Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 11535
http://www.aftenposten.no/jobb/--Dri...n-6743530.html

Som jeg leser over her, og føler selv så er driksen allerede innbakt i prisene vi har i Norge. Norske servitører har dette som regel som deltidsjobb, og er studenter, og tjener like godt som andre deltidsansatte.

Så hvorfor skal vi gi driks?

Servitører i utlandet, USA for eksempel har en nevneverdig mye dårligere lønn enn andre typiske deltidsyrker derfor skjønner jeg at tips på 10-20% vil være vanlig og forventet der.
Hvis jeg betaler kontant, så hender det jeg bare lar de beholde vekslepengene. Det gjelder det selvsagt restauranter med service og servitører, ikke plasser som Big Bite og Burger King.

Taxi pleier jeg også la de beholde vekslepengene.

Hvor mye? Vel, det kommer ann på. Tar som regelt vare på hundrelapper og oppover som jeg får igjen som veksel. Kanskje femtilapper også hvis jeg har lite penger. Mynter får de uansett. Tar ikke imot. Er mer fordi jeg ikke liker å bære på så mye småmynter, enn å være snill
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hvis jeg betaler kontant, så hender det jeg bare lar de beholde vekslepengene. Det gjelder det selvsagt restauranter med service og servitører, ikke plasser som Big Bite og Burger King.

Taxi pleier jeg også la de beholde vekslepengene.

Hvor mye? Vel, det kommer ann på. Tar som regelt vare på hundrelapper og oppover som jeg får igjen som veksel. Kanskje femtilapper også hvis jeg har lite penger. Mynter får de uansett. Tar ikke imot. Er mer fordi jeg ikke liker å bære på så mye småmynter, enn å være snill
Vis hele sitatet...
Hvis du betaler med kort da?
Sitat av dhassassin Vis innlegg
Hvis du betaler med kort da?
Vis hele sitatet...
Lar dem beholde kvitteringen?
Sitat av dhassassin Vis innlegg
Hvis du betaler med kort da?
Vis hele sitatet...
Ja, det var det da. De får vel fikse et drikssystem på kortleseren da
Sitat av Muradi Vis innlegg
Ja, det var det da. De får vel fikse et drikssystem på kortleseren da
Vis hele sitatet...
På de fleste restauranter så får man kortautomaten i hånda, også står det for eksempel 179 (som er det maten kostet), så skal du skrive inn 179 eller noe mer om du ønsker å tipse.

Så det er drikssystem på kortautomatene
Tips er et ord vi har tatt inn via engelsk. Jeg synes det er kjedelig. Driks derimot, det er en kontraksjon av 'drikkepænge', dansk på sitt aller aller beste og noe som henger igjen i språket fra hine hårde dage. Dessverre er ordet på vei ut, i likhet med 'drosje', 'krapyl' og en bråte andre fantastiske ord. Av den grunn gir jeg utelukkende driks - aldri tips.

Rent konkret så pleier jeg å betale kontant, og la dem beholde vekslepengene (og kanskje enda litt til) hvis jeg synes det er på sin plass. Det kommer an på stedet, servitøren og mitt eget lunefulle humør. Jeg gir aldri driks elektronisk; hele poenget er jo at servitøren skal kunne putte pengene rett i lomma og drikke dem opp uten at sjefen eller futen oppdager det.
Gir kun driks hvis servicen var eksepsjonelt god. Betaler jeg med kontanter på utesteder/restauranter lar jeg mynter være igjen.
Jeg gir som regel 50 kr. ekstra de gangene jeg tar taxi. De som kjører taxi i Tr.heim må ofte jobbe ræva av seg for en grei utbetaling. Sjåføren plusser bare på det jeg vil gi ekstra - drar kortet.
Sist endret av shittrønder; 7. november 2013 kl. 22:26.
Enig med ts, hvorfor skal vi gi driks i Norge?

Jeg jobber hardt i etthvert yrke jeg går fatt i, og har aldri fått noe "tips" eller "driks". Alle jobber er jo service, på en måte. Man utfører en jobb fordi andre ikke kan, eller vil. Så egentlig skulle alle fått tips.

Jeg syns det er en forferdelig uting. Lønn er lønn.

Hvorfor skal servitører i en restaurant få driks? Fordi de jobber med mennesker og det krever kunnskap om maten og drikken? Hva med de som jobber innen helse, som tar vare på eldre og demente? De får aldri noe tips. Så jeg syns det er bare tull.

Skal nevne at det er kun her i Norge jeg snakker om. Ikke i USA hvor det er helt andre regler som gjelder.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Enig med ts, hvorfor skal vi gi driks i Norge?

Jeg jobber hardt i etthvert yrke jeg går fatt i, og har aldri fått noe "tips" eller "driks". Alle jobber er jo service, på en måte. Man utfører en jobb fordi andre ikke kan, eller vil. Så egentlig skulle alle fått tips.

Jeg syns det er en forferdelig uting. Lønn er lønn.

Hvorfor skal servitører i en restaurant få driks? Fordi de jobber med mennesker og det krever kunnskap om maten og drikken? Hva med de som jobber innen helse, som tar vare på eldre og demente? De får aldri noe tips. Så jeg syns det er bare tull.

Skal nevne at det er kun her i Norge jeg snakker om. Ikke i USA hvor det er helt andre regler som gjelder.
Vis hele sitatet...
Helt enig, men føler jeg ofte blir sett på som gjerrig knark dersom jeg ikke gjør det
Grunnen til at vi gir driks er jo 1) Tradisjon 2) Mange steder så er det slik at de får lavere lønn og "lever" på driksen, så jeg syntes det er slemt å ikke gi driks. 3) Det koster meg kanskje 20 kroner og gjør dagen til en servitør som må tåle en hauv med drittsekker litt bedre. 4) Jeg føler meg bedre av det.
Sitat av dhassassin Vis innlegg
Helt enig, men føler jeg ofte blir sett på som gjerrig knark dersom jeg ikke gjør det
Vis hele sitatet...
Enig der. Men jeg betaler ofte med kort og da er det lettere å ikke legge igjen tips.

Hvis jeg er veldig fornøyd, og da mener jeg fornøyd, da runder jeg opp til nærmeste tier eller femtilapp.
jeg gir ikke driks til folk som tapper en pils eller åpner en flaske for meg( med mindre det er et mikrobryggeri, drinksted med bra drikke osv) Eller utfører enkle oppgaver som å servere meg burgern som sklir ned i varmeskapet bak. Heller ikke på kjederesturanter som fridays, egons eller lignende. Gir heller ikke driks hvis servicen eller maten er dritt.

Gir driks til spisesteder med god mat og helt vanlig service. Gir også til pizzabudet og taxisjåføren hvis de gjør jobben sin helt middels.

Gir veldig ofte driks og gir etter hva prisnivået ligger på. Spiser jeg middag til 150 spenn på en sjappe på Grønland så gir jeg kanskje 25 kr i driks. Spiser jeg på et finere sted med høyere pris gir jeg mer.
"I don't tip because society says I have to. Alright, I tip when somebody really deserves a tip. If they put forth an effort, I'll give them something extra. But I mean, this tipping automatically, that's for the birds. As far as I'm concerned they're just doing their job."

- Mr. Pink

I Norge er det ikke like stor kultur for å gi driks og norske servitører etc er ikke like avhengig av driks som i USA for eksempel.
Spiser en del på Rå i Tromsø, der opplever jeg alltid at servicen er meget god. Satt en gang en gjeng ved sushibaren og fikk servert ekstra mat på huset av kokkene. Gir alltid litt ekstra der ettersom de fortjener det.

I utlandet gir jeg også ekstra ettersom maten stort sett er så billig at det føles nesten slemt å la 4 personer spise en kjempemiddag for 200 kroner, og som oftest får man god service.

Gir ikke driks til bartendere som serverer blondina med puppene hengende utenfor toppen før alle andre eller taxisjåføren som nærmest grynter til deg som kunde. Så det kommer helt ann på situasjonen.
Gir dere tips/driks til pizzabudet? Selv gir jeg alltid 20-30 kroner.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Grunnen til at vi gir driks er jo 1) Tradisjon 2) Mange steder så er det slik at de får lavere lønn og "lever" på driksen, så jeg syntes det er slemt å ikke gi driks. 3) Det koster meg kanskje 20 kroner og gjør dagen til en servitør som må tåle en hauv med drittsekker litt bedre. 4) Jeg føler meg bedre av det.
Vis hele sitatet...
Få steder i Norge servitørene har eksepsjonelt "lav" lønn. Det er mange steder hvor de følger tariff. Tradisjonelt gikk tipsen ut på at serivtører levde på dette, de tjente ikke noe annet enn det de fikk i tips.

Så hvorfor skal det være slemt å ikke gi tips i Norge?
Vist en er avhengig å få tips får å gjøre en bra jobb, kan en like så godt slutte i jobben.
Jeg runder oppover alt etter hvor god service jeg får. På restauranter blir det et totalinntrykk av hvor fort jeg ikk maten, hvor godt det smakte etc, men på take-away så betaler jeg jo før jeg har smakt maten og går derfor utelukkende etter hvor lang tid det tok før de kom på døren, og når de bruker kun 15 min så er det ikke uvanlig at jeg runder selv små beløp som 115 kr til 200 kr.
Tipser alltid et sted mellom 10-30% på restauranter og utesteder. Det er faktisk en del av lønna deres. Det stemmer at det ikke er samme tradisjon for å gi driks i Norge som andre steder, men det er vanlig i noen serviceyrker, og da synes jeg det er gjerrig å la vær. Så klart kan du velge å holde tilbake om du føler du får veldig dårlig service, men ikke bare fordi servitøren eller bartenderen var stressa og ikke rakk gi deg spesialbehandling.

I andre land tjener man dårligere enn i Norge var det noen som sa, men det er levekostnadene også lavere. I all hovedsak er driksen en del av lønna i de fleste land.

Hvis kortterminalen kommer og du sitter i baren, betaler første ølen ved å taste inn riktig beløp på krona, da skjønner jeg hvertfall at du ikke er vandt med god service etter det. Å gi driks er en del av gamet, den skla ikke være en fast prosent, den skal ikke være fraværende og heller ikke uforskammet høy.
Jeg tipser helt bestemt etter hvor fornøyd jeg er. Dette gjelder da restauranter, ikke fastfood-kjeder, de tipser jeg ikke. Bartendere osv hvor man kjøper pils får småkronene som blir til overs.
Jeg har i utgangspunktet forstått det som at man gir driks etter god service, og der det er god service tjener de sikkert bedre (?) - flottere restauranter og lignende, hoteller hvor det er høy serviceinnstilling.
Igjen synes jeg poenget med å gi driks der forsvinner litt ettersom de ikke trenger det mer enn de på den kleine veikroa med gatekjøkkenmat hvor man får dårligere betalt, ettersom driks kommer av nettopp det - at man gir noe ekstra til de som trenger det.
Så.. Skal man gi driks til de som fortjener det eller de som trenger det?
Sist endret av boblesaft; 8. november 2013 kl. 10:40.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Grunnen til at vi gir driks er jo 1) Tradisjon 2) Mange steder så er det slik at de får lavere lønn og "lever" på driksen, så jeg syntes det er slemt å ikke gi driks. 3) Det koster meg kanskje 20 kroner og gjør dagen til en servitør som må tåle en hauv med drittsekker litt bedre. 4) Jeg føler meg bedre av det.
Vis hele sitatet...
1) Hvor oppstod denne tradisjonen fra? Hvem "satte den i gang"? Hvorfor skal vi oppholde en tradisjon som er basert på ...? Hva er den basert på? Hvorfor får ikke alle andre yrker også tips? Spesielt byggarbeidere, jobber hardt hver dag ute i kulda om vinteren, gjør de feil der så kan det fort gå utover liv og helse. Hva med kokkene på kjøkkenet? Er det normalt å dele tips med dem?

Vi mennesker er dessverre vanedyr og flokkdyr, vi har altfor lett for å gjøre det andre gjør fordi vi "føler det er riktig". Hvis vi tar et steg vekk fra denne forestillingen, så kan vi se ting i perspektiv og da betyr det at alle som yter service burde få tips, fordi de gjør en god jobb. Og sånn er det ikke i samfunnet i dag. Derfor kan man med all god grunn velge å ikke gi tips uten å føle seg som en gjerrigknark.

Det er opp til restauranten å prise maten og drikken sånn at de tjener penger på det. Spør du meg, så er maten ute jaggu dyr nok i dag til at de skal tjene på det også.

3) I nesten alle yrker må en tåle en haug med drittsekker. Og ikke alle som opplever det får tips.

4) Det er en falsk følelse av glede. Det er dine hardt tjente penger du gladelig gir til en annen som får en like høy lønn som deg. Føler du at du kunne fortjent tips på jobben? Hvorfor skal du gi når du ikke får? Jeg ville heller gitt dem til en eller annen nødhjelp, som -virkelig- trengte pengene...


Sitat av wanna-b Vis innlegg
Tipser alltid et sted mellom 10-30% på restauranter og utesteder. Det er faktisk en del av lønna deres. Det stemmer at det ikke er samme tradisjon for å gi driks i Norge som andre steder, men det er vanlig i noen serviceyrker, og da synes jeg det er gjerrig å la vær. Så klart kan du velge å holde tilbake om du føler du får veldig dårlig service, men ikke bare fordi servitøren eller bartenderen var stressa og ikke rakk gi deg spesialbehandling.

I andre land tjener man dårligere enn i Norge var det noen som sa, men det er levekostnadene også lavere. I all hovedsak er driksen en del av lønna i de fleste land.

Hvis kortterminalen kommer og du sitter i baren, betaler første ølen ved å taste inn riktig beløp på krona, da skjønner jeg hvertfall at du ikke er vandt med god service etter det. Å gi driks er en del av gamet, den skla ikke være en fast prosent, den skal ikke være fraværende og heller ikke uforskammet høy.
Vis hele sitatet...
Hva baserer du det utsagnet på, at det er gjerrig å la være? De får en lønn som tilsvarer det for eksempel en helsearbeider gjør, som også driver service for mennesker. Gjerne mer personlig. De får ikke tips.

Mtp andre land, greit. Da er det kanskje sånn at den faste lønna er lagt opp til det.

"En del av gamet". Hvem fant opp dette gamet? Hvorfor følger vi alle blindt reglene eller normene uten å se kritisk på det? Bare for å virke "big shot". Det er ingen annen grunn til det, ikke i Norge.


Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Jeg tipser helt bestemt etter hvor fornøyd jeg er. Dette gjelder da restauranter, ikke fastfood-kjeder, de tipser jeg ikke. Bartendere osv hvor man kjøper pils får småkronene som blir til overs.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser litt objektivt på det du selv skriver, altså hvis du legger det emosjonelle til side og kun ser rasjonelt på det, så ser du at det er ikke særlig fornuftig å drive å gi bort en tier her og en tier der ..

.. særlig når vi har så dyr øl og drikke som vi har på utestedene i Norge. Vi er flinke til å klage på prisene, men når vi gir tips i tillegg, så blir det jo som å gi bort 1\10 pils hver gang vi kjøper en pils.

Det er ikke økonomisk fornuftig. Det er nok en del av det at vi har for mye penger. Vi er ikke flinke nok til å skrive budsjett. Hvis vi skulle budsjettert med et restaurantbesøk, så -tviler- jeg på at vi hadde regnet tips inn i den utgiftsposten.


Sitat av boblesaft Vis innlegg
Jeg har i utgangspunktet forstått det som at man gir driks etter god service, og der det er god service tjener de sikkert bedre (?) - flottere restauranter og lignende, hoteller hvor det er høy serviceinnstilling.
Igjen synes jeg poenget med å gi driks der forsvinner litt ettersom de ikke trenger det mer enn de på den kleine veikroa med gatekjøkkenmat hvor man får dårligere betalt, ettersom driks kommer av nettopp det - at man gir noe ekstra til de som trenger det.
Så.. Skal man gi driks til de som fortjener det eller de som trenger det?
Vis hele sitatet...
Et riktig spørsmål å stille! Hvis man skal gi tips, så bør man gi det til de som -såvidt- overlever i et yrke. Da bør man sjekke lønna til de som jobber der først før man gir. Ingen yrke er veldedighet. Man bør være kritisk til hvor man gir penger. Er ingenting galt i å gi, men det -er- galt å gjøre ting bare fordi det er en del av et "spill" eller "noe vi gjør" fordi alle andre gjør det.

Sitat av boblesaft Vis innlegg
Jeg har i utgangspunktet forstått det som at man gir driks etter god service, og der det er god service tjener de sikkert bedre (?) - flottere restauranter og lignende, hoteller hvor det er høy serviceinnstilling.
Igjen synes jeg poenget med å gi driks der forsvinner litt ettersom de ikke trenger det mer enn de på den kleine veikroa med gatekjøkkenmat hvor man får dårligere betalt, ettersom driks kommer av nettopp det - at man gir noe ekstra til de som trenger det.
Så.. Skal man gi driks til de som fortjener det eller de som trenger det?
Vis hele sitatet...
Et riktig spørsmål å stille! Hvis man skal gi tips, så bør man gi det til de som -såvidt- overlever i et yrke. Da bør man sjekke lønna til de som jobber der først før man gir. Ingen yrke er veldedighet. Man bør være kritisk til hvor man gir penger. Er ingenting galt i å gi, men det -er- galt å gjøre ting bare fordi det er en del av et "spill" eller "noe vi gjør" fordi alle andre gjør det.
Sist endret av Taurean; 8. november 2013 kl. 12:18.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Tipser alltid et sted mellom 10-30% på restauranter og utesteder. Det er faktisk en del av lønna deres. Det stemmer at det ikke er samme tradisjon for å gi driks i Norge som andre steder, men det er vanlig i noen serviceyrker, og da synes jeg det er gjerrig å la vær. Så klart kan du velge å holde tilbake om du føler du får veldig dårlig service, men ikke bare fordi servitøren eller bartenderen var stressa og ikke rakk gi deg spesialbehandling.

I andre land tjener man dårligere enn i Norge var det noen som sa, men det er levekostnadene også lavere. I all hovedsak er driksen en del av lønna i de fleste land.

Hvis kortterminalen kommer og du sitter i baren, betaler første ølen ved å taste inn riktig beløp på krona, da skjønner jeg hvertfall at du ikke er vandt med god service etter det. Å gi driks er en del av gamet, den skla ikke være en fast prosent, den skal ikke være fraværende og heller ikke uforskammet høy.
Vis hele sitatet...
Jeg er absolutt ikke enig. I Norge er alle mat prisene på restaurantene priset slik at "driksen ligger i prisen". Dvs at servitørene skal kunne leve av lønna si, ikke driksen.

Mange servitører har til og med tarifflønn! Så hvorfor drikse da? Jeg tjener jo ikke tariff lønn på den jobben jeg har en gang.. Der får jeg absolutt ikke noe driks... Så da hadde jeg måtte slutte og spise ute dersom jeg skulle gitt 10-30% i driks hver gang jeg er ute.

Syns det blir for teit å gi penger "bare fordi" servitøren var såååå flink, de gjør da bare jobben sin, så det er noe man forventer.

Sitat av boblesaft Vis innlegg
Jeg har i utgangspunktet forstått det som at man gir driks etter god service, og der det er god service tjener de sikkert bedre (?) - flottere restauranter og lignende, hoteller hvor det er høy serviceinnstilling.
Igjen synes jeg poenget med å gi driks der forsvinner litt ettersom de ikke trenger det mer enn de på den kleine veikroa med gatekjøkkenmat hvor man får dårligere betalt, ettersom driks kommer av nettopp det - at man gir noe ekstra til de som trenger det.
Så.. Skal man gi driks til de som fortjener det eller de som trenger det?
Vis hele sitatet...
Man skal gi driks til de som fortjener det OG trenger det, mener ihvertfall jeg. Og da føler jeg at så og si ingen yrker i Norge er såpass lavtlønte at de virkelig "treeenger" driksen.

Men i utlandet derimot. Vertfall det jeg opplevde i Hellas, så var det noen servitører på en restaurant som virkelig levde av driksen. De fikk ikke noe lønn i tillegg. Dette var gjerne døtre eller sønner av de som eide restauranten. Maten var god, de var virkelig snille og åpne. Dette føler jeg er mennesker som virkelig trenger og fortjener driks.
Gir ikke tips. Ser ikke poenget i det.. Gi de mer penger for å gjøre jobben sin liksom.. Rimer ikke i hodet mitt.

Var i statene for noen år siden og da løp servitøren etter meg og lurte på hvorfor jeg ikke hadde gitt tips.. Satan så frekt.. Sa til henne at hvorfor skulle jeg gjøre det. Hun hadde bare gjort jobben sin og ikke på en bedre måte enn man måtte forvente heller. Får å si det slik så var det bare å komme seg vekk i fra den plassen for svaret jeg gav ble ikke godt mottatt.

Mener at hvis de ikke er fornøyd med lønnen sin så får de ta det opp med sjefen sin og ikke forvente (tigge) at kundene skal subsidiere.. I tillegg er ofte en serviceavgift lagt til prisene mange plasser i utlandet. Hvorfor i all verden forventer de enda mer da? Frekt?
Jeg har ikke mye penger, men hvis jeg kan ta meg råd til en øl eller middag ute så kan jeg ta meg råd til å runde opp summen også. Der jeg går tilsvarer det over 10%, og det er ikke summer som betyr spesielt mye. Det gir bittelitt mer oppmerksomhet fra ansatte, og en all-over bedre stemning.

Jeg tør heller ikke å risikere snørr blandet inn i maten min, så er alltid verdens beste gjest/kunde.
Tipser konsekvent ikke. Det er ingen grunn til at en liten del av servicebransjen skal få ekstra betalt for å gjøre jobben sin. I alle andre jobber som inkluderer service er det den fordømte jobben din å gi god service. Men neida, servitører og bartendere skal ha ekstra for å gjøre dette. I tillegg er det hårreisende at noen skal ha tips for å sjenke meg en enkelt øl med et smil.

At det nå er bedrifter som lønner sine ansatte mindre og satser på tips er ikke mitt ansvar. Det er en dårlig praksis. Det er ikke jeg som skal lønne de ansatte. Dette får serveringsbransjen løse på et annet vis. Jeg blir spesielt irritert når jeg forventes å tipse når jeg tjener mindre på f.eks å jobbe i telebutikk per time enn hva en bartender gjør. Det er allerede dyrt nok i Norge.

Og dersom noen gir meg dårlig service fordi jeg ikke tipser så vil jeg si den personen har et stort personlig problem. Dette hadde man fått sparken for i andre yrker.
Gir du tips til stuepikene på et hotell i feks; Tyrkia. så kan du ende opp med å få en veldig ryddig hotell rom.. erfart at der nede betaler du ekstra ellers må du brette hånddukene selv
Jeg har hatt sommerjobb som kokk i 6 år, og har nå en deltidsjobb som servitør/bartender annenhver helg.

Jeg får tarifflønn, som er rundt 140 kroner timen. Helt greit betalt ja! MEN, det er utrolig mye hardere å jobbe som servitør enn det ser ut som. Jeg merker fort om folk som kommer i restauranten jobber/har jobbet i bransjen.

Folk som kjenner bransjen er mer tålmodig, tipser bedre og generelt kan å oppføre seg. Tips er ikke noe jeg forventer, spesielt ikke av studenter som viser studentkort, men studenter tipser også, og da spesielt guttene (ikke vet jeg hvorfor).

I Norge sier man at man har fått MYE tips om man ligger mellom 3-5% av omsetningen. Sannheten er nærmere 2-2,5%. Og dette er da total tips, hvor 30-40% går til kjøkkenet, 20-30 kroner til dørvakta (hvis han er flink med å rydde inn glass osv, altså ekstraservice mot oss) og som selvfølgelig skal deles oss servitører imellom. Angående det siste punktet så finnes det personlig tips og "alt-samles-i-en-pott"-tips. Hvorav det siste er nok mest utbredt her i Norge.

Har du vært ute å spist med familien og regningen kommer på over 1000 kroner så håper jeg på litt tips. Blir ikke lei meg om man ikke tipser, men det er vanlig å f.eks runde opp til "nærmeste" 50/100 lapp som gir litt tips. F.eks 1179=1250, noe som er BRA tips. 1200 er fremdeles 21 kroner på et bord hvor man strengt talt bare har gått med maten + spurt om det smakte. USA blir de pottesure om du ikke tipser 20%, men der er det en helt annen oppbygning anngående lønn osv.

MEN, hvis jeg yter en ekstraservice, f.eks om du spør meg om ikke du kan få smake på hotsaucen før du kjøper burger, og jeg fikser det til deg, så tenker jeg at her er det tips å hente. Noe som selvfølgelig ikke stemmer. Men hvis man spør servitøren sin om noe utenom det vanlige, og servitøren fikser opp i det, så fortjener h*n tips.

Kveldstid med kjøp av øl= forventer ingen tips. Bestiller du 2 mojito, 1 cosmopolitan og 1 bloody mary, så burde du virkelig tipse bartenderen din. Ja, han gjør bare jobben sin, men du har gjort jobben hans en god del mer hektisk. Og det er ene og alene din feil. Eller, du kunne gjort det verre... verste jeg vet er om det står en kompisgjeng som skal bestille, og alle ikke er klare, men noen er, og det er selvfølgelig kø på drinker allerede. Da er det utrolig typisk å få bestilling på 1 og 1 mojito med 3 minutters mellomrom. Bestill alt på en gang, jo mer like ting jo bedre. Bartenderen din blir glad + dere får drinkene raskere. Dette gjelder forøvrig hvis du bestiller mat fra et travelt kjøkken. Og vææææææær så inderlig snill å ikke be om "uten tomat" ellerno sånt med mindre du er allergisk. Du kan bare pelle den av. Prisen blir det samme, men kjøkkenet blir ikke forbanna på servitørene som må slå inn alle bongene med minus ditt og pluss datt.

Noen spørsmål?

Forresten, hadde det ikke vært for at jeg går fra jobben med 150 ish kroner etter 8 timer med løping, mas, stress, utakknemlige kunder og klaging så hadde jeg heller jobbet i butikk. Tips er fantastisk å ha når man trenger cash til bussen eller lignende!

Sitat av Taurean Vis innlegg
Spør du meg, så er maten ute jaggu dyr nok i dag til at de skal tjene på det også.
Vis hele sitatet...
Og hva vet du om å drive en restaurant? På sommerjobben min som kokk så fikk jeg vite at vi måtte ha minst 50tusen i omsetning for å gå i direkte pluss HVER dag. Dvs tjener vi 100tusen en dag så er det 40-50 tusen i lomma til eierne. Men de dagene vi har som bare er rundt 30tusen så taper eierne 20tusen.

Forøvrig sendte vi på kjøkkenet ut ca 1 rett i minuttet på de dagene hvor vi fikk inn over 100tusen. Så en stressende jobb som kokk? Absolutt.
Aldri i utgangspunktet! Kan dog hende om det er noe ut over det vanlige
Servitørene i Norge tjener såpass bra at jeg føler det ikke er noe vits og tipse. Hadde de derimot tjent under 50 kr timen(som de gjør i USA) hadde jeg nok tipset mer
Sitat av jorgen2k Vis innlegg
Servitørene i Norge tjener såpass bra at jeg føler det ikke er noe vits og tipse. Hadde de derimot tjent under 50 kr timen(som de gjør i USA) hadde jeg nok tipset mer
Vis hele sitatet...
Jeg vet personlig om flere som jobber om sommeren på restauranter ved Aker Brygge som får mindre enn 80 kroner i timen. Dette er da steder med personlig tips.
Synes å tipse i Norge er teit, men gjør det selv allikavel somme ganger. Det er noe vi har tatt til oss gjennom pop-kultur og underholdning fra andre land som har helt annen kultur og regler ang lønn enn oss, og nå forventer vi skal gjøre det selv p.g.a det. I utlandet tipser jeg selvfølgelig, og gjerne litt ekstra, fordi når jeg er på tur liker jeg av og til å leke litt kakse, samt og være en god ambassadør for landet mitt.

Servitøryrket er forresten ikke så slitsomt som folk skal ha det til. Det er slitsomt i rushtid såklart, men det er stort sett bare noen få timer. Helsearbeidere(ikke alle) derimot har det mye hardere synes jeg. (Har selv jobbet som begge deler)
Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Jeg har hatt sommerjobb som kokk i 6 år, og har nå en deltidsjobb som servitør/bartender annenhver helg.

Jeg får tarifflønn, som er rundt 140 kroner timen. Helt greit betalt ja! MEN, det er utrolig mye hardere å jobbe som servitør enn det ser ut som. Jeg merker fort om folk som kommer i restauranten jobber/har jobbet i bransjen.

Folk som kjenner bransjen er mer tålmodig, tipser bedre og generelt kan å oppføre seg. Tips er ikke noe jeg forventer, spesielt ikke av studenter som viser studentkort, men studenter tipser også, og da spesielt guttene (ikke vet jeg hvorfor).

I Norge sier man at man har fått MYE tips om man ligger mellom 3-5% av omsetningen. Sannheten er nærmere 2-2,5%. Og dette er da total tips, hvor 30-40% går til kjøkkenet, 20-30 kroner til dørvakta (hvis han er flink med å rydde inn glass osv, altså ekstraservice mot oss) og som selvfølgelig skal deles oss servitører imellom. Angående det siste punktet så finnes det personlig tips og "alt-samles-i-en-pott"-tips. Hvorav det siste er nok mest utbredt her i Norge.

Har du vært ute å spist med familien og regningen kommer på over 1000 kroner så håper jeg på litt tips. Blir ikke lei meg om man ikke tipser, men det er vanlig å f.eks runde opp til "nærmeste" 50/100 lapp som gir litt tips. F.eks 1179=1250, noe som er BRA tips. 1200 er fremdeles 21 kroner på et bord hvor man strengt talt bare har gått med maten + spurt om det smakte. USA blir de pottesure om du ikke tipser 20%, men der er det en helt annen oppbygning anngående lønn osv.

MEN, hvis jeg yter en ekstraservice, f.eks om du spør meg om ikke du kan få smake på hotsaucen før du kjøper burger, og jeg fikser det til deg, så tenker jeg at her er det tips å hente. Noe som selvfølgelig ikke stemmer. Men hvis man spør servitøren sin om noe utenom det vanlige, og servitøren fikser opp i det, så fortjener h*n tips.

Kveldstid med kjøp av øl= forventer ingen tips. Bestiller du 2 mojito, 1 cosmopolitan og 1 bloody mary, så burde du virkelig tipse bartenderen din. Ja, han gjør bare jobben sin, men du har gjort jobben hans en god del mer hektisk. Og det er ene og alene din feil. Eller, du kunne gjort det verre... verste jeg vet er om det står en kompisgjeng som skal bestille, og alle ikke er klare, men noen er, og det er selvfølgelig kø på drinker allerede. Da er det utrolig typisk å få bestilling på 1 og 1 mojito med 3 minutters mellomrom. Bestill alt på en gang, jo mer like ting jo bedre. Bartenderen din blir glad + dere får drinkene raskere. Dette gjelder forøvrig hvis du bestiller mat fra et travelt kjøkken. Og vææææææær så inderlig snill å ikke be om "uten tomat" ellerno sånt med mindre du er allergisk. Du kan bare pelle den av. Prisen blir det samme, men kjøkkenet blir ikke forbanna på servitørene som må slå inn alle bongene med minus ditt og pluss datt.

Noen spørsmål?

Forresten, hadde det ikke vært for at jeg går fra jobben med 150 ish kroner etter 8 timer med løping, mas, stress, utakknemlige kunder og klaging så hadde jeg heller jobbet i butikk. Tips er fantastisk å ha når man trenger cash til bussen eller lignende!



Og hva vet du om å drive en restaurant? På sommerjobben min som kokk så fikk jeg vite at vi måtte ha minst 50tusen i omsetning for å gå i direkte pluss HVER dag. Dvs tjener vi 100tusen en dag så er det 40-50 tusen i lomma til eierne. Men de dagene vi har som bare er rundt 30tusen så taper eierne 20tusen.

Forøvrig sendte vi på kjøkkenet ut ca 1 rett i minuttet på de dagene hvor vi fikk inn over 100tusen. Så en stressende jobb som kokk? Absolutt.
Vis hele sitatet...
Dette er det største oppkoket av syting jeg har lest på lenge. Du sier altså at om jeg bestiller mer enn en drink så må jeg tipse fordi det er min feil at bartenderen får en mer hektisk hverdag? Da bør du faen meg tipse hun i kassen på Rema når du kjøper 20 varer hvor minst en må veies, en mangler strekkode og en vare er feilmerket tilbud. Jeg ser at du prøver å skjule syteriet ditt med "jeg skjønner", "jeg forventer ikke", men du lurer ingen. Du har bedre lønn enn jeg noen gang har hatt i salgsbransjen. Og jeg har fagbrev. Jeg får ikke en piss ekstra for å ta imot kjeft for defekte varer hele dagen. Du har en vanskelig jobb fodri du må lage mer enn en drink? Tenk på sykepleiere som jobber overtid uten ekstra lønn mens de drukner i arbeid. Og gjør ikke de jobben sin så dør det noen. Hvis det er så jævla stress å lage noen drinker så er dere for få bak baren. Det er din sjefs ansvar, ikke mitt.

Og det sykeste til nå.. Ikke få be om uten tomat? Jeg synes det smaker tomat selv om jeg tar den av. Hvordan hindre dette, ikke legge dem på i utgangspunktet.
Sist endret av murloc; 9. november 2013 kl. 16:39.
Sitat av murloc Vis innlegg
Dette er det største oppkoket av syting jeg har lest på lenge. Du sier altså at om jeg bestiller mer enn en drink så må jeg tipse fordi det er min feil at bartenderen får en mer hektisk hverdag? Da bør du faen meg tipse hun i kassen på Rema når du kjøper 20 varer hvor minst en må veies, en mangler strekkode og en vare er feilmerket tilbud. Jeg ser at du prøver å skjule syteriet ditt med "jeg skjønner", "jeg forventer ikke", men du lurer ingen. Du har bedre lønn enn jeg noen gang har hatt i salgsbransjen. Og jeg har fagbrev. Jeg får ikke en piss ekstra for å ta imot kjeft for defekte varer hele dagen. Du har en vanskelig jobb fodri du må lage mer enn en drink? Tenk på sykepleiere som jobber overtid uten ekstra lønn mens de drukner i arbeid. Og gjør ikke de jobben sin så dør det noen. Hvis det er så jævla stress å lage noen drinker så er dere for få bak baren. Det er din sjefs ansvar, ikke mitt.

Og det sykeste til nå.. Ikke få be om uten tomat? Jeg synes det smaker tomat selv om jeg tar den av. Hvordan hindre dette, ikke legge dem på i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er syting og klaging i høyeste grad. Hadde folk oppført seg, bestilt korrekt og oppført seg korrekt og ikke hatt filleting å klage på, så hadde jeg ikke hatt problemer med at folk ikke tipser. Da hadde jobben vært en dans på røde roser! Selvfølgelig kunne alle jobber vært bedre, men jeg mener at jeg fortjener de 25 kronene jeg får i timen når jeg løper i 8 timer for å blidgjøre alle andre direkte. Timelønnen min blir da ca 165 kroner, noe som absolutt er levelig ekstrainntekt for en student. Jeg klager overhodet ikke på lønna eller tipsinga, men jeg synes tipsingen er grei som den er egentlig!

Jeg sa aldri noe om å måtte noe. Men bestiller man et større antall forskjellige drinker, så tar det lengre tid, og vi får ikke tatt unna kunder raskt nok. Sier ikke at du bør tipse, men hvis du hadde tipset meg en femmer for det så hadde jeg blitt glad for det. Og tro meg, jeg ville mye heller jobbet bak kassa på rema om jeg hadde fått 150 kroner i tips der iløpet av en dag. Vet det er mye dritt for de som jobber bak kassa også, derfor prøver jeg alltid å si "hei" og "ha en fin dag!" til de i kassa. Ja det er normal høflighet, men jo mer du jobber i servicebransjen, jo mer skjønner du at folk flest er noen idioter.

For få til å lage drinker? Vi er 2-3 bak baren, mer enn nok når folk bestiller "fornuftige" drinker. Kommer du med spesialbestillinger som ikke står på drinkkartet og som tar tid å lage, så er du en douchebag i bartenderens øyne. Med mindre det er lite å gjøre + at du er høflig. Da har jeg ingen problemer med å gjøre det for deg.

Sykepleiere syns jeg blir behandlet altfor dårlig, og jeg passer på å prøve minst mulig å være til bry for de hvis jeg er innlagt. Har vært innlagt 2 ganger, og da har jeg gitt blomster til sykepleieren jeg hadde mest med å gjøre.

Jeg får forøvrig ingen tillegg som servitør, og har arbeidstimer f.eks fra 19.00-03.00(03.30 som oftest). Jobber du med å sortere post på dette tidspunktet får du glatt 4-500 kroner i timer.

Poenget med tomaten var mer det at hvis det er full restaurant, og folk ber om "med ditt, uten datt, ekstra ditt, ikke så veldig mye ditt, men litt" så føkker dere opp for kjøkkenet. Det tar 3 minutter ekstra å legge opp tallerkenene til bordet ditt, noe som betyr at andre må vente lengre. I tillegg er det mye enklere å gjøre feil når det kommer slike bestillinger.

Forresten, sitter dere en gjeng ved et bord, og servitøren spør om dere vil ha noe å drikke, og en av dere sier nei takk, men så spør om et glass vann ETTER jeg har kommet med drikken til de andre, sånn type 1 minutt etter at de andre bestilte drikke, så blir jeg litt oppgitt.... Dette er da samme typen folk som ikke tipser heller.

Er jeg virkelig den eneste i denne tråden med erfaring fra den andre siden her?
Sist endret av Haagiboy; 9. november 2013 kl. 17:05.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg har en grusom uvane med å tipse søte bartendere.
Om man synes bartender eller servitør er ett tøft og slitsomt yrke, da har man virkelig ikke vært skikkelig ute i arbeidslivet og sett hva ett slitsomt yrke faktisk er. Og dem er det mange av i Norges land.

Selv tipser jeg kun på stamstedene mine. Hvor jeg får kjappere service enn resten av sauene i barkøen.

Synes generelt hele tips-greia i Norge er oppblåst.
Hvorfor skal servitører få tips og ikke kokken som faktisk lager maten? (Når det kommer til restauranter, såklart.)
En ting til som ingen har nevnt enda tror jeg..

Siden tips er svart inntekt så er det vel også ulovlig for oss å gi tips vel vitende at de ikke blir skattet av.. Eller tar jeg feil?
Ridder av 1. klasse
Sitat av Lattergal Vis innlegg
En ting til som ingen har nevnt enda tror jeg..

Siden tips er svart inntekt så er det vel også ulovlig for oss å gi tips vel vitende at de ikke blir skattet av.. Eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Uten at jeg har studert lovverket, så tenker jeg at det er vel ikke å store summer det er snakk om? Tror ikke du blir rik av å få tips?

Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hvorfor skal servitører få tips og ikke kokken som faktisk lager maten? (Når det kommer til restauranter, såklart.)
Vis hele sitatet...
Noen plasser er det slik at det som kommer inn i tips, blir fordelt utover alle de ansatte, eventuelt en velferdskasse
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Uten at jeg har studert lovverket, så tenker jeg at det er vel ikke å store summer det er snakk om? Tror ikke du blir rik av å få tips?



Noen plasser er det slik at det som kommer inn i tips, blir fordelt utover alle de ansatte, eventuelt en velferdskasse
Vis hele sitatet...


Ja da er det noe annet, hehe.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Uten at jeg har studert lovverket, så tenker jeg at det er vel ikke å store summer det er snakk om? Tror ikke du blir rik av å få tips?



Noen plasser er det slik at det som kommer inn i tips, blir fordelt utover alle de ansatte, eventuelt en velferdskasse
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke på en dag, men over et år så blir det en del.
Kompis som kjørte taxi et par år snakket om at tips utgjorde 20-30.000,- i året. Å ifølge han så var det lite i forhold til hva andre fikk
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hvorfor skal servitører få tips og ikke kokken som faktisk lager maten? (Når det kommer til restauranter, såklart.)
Vis hele sitatet...
Kokkene får som regel 30-40% av tipsen. Dette er forskjellig fra sted til sted. Mindre steder, hvor man typisk bare har et par kroner i timen i tips så samles det opp till en felles aktivitet som betales av tipskassa.

Sitat av TopGun Vis innlegg
Om man synes bartender eller servitør er ett tøft og slitsomt yrke, da har man virkelig ikke vært skikkelig ute i arbeidslivet og sett hva ett slitsomt yrke faktisk er. Og dem er det mange av i Norges land.

Selv tipser jeg kun på stamstedene mine. Hvor jeg får kjappere service enn resten av sauene i barkøen.

Synes generelt hele tips-greia i Norge er oppblåst.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk et slitsomt yrke. Her jobber man gjerne 250 timer i løpet av en måned.

Ellers er jeg usikker på om du er sarkastisk eller ikke... Du skal ikke få noe kjappere service fordi du er en stamkunde. Alle skal få like rask service. Stamkunder hos oss får gratis kaffe, og som regel vet vi hva de vil ha å spise. Kommer det en stamkunde i baren rett etter en annen person, så må selvfølgelig stamkunden vente.

Sitat av Lattergal Vis innlegg
En ting til som ingen har nevnt enda tror jeg..

Siden tips er svart inntekt så er det vel også ulovlig for oss å gi tips vel vitende at de ikke blir skattet av.. Eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Man skal notere ned tipsen man får for så å bokføre det som "gave" og så skatte av det. Det er ikke normalt i det hele tatt å gjøre dette, men det er slik det egentlig skal gjøres. Ser forøvrig på lønnsslippene mine at de skriver opp tipsen for meg. De tar å fører opp 3% ekstra i tillegg til det jeg har tjent. Hvordan det fungerer har jeg ikke heeelt skjønt selv egentlig.

Sitat av Lattergal Vis innlegg
Kanskje ikke på en dag, men over et år så blir det en del.
Kompis som kjørte taxi et par år snakket om at tips utgjorde 20-30.000,- i året. Å ifølge han så var det lite i forhold til hva andre fikk
Vis hele sitatet...
I sommersesongen opplever jeg å få rundt 250 kroner dagen i tips. Med andre ord mer enn 1000 kroner i uka i tips. Av utbetalt 40tusen (ca) i lønn, så hadde jeg i tillegg 6-8tusen kroner i tips. Tipspenger brukes mye løsere enn andre penger, da man gjerne tipser en del av pengene videre. Er man ute å drikker i helga for tipspenger, så runder man gjerne mer enn gjerne oppover på øl/drinker osv.

Mener jeg klarte å sette inn nesten 4000 kroner i tipspenger på BSU-kontoen min i sommer.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Tips er et ord vi har tatt inn via engelsk. Jeg synes det er kjedelig. Driks derimot, det er en kontraksjon av 'drikkepænge', dansk på sitt aller aller beste og noe som henger igjen i språket fra hine hårde dage. Dessverre er ordet på vei ut, i likhet med 'drosje', 'krapyl' og en bråte andre fantastiske ord. Av den grunn gir jeg utelukkende driks - aldri tips.

Rent konkret så pleier jeg å betale kontant, og la dem beholde vekslepengene (og kanskje enda litt til) hvis jeg synes det er på sin plass. Det kommer an på stedet, servitøren og mitt eget lunefulle humør. Jeg gir aldri driks elektronisk; hele poenget er jo at servitøren skal kunne putte pengene rett i lomma og drikke dem opp uten at sjefen eller futen oppdager det.
Vis hele sitatet...
En bedreviter, eller på tysk Besserwisser, er en person som fremstår som en som vet alt så meget bedre enn alle andre. Bedreviter brukes ofte i nedsettende betydning om personer som tror de selv vet best. Bedreviten kan på norsk også betegnes med det tyske Besserwissen eller besserwisseri.
Det har vært flere ganger i avisen at folk fra bransjen mener dette er en uting. Rett og slett fordi lønnsnivået i Norge er godt nok. Noe jeg er helt enig i. Jeg tipser kun hvis jeg mener servicen er over hva man skal forvente, men det ser man desverre sjeldent i Norge. Hvis maten er god er det irrelevant, det er uansett ikke kokken som får pengene, og jeg er ikke så rik at jeg gir en betydelig pengesum og ber de gå på kjøkkenet med det.

Er selv i servicebransjen, men i en type bransje hvor man ikke mottar tips. Det har hendt flere ganger at kunder vil gi meg tips, alt mellom 50-200kr fordi de mener servicen er god. Da svarer jeg høflig at jeg ikke kan ta imot tips og jeg får tilstrekkelig betalt for jobben jeg gjør. I mitt tilfelle ville det vært bestikkelse og oppsigelsesgrunn.
Sist endret av hoppetau; 10. november 2013 kl. 20:03.
Er ikke politiet ett service-yrke?
Er du fornøyd med behandlingen du har fått av politiet, og gir karen en slant for det, blir du tatt for korrupsjon. Så slutt med det overalt.
Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Hadde folk oppført seg, bestilt korrekt og oppført seg korrekt og ikke hatt filleting å klage på, så hadde jeg ikke hatt problemer med at folk ikke tipser. Da hadde jobben vært en dans på røde roser!
Vis hele sitatet...
Ja serviceyrket hadde vært flott uten alle kundene.

Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Selvfølgelig kunne alle jobber vært bedre, men jeg mener at jeg fortjener de 25 kronene jeg får i timen når jeg løper i 8 timer for å blidgjøre alle andre direkte. Timelønnen min blir da ca 165 kroner, noe som absolutt er levelig ekstrainntekt for en student.
Vis hele sitatet...
Ja det kan vi godt være enig i.

Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Jeg klager overhodet ikke på lønna eller tipsinga, men jeg synes tipsingen er grei som den er egentlig!
Vis hele sitatet...
Jo det gjør du. Når du sier at du synes du fortjener tips så er det jo nettopp fordi du mener grunnlønnen er for dårlig. Hvis ikke hadde du sagt jeg er fornøyd med lønna.


Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Jeg sa aldri noe om å måtte noe. Men bestiller man et større antall forskjellige drinker, så tar det lengre tid, og vi får ikke tatt unna kunder raskt nok. Sier ikke at du bør tipse, men hvis du hadde tipset meg en femmer for det så hadde jeg blitt glad for det. Og tro meg, jeg ville mye heller jobbet bak kassa på rema om jeg hadde fått 150 kroner i tips der iløpet av en dag. Vet det er mye dritt for de som jobber bak kassa også, derfor prøver jeg alltid å si "hei" og "ha en fin dag!" til de i kassa. Ja det er normal høflighet, men jo mer du jobber i servicebransjen, jo mer skjønner du at folk flest er noen idioter.
Vis hele sitatet...
Har du jobbet på Rema noen ganger? Det tror jeg ikke. Det er en skikkelig drittjobb som er kjedelig over all fornuft. Sitte å scanne varer i 8 timer, eller fylle på varer i hyllene. Alle jeg kjenner som jobber i bar synes egentlig det stort sett er et ok yrke. Og jeg kjenner i ihvertfall ingen som ville begynt på Rema istedet.

Sitat av Haagiboy Vis innlegg
For få til å lage drinker? Vi er 2-3 bak baren, mer enn nok når folk bestiller "fornuftige" drinker. Kommer du med spesialbestillinger som ikke står på drinkkartet og som tar tid å lage, så er du en douchebag i bartenderens øyne. Med mindre det er lite å gjøre + at du er høflig. Da har jeg ingen problemer med å gjøre det for deg.
Vis hele sitatet...
Service yrket handler om å gjøre andre fornøyde. Men du presterer altså å si at du ikke vil gjøre jobben din med mindre det er lit å gjøre pluss at jeg må være hyggelig mot deg? Hadde du turt å komme med denne innstillingen på et jobbintervju? INGEN hadde ansatt noen med den innstillingen til hva service handler om.

Jeg er altså en drittsekk om jeg bestiller det jeg ønsker meg i din bar? Hvor jobber du? Vil være 100% sikker på at jeg ikke drar til baren du jobber i. SÅ får du mindre å gjøre å jeg slipper å behandles som en drittsekk. Win-win.

Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Sykepleiere syns jeg blir behandlet altfor dårlig, og jeg passer på å prøve minst mulig å være til bry for de hvis jeg er innlagt. Har vært innlagt 2 ganger, og da har jeg gitt blomster til sykepleieren jeg hadde mest med å gjøre.
Vis hele sitatet...
Blomster? Hvorfor skulle hun like å få cash noe mindre en deg. Regner med vi kan regne ca 25 kr timen der også? Tror man blir fattig raskt om man skulle tipse overalt til alle yrkene som fortjener litt bedre lønn. Og da er ikke serverings yrket en av de som fortjener det. Forskjellen på deg og sykepleieren er forresten i tillegg til at jobben hun gjør er ca 100 ganger viktigere. Er at hun gjør den UTEN å forvente tips, noe bare bartendere gjør.

Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Jeg får forøvrig ingen tillegg som servitør, og har arbeidstimer f.eks fra 19.00-03.00(03.30 som oftest). Jobber du med å sortere post på dette tidspunktet får du glatt 4-500 kroner i timer.
Vis hele sitatet...
Igjen. Dette er en sak mellom deg og fagforbundet og arbeidsgiveren din. At du er misfornøyd med arbeidstid og hva du får igjen for den er ikke kundens plikt å dekke.

Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Poenget med tomaten var mer det at hvis det er full restaurant, og folk ber om "med ditt, uten datt, ekstra ditt, ikke så veldig mye ditt, men litt" så føkker dere opp for kjøkkenet. Det tar 3 minutter ekstra å legge opp tallerkenene til bordet ditt, noe som betyr at andre må vente lengre. I tillegg er det mye enklere å gjøre feil når det kommer slike bestillinger.
Vis hele sitatet...
Ja vett du hva. Da får de andre bare vente litt til. Når jeg kommer til en restaurant for å spise noe jeg liker som jeg betaler masse for så forventer jeg å kunne få maten uten den fordømte tomaten. Jeg hater tomat og det smaker tomat uansett hvor mye man peller den av etter på.

Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Forresten, sitter dere en gjeng ved et bord, og servitøren spør om dere vil ha noe å drikke, og en av dere sier nei takk, men så spør om et glass vann ETTER jeg har kommet med drikken til de andre, sånn type 1 minutt etter at de andre bestilte drikke, så blir jeg litt oppgitt.... Dette er da samme typen folk som ikke tipser heller.
Vis hele sitatet...
Så om man ombestemte seg så får man bare være tørst ved bordene du serverer. Jaja det høres jo koselig ut.

Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Er jeg virkelig den eneste i denne tråden med erfaring fra den andre siden her?
Vis hele sitatet...
Jeg har 5 år i serviceyrket. Telebutikk. Stort elektrosenter. Binders. Bensinstasjoner osv. Ingen jeg har jobbet med forventet tips. Der er det dere bartendere som er i særstilling.
Kan noen fortelle meg logikken bak tipsing? Ikke tradisjonen.
Sitat av Ponyo Vis innlegg
Kan noen fortelle meg logikken bak tipsing? Ikke tradisjonen.
Vis hele sitatet...
Tror logikken er at man ønsker seg bedre service. Samtidig blir det et ekstra incentiv for å yte godt i jobben sin. Men det er det altså ingen grunn til i Norge.