindre man drikker for mye da...).

Ovennevnte avsnitt forutsetter selvfølgelig at apparatet er rent, og at alle forutsetninger for et rent produkt er tilstede.

Det KjemikaleX sier er altså korrekt, men han nevner ikke at det ikke er farlig.
Voff
Trådstarter
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Europris selger ikke destilleringsapparat. De selger kun vindunker.
Prøv plastbrenneren.

Helst gå for en LM-kolonne
Vis hele sitatet...
Skal nok gjøre det ja
Sitat av jorwax Vis innlegg
Er det ikke slik at første skvetten som kommer ut av apparatet er metanol? Er i allefall det dem styrer med i "moonshiners" på Discovery (som forøvrig er den eneste kunnskapskilden jeg har om emnet).
Vis hele sitatet...
Ifølge alle discovery seriene kan du dø av kaffekoppen, de nevner alltid slike scener feks; Serien hvor de plukker fra elver/bekk, der datt fyren i 20 - 30 cm vann å de laget stor drama.. jezz ble flau ovenfor serien og resten av befolkningen.

Det farligste du gjør i hjemmebrenning er stimingen, den kan drepe deg/blåse huset til nabohagen.
Var i avisa om en hus der stiming gikk feil, huset flyttet seg av grunnmuren
Det vil være svært vanskelig å fjerne hodet på noe som helst med en plastbrenner, med mindre du kaster den ut av en bil i fart.

Grunnen til at vanlige destillasjonsapparater går i lufta er fordi kjølinga går til helvette, som igjen fører til at du bare produserer høyeksplosiv spritdamp. Når du da koker tørt/varmen blir for høy, å dette antenner.. Ja, vel, da kan du få huset til å gå av grunnmuren.
Sist endret av A-haja; 7. mai 2015 kl. 19:44.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Jeg vil påpeke at å drikke den første skvetten ikke vil gjøre deg blind eller drepe deg, selv om det kanskje er mer metanol i det. Ingenting av det som kommer ut av apparatet vil gjøre noen blind eller drepe noen (med mindre man drikker for mye da...).
Vis hele sitatet...
Den kan det, om du drikk første prosenten av det som kjem ut konsekvent, og kaster resten. Men tar du den til side og tilset neste sats, eller lar den inngå i resten av batchen du brenner så vert konsentrasjonen såpass låg at det er ufarlig.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Den kan det, om du drikk første prosenten av det som kjem ut konsekvent, og kaster resten. Men tar du den til side og tilset neste sats, eller lar den inngå i resten av batchen du brenner så vert konsentrasjonen såpass låg at det er ufarlig.
Vis hele sitatet...
Næææææi?
Kilder?
http://www.popsci.com/science/articl...ke-me-go-blind

Likte spesielt godt konklusjonen: vil du ha hjemmebrent, lag den sjæl.
Voff
Trådstarter
Takk Tekniker!